Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@11:48:09 GMT

گیلان سومین قطب تولید زیتون در کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۱۲۶۰

گیلان سومین قطب تولید زیتون در کشور

باغداران رودباری به عنوان تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان، برداشت این محصول را از حدود ۹ هزار هکتار از باغ هایشان آغازکردند.

شهرستان رودبار که به شهر شکوفه های زیتون در کشور شهرت دارد ، به علت داشتن آب و هوای خشک تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان است ، سابقه کشت زیتون در رودبار بیش از هزار سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغداران رودباری به عنوان تنها شهرستان تولید کننده زیتون در گیلان این روز‌ها کمر همت بستند و برداشت زیتون را از بیش از ۹ هزار هکتار از باغ هایشان آغاز کردند.

به سراغ بانویی رفتیم که درآمد و امورات زندگی اش از راه برداشت زیتون می‌گذرد، او  با شکرگزاری از محصول خوب زیتون در سال جاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: به لطف خداوند باغ‌های زیتون امسال خیلی بارور شدند و هرچقدر باغ‌ها محصولشان بیشتر باشد به همان میزان درآمد‌های کارگران از جمله خودم بیشتر می‌شود.

آن سوی باغ زیتون، سراغ باغداری رفتم  که محصولش را بدون واسطه و خودش در مغازه اش به فروش می‌رساند، او  هم با ابراز رضایت از محصول امسال  در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت:  قیمت زیتون سبز در باغ   به قیمت ۱۰ هزار تومان و زیتون فرآوری شده و آماده مصرف ۱۵ هزار تومان است.

برداشت زیتون از رقم ماری شروع و با رقم روغنی پایان می‌یابد

اسماعیل گودرزوند چگینی یکی از باغداران نمونه اهل قره تیکان لوشان رودبار که ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت زیتون اختصاص داده است ؛ در گفتگو با  خبرنگار ما گفت: زیتون‌های مختلف از جمله گلوله، زرد، ماری، روغنی، فیشمی، شنگه، مانزالینا، کنسروالیا و آربیکن  را در باغ های خودم کشت و برداشت می کنم.

او با بیان اینکه در راستای جهش تولید باغ های خود را به سیستم آبیاری نوین  مجهز و درختان زیتون را هرس و اصلاح کرده ام ، افزود: پرورش زیتون  نه تنها موجب گذران زندگی خودم و خانواده ام شده است، بلکه با برداشت این محصول که به مدت سه ماه طول می کشد کارگران زیادی کسب درآمد می کنند.

سرنوشت زیتون‌های برداشت شده چه می‌شود؟

سراغ آقای ناصر کشاورز کارخانه دار رودباری رفتیم تا  برایمان از سرنوشت  زیتون های برداشت شده از سوی باغداران بگوید.

او در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در این کارخانه ارقام زیتون و همچنین سایز زیتون جدا سازی می‌شود ، گفت: از زیتون‌های روغنی و سایز‌های ریز برای روغن کشی استفاده می‌کنیم و زیتون‌های درشت را نیز فرآوری و در بازار‌های مصرف عرضه می‌کنیم.

این کارخانه دار با اشاره به مرغوبیت روغن های زیتون رودبار افزود: مرغوبیت محصولات فرآوری شده به حدی است که پای مسافران و گردشگران زیادی را به کارخانه باز کرده است.

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه شهرستان  رودبار با ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون یکی از قطب‌های کشت و تولید زیتون در کشور است، گفت: شهرستان رودبار یکی از ۳ قطب اول تولید زیتون در کشور است.

فعالیت ۱۰ واحد روغن کشی  در رودبار

او  با اشاره به فعالیت ۱۰ واحد روغن کشی با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار تن روغن در رودبار، افزود: پیش بینی شده امسال ۱۸ هزار تن زیتون برداشت شود.

الماسی به اهمیت فرآوری زیتون اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی است، گفت: رودبار دارای ۱۰ کارگاه روغن کشی است.

او در ادامه با بیان اینکه این تعداد واحد روغن ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۴ هزار تن دارند، افزود: ۱۰۰ کارگاه فرآوری و بسته بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن نیز در رودبار فعال است.

کیفیت زیتون‌های رودبار موجب راه یابی آن به بازار بورس شد

داود صفری، رئیس اتحادیه صنف زیتون شهرستان رودبا در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  بازار زیتون رودبار تنها بازار اقتصادی بورس بازار زیتون در کشور است که توانسته برای  حدود ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۴ هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این بازار شغل ایجاد کند.

مردمان رودبار چطور محصولاتشان  را به گردشگران و مسافران معرفی می‌کنند؟

خانم فروشنده ای که در یکی از فروشگاه های زنجیره ای فروش محصولات زیتون رودبار مشغول کار است در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  ما به محض ورود هر مسافر و گردشگری داخلی و خارجی به فروشگاه با زیتون پرورده که خیلی هم خوشمزه و پر طرفدار است پذیرایی می‌کنیم .

او افزود: امکان ندارد کسی طعم و مزه زیتون پرورده و یا زیتون را بچشد و خرید نکند.

سراغ مسافری رفتیم که مشغول خرید زیتون بود، این خانم که اهل تهران بود در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: هر وقت وارد گیلان می شوم امکان ندارد  زیتون نخرم و با خودم سوغات نبرم.

او با بیان اینکه زیتون رودبار بسیار خوشمزه و مرغوب است، افزود: تعریف من از زیتون رودبار موجب شد تا اقوام و دوستانم که وارد گیلان می شوند از آن خریداری می کنند.

زیتون‌های رودبار از صفر تا صد فرآوری می‌شوند
فروشنده یکی از فروشگاه های زنجیره ای عرضه محصولات زیتون در رودبار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما همه محصولات فرآوری شده زیتون را داریم و به مشتریان عرضه می‌کنیم.

او افزود: روغن طبی، روغن بو دار، روغن بدون بدون بو، صابون زیتون، زیتون بی هسته، زیتون کنسروی، زیتون پروده، زیتون ماری، زیتون شکسته از مهمترین محصولات عرضه شده فروشگاه به مشتریان است.

هسته زیتون هم این روز‌ها به کمک غذای دام و طیور آمده است
آقای کشاورز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تفاله حاصل از زیتون را  از کارخانه فرآوری  و روغن کشی زیتون پدرم به جای آنکه دور بریزم جمع آوری می کنم و در این کارگاه خودم خشک و سپس آسیاب می‌کنم.

او با بیان اینکه این محصول تولیدی،  بهترین جایگزین سویا و ذرتی است که با هزینه‌های زیاد از کشور‌های مختلف وارد کشور می‌شود، این خوراک دام و طیور با قیمت خیلی پایین‌تر به فروش می‌رسد.

این جوان خلاق از خریداران دام وطیور خواست تا با خرید از این محصولات که از نظر مرغوبیت چیزی از سویا و ذرت های وارداتی کم ندارد ، خرید کنند.

آقای کشاورز تصریح کرد: با خرید از محصولات ایرانی با کیفیت می توان هم به چرخه تولید و اشتغال جامعه کمک کرد و هم مانع خروج ارز از کشور شد.

پیش بینی می‌شود باغداران رودباری امسال حدود ۱۸ هزار تن زیتون به ارزش اقتصادی هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال برداشت و روانه بازار کنند.

اصلاح  باغ های سنتی زیتون در رودبار، مبارزه بیولوژیک با آفت مگس زیتون و همچنین حمایت هرچه بهتر بیمه ای  باغ های باغداران رودباری نه تنها  به بهبود وضعیت تولیدی و افزایش درآمد باغداران کمک می کند بلکه موجب می شود عرصه هایی را که در حال حاضر بدون کشت رها شده اند با هدف رونق و جهش تولید به  زیر کشت زیتون رود و رودبار را به قطب نخست تولید زیتون در کشور تبدیل کند./ باشگاه خبرنگاران جوان

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تولید زیتون در کشور باغداران رودباری زیتون رودبار روغن کشی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۳۱ عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اسکندری ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: تحقق دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به همت تولیدگران، کارگران و جامعه کارگری صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج کارگری سپاه قدس گیلان با اشاره به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال جهش تولید یا مشارکت مردم بیان کرد: جامعه کارگری نقش فزاینده و محوری در تحقق شعار سال و مردمی سازی تولید دارد.

اسکندری با بیان اینکه تولید و اشتغال مساله راهبردی کشور است، گفت: جهش تولید با مشارکت مردم و مردمی سازی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه راهبرد اساسی دشمن فروپاشی تولید و اقتصاد کشور است، افزود: با کمک و مشارکت مردم در تولید می‌توان کشور را بن بست اقتصادی خارج کرد.

رئیس سازمان بسیج کارگری سپاه قدس گیلان با بیان اینکه منافع ملی حول سه محور ایمان، امید و اتحاد می چرخد، گفت: مشارکت مردم زمانی محقق می‌شود که سرمایه، همت و ابتکار مردم پای کار باشد.

اسکندری با بیان اینکه بسیج منجر به همدلی، وفاق و هم افزایی جامعه کار و تولید می‌شود، اضافه کرد: با تفکر و فرهنگ بسیجی محقق می‌توان گره بسیاری از مشکلات را گشود.

وی از برگزاری ۳۱ عنوان برنامه ویژه هفته کارگری خبر داد و افزود: شهید اسدالله ابراهیمی شهید شاخص کار و تولید در سال جاری انتخاب شده است.

رئیس سازمان بسیج کارگری سپاه قدس گیلان با بیان اینکه بیشتر برنامه‌های این هفته کارخانه محور است، گفت: رویکرد برنامه‌های امسال با رویکرد تبیینی، امید آفرینی و خدمت رسانی است.

به گفته اسکندری، معرفی دستاوردهای عملکرد جامعه کار و تولید و نقش جامعه کار و تولید در تحقق شعار سال از اهداف برپایی برنامه‌ها است.

مسؤول سازمان بسیج کارگری سپاه قدس گیلان با اشاره به دیدار جامعه کارگری با مقام معظم رهبری افزود: حدود ۵۰ نفر از کارگران گیلانی در این دیدار حضور خواهند داشت.

وی از برگزاری میز خدمت ویژه کار و کارگری در این استان خبر داد و بیان کرد: میز خدمت با دو محور رفع مشکل کارگران و رسیدگی به امور کارگران و رفع موانع تولید با حضور متولیان کار و تولید برگزار می‌شود.

اسکندری با اشاره به برخی برنامه‌های هفته کارگری اضافه کرد: برگزاری یادواره شهدای کارگری، همایش تجلیل از کارگران و کارفرمایان نمونه استان و شهرستان‌ها به جهت ارج نهادن به جامعه کارگری و هم توسعه فرهنگ کار و کارگری، تکریم زنان کارگر و کارآفرین، ویزیت رایگان کارگران در شهرک‌های صنعت، برگزاری اردوی راویان پیشرفت با حضور دانش آموزان در شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌های تولید، رزمایش مواسات، برگزاری رزمایش شیفت ایثار با حضور گروه‌های جهادی، برگزاری نشست‌های تبیینی و اندیشه ورزی با رویکرد امید آفرینی و تبیین نقش کارگران در تولید و برگزاری اردوی راویان پیشرفت ویژه اصحاب رسانه به جهت روایت پیشرفت و امید آفرینی هم در سطح ملی و هم در سطح استانی تنها بخشی از برنامه‌های این هفته است.

کد خبر 6086371

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • کشف ۷۰۰ کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • برگزاری ۳۱ عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان