Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت آمریکا تلاش دارد تا با تقویت روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی کارنامه تهی سیاست خارجی خود را پر کند. خبرگزاری میزان – اعلام تصمیم «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا، مبنی بر خروج نام کشور آفریقایی «سودان» از فهرست کشور‌های حامی تروریسم و هموار کردن مسیر پیوستن «خارطوم» به سیستم مالی جهانی پس از سه نزدیک به سه دهه، نشان می‌دهد که واشنگتن همچنان به تلاش‌های خود برای عادی سازی روابط کشور‌های عربی و آفریقایی با رژیم صهیونیستی با ابزار‌های مختلف با اهدافی عمدتا داخلی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  ترامپ در حالی تلاش‌های خود را برای تسریع روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تشدید کرده است که کارنامه سیاست خارجی ناکامش به ویژه در روز‌های پایانی باقیمانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به چالشی بزرگ و کابوسی غیرقابل گریز مبدل شده است.   اهمیت این موضوع برای ترامپ به حدی است که ترامپ از چند هفته پیش توافق با دولت سودان برای پرداخت غرامت صد‌ها میلیون دلاری به خانواده قربانیان حملات به سفارتخانه های آمریکا در «کنیا» و «تانزانیا» در سال ۱۹۹۸ و بمبگذاری ناو نیروی دریایی آمریکا در یمن در سال ۲۰۰۰ متوقف کرد.   واشنگتن پیش از این تاکید داشت که دولت پیشین سودان از حملات «القاعده» تحت فرماندهی «اسامه بن لادن»، حمایت کرده بود.   سودان در سال ۱۹۹۳ در فهرست دولت‌های حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت.   در واقع روند عادی سازی با رژیم صهیونیستی که گام‌های نخست آن با موافقت امارات و بحرین با این اقدام برداشته شد، به اولویت اصلی دولت ترامپ تبدیل شده است.  بیشتر بخوانید:  امضا تفاهم سازش دیپلماتیک و اقتصادی میان تل آویو و منامه  سناریو‌های احتمالی در مورد عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی توجه به این نکته ضروری است که سودان پس از قیام سال ۲۰۱۹ که سرنگونی دولت «عمر البشیر» را پس از ۳ دهه در پی داشت، با شکنندگی سیاسی و اقتصادی مخاطره آمیزی مواجه است.   دولت انتقالی جدید سودان، به ریاست «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان، به شکل فاجعه باری با اختلافات سیاسی و اقتصاد ضعیف در میانه جنگ قدرت داخلی میان دولت انتقالی و بقایای دولت البشیر، مواجه است.   به گزارش منابع آمریکایی، دولت ترامپ برای تسهیل روند و اخذ موافقت سودان برای اعلام عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در سکوت رسانه ای، به «خارطوم» پیشنهاد بسته گسترده‌ای از پیشنهاد‌های اقتصادی و سیاسی را داده است.   این بسته شامل کمک‌های بشردوستانه مازاد، برگزاری یک کنفرانس تجاری و سرمایه گذاری آمریکا با همکاری یک هیئت تجاری سطح بالا در سودان، تعهد آمریکا به مذاکره با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای تسریع پرداخت وام به سودان و تخفیف ویژه اقتصادی و کمک به سودان برای تسویه بدهی های این کشور است.   تنها مانع احتمالی در مسیر تصمیم ترامپ، کنگره است که خواهان دریافت غرامت از «خارطوم» است.   رییس جمهور آمریکا تاکنون توانسته با حذف دیپلمات‌های مخالف و همراهی شورای امنیت ملی و برخی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه، روند توافق جدید با سودان را پیش ببرد.   اما سودان باید به خاطر داشته باشد که توافق با ترامپ پایان دردسرهایش از اتهامات مذکور نیست؛ زیرا این کشور همچنان با ادعا‌های حقوقی خانواده‌ های آمریکایی قربانیان به اصطلاح تروریسم مواجه است.   گستردگی این اتهامات به حدی است که سودان حتی در موضوع حادثه ۱۱ سپتامبر نیز مقصر است؛ تنها به این دلیل که در زمان وقوع حادثه مذکور بن لادن پس از ترک سودان به افغانستان رفته بود.   انتهای پیام/ برچسب ها: تحولات بین الملل رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عادی سازی روابط تحولات بین الملل رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۷۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باراک: قطعنامه شورای امنیت بحران عمیق روابط اسرائیل-آمریکا را به تصویر کشید

نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا را نشانه‌ای از بحران در روابط میان این رژیم و کاخ سفید دانست.

به گزارش ایسنا، «ایهود باراک» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در این باره اظهار کرد: وتو نشدن قطعنامه شورای امنیت منعکس کننده بحران عمیق در روابط با آمریکا است.

طبق گزارش خبرگزاری سما، باراک در این باره تاکید کرد: تنها برگزاری انتخابات فوری می‌تواند اسرائیل را از بحرانی بسیار عمیق‌تر نجات دهد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که عصر دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای توقف جنگ در نوار غزه تصویب کرد.

این قطعنامه خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام اسرا و تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه» است.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هرتزوگ: بایدن دوست فوق‌العاده‌ای برای اسرائیل است
  • درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح
  • یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل استعفا کرد
  • الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
  • حمله وزیر تندرو نتانیاهو به بایدن
  • مقام جهاد اسلامی: قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای اسرائیل در جهان است
  • نسبت به عادی‌انگاری و روزمره‌گی جنایات صهیونیست‌ها نزد افکار عمومی هشدار می دهیم
  • کلمبیا، رژیم صهیونیستی را تهدید به قطع روابط سیاسی کرد
  • ترامپ هم طرفدار آتش بس در غزه شد
  • باراک: قطعنامه شورای امنیت بحران عمیق روابط اسرائیل-آمریکا را به تصویر کشید