Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  شادی مکی: یک ماه از گزارش رویداد۲۴ با عنوان «خون‌بس در میان خلا‌های قانونی و آموزشی/ ماجرای «فُصلیه» شدن دختر ۱۱ ساله چه بود؟» می‌گذرد. گزارشی که براساس آن زندگی یک کودک در آستانه ویرانی قرار داشته و احتمال داشت او قربانی سنتی به نام فصلیه شود. سنتی که براساس آن دختر بی‌هیچ رضایت و اظهار نظری به خانه مردی از طایفه دیگر می‌رود تا جلوی کشتار و انتقام‌گیری میان دو خانواده گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دختر در خانه آن مرد تنها یک گروگان است که مورد بدترین آزار‌ها قرار می‌گیرد و هیچگونه حقی هم برای او متصور نیست.   به گزارش رویداد ۲۴ ماجرا بر سر یک حق است، حق شرعی و اخلاقی برای ازدواج دو فرد. ماجرا از این قرار است که برادر این کودک از طایفه موسوم به ساعدی‌ها عاشق دختری از طایفه حیادر می‌شود. دو طایفه عرب ساکن اهواز. پسر به خواستگاری می‌رود و با دختر مورد علاقه‌اش ازدواج می‌کند. پسرعمو‌های دختر اقدام به «نهوه» می‌کنند یعنی اعلام می‌کنند این دختر حق ماست و با هیچکس دیگری حق ازدواج ندارد! در حالیکه بر اساس قواعد حتی اقدام به این عمل خارج از قانون نیز باید پیش از ازدواج صورت بگیرد. با این حال به گفته منابع محلی این عمل ۳ روز بعد از ازدواج و خارج از عرف و سنت عرب‌ها، از سوی پسرعمو‌های دختر اعمال می‌شود.
به هر حال دختر و پسر زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. پسرعمو‌هایی که به گفته محلی‌ها یکی از آن‌ها همسر سابق عروس است بر سر لج می‌افتند و تهدید‌ها را آغاز می‌کنند. حتی در خانه داماد نیز گلوله باران می‌شود. برای جلوگیری از کشتار به پسرعمو‌ها پیشنهاد پول‌های گزافی از سوی خانواده داماد داده می‌شود، اما طرف مقابل نمی‌پذیرد. تنها یک شرط گذاشته می‌شود مبنی بر اینکه خواهر داماد که یک کودک ۱۱ ساله است به عنوان فصلیه یا عروس خون‌بس به خانه پسرعموی عروس برود. مردی ۳۴ ساله و متاهل.   تلاش‌ها برای نجات کودک آغاز می‌شود. خانواده کودک راضی نیستند. شیخ خانواده عروس نیز راضی نیست و به عنوان یک معلم فرهیخته این عمل و ظلمی که به این کودک می‌شود را نمی‌پسندد، اما پسرعمو راضی به صلح نیست و تنها دختربچه را می‌خواهد. از آنجاییکه در ماه‌های محرم و صفر هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نمی‌شد، فعالان اجتماعی و خانواده دختر تنها تا انتهای ماه صفر زمان داشتند که خانواده عروس را منصرف کنند.
بعد از مدتی خبری منتشر شد مبنی براینکه پسرعمو‌های عروس خانواده راضی شده و دخترک نجات یافت درحالیکه پیگیری‌های رویداد ۲۴ نشان می‌دهد که شرایط این کودک نه تنها بهبود نیافته بلکه با پایان یافتن ماه صفر خطر به فصلیه رفتن او بیشتر نیز شده است. در این بین، اما مقامات محلی و استانی سکوت اختیار کرده و در برابر نقض قوانین کشور در خصوص ازدواج، حقوق کودکان و حتی نقض امنیت جانی خانواده داماد با گلوله‌باران کردن خانه آن‌ها سکوت کرده‌اند. اینکه سنت‌ها تا کجا اهمیت دارد و مرز قانون و سنت تا کجاست گویا هنوز در این مناطق مشخص نبوده و قوانین نتوانسته‌اند بر کرسی حکومت بنشینند. برای اطلاع از شرایط این کودک با عاطفه بروایه، مدیرعامل موسسه زنان ریحانه اهواز گفتگو کردیم.   سکوت مقامات خوزستان در مقابل نقض حقوق کودک بروایه درباره آخرین وضعیت دختر ۱۱ ساله‌ای که قرار بود به عنوان فصلیه (خون‌بس) به عشیره دیگری برود به رویداد ۲۴ می‌گوید: قرار بود این مساله با وساطت حل شود و این دختر بچه نجات پیدا کند. همان زمان هم ارگان‌هایی که باید به این ماجرا ورود می‌کردند اقدامی نکردند. همچنین ما امیدوار بودیم دادستانی به این ماجرا ورود کند که نشد، در آن زمان در استانداری پست معاونت امور بانوان خالی بود.
وی ادامه می‌دهد: ابتدا قرار براین بود که در آرامش ماجرا توسط خانواده‌های درگیر در این ماجرا حل شود. به همین دلیل هم ما سکوت کردیم، اما همچنان پیگیر ماجرا بودیم. در این مدت مدیرکل امور زنان استانداری نیز منصوب شد و ما با ایشان وارد مذاکره شدیم. همچنین با بهزیستی هم موضوع را مطرح کردیم، اما همچنان در انتظار نتیجه از سوی این نهاد‌ها هستیم.
مدیر موسسه زنان ریحانه اهواز عنوان می‌کند: تنها کاری که انجام شده آن است که یکی از ارگان‌های ذیربط به این ماجرا با یک واسطه تماس گرفته و آن شخص هم گفته ما ماجرا را حل می‌کنیم، اما با توجه به تماس‌هایی که ما با خانواده دختربچه گرفتیم متوجه شدیم که مساله همچنان با همان شدت در جریان بوده و حل نشده است. در جلسه‌ای که چند روز پیش بین دو خانواده برقرار شده است ماجرا حل نشده و بازهم بحث ایجاد شده است و طرف مقابل اعلام کرده که می‌خواهد حتما این دختر بچه را به فصلیه ببرد.   بیشتر بخوانید: ثبت ملی آیین اعدام هر روزه زنان!/ خون‌بس چیست؟ ساحل‌خوابی زنان بی‌سرپناه در کنار کارون +فیلم   وی اضافه می‌کند: وقتی متوجه شدیم که در این مدت که به سکوت گذشته است هیچ اتفاقی نیفتاده و این کودک نجات پیدا نکرده است کارزاری را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم امضای مردم را برای رهایی این کودک جمع‌آوری کنیم و به نوعی از مشارکت مردمی برای حل این ماجرا بهره ببریم. در صورتیکه تعداد این امضا‌ها به حد نصاب یعنی ۲ هزار نفر برسد، موضوع به ریاست قوه قضائیه ارجاع می‌شود تا به این ماجرا ورود کرده و اقدامات لازم برای حل و فصل ماجرا را انجام دهند. خوشبختانه تا کنون تعداد امضا‌های مردمی به بیش از ۳ هزار امضا رسیده است.
این فعال حوزه زنان تاکید می‌کند مردم همچنان می‌توانند برای مشارکت در این کارزار به آدرس https://www.karzar.net/khoon-bas مراجعه کرده و با امضا کردن کارزار این کودک را حمایت کنند.
بروایه می‌افزاید: یکی از نگرانی‌های ما روحیه این کودک است که ۲ ماه است در اضطراب و التهاب به سر می‌برد و مدام نگران است که چه زمانی او را از خانواده جدا کرده و به عنوان فصلیه به خانواده شوهر می‌برند یا اینکه قرار است درگیری و کشتار شود؟
این فعال حوزه زنان خاطرنشان می‌کند: در تماسی که با خانواده داشتیم پدر و برادر کودک تاکید داشتند که تحت هیچ شرایطی کودک را به فصلیه نمی‌دهند. شیخ طرف مقابل که کودک را می‌خواهند مخالف این موضوع است و تنها یک خانواده یعنی همان مردی که قصد دارد کودک را ببرد اصرار می‌کند و این تنها یک لجبازی بی‌اساس است.
او می‌گوید: سوال ما این است که چرا تا کنون به خانواده‌ها مراجعه نکرده‌اند تا ماجرا را پیگیری کنند. پس وظیفه اورژانس اجتماعی و دادستانی در چنین مواردی چیست؟ یکی از پیشنهادات ما ورودی نیروی انتظامی به این ماجرا و برخورد با افراد خاطی به دلیل تحت فشار گذاشتن خانواده دختر و گلوله باران کردن درب خانه این خانواده بود و همچنین برخورد با این فراد به دلیل اینکه می‌خواهند دختربچه را به اجبار ببرند که این کار آن‌ها نقض صریح قوانین مرتبط با حقوق کودکان است.
بروایه تصریح می‌کند: اصلا رفتار این افراد حتی از قواعدی هم که در سنت عرب‌ها وجود دارد خارج است. مثلا در این ماجرا قتلی صورت نگرفته است که بخواهند دختری را به فصلیه ببرند. گرچه که از نظر ما فعلان حوزه زنان اصل فصلیه گرفتن ناقض حقوق زنان است.   لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۹۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) دختر ۱۱ ساله که در پوشش خبرنگار در غزه فعالیت می‌کند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- با وجود خطراتی که در هر گوشه‌ای در کمین است و تلفات وحشتناکی که جنگ از ۷ اکتبر بر خبرنگاران نوار غزه وارد کرده است، یک دختر ۱۱ ساله شجاعانه به خیابان‌ها آمد و مصمم به ارائه گزارش واقعیت در غزه است.

به گزارش فرارو، سمیه وشاح، ۱۱ ساله، هر روز صبح از خواب بیدار می‌شود و شروع به آماده شدن برای گزارش خبری خود می‌کند. سمیه جلیقه خبرنگاری می‌پوشد و به میدان می‌رود تا آنچه را که در اطراف بیمارستان‌ها یا مناطق ویران شده اتفاق می‌افتد پوشش دهد.

او به عنوان یکی از جوان‌ترین خبرنگاران غزه می‌گوید الگوی او، روزنامه نگار کهنه کار الجزیره، شیرین ابوعاقله است که در ماه می ۲۰۲۲ هنگام پوشش خبری حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین کشته شد.

پدر سمیه همچنین به عنوان گزارشگر تلویزیونی کار می‌کند و به او در نوشتن اخبار کمک می‌کند.

سمیه می‌گوید: من همیشه دوست داشتم خبرنگار باشم و وارد عرصه رسانه شوم، در گذشته همیشه از خبرنگاران تقلید می‌کردم تا یکی از آن‌ها باشم و حالا خبرنگار شده ام، در دوران آوارگی تجربه بسیار سختی را پشت سر گذاشتم.

این دختر فلسطینی برای ضبط کلیپ‌های خود در مقابل دوربین از مومن القریناوی که از روز اول در کنارش بوده کمک می‌گیرد تا نحوه ژست گرفتن و تهیه گزارش حرفه‌ای را به او آموزش دهد.

مؤمن می‌گوید: من به عنوان یک خبرنگار فلسطینی در حین کار با مردم با مشکلات میدانی زیادی روبرو هستم، زیرا احساس ترس و اضطراب زیادی دارم، به ویژه به دلیل پرواز مداوم هواپیما‌های شناسایی در همه جا، اما با وجود تمام موانع و مشکلات باید به کار خود ادامه دهم.

بر اساس گزارش کمیته غیرانتفاعی حفاظت از روزنامه نگاران، ۷۲ نفر از ۹۹ خبرنگاری که در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ کشته شدند، فلسطینی بودند که جنگ غزه را پوشش می‌دادند.

علیرغم خطرات، قطعی ارتباطات و کمبود تدارکاتی که خبرنگاران در غزه با آن مواجه هستند، آن‌ها در تلاشند تا با استفاده از تجهیزات کمی که در دسترس است، جنگ را پوشش دهند.

از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، زمانی که اسرائیل در پاسخ به حمله غافلگیرانه حماس به شهرک‌های اسرائیلی در مجاورت نوار غزه، عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه غزه آغاز کرد، حداقل ۱۳۰ فعال رسانه‌ای فلسطینی کشته شده اند.

دیگر خبرها

  • ۳۳ میلیون؛ خرج نوروزی یک دختر بچه هشت ساله
  • آزادی ۴۰۱  زندانی خوزستانی جرائم غیرعمد در سالی که گذشت
  • دختربچه هشت ساله ۳۳ میلیون خرج نوروزی دارد
  • فوت زوج جوان شهرستانی در تهران به‌خاطر گازگرفتگی کنار بیمارستان/ کودک یک ساله یتیم شد
  • زوج جوان قربانی پیدا کردن پزشک شدند! کودک یک ساله یتیم شد
  • فوت زوج جوان به‌خاطر گازگرفتگی کنار بیمارستان؛ کودک یک ساله یتیم شد
  • ماجراِی انتشار فیلم گم شدن پسربچه ۱۳ ساله در تهران
  • (ویدئو) دختر ۱۱ ساله، جوان‌ترین خبرنگار جنگ غزه
  • کوه‌خواری در گتوند؛ دادستانی ورود کرد
  • (ویدئو) دختر ۱۱ ساله که در پوشش خبرنگار در غزه فعالیت می‌کند