Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نبود تجهیزاتی همچون ماشین‌ آتش‌نشانی در مقابله با حوادث آتش‌سوزی در شهر‌های کوچک، سبب می‌گردد تا در زمان بروز حوادث گاها خسارات جبران‌ناپذیری به افراد جامعه وارد گردد و مردم تاوان بی‌تدبیری مسئولان را پس دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیمزنجان، تا زمانی که حادثه‌ای رخ ندهد و خسارتی به بار نیاورد انگار مسئولان نیز در خواب خوش بی‌خیالی زمان سپری خواهند کرد و تدبیری برای حوادثی که می‌تواند رخ دهد و گاها حتی جبران ناپذیر نیز باشد، نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله نمود کامل ضرب المثل نوش دارو بعد از مرگ سهراب را دارد چراکه بعد از رخداد حادثه‌ای مسئولان امر به سختی از خواب شیرین بی‌تدبیری خود بیدار می‌شوند بلکه شاید با چشمان همچنان خواب‌ آلود راه حلی برای مشکلاتی که مردم را گریبان گیر کرده است بیابند که حتی در بسیاری از اوقات راه چاره آن‌ها نیز کار به جایی نمی‌برد و تنها خسارت‌دیدگان می‌مانند و بی‌تدبیری مسئولان. 

چراکه در طول هفته‌های اخیر حادثه‌ آتش سوزی بدون خبر دادن به مسئولان در سطح شهر ارمغانخانه رخ داد و در هر بار از آتش‌سوزی خسارت اقتصادی چشم‌گیری بر صاحبان هر دو مغازه‌ وارد کرد چرا که به دلیل عدم حضور ماشین آتش نشانی در این شهر برای مهار آتش، چیزی از سرمایه مغازه‌داران نماند و تماما طعمه حریق شد.

در نهایت خودروی آتش نشانی از دهستان‌های اطراف شهر ارمغانخانه، برای مهار آتش نیمه جان خود را به محل رساند و مرحمی خنک بر زخم‌های عمیق و دل سیاه شده مغازه‌ها شد، با این حال به نظر می‌رسید نیروی‌های خودجوش مردمی سرعت عمل بسیار بالایی نسبت به ستاد مدیریت و مقابله با بحران در مهار آتش داشتند و خود نقش خودرو‌های آتش‌نشانی و ستاد مقابله با بحران را به خوبی ایفا کردند.

با این حال شاید نخستین سوالی که در ذهن پدیدار شود این است که مگر یک شهر نباید دارای حداقل‌ترین امکانات برای مقابله با حوادث و بحرانی همچون آتش‌سوزی باشد؟ اما باید در جواب گفت این امر شاید در شهر‌ها و استان‌های دیگر صدق کند اما در شهری همچون ارمغان‌خانه و استانی همچون زنجان بهره‌مندی از حداقل‌ترین امکانات دور از تصور و انتظار است و شبیه به رویایی دست نیافتنی می‌ماند، چراکه شهر ارمغانخانه نه‌تنها از امکانات مهار آتش سوزی بی‌بهره است و در زمان وقوع آتش باید منتظر از راه رسیدن خودرو‌های آتش نشانی از دهستان‌های اطراف باشد بلکه این شهر در بهره‌مندی از امکاناتی همچون جایگاه CNG نیز محروم است. 

زمانی که علت عدم وجود ماشین آتش‌نشانی در شهر ارمغانخانه که پیگیری شد به یک نکته جالب و اما تاسف‌بار می‌رسیم، متاسفانه عنوان شد این شهر دارای ماشین آتش‌نشانی است اما به دلیل داشتن برخی نواقص و نیاز به تعمیر و تعویض ادوات و در نهایت نبود اعتبار به حال خود رها گشته و عملا این شهر را از بهره‌مندی از خودروی آتش‌نشانی ساقط کرده است، مسئله‌ای که اگر به طور جد مورد پیگیری و رسیدگی مسئولان امر شهری و استانی قرار می‌گرفت بلکه می‌توانست از خسارت جدی که اخیرا به دو شهروند ارمغانخانه‌ای وارد شد پیشگیری می‌کرد.

با این حال سوال از مسئولان امر این است چرا نباید شهری همچون ارمغانخانه از حداقل‌ترین امکانات مقابله با بحرانی همچون آتش‌سوزی بهره‌مند باشد؟ آیا ماشین آتش‌نشانی این شهر نیز همچون مسئولان به خواب خوش بی‌تدبیری فرو خواهد رفت و مردم همچنان باید تاوان آن را در حوادث بعدی پس دهند؟ چه راه‌حلی برای رفع این معضل اندیشیده شده است؟

صفی‌الله کرامتی، مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: شهرداری وظیفه صفر تا صد هدایت و مدیریت شهر را بر عهده دارد، بنابراین زمانی که یک مکان برای شهر اختصاص داده می‌شود در ابتدا باید محل استقرار پایگاه آتش‌نشانی مشخص گردد، بنابراین شهردار وظیفه دارد اولویت اصلی را آتش‌نشانی و در مراحل بعدی خدمات شهری در نظر گیرد.

وی افزود: شهرداری‌ها زیر نظر خدمات شهری استانداری در حال فعالیت هستند و بنابراین در مسئله آتش‌سوزی رخ داده در شهر ارمغانخانه مسئولیت موضوع با شهرداری است و شهردار مکلف است تجهیزات آتش‌نشانی را بروز نماید. با این وجود خوشبختانه در سال‌های گذشته حمایت‌های مناسبی از این شهر انجام گرفته و این امر مستلزم آن است که مسئولان در نگهداری از این امکانات عزمی راسخ داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با تاکید بر این‌که آتش‌نشانی شهر زنجان بسیار غنی بوده و دارای هشت پایگاه است گفت: ابهر با سه پایگاه و خرمدره با دو پایگاه آتش‌نشانی، دارای امکانات بسیار مطلوبی است و سایر شهرستان‌ها نیز از امکانات قابل قبولی بهره‌مند هستند. با این‌حال در سطح دهستان‌ها نیز پایگاه‌های آتش‌نشانی فعال بوده به طوری که در آتش‌سوزی اخیر در ارمغانخانه دو خودرو از دهستان‌ها برای مهار آتش حضور یافتند.

وی با بیان این‌که مدیریت بحران دستگاه هماهنگ کننده بوده و وظیفه‌ای در قبال تامین تجهیزات آتش‌نشانی شهری ندارد گفت: شهردار ارمغانخانه از محل ارزش افزوده هزینه مناسبی دریافت کرده اما سوال این است چرا این هزینه را صرف تعمیر ماشین آتش‌نشانی معیوب شهر نکرده است؟ 

از سویی دیگر علی افشاری، بخشدار قره‌پشتلو در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در سطح بخش قره‌پشتلو دو پایگاه آتش‌نشانی در دو دهستان سهرین و حاج‌سیران وجود دارد، با این حال تجهیزات موجود به روز و استاندارد نبوده و نیازمند به‌روز رسانی‌ است.

وی افزود: با تمام کمبود‌ها در زمان رخداد حادثه آتش‌سوزی خودرو‌های مستقر در دو پایگاه مذکور در کم‌ترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام می‌شوند، اما باید گفت امکانات دهستان سهرین به دلیل مجهز و بزرگ‌تر بودن ماشین آتش‌نشانی دارای شرایط مناسب‌تری است. چراکه امکانات موجود در دهستان حاج سیران پاسخ‌گوی نیاز نیست بنابراین نمی‌توان انتظار ارائه امکانات از این پایگاه همچون پایگاه‌های آتش‌نشانی شهری را داشت. 

بخشدار قره‌پشتلو گفت: متولی شهر ارمغانخانه شهرداری است و مصوبات شهرداری نیز در فرمانداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و عملا بخشداری از مصوبات این جلسات بی‌اطلاع است. اما با این حال در راستای پیگیری موضوعات اخیر، بخشداری نیز با مدیرکل مدیریت بحران استان مکاتباتی انجام داده است و بر اساس برآورد موجود تعمیر ماشین آتش‌نشانی این شهر نیازمند هزینه 150 میلیون تومانی بوده است که تامین این هزینه از مسئولان امر استانی درخواست شده است. 

با این‌حال یوسف مولایی، شهردار شهر ارمغانخانه نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: ماشین آتش‌نشانی شهر ارمغانخانه به دلیل نبود برخی قطعات لازم در راستای تعمیر بلا استفاده مانده است، از سویی دیگر تعمیر این ماشین نیازمند هزینه 150 میلیون تومانی بوده که شهرداری در تامین آن با مشکل مواجه شده است.

جعبه آتش نشانی استاندارد مورد تایید سازمان آتش نشانی؛ تولید آدرتوان نامیادامه پیگیری‌های تسنیم| آتش نشانی دهدشت صاحب ساختمان می‌شودمدیرعامل سازمان آتش نشانی کاشان: ایمنی ساختمان‌های منطقه مطلوب نیست/تهیه بانک اطلاعات ایمنی اماکن و مراکز

وی افزود: معمولا شهرداری‌ها مستقل بوده و باید یک سری از هزینه‌ها را خود متقبل شوند اما با توجه به این‌که ماشین آتش‌نشانی موجود در ارمغانخانه در عرض 10 سال اخیر، قریب به 90 درصد آتش‌سوزی‌های بخش را اطفا حریق کرده است و به نواقصی رسیده است، با این وجود تعمیر این ماشین نیازمند تامین هزینه از طریق استانداری و فرمانداری است، اما با این حال متاسفانه هنوز اعتبار مورد نیاز تعمیر ماشین تامین نشده است.

حال با تمام آن‌چه که ذکر شد، نبود و کمبود امکانات بسیاری در شهر‌های کوچکی همچون ارمغانخانه که همواره سیلی سخت این محدودیت‌ها را خورده است، نشان می‌دهد در نهایت متضرر شوندگان اصلی این کمبود امکانات مردم هستند چراکه اگر در دو حادثه آتش‌سوزی اخیر شهر ارمغانخانه، ماشین آتش‌نشانی حضور می‌یافت مقدار خسارات به شهروندان به حداقل کاهش می‌یافت که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار کافی یا بهتر است بگوییم نبود اراده کافی در مسئولان ذیربط در راستای تعمیر ماشین آتش‌نشانی شهر در نهایت سبب شد تا خسارت به دو مغازه‌دار وارد گردد.

با این حال انتظاری که مردم از مسئولان دارند این است که آنان راه چاره‌ای مناسب برای حل این معضل و مشکلات مشابه در شهر ارمغانخانه و حتی شهر‌های کوچک دیگر که دارای شرایط یکسان با این شهر هستند، داشته باشند تا شاید مردم کمتر تاوان بی‌تدبیری مسئولان امر را بپردازند.

اما در پایان باید گفت، استاندار زنجان که همواره عزمی راسخ برای حضور در روستا‌ها داشت، بهتر است بار دیگر به روستا‌ها و شهر‌های کوچک استان سفری داشته باشد و این بار مستحکم‌تر به بررسی مشکلات روستا و روستانشینان بپردازد بلکه شاید پاسخ قانع کننده به همین مسائل به ظاهر کوچک که همانند یک فاجعه‌ای بزرگ برای خانواده‌های متضرر شده است، داشته باشد هر چند که این موضوع نیز بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بی تدبیری مسئولان ماشین آتش نشانی شهر ارمغانخانه آتش نشانی شهر آتش نشانی مدیریت بحران شهر های کوچک آتش نشانی تعمیر ماشین مسئولان امر دهستان ها مهار آتش آتش سوزی شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ مصدوم حاصل تصادف ۲ دستگاه پژو ۴۰۵ در محور ایرانخواه تکاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی تکاب گفت : در پی گزارش  وقوع تصادف در محور ایرانخواه بلافاصله اکیپ امداد و نجات آتش نشانی به منطقه اعزام و اقدام به رهاسازی مصدومان محبوس در خودروها کدند.

الطافی گفت : کارکنان  آتش نشانی تکاب  پس از  رها سازی سرنشنان  گیر کرده ، مصدمان را تحویل تیم فوریت های پزشکی دادند.

وی گفت : مصدومان برای سیر مراحل درمانی به بیمارستان منتقل شدند.

 

 

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت
  • آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت
  • تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس
  • شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست
  • ۳ مصدوم حاصل تصادف ۲ دستگاه پژو ۴۰۵ در محور ایرانخواه تکاب
  • مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیندیشند
  • مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند
  • ساخت شهرک صنفی کارگاهی در رزن
  • شهرک صنفی کارگاهی در رزن احداث می‌شود
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور