Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@08:20:02 GMT

چرا افراد بزرگسال سیگاری می شوند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۰۹۶۹۰

چرا افراد بزرگسال سیگاری می شوند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش خطر سیگار کشیدن در میان جوانانی که هرگز سابقه سیگار کشیدن نداشته اند، یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز جوامع امروز است. به طوری که ۱۴ درصد این افراد با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۴ سال هستند که سه عامل برای بروز عادت سیگار کشیدن، پیش بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اساتید دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مونترال و نویسنده مجله مطالعه بهداشت نوجوانان تاکید می‌کند که برخی از افراد، با وجود این که به سیگار کشیدن گرایش دارند و به طور منظم هم از الکل استفاده می‌کنند، درصد کمی از شروع کنندگان مصرف سیگار را دربر می‌گیرند.

وی می‌گوید: با توجه به این که ۱۴ درصد سیگاری‌ها را افرادی با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۴ سال تشکیل می‌دهند. از اینرو، جامعه هدف کمپین‌های پیشگیری از استعمال دخانیات، باید افرادی با این میانگین سنی باشند.

برخی از محققان، با استناد به مطالعات متعددی مبنی بر افزایش مصرف سیگار در جامعه، بر این باور هستند که در حال حاضر، صنعت دخانیات، تمام تلاش خود را برای جذب جوانان برای مصرف سیگار می‌کند. به طور مثال؛ در ایالت متحده آمریکا, ۵۰ درصد افزایش مصرف کنندگان، به جوانانی اختصاص دارد که پس از فارغ التحصیلی در مقطع دبیرستان به مصرف سیگار گرایش پیدا می‌کنند.

برخی از این پژوهش‌ها حاکی از این است که شروع سیگار کشیدن با سه عامل خطرِ بالا بودن گرایش، عملکرد ضعیف در مدرسه و مصرف بیشتر الکل همراه است.

این یک واقعیت است که وقتی فردی بزرگتر می‌شود علایق و گرایش‌های خود را به طور آزادانه بیان می‌کند چرا که والدینش همیشه کنار او نیستند تا کنترلش کنند، امّا همین فرد، زمانی که سنش بالا می‌رود تحت کنترل و مراقبت والدین است.

وقتی که بچه‌ها در خانه به همراه خانواده شان زندگی می‌کنند تحت کنترل خانواده خود هستند. به طوری که والدین از بروز رفتار‌هایی که منجر به سیگار کشیدن آن‌ها می‌شود محافظت می‌کنند که این محافظت ممکن است با گذشت زمان و بزرگ شدن فرزندشان کاهش پیدا کند.

سختی‌هایی که بچه‌ها در مدرسه با آن روبرو می‌شوند، یکی از علل خطر افزایش مصرف سیگار در میان آن هاست چرا که باعث می‌شود این افراد ترک تحصیل کنند و به دنبال یافتن شغل باشند.

از آن جایی که برخی از جوانان، به مکان‌هایی که الکل مصرف می‌کنند گرایش بیشتری دارند. از اینرو، با رفتن به این مکان ها، بیشتر تحت تاثیر افراد سیگاری قرار می‌گیرند و ترغیب می‌شوند که سیگار مصرف کنند. نکته شایان ذکر این است که به دلیل جلوگیری کردن الکل از بروز احساسات و کاهش خودکنترلی فرد، این می‌تواند یک عامل خطر برای شروع سیگار کشیدن در میان جوانان محسوب شود.

حال، باید این موضوع را در نظر گرفت که کمپین‌های پیشگیری از استعمال دخانیات معمولا نوجوانان را هدف قرار می‌دهند. زیرا برخی از مطالعات نشان می‌هند که بخشی از مصرف کنندگان سیگار، نوجوانان ۱۲ – ۱۳ ساله هستند. از اینرو، بسیاری از برنامه‌های مرتبط با پیشگیری باید به گروه سنی نوجوانان اختصاص یابد. البته این بدان معنا نیست که باید از اهمیت پیشگیری مصرف سیگار در میان جوانان غافل بود. زیرا کمپین‌های تبلیغاتی کارخانه‌های دخانیات به طور خاص، این گروه سنی را مورد هدف قرار می‌دهند.

در نتیجه، اگر بتوان از شروع مصرف سیگار در میان جوانان جلوگیری کرد احتمال سیگاری نشدن آن‌ها بسیار بالا خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: خانواده سرا سیگاری میان جوانان مصرف سیگار سیگار کشیدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ کنترل نشده با هیپرگلیسمی، التهاب مزمن و دیس‌لیپیدمی همراه است و با گذر زمان می‌تواند منجر به عوارض میکروواسکولار مانند نفروپاتی، نوروپاتی و رتینوپاتی شود. همچنین دیابت نوع ۲ دارای عوارض ماکروواسکولار مانند تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

«خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی» و «مرگ و میر ناشی از علل قلبی و عروقی» در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به سایر افراد حدود ۲ برابر است. به طور قطع، اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و پرهیز از سیگار می‌تواند از دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری کند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، سویا سرشار از پروتئین گیاهی، فیبر و فیتواستروژن است. نتایج برخی از مطالعات بیانگر این است که افزایش محصولات سویا بر افزایش مصرف سویا به منظور پیشگیری و مدیریت دیابت نوع ۲ تأکید می‌کند.

مصرف محصولات سویا مانند پروتئین سویا، لوبیای سویا و شیر سویا به طور قابل توجهی سبب کاهش تری گلیسرید، کلسترول تام، لیپوپروتئین کم‌کالری و پروتیئن واکنشی C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین مصرف مقادیر بالای سویا (بیش از ۳۰ گرم در روز) می‌تواند قند خون ناشتا را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ به طور قابل توجهی کاهش دهد.

منبع : ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • چوپان و ۱۰۰ گوسفند در اصفهان خفه شدند + فیلم | هیچ روزنه‌ای برای نفس کشیدن وجود نداشت!
  • ثواب نفس کشیدن در ماه مبارک رمضان + فیلم
  • دوسالانه‌های تجسمی با چه چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم
  • این غذاها را در بهار بخورید
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • باید‌ها و نباید‌های تغذیه در فصل بهار
  • بدن انسان روزانه به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟
  • بایدها و نبایدهای تغذیه در فصل بهار