Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-20@07:52:35 GMT

شدت یافتن تصرفات اراضی ملی با افزایش قیمت اراضی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۷۲۵۵

ساعت 24- دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: با افزایش قیمت اراضی، دست اندازی در این عرصه و تصرفات اراضی ملی شدت پیدا کرده است که در این خصوص دستگاه های اجرایی باید قاطعانه و جدی پیگیری لازم را انجام دهند.

عباس قاسمی سه‌شنبه ۲۹ مهر در نشست شورای سیاستگذاری حفظ حقوق بیت‌المال استان مرکزی، اظهار کرد: برخی افراد در مناطق خوش آب و هوا در اراک از جمله خانه‌میران، حسین‌آباد بغدادی و روستای انجدان اقدام به تصرف اراضی ملی کرده‌اند که این مهم باید مورد توجه مسئولان مربوطه باشد و در خصوص صیانت از اراضی ملی برخورد لازم با متخلفان صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بخشی از اراضی توسط یقه‌سفیدها به صورت حرفه‌ای تصرف و سندسازی شده و سپس به افراد ناآگاه فروخته شده که رسیدگی به این موضوع باید در اولویت قرار گیرد. اگر حواسمان نباشد این افراد تمام شهر را تصرف خواهند کرد.دادستان عمومی و انقلاب اراک بیان کرد: صیانت از اراضی ملی وظیفه همگان است و دستگاه های متولی در این راستا نباید منتظر اجازه و دستور باشند بلکه هرکس در حیطه وظایف خود آتش به اختیار اقدامات لازم را انجام دهد. دادگستری نیز آمادگی کامل جهت حمایت و همکاری لازم را دارد.

قاسمی ادامه داد: میزان قابل توجهی از حریم رودخانه‌ها، کوهپایه‌ها و اراضی ملی که در برخی مناطق بویژه خانه‌میران مورد تجاوز قرار گرفته‌اند رفع تصرف شدند و مابقی نیز باید حداکثر تا یک هفته دیگر رفع تصرف شوند، در غیر این صورت متصرفین با اقدامات قضایی مواجه خواهند شد و اقدام به تخریب تصرفات خواهد شدوی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت اراضی سبب شده تصرف اراضی ملی نیز افزایش و شدت پیدا کند که در این خصوص دستگاه های اجرایی باید قاطعانه و جدی پیگیری لازم را انجام دهند.وی بیان کرد: نمایندگان حقوقی سازمان های متولی در استان از قبیل منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی و  بخشداری‌ها و دهیاری‌ها باید تصرفات در حوزه خود را  شناسایی و مشخص کرده و به محض مشاهده تصرف، جهت پیگیری مورد را به دستگاه قضایی استان معرفی  کنند. اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز باید کسانی را که اراضی موقوفه را تصرف کرده‌اند شناسایی و معرفی کند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اراضی ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۷۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۹۰ هکتار از اراضی ملی ساوه رفع تصرف شد

کامیار گراوند اظهار کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیز داری این شهرستان در سال گذشته در قالب ۸۰ فقره پرونده، رفع تصرف ۸۸۱ هزار هکتار از اراضی ملی و چرای بی رویه چهار هزار و ۸۰۰ راس دام را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ فقره پرونده مربوط به تصرف اراضی و ۱۴ فقره نیز مربوط به چرای بی رویه در مراتع است اضافه کرد: با همکاری مراجع قضایی تا کنون ۱۹۰ هکتار از این اراضی پس از صدور حکم در قالب ۲۴ فقره پرونده از دست متصرفان در مناطق مختلف شهرستان خارج شده است.

گراوند یادآور شد: عمده این اراضی که از سوی متصرفان برای فعالیت های کشاورزی و یا ساخت ساز تصرف شده بود که پس از رفع تصرف اخذ جرایم و بازگشت به حالت اولیه این اراضی نیز پیگیری شده است.

وی افزود: پیگیری برای رفع تصرف بقیه اراضی نیز با همکاری دستگاه های قضایی تا صدور اسناد مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ادامه دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه گفت: تمام پرونده های مربوط به چرای بی رویه نیز به سر انجام رسیده که جریمه متخلفان و اخذ تعهد قضایی از آنان از جمله نتیجه این پرونده ها است.

تا کنون ۹۵ درصد اسناد اراضی ملی شهرستان ساوه در راستای اجرای قانون جامع حدنگار یا پروژه کاداستر تثبیت و سند تک برگی آنها صادر شد است.

ساوه یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان مرکزی است دارای ۳۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

  باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • ۱۹۰ هکتار از اراضی ملی ساوه رفع تصرف شد
  • سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد
  • رفع تصرف اراضی ملی در طارم
  • ۵۰ هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان
  • رفع تصرف فوری ۸۷ هزار مترمربع از اراضی ملی دماوند
  • رفع تصرف ۳ هکتار از اراضی ملی در اشنویه 
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است