Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-18@23:49:45 GMT

جایی ننوشته است گنهکار نیاید

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۰۱۳۷

جایی ننوشته است گنهکار نیاید

رئوف بودن امام رضا(علیه‌السلام) از صفات بارز و مشهور آن حضرت می‌باشد و اگر کسی با معرفت به زیارت آن حضرت برود دست خالی برنمی‌گردد.

به گزارش قدس آنلانی، حجت الاسلام حسینی قمی در یکی از سخنرانی‌های خود چنین اشاره می‌کند: مرحوم شیخ صدوق ۳۴ روایت از هفت معصوم در مورد زیارت امام رضا (علیه‌السلام) نقل کرده که بسیار مفصل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعبیری آمده است «کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» و در تعبیری دیگر است «کَمَن زَارَ رَسُولَ الله»؛ همچنین از خود امام رضا فراوان شنیدند که فرمودند: «أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ؛ روز قیامت هنگام عبور از صراط، هنگامی که ترازوی اعمال می‌گذارند و هنگامی که نامه‌اعمال به دست افراد می‌دهند در این سه جا سراغ زائران می‌آیم». یک تعبیری که شاید از همه‌این‌ها بالاتر باشد از خود امام رضا (علیه‌السلام) است که نباید تعجب کرد، چون این‌ها خانواده کرم هستند.

مثل ما نیستند که محاسبه بکنیم چه به ما داده اند چه پس بدهیم. حدیثی از شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا، شیخ طوسی در تذهیب و مصباح، کلینی در کافی و ابن قولویه در کامل الزیارات حدیث را از محمد بن سلیمان نقل کردند که می‌گوید به خدمت امام جواد (علیه‌السلام) آمدم و به ایشان گفتم اگر کسی حج واجبش را انجام داده زیارت پیغمبر هم رفته و مدینه مشرف شده و کربلا زیارت سیدالشهدا (علیه‌السلام) هم رفته، خراسان زیارت امام رضا (علیه‌السلام) هم مشرف شده و به شهرش برگشته، سال بعد وقت حج که می‌رسد کدام یکی از این‌ها را انتخاب کند؟ امام جواد(علیه‌السلام) فرمودند: «یَأْتِی‌خُرَاسَانَ فَیُسَلِّمُ عَلَی‌أَبِی‌الْحَسَنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَفْضَلُ؛ اگر برود مشهد زیارت امام رضا (علیه‌السلام) افضل از همه است».

از این رو مرحوم حاج آقا مرتضی حائری، فرزند مؤسس حوزه‌علمیه‌ قم بسیار به مشهد مشرف می‌شدند. اگر حوزه سه روز تعطیل می‌شد ایشان مشهد مشرف می‌شدند حوزه پنجشنبه و جمعه تعطیل است اگر چهارشنبه یا شنبه‌ای هم تعطیل می‌شد ایشان به مشهد مشرف می‌شدند. در خاطراتشان نوشتند مثلاً این صدمین سفری است که من به مشهد مشرف شدم آن هم با هر وسیله‌ای. کمتر پیش می‌آمد که ایشان با هواپیما به مشهد بروند. سر جاده می‌ایستادند و هر وسیله‌ای که پیدا می‌کردند مشرف می‌شدند. به قدری به حضرت ارادت داشتند که بعضی از شاگردانشان می‌گفتند وقتی ایشان سلسله‌ سند حدیث را می‌خواندند تا می‌رسیدند به عن علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) بغض گلویشان را می‌گرفت و گریه می‌کردند و دیگر نمی‌توانستند ادامه بدهند. روزی به جمکران مشرف می‌شدند در ماشین فردی کنارشان نشسته بود. از او سؤال می‌کنند شما اهل کجا هستید؟ می‌گوید من مشهدی هستم. تا می‌گوید مشهدی هستم ایشان شروع می‌کند به گریه کردن. می‌گوید آقا مگر شما از مشهدی‌ها خاطره‌ای دارید که گریه می‌کنید؟ می‌گوید نه من دستم شکسته و مدتی نتوانستم به مشهد بروم وقتی شما از امام رضا (علیه‌السلام) نام بردید من از این کم سعادتی یادم آمد و گریستم.

یکی دیگر از دلدادگان راستین امام رضا (علیه‌السلام) مرحوم آیت‌الله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی بود که متأسفانه جامعه‌ فقط ایشان را با چند کرامت می‌شناسد، در حالی که فقیه، مفسر، حکیم و عارف و چند کرامت هم که ایشان داشته برای رفع گرفتاری‌های مردم بوده و الا ایشان شخصیت ممتازی است.

مرحوم نخودکی که در نجف مشغول تحصیل بود برای زیارت به مشهد می‌آید، اما ماجرایی پیش می‌آید که دیگر به نجف برنمی‌گردد و ساکن مشهد می‌شود و آن ماجرا این است که فرمودند زمانی مشغول انجام یک سلسله اعمال و مراقباتی بودم که در آن مراقبه‌ها برای من مکاشفه‌ای شد. دیدم امام رضا (علیه‌السلام) از حرم نورانی خودشان بیرون آمدند و به خادمان دستور دادند که صحن را غرق و جایگاهی برای ایشان درست کنند که ایشان زائران را ببینند. پس در برابر حضرت حرم را خلوت کردند و جایگاهی برای حضرت درست کردند (دقیقاً همین جایی که قبر مرحوم نخودکی اصفهانی است و علت اینکه ایشان این نقطه را برای قبر انتخاب کردند همین مکاشفه بود)؛ بعد در را باز کردد و زائران از آن دری که طرف نقاره خانه است وارد می‌شدند و از در شرقی و از در غربی خارج می‌شدند. حضرت هم نشسته بودند و زائران دسته دسته از مقابل حضرت عبور می‌کردند و امام رضا (علیه‌السلام) دست نوازش بر سر زائران می‌کشیدند.

مرحوم آیت الله نخودکی می‌گوید من در آن مکاشفه متوجه شدم همه‌ این‌هایی که در صحن از مقابل حضرت می‌گذرند چهره‌ انسانی ندارند. بعضی‌ها باطنشان جلوه گر شده بود چون وقتی ما گرفتار یک سلسله صفات بد اخلاقی باشیم باطن ما چیز دیگری می‌شود؛ با آن باطن‌ها حرکت می‌کردند. من دقت کردم ببینم امام رضا (علیه‌السلام) با این‌ها چه می‌کند. نزدیک رفتم دیدم حضرت آن ها را جدا نمی‌کند و دست نوازش بر سر همه می‌کشند. آیت الله نخودکی وقتی این منظره را می‌بیند دیگر به نجف برنمی‌گردد و تا آخر عمر در مشهد می‌ماند و به حق است این شعر که:

دیدم همه جا بر در و دیوار حریمت

جایی ننوشته است گنهکار نیاید

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام رضا ع امام رئوف زیارت مشرف می شدند علیه السلام مشهد مشرف امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۰۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین / حمل ۱۴۰۳ برابر با ۸ شوال ۱۴۴۵ و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ است. روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام امام رضا علیه السلام امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

مناسبت‌ها و احکام دینی و اسلامی

غزوه حمراء الاسد " ۳ هجری ".

سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام و حضرت حمزه سید الشهداء عموی پیامبر صلی الله علیه و آله توسط وهابیون "۱۳۴۳ هجری ".


امروز روز خوبی برای امور زیر است:

میهمانی و ضیافت.

خرید و فروش. 

و وارد شدن بر مسولین و طلب حوائج از آنها خوب است.

زایمان

زایمان خوب و نوزاد عمر طولانی دارد. ان شاءالله.

مسافرت

مسافرت مکروه و همراه صدقه باشد.

احکام نجوم

امروز قمر در برج اسد و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:

جابجایی و نقل و انتقال.

خرید خانه و املاک.

ورود به خانه نو.

شروع امور دائمی و همیشگی. 

خواستگاری عقد و ازدواج.

آغاز معالجه و درمان. 

و شروع به کسب و کار نیک است.

نگارش ادعیه و برای نماز حرز و بستن آن خوب است.

مباشرت امشب

(شب پنج شنبه) مباشرت برای جسم مفید و فرزند دانشمند گردد. ان شاءالله.

اصلاح سر و صورت

اصلاح سر و صورت باعث بیماری می‌شود.

حجامت خون دادن فصد زالو انداختن

خون دادن و فصد باعث درد سر می‌شود.

ناخن گرفتن

چهارشنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و باعث بداخلاقی می‌شود.

دوخت و دوز

چهارشنبه برای بریدن و دوختن لباس نو روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن وسیله و یا چارپایان بزرگ نصیب شخص شود. ان شاالله

وقت استخاره در روز چهارشنبه

 از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶عصر تا عشای آخر (وقت خوابیدن)

تعبیر خواب 

خوابی که (شب پنجشنبه) دیده شود تعبیرش طبق ایه‌ی ۹ سوره مبارکه " توبه" است.

 اشتروا بایات الله ثمنا قلیلا... 

و مفهوم آن این است که دو نفر برای قطع معامله‌ای نزد خواب بیننده بیایند و از این قبیل امور ان شاءالله؛ و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.

ذکر روز چهارشنبه

یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه

ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه یامتعال که موجب عزّت در دین میگردد 

روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام امام رضا علیه السلام امام جواد علیه السلام و امام هادی علیه السلام. سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.

 منبع: تقویم همسران نوشته‌ی حبیب الله تقیان

tags # تقویم نجومی ، تقویم همسران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • طریق النور دانشگاه امام رضا به ایستگاه هوافضا سپاه رسید+تصاویر
  • چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • قابی کمتر دیده شده از رهبر انقلاب | تصویر به‌جامانده از بارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام | عکس
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • نشان فداکاری در ایستگاه مترو دانشگاه امام علی (ع) رونمایی شد