Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@23:23:17 GMT

هنرمندان استان مرکزی به دنبال خانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۸۸۴۷

هنرمندان استان مرکزی به دنبال خانه

ایسنا/مرکزی موضوع خانه هنرمندان استان مرکزی این روزها به بحث داغی در میان برخی اهالی این عرصه تبدیل شده است و از گوشه و کنار فرهنگی و هنری استان زمزمه‌هایی درخصوص این خانه به گوش می‌رسد ، ۱۳ مهرماه نیز استاندار مرکزی در نشستی با جمعی از مسئولان فرهنگی استان، مسائل و مشکلات این خانه را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما مسئله خانه هنرمندان استان مرکزی چیست؟ چرا طی سال‌های اخیر کسی سراغی از این خانه نمی‌گرفت و چرا هنرمندان استان مرکزی نباید جایی برای اجماع و سر و سامان یافتن داشته باشند؟

مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزی در پاسخ به این چراها به ایسنا گفت: مجوز خانه هنرمندان استان مرکزی در سال ۱۳۸۹ صادر شد و تا سال ۹۰ و ۹۱ مقرر شد که مکانی به عنوان خانه‌ هنرمندان از سوی شهرداری اراک اختصاص یابد، ولی مدیرکل وقت میراث فرهنگی از فعالیت این خانه ممانعت کرد.

شهاب‌الدین طالبی تصریح کرد: با وجود آنکه تمام امور برای راه‌اندازی خانه و اختصاص مکان به انجام رسیده بود و حتی چک مکان نیز امضا شده بود، اما مانع شدند و عملا فعالیت خانه هنرمندان استان مرکزی تا امسال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت ولی با شیوع بیماری کرونا و ضرورت حمایت از هنرمندان، داستان فعالیت این خانه مجددا مطرح شد.

مجوز سال 90 اخذ شد/مدیرکل وقت ارشاد از فعالیت خانه ممانعت کرد

وی با بیان اینکه برای تمام صنوف پس از خسارت کرونا موضوع حمایت مطرح شد، اما هنرمندان در این وادی از هر گونه حمایتی بی نصیب ماندند، به همین دلیل برخی هنرمندان درصدد جلب حمایت‌ها برآمدند، افزود: مطمئنا برای فعالیت خانه هنرمندان آمادگی داریم، خانه دارای مجوز از سال 1390 است، اما اخیرا برخی از هنرمندان که از وجود این مجوز مطلع نبودند در صدد پیگیری امور هنرمندان برآمدند، اما با توجه به اینکه خانه اعضای هیات مدیره جدید ندارد، باید در ابتدای امر مجمع عمومی تشکیل شود، از دل آن اعضای هیات مدیره انتخاب شوند تا خانه به صورت رسمی وارد پیگیری امور هنرمندان شود.

طالبی با اشاره به تماس تلفنی با مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: سجادی در این تماس اعلام کرد که آیا خواهان ادامه فعالیت خانه هستید یا لغو مجوز صورت گیرد، که تاکید داشتم باید از این مجوز اخذ شده و موجود، حتما استفاده شود.

در پی تشکیل انجمن های هنری هستیم

وی اظهار کرد: فعالیت خانه هنرمندان منوط به وجود مکان و اعضای هیات مدیره است تا به نام خانه امور هنرمندان را پیگیر باشند، طبق اساس‌نامه خانه باید مجمع عمومی برگزار شود و پس از آن نیز اعضای هیات مدیره انتخاب شوند، اما در حال حاضر تنها انجمن عکاسان و خوشنویسان در استان به صورت مشخص فعالیت دارند و باقی هنرمندان انجمن یا صنف خاصی ندارند که باید انجمن ها تشکیل شوند تا پس از برگزاری مجمع عمومی، اعضای هیات مدیره از دل این مجمع خارج و سپس امور هنرمندان دنبال شود. به همین دلیل در وهله اول به دنبال تاسیس تشکل‌ها و انجمن‌های هنری هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسلما تاسیس این انجمن‌ها درگیر پروسه اداری و زمان خواهد شد، اما کار به همت هنرمندان بستگی دارد که مراحل ثبت را پیگیری کنند، افزود: در کنار ثبت انجمن، امکان دریافت نمایندگی تشکل های ملی بود، اما به هرحال اخذ این نمایندگی هم درگیری‌های خاص خود را دارد که بهتر است فعلا مراحل ثبت انجمن ها دنبال شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزی در خصوص حمایت‌های صورت گرفته از هنرمندان و این خانه از سوی ارشاد بیان کرد: در سال‌های ابتدایی اخذ مجوز خانه حمایتی صورت نگرفت و حتی برخی از مسئولان از نامه‌نگاری برای خانه امتناع می‌کردند و به نظر می‌رسد در حال حاضر هم نگاه حمایتی وجود ندارد چراکه تاکنون حرکتی در راستای فعالیت این خانه نشده است.

تصدی گری ارشاد کاهش یابد

وی تاکید کرد: برخی از مسئولان اعلام کردند که از انجمن‌های هنری ارشاد در این خانه استفاده شود، اما انجمن‌های ارشاد در واقع انجمن‌هایی با افراد انتسابی هستند به عنوان مثال برای انجمن نمایش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم می‌زند درحالی که خانه هنرمندان تلاش می کند که همه چیز براساس انتخاب از سوی هنرمندان باشد چراکه وامدار بودن افراد باعث می‌شود امور به سرانجام نرسد.

طالبی با تاکید بر اینکه امیدواریم که ارشاد به کمک خانه هنرمندان بیاید، چراکه قطعا خانه در مقابل ارشاد نیست، گفت: خانه می‌تواند از تصدی‌گری ارشاد بکاهد و امور را راسا دنبال کند و در این راستا ارشاد باید با آغوشی باز فعالیت این خانه را بپذیرد، اگر این حمایت از سوی ارشاد باشد هنرمندان این شهر و استان به فکر مهاجرت به پایتخت نمی‌افتند چنانکه امروز بخشی از هنرمندان این خطه در تهران مشغول کار هستند.

مدیرعامل خانه هنرمندان استان مرکزی تصریح کرد: فعالیت و حمایت از خانه هنرمندان می‌تواند به تربیت مدیران هنری کمک کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید از دل هنرمندان برخاسته باشد چراکه اگر یک مدیر از بدنه هنر انتخاب شود با اشراف بر دغدغه هنرمندان می‌تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.

اما در این بین چند سوال وجود دارد؛ اول اینکه طالبی پس از هشت سال هنوز مدیرعامل این خانه است یا خیر؟

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در این خصوص به ایسنا گفت: خانه هنرمندان استان مرکزی در سال 1390 مجوز خود را دریافت کرد، اما هشت سال فعال نبوده است.

موضوع احیای خانه است

سید احمد سجادی با بیان اینکه اخیرا موضوع احیای خانه مطرح شده، تصریح کرد: تعدادی از هنرمندان استان درصدد ایجاد خانه هنرمندان برآمدند که به آنها اعلام شد، مجوز این خانه وجود دارد. در ادامه به شهاب الدین طالبی که همچنان به لحاظ قانونی مدیرعامل این خانه است، اما هشت سال فعالیت نداشته، اعلام شد که اگر تمایلی به فعالیت خانه وجود ندارد مجوز لغو شود که او بر فعالیت و احیای این خانه تاکید داشت به همین دلیل در حال حاضر فقط مسئله احیای خانه مطرح است که باید اعضای هیات مدیره نیز تغییر کنند و کار در چارچوب درست و قانونی طی شود.

سوال بعدی اینست که دلیل هشت سال عدم فعالیت خانه هنرمندان چیست؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی که جواب قطعی برای این سوال ندارد، در خصوص فعالیت این خانه بیان کرد: دلیل اینکه چرا طی هشت سال اخیر خانه هنرمندان با وجود اخذ مجوز در سال 1390 غیرفعال بوده‌است را نمی‌توان به طور قطع بگویم. متاسفانه در استان مرکزی ظرفیت‌های فرهنگی سال‌های تعطیل بوده است که در این خصوص علاوه بر خانه هنرمندان می‌توان به رویدادها و جشنواره‌های مختلف مانند نمایشگاه کتاب، جشنواره هنرهای تجسمی، انجمن مد و لباس و ... اشاره کرد درحالی که نباید اجازه تعطیلی یا معطل ماندن این ظرفیت ها را داد.

حجت‌الاسلام عباس دانشی گفت: راه‌اندازی خانه هنرمندان، گذر فرهنگ و هنر و پارک هنرمندان در استان‌ها در سال‌های گذشته ابلاغ شده است که در این راستا جلسات متعددی تشکل شده و اخیرا هم تعدادی از هنرمندان در صدد فعالیت مجدد خانه و پیگیری امور آن هستند.

ضرورت مطالبه گری اهالی فرهنگ و هنر

وی افزود: آنچه مسلم است مطالبه‌گری اهالی فرهنگ و هنر است. پروژه های عمرانی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی به دلیل اینکه همواره مورد مطالبه مردم است بیشتر مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند، اما در حوزه فرهنگ و هر نیز اهالی این حوزه نیز باید مطالبه‌گری جدی داشته باشند و قطعا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیگیر حقوق اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، شهردار اراک نیز به ایسنا گفته بود: رسالت شهرداری حمایت از فرهنگ و هنر است و در این راستا فضایی مناسب برای خانه هنرمندان در خیابان شهید رجایی در نظر گرفته شده است.

این روزها حال هنرمندان نیز به مانند دیگر اقشار جامعه خوب نیست، کرونا دنیای جدید را رقم زده و مشقت‌ها را بیشتر کرده است، هنرهای مختلف و هنرمندان بخشی از بستر فعالیتی خود را به واسطه کرونا از دست داده‌اند و شاید بیش از هر زمان دیگری این روزها نیازمند حمایت و نگاه ویژه باشند و قطعا وجود خانه و فضایی که امور آنها را پیگیری کند می‌تواند قدری آلام آنها را تسکین ببخشد، به همین دلیل باید فارغ از هر نگاهی، صرفا برای حفظ و احیای مجدد هنر این خطه، هنرمندان را یاریگر بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خانه هنرمندان کروناویروس فرهنگ و ارشاد اسلامی استانی فرهنگی و هنری استان مرکزی فعالیت خانه هنرمندان فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای هیات مدیره فعالیت این خانه امور هنرمندان همین دلیل فرهنگ و هنر انجمن ها هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۸۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با چندفرزند لذت بخش است

مریم زهره وند در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با مزایای چند فرزندی بیشتر است یا معایب آن گفت: اگر در خانواده‌های دارای چند فرزند دقت کنید خواهید دید که مزایای چند فرزندی خیلی بیشتر از معایب آن است، در خانواده‌های تک فرزندی افسردگی و پرخاشگری بیشتر است، البته عیبی در چندفرزندی نمی‌بینیم و معتقدم عیب‌های آن کوچک است که نمی‌توان به عنوان عیب به آن نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه یک سختی‌هایی ممکن است در چند فرزندی باشد که پشت سر گذاشته می‌شود و پس از آن سختی‌ها، شیرینی‌ها و لذت‌های آن به چشم‌می آید افزود: در خانواده‌های چند فرزندی، فرزندان نظم و برنامه ریزی را یاد می‌گیرند، از طرفی بچه‌ها استقلال دارند و تعامل را یاد می‌گیرند، کودکی که در خانواده چندفرزند بزرگ شده قطعاً نسبت به کسی که در خانواده تک فرزندبزرگ شده در بزرگسالی در جامعه و زندگی شخصی از حق خود و تعامل با بقیه و مدیریت و استقلال موفق تر از دیگران خواهد بود؛ البته مصداق ما این نیست که تمامی افراد تک فرزند موفق نیستند بلکه همیشه استثنائاتی وجود دارد ولی در مجموع مزایای چندفرزندی بسیار بیشتر است.

زهره وند با بیان اینکه خیلی‌ها از سختی‌ها و هزینه‌های سرسام آور زندگی گلایه دارند و در این شرایط فرزندآوری را به صلاح نمی‌دانند شما چه نظری دارید؟ افزود: اینطور نیست که شرایط اقتصادی در کانون خانواده تأثیری نداشته باشد و همه ی ما درگیر مسائل اقتصادی هستیم ولی من به شخصه چیزی که در قرآن آمده و فرموده است که روزی هر فرزند را قبل از اینکه به دنیا بیاید می‌دهیم واقعاً به عینه من در زندگی خودم میبینم که بعد از به دنیا آمدن این دوقلوها با وجود این که خرج زیاد است، اما روزی بچه‌ها را که خداوند وعده داده است ما در زندگی خود دیدیم و نه تنها ما در زندگی خود کم نیاوردیم بلکه از زمانی که بچه‌ها به دنیا آمدن نه تنها روزی ما کم نشده بلکه روزی ما زیادتر هم شده است.

وی افزود: سبک زندگی خیلی مهم است، اگر سبک زندگی کسی درست باشد اولویت‌ها را تشخیص می‌دهد و آنها را می‌شناسد، گاهی اوقات مخارج زندگی ما صرف نیازهای غیرضروری می‌شود و طبیعی است که چنین فردی در گذران زندگی دچار مشکل می‌شود اما اگر سبک زندگی درست باشد آن فرد تدبیر لازم و اهم و مهم را در دستور کار قرار می‌دهد.

وی در رابطه با اینکه شما که چهار فرزند دارید آیا بچه‌ها مانع تفریحات ورزش یا فعالیت‌های اجتماعی شدند؟ بیان کرد: خیر اگر بانوان در زندگی برنامه ریزی داشته باشند و همسر او نیز همراهی لازم را با او داشته باشد چندفرزندی مانعی برای فعالیت‌های اجتماعی زنان نیست، بنده به شخصه، شخصی هستم که بسیار فرهنگی و اجتماعی هستم و خیلی دوست دارم در فضای بیرون باشم و خانه نباشم حالا چه در امر تحصیل و چه در مسائل فرهنگی و اجتماعی و دورهمی همیشه بوده ام و دوستان و آشنایان همیشه به من می‌گفتند که بچه‌ها به دنیا بیایند دیگر خانه نشین می‌شوی و دیگر نمی‌توانی بیرون بروی و خانه باشی و آدم بیرون هستی البته مشروط به اینکه فعالیت‌های بیرون از خانه با نقش مادری و همسری در تعارض نباشد چراکه نقش اول هر بانویی نقش مادری و همسری است.

وی بیان کرد: فرزند بزرگ من صبا خانم دست راست من است، اوایل می‌گفتیم پرستار بگیریم که برای بزرگ کردن دوقلوها کمک کنند اما نتوانستیم ولی دختر بزرگم کمک خیلی بزرگی شد و حتی بهتر از من از بچه‌ها مواظبت می‌کند وقتی من به کارهای خودم می‌رسم مثلاً برای خرید یا بانک یا مسائل شخصی خودم می‌رسم، صبا دخترم یک دختر فعال است و به کارهای شخصی خودش هم می‌رسد، کلاسهای مختلفی شرکت می‌کند کلاس زبان، تکواندو، گویندگی، …باز هم از فعالیت‌های دخترم که به من کمک می‌دهد کم نشده است و اینکه می‌گویند فرزند کمتر زندگی بهتر اصلاً اینطور نیست باید گفت فرزند بیشتر زندگی شاد تر است.

وی گفت: من و همسرم به فرزندان خود زیاد میدان می‌دهیم، یکسری وسایل ایمنی هم در منزل درست کردیم و خانه را به شکل یک مسجد درآوردیم که مشکلی پیش نیاید به طور مثال ما مبل نداریم و فضا را خالی کردیم که همه بچه‌ها حرکت داشته باشند و مشکلی نداشته باشیم که بچه‌ها از بلندی نیافتند و اینها باعث شده که نگرانی‌ها را از خودم دور کنم.

وی در رابطه با اینکه دیگران اعم از اطرافیان، خانواده و همکاران درباره تعداد فرزندان چه نظری دارند نظرات مثبت و منفی چگونه است؟ تصریح کرد: قطعاً اطرافیان امواج و نظرات منفی را دارند چون هنوز بحث چندفرزندی به عنوان فرهنگ موردپسند همه در جامعه جا نیفتاده است اما وقتی فرزندآوری برای منِ مادر و خانواده یک ارزش تلقی شود نظرات منفی دیگران در این مسئله جایگاهی ندارند.

زهره وند گفت: امروز فرزندآوری برای من یک ارزش محسوب می‌شود و پای ارزش‌ها و اعتقاداتم هستم با وجود آنکه با چهار فرزند همیشه اطرافیانم مدام به بنده تذکر می‌دهند که با وجود شرایط اقتصادی فعلی چرا تمایل به فرزندآوری داری که در جواب آنها می گویم رهبرم از من خواسته به عنوان یک بانوی مسلمان در این مسیر گام بردارم و معتقدم امروز فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ برای همه بانوان است امروز اگر فرزندآوری برای یک خانم ارزش محسوب شود دیگر سرزنش‌ها و حرف‌های عالم و آدم هم در او تأثیری ندارد.

وی با اشاره به جواب سوال اینکه برای تربیت درست فرزندان چه اقدامی داشتید؟ اظهار کرد: تربیت فرزند مستلزم این است که همسر همکاری کند و به تنهایی نمی‌شود، پدر و مادر باید در تربیت فرزند هماهنگ باشد تا بتواند به نحو احسن به آنها رسیدگی کنند و فرزندی سالم تحویل جامعه بدهند و جامعه بتواند از آنها استفاده مفید کنند، همسر بنده همیشه به فرزندانش احترام می‌کند حتی دخترا مون را به اسم گل صدا میزنه، تربیت مستلزم همکاری وهمراهی پدر ومادر است ومادر به تنهایی نمی‌تواند، همسرم بچه‌ها را همیشه به کتاب خواندن و فعالیت‌های فرهنگی تشویق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بحران جمعیتی که در آن قرار گرفتیم از کجا نشأت می‌گیرد وچه کار باید کرد؟ افزود: امروزه فرهنگ‌سازی نقش مهمی در فرهنگ فرزندآوری دارد و برای آنکه ایران مقتدر و جوان داشته باشیم و به تمدن نوین اسلامی برسیم باید بتوانیم در حیطه جمعیت تغییر قابل توجهی داشته باشیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه در حیطه جمعیت فرهنگ سازی شود و بتوانیم مردم را اقناع کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه دولتمردان برای تشویق افراد به فرزندآوری باید سیاست‌هایی را تا جایی که می‌توانند اجرایی کنند بیان کرد: به نظر من در قدم اول مسئولان نسبت به اجرای قانون‌هایی که در حال حاضر به تصویب مجلس رسیده و رئیس جمهور ابلاغ کردند مانند تأمین مسکن و سایر مسائل در آن وجود دارد اهتمام ورزند.

وی با اشاره به اینکه اگر همه دستگاه‌های متولی به تکالیف خود در قانون جوانی جمعیت عمل کنند گام مؤثری در این حوزه برداشته می‌شود افزود: کسی که بچه دوست داشته باشد نیاز به تشویق ندارد و همه ی اینها حرف است، دولت اگر بتواند هزینه‌های بارداری را رایگان کند به طور مثال سونوگرافی، غربالگری، آزمایشات، دارو برای مادرانی که می‌خواهند باردار شوند رایگان باشد، اگر دولت یک سری تدابیر خاص داشته باشد و رایگان یا نیمه رایگان کند هزینه‌های بارداری را بهتر از دادن ماشین و زمین است.

کد خبر 6086268

دیگر خبرها

  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین
  • خداحافظی با نخستین سامانه تحت وب سمات پس از ۱۶ سال
  • انجمن های هنری بازوان مشورتی،تخصصی و اجرایی وزارت ارشاد هستند
  • (عکس) تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت
  • تصویرِ سندِ ساواک: هدیه‌ی پدر علی شریعتی، به‌محمدرضا شریفی‌نیا
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است
  • کتاب غیرقانونی را با پست جلوی خانه‌تان تحویل بگیرید!