Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@00:06:25 GMT

تفاوت‌های بین روغن کانولا و روغن نباتی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۸۳۸۶

مزه و کاربرد‌های دو روغن نباتی و کانولا مشابه هستند که این شباهت‌ها موجب محبوب شدن آن‌ها شده است و این به این معنا نیست که سالم‌تر هستند.

خبرگزاری میزان - ایرنا به نقل از د هلثی نوشت: روغن کانولا و روغن نباتی مزه و کاربرد‌های مشابه دارند؛ اما کدام سالم‌تر هستند و برای سلامتی ما مفیدند؟

کانولا در مقابل روغن نباتی

بهتر است یاد بگیریم چگونه سالم خرید کنیم و غذا بپزیم تا سلامتی خود را در مدت زمان بیشتری حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پخت و پز با روغن کانولا و روغن نباتی طعم‌هایی مشابه یکدیگر دارد و هر دو روغن محبوب هستند. اما فقط به این دلیل که چیزی محبوب است به این معنا نیست که سالم است. در ادامه مستندات متخصصان رژیم غذایی و سرآشپزان را در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های بین روغن نباتی و کانولا و همچنین مزایای بهداشتی و ارزش غذایی آن‌ها را می‌خوانیم.

روغن کانولا چیست؟

در دهه ۱۹۶۰ پرورش دهندگان گیاه کانولا (در کانادا) از روش‌های پرورش سنتی برای کاهش اروسیک اسید و گلوکوسینولات‌ها (سطح امن خوراکی) در گیاه کانولا استفاده می‌کردند. در آزمایشات، اروسیک اسید منجر به رسوب چربی‌ها در قلب حیوانات آزمایشگاهی شد. تصور بر این بود که در وعده غذایی کانولا که به حیوانات تغذیه می‌شوند، گلوکوسینلات‌ها (موجود در روغن) به بیماری‌های کبد منجر شود و موجب افزایش وزن در آن‌ها شود. بعد از آن آزمایش با اصلاحات ژنتیکی که در دانه‌های روغنی کانولا انجام شد، این گیاه به عنوان روغنی با اسیدیته کم شناخته شد. در واقع کانولا مخفف عبارت «روغن کانادایی با اسید کم» است. امروزه بیش از ۹۰ درصد روغن‌های کانولا در آمریکا دستخوش اصلاح ژنتیکی قرار گرفتند.

مثبت و منفی روغن کانولا

روغن کانولا دارای ظرفیت گرمایی بالایی به میزان ۴۶۸ درجه فارنهایت است و این بدان معناست که می‌توان از آن برای پخت و پز با حرارت بالا با خیال راحت استفاده کنیم. بسیاری از سرآشپزان روغن کانولا را یکی از عناصر مهم در آشپزخانه خود می‌دانند. روغن‌های گیاهی ۴۱۰ درجه فارنهایت ظرفیت گرمایی دارند؛ بنابراین روغن کانولا انتخاب بهتری برای سرآشپزان حرفه است. زیرا در دمای بالا نمی‌سوزد و طعم غذا را حفظ می‌کند. روغن کانولا تنها حاوی ۱ گرم چربی اشباع و منبعی از امگا۳ است. کارشناس تغذیه‌ای مک دونالد می‌گوید: «این روغن حاوی مقدار بالایی فیتوسترول است که به کاهش جذب کلسترول در بدن کمک می‌کند. محتوای چربی تک اشباع قابل مقایسه با مقدار موجود در روغن زیتون است.»

روغن نباتی چیست؟

روغن نباتی را می‌توان از انواع روغن‌ها ساخت. منابع روغنی اولیه شامل بادام زمینی، سویا یا دانه‌های روغن خوراکی مانند دانه‌های گل آفتابگردان، انگور یا ذرت است. روغن نباتی همچنین می‌تواند حاوی دانه پنبه یا روغن نخل باشد. روغن نباتی می‌خواهد که به عنوان یک روغن همه منظوره شناخته شود. این روغن در پخت و پز روزمره و همچنین برای چرب کردن تابه‌ها به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که مخلوطی از روغن نباتی بسیار متغیر هستند، ظرفیت گرمایی‌های متفاوت در یک روغن نباتی وجود دارد. به گزارش موسسه فناوری مواد غذایی، روغن سویا به عنوان مثال نقطه جوش ۴۹۵ درجه فارنهایت دارد در حالی که روغن ذرت دارای نقطه جوش ۴۵۰ درجه فارنهایت است. با توجه به مخلوط‌های مختلف روغن نباتی، ممکن است در گرمای بالا بوی سوختگی دهد و طعم غذا را تغییر دهد.

مثبت و منفی روغن نباتی

روغن‌های نباتی حاوی ۲ گرم چربی اشباع شده است و مانند روغن کانولا، روغن نباتی طعم خنثی دارد. روغن‌های نباتی در آشپزخانه‌ها همه کاره هستند. یکی از نقاط مثبت روغن نباتی، قیمت آن است. هر آشپزخانه‌ای باید یک روغن نباتی همه منظوره، کم هزینه، بدون طعم و ماندگاری طولانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کرونا از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: روغن خوراکی اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روغن خوراکی درجه فارنهایت روغن نباتی روغن کانولا روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۸۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی

به گزارش خبرآنلاین، برای چربی‌سوزی اصولی، ترکیبی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و به‌کارگیری عادات سالم در سبک زندگی ضروری است. هم‌چنین برخی مواد غذایی چربی‌سوز با دارا بودن مواد مغذی خاص به کاهش چربی و کاهش وزن کلی کمک می‌کنند:

۱) تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از کولین است و در متابولیسم چربی نقش دارد. خوردن تخم‌مرغ می‌تواند با ایجاد حس سیری، احتمال پرخوری در طول روز را کاهش دهد.

۲) آجیل

آجیل‌ها منبع پروتئین و چربی‌های سالم هستند؛ همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده مغذی تبدیل می‌کند که برعکسِ ارزش غذایی بالا، دارای کالری پایینی هستند و گزینه مناسبی برای کاهش وزن به شمار می‌آیند.

۳) روغن زیتون

روغن زیتون، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع یا چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است و با افزایش سوخت‌وساز بدن، باعث چربی‌سوزی می‌شود. این روغن به جنگ کلسترول بد می‌رود و با کاهش آن، فرآیند چربی‌سوزی را آغاز می‌کند.

۴) اسفناج

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات برای کاهش وزن است که کالری ناچیزی دارد. فیبر موجود در اسفناج باعث هضم بهتر غذا و ایجاد احساس سیری می شود.

۵) گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ترکیبات بتاکاروتن، لیکوپن و لوتئین است که مصرف این ترکیبات با کاهش تجمع چربی احشایی در ارتباط است و با بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی مبارزه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، این هشت نوع سبزیجات را بخورید

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1886540

دیگر خبرها

  • چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • مهمترین تفاوت نمایشگاه قرآن ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبل چیست؟
  • تفاوت لوله گالوانيزه با لوله فلكسيبل
  • تفاوت نفتکش با کشتی های حمل گاز LNG را بدانید (فیلم)
  • تفاوت همدلی با همدردی چیست؟
  • تفاوت آرژانتینِ بدون مسی و آرژانتینِ مسی!‏
  • ۳ تفاوت را پیدا کنید
  • آیا قولنامه با مبایعه نامه تفاوت دارد؟
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟