Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@09:59:33 GMT

نقش محوری روان‌شناسی در شکل‌گیری رمان

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۷۸۶۱

نقش محوری روان‌شناسی در شکل‌گیری رمان

بی‌شک علم روان‌شناسی به واسطه نقش‌آفرینی شخصیت‌های داستانی، طرح مکنونات درونی آن‌ها و نوع بینش و باور نویسنده در برملا کردن خود تأثیر عمیقی بر ادبیات داستانی دارد.

کامران پارسی نژاد، نویسنده و منتقد

بی‌شک علم روان‌شناسی به واسطه نقش‌آفرینی شخصیت‌های داستانی، طرح مکنونات درونی آن‌ها و نوع بینش و باور نویسنده در برملا کردن خود تأثیر عمیقی بر ادبیات داستانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه در ایران کمتر نویسنده‌ای در پی کسب دانش در این حوزه است. بر این اساس شخصیت‌سازی در داستان‌های ایرانی همواره با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو است. برای بسیاری از تحلیلگران ادبی، طرح مباحث روان‌شناختی در ادبیات با ظهور آرا و نظریه‌های فروید همچون «ضمیر ناخودآگاه» پا به عرصه وجود نهاد. در صورتی که پیش از فروید نیز فیلسوفان یونانی چون افلاطون و ارسطو به جنبه‌های روان‌شناختی آثار ادبی اشارتی داشته‌اند. افلاطون در یکی از رساله‌های خود مدعی است شعر نتیجه پریشانی ذهن یک فرد ناآرام و آشفته است و ارسطو به شیوه روان‌شناختی به تفسیر آثار تراژیک مبادرت می‌ورزید.

خلق داستان براساس علم روان‌شناسی کاری بس سخت و دشوار است؛ چرا که داستان‌نویس به بررسی عمیق انسان و عوالم ناشناخته درونی او روی می‌آورد. انسانی که همواره ماهیت وجودی‌اش ناشناخته باقی مانده و آن‌چنان که بایسته است نتوانسته در شناسایی خود موفق باشد، حال قصد دارد در داستان خود به مصاف انسان و ماهیت وجودی او برود. باید توجه داشت در خلق رمان، نویسنده بیشتر به مقولاتی چون اخلاق، صفات و ویژگی‌های فردی شخصیت‌ها توجه می‌کند؛ در صورتی که در داستان صرفاً روان‌شناختی نویسنده در پی موشکافی ضمیر ناخودآگاه فردی و جمعی است. در این میان گستره تخیل و رؤیا نیز مورد توجه داستان‌نویسان قرار می‌گیرد. فروید، متون ادبی را نوعی رؤیای پیش پا افتاده می‌داند و بر این باور است این‌گونه آثار تنها برای اقناع خواسته‌های ناخودآگاه انسان خلق می‌شوند. بدیهی است در شیوه نگارش رمان روان‌شناختی، هم به ساختار و شیوه داستان‌نویسی توجه می‌شود و هم تأثیرگذاری آثار بر ذهن و روان مخاطبان موردنظر است. اما اساسی‌ترین سخن در باب خلق رمان‌های معاصر روان‌شناحتی، پیروی نویسندگان از دیدگاه‌های روان‌شناسانی چون فروید، آدلر و یونگ است و از این رو است که بسیاری از نظریات چون نظریه ناخودآگاه واپس‌زنی افکار، نهاد، من، عقده ادیب، لببیدو، فرافنکنی، تفسیر آثار بر مبنای جنسیت، کوشش برای برتری در بستر آثار ادبی مورد ژرفکاوی قرار می‌گیرد و براساس آن آثار به بوته نقد سپرده می‌شود. در روان‌شناسی یونگ اصطلاحات و نظرات جدیدی چون آرکی تایپ‌ها (صور اسطوره‌ها)، ناخودآگاه جمعی و فردی برای نخستین بار طرح شد. شایان ذکر است توصیف تمامی دیدگاه‌ها و آرای روان‌شناسی سه نظریه‌پرداز فوق نیازمند حجمی به اندازه یک فصل بزرگ از کتاب است که در این مقاله کوتاه نمی‌گنجد. چیزی که مشخص است، اینکه از طریق رمان روان‌شناختی می‌توان تا حدودی به رمز و رازهای درونی پی برد و با گذر از لایه‌های رویه آن، به درونش نقبی عمیق زد. این گونه رمان این امکان را در اختیار نویسنده می‌گذارد درباره حالت‌های روحی انسان که در وادی ادبیات مطرح شده‌اند، کنکاش کند. باید به این مسئله مهم توجه کرد که در غرب پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه رخ داده است، نویسندگان این حوزه حتی اگر به صورت تخصصی هم خالق رمان روان‌شناختی نباشند در خلق دنیای درون شخصیت‌ها موفق بودند. این در حالی است که در ایران تعداد معدودی نویسنده به واکاوی مباحث روان‌شناسی و استفاده از آن در خلق شخصیت‌ها مبادرت ورزیده‌اند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روانشناسی رمان نویسی روان شناختی روان شناسی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از اجرای ۵ طرح محوری در سال جدید برای حمایت و توانمندسازی مناطق عشایری استان خبر داد. - اخبار استانها -

محمدحسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خواف در حاشیه بازدید از مناطق عشایری این شهرستان گفت: ساماندهی به دام داشتی و پرواربندی، توسعه صنایع دستی، توسعه کشت و برداشت گیاهان دارویی، گردشگری جامعه محور و توسعه شترداری از جمله طرح‌های محوری خواهد بود.

وی در خصوص حمایت از دام عشایر به عنوان سرمایه اصلی این قشر بیان کرد: در سال گذشته، 45 هزار تن انواع نهاده دامی تأمین و در بین عشایر استان برای تألیف دام توزیع شده است.

جعفری با بیان اینکه از این مقدار، 19 هزار تن به صورت مدت دار و در بازه‌های 5 تا 6ماهه در طول سال توزیع شده، افزود: استان خراسان رضوی دارای 8 هزار و 200 خانوار عشایری است که در مجموع 936 هزار واحد دامی در سطح 17 شهرستان استان دارند.

مدیرکل امور عشایری استان در ادامه به نقش عشایر در پرورش شتر در استان اشاره کرد و گفت: 5 هزار و 100 نفر معادل 60 درصد شتر استان خراسان رضوی در اختیار عشایر است.

وی شهرستان مرزی خواف را با 1516 خانوار و حدود 6400 نفر، دارای بیشترین جمعیت شتردار در استان خراسان رضوی دانست.

انتهای پیام/282

 

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان نظام روان‌شناسی: برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در اردیبهشت‌/ اصلاح قانون سازمان روانشناسی
  • ۵ طرح محوری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳ برای مناطق عشایری
  • چرا در ایران از مارکز استقبال شد؟
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • برگزاری سومین رویداد بین المللی نوروتاک
  • نویسنده «بی‌تابی آرزوها» خانواده را بستر روایت قرار داده است
  • هنر و رسانه مهمترین ابزار دشمن در جنگ شناختی است
  • اجرای بیش از ۱۰ هزار متر طول خط کشی محوری در منطقه ۱۵
  • اعلام رمان ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی
  • زوال عقل با گابریل گارسیا مارکز نویسنده محبوب چه کرد؟