نرگس آبیار: به فیلمهای عمیق و انسانی برچسب سیاهنمایی نزنیم
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۱۴۵۸
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما در گفت و گو با ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به راهکار مناسب برای برگزاری جشنوارههای سینمایی همزمان با شیوع ویروس کرونا بیان کرد: جشنوارههای مهم و بزرگ دنیا در حال حاضر با رعایت کامل پروتکلها ی بهداشتی در حال برگزاری هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره جایگاه جشنواره فیلم کوتاه تهران در میان جشنوارههای معتبر فیلم کوتاه و بینالمللی توضیح داد: به نظر من جشنواره فیلم کوتاه تهران از استانداردهای جهانی برخوردار است. این جشنواره قدمت زیادی دارد و برای فیلمسازان خارجی جشنواره شناخته شده ای است. هر جشنواره ای قواعد و سلیقه خاص خود را دارد و جشنواره فیلمکوتاه تهران نیز در طول این سی و چند سال برگزاری به هر حال مطابق با قوانین سینمای ایران به لحن و سلیقه خاص خود رسیده و این نگاه در میان فیلمسازان ایرانی وخارجی جا افتاده است. خلاصه اینکه جشنواره فیلمکوتاه تهران حالا دیگر جشنواره ای قدیمی و معتبر در حوزه فیلم کوتاه است و ما باید تلاش کنیم این ارزش و اعتبار حفظ شده و فزاینده باشد.
کارگردان «شیار ۱۴۳» ادامه داد: خوشبختانه در جشنواره فیلم کوتاه تهران هر سال شاهد نمایش فیلمهای بسیار خوبی هستیم که بعضا شگفت انگیز نیز هستند؛ فیلمهای کوتاه موفق در این جشنواره بارها در خارج از کشور هم موفقیتهای بزرگی به دست آورده اند و این هم بر اعتبار جشنواره صحه می گذارد و هم اینکه گواه ظرفیت و استعداد فیلمسازان جوان ایرانی است.
وی در پاسخ به این که آیا درست است که گفته می شود فیلمهای ایرانی در مواردی به دلیل پرداختن به موضوعات تلخ اجتماعی موفق به کسب جوایز بین المللی می شوند، گفت: به نظر من اصلا اینطور نیست، همواره رویکرد فیلمساز، نوع پرداخت و نگاهی که دارد دلیل توجه به اثر است. رسالت یک هنرمند، اگر قائل به رسالت باشیم، پرداختن به شکافها و مشکلات است برای به فکر واداشتن مخاطب و ایجاد چالش؛ بنابراین اگر در یک فیلم معضلات اجتماعی تصویر شدند نباید آن فیلم را متهم به سیاه نمایی کرد.
کارگردان «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به مصادیقی از فیلمهای انسانی و واقع نما بیان کرد : مثلا فیلم کوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک که علاوه بر جشنواره های ایرانی در بسیاری از جشنواره های جهانی نیز درخشید، فیلمی تفکر برانگیز است درباره محیط زیست و حیات وحش؛ سوال من این است آیا این فیلم سیاهنمایی کرده است؟ خیر، اتفاقا فیلم با یک نگاه عمیق فلسفی و انسانی تولید شده و به همین دلیل هم توانست بسیار موفق ظاهر شود. خلاصه کلام اینکه من واقعا بحث سیاهنمایی در سینما را خیلی درک نمی کنم و نمی فهمم چرا اینقدر در این باره صحبت می شود، ساخت فیلم های منتقدانه و چالش برانگیز در کشورهای صاحب سینمای متفکر و ارزشمند مرسوم است؛ مثلا در سینمای ژاپن که در حال حاضر از کشورهای پیشرو در سینما است، فیلمی مثل «دله دزدها» ساخته می شود و این فیلم نقادانه به فاصله طبقاتی در جامعه ژاپن می پردازد. آیا باید به آن برچسب سیاهنمایی زد؟ قطعا که نه، چراکه این موضوع از واقعیت جامعه در ژاپن الهام گرفته و اتفاقا می بینیم در سال های اخیر فیلمسازان ژاپنی متعددی به آن پرداخته اند از جمله همین فیلم مهم و تحسین شده «انگل»؛ فیلم انگل هم فیلمی منتقدانه درباره فاصله طبقاتی در کره جنوبی است .
آبیار در پاسخ به اینکه چه فیلم های کوتاهی در سال های اخیر توجهش را جلب کرده است، توضیح داد: بله، من همیشه از مخاطبان جدی فیلم های کوتاه هستم. در آثار این سالهای اخیر «روتوش» ساخته کاوه مظاهری فیلم خوبی است؛ احساس خوبی نسبت به آن داشتم و منتظر دیدن کارهای بعدی این فیلمساز هستم. همچنین فیلم کوتاه به نام «اس» (حامد اصلانی) هم به نظرم اثر قابل توجهی است. چند فیلم کوتاه درخشان دیگر هم دیدم که این فرصت اندک مجال کافی و مناسبی برای حرف زدن درباره همه این آثار و ارزش های قابل توجه آنها نیست. در مجموع باید بگویم در حوزه فیلم کوتاه چند کارگردان شاخص هستند که فیلم های خوب با استانداردهای جهانی تولید می کنند. برخی از فیلمهای کوتاه ایرانی بسیار خوش ساخت و صاحب نگاه هستند که حتی ممکن است در جشنواره فیلم کوتاه تهران یا دیگر جشنواره های داخلی به دلیل رقابت تنگاتنگ کمتر دیده شده و معرفی شوند و همین نکته نیز تاکیدی است بر ساخت تعداد زیادی فیلم خوب و حرفهای در سینمای کوتاه ایران.
این کارگردان سینما با اشاره به ارتباطش با برخی فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه تصریح کرد: فیلمسازان جوان و مستعد در حاشیه جشنواره ها و ورک شاپ ها به من مراجعه کرده اند و من هم با کمال میل تا جایی که فرصت یاری کرده با آنها همفکری و همکاری کردهام. بعضا حتی فیلمهایشان را برای من ارسال می کنند و درباره آن با هم گفتگو و تبادل نظر می کنیم.
موجز گویی فیلم کوتاه نظیر نداردوی در پایان با اشاره به تمایلش به همکاری و همراهی با فیلمسازان کوتاه عنوان کرد: بله چرا که نه، ما استعدادهای درخشان زیادی در حوزه فیلم کوتاه داریم و برای من باعث افتخار است که بتوانم با آنها همکاری داشته باشم. البته در حوزه فیلم کوتاه نباید حتما اینگونه باشد که فیلمسازها صرفا این حوزه را فرصتی برای ورود به سینمای بلند تلقی کنند و تنها هدفشان وارد شدن به فیلمسازی بلند باشد؛ چراکه سینمای کوتاه خودش جایگاه و کارکرد تجربی مهمی دارد. من معتقدم این دو مدیوم دو فضا و ژانر متفاوت هستند. فیلم کوتاه از یک موجز گویی بهره می برد که در فیلم بلند اینگونه نیست اما در مجموع کارکردن با جوانان فیلم کوتاه را اتفاق مبارکی می دانم و همیشه از آن استقبال کرده ام؛ تیتراژ فیلم هایم هم نشان داده همیشه علاقهمند به کار باجوانان و استعدادهای کشف شده در سینمای کوتاه و مستند هستم و به آنها اعتماد کرده ام.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی از ۷ آبان آغاز میشود.
۲۴۱۴۲۱
کد خبر 1445940منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: جشنواره های سینمایی سینمای ایران نرگس آبیار جشنواره فیلم کوتاه جشنواره فیلم کوتاه تهران حوزه فیلم کوتاه فیلم های کوتاه جشنواره ها سیاه نمایی بین المللی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
بهگزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن سینمای جوانان ایران، پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، امروز سهشنبه ۴ اردیبهشت، طی مراسمی در سالن کنفرانس دانشگاه سوره، رونمایی شد. در آیین رونمایی پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، امیررضا نوریپرتو مدیر پژوهش دانشکده هنر دانشگاه سوره، مریم جلالی مدیر آموزش دانشکده هنر دانشگاه سوره، علی حاجیملاعلی مدیر گروه نمایش دانشگاه سوره، بهزاد آقاجمالی مدیر گروه ادبیات نمایشی دانشگاه سوره، احمدعلی سجادیصدر مدیر گروه سینما دانشگاه سوره، رامتین شهبازی عضو شورای علمی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، سیدجواد میرهاشمی مدیر انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران و جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره حضور داشتند.
در ادامه نشست تخصصی «فیلم جُستار، نظریه و عمل» با حضور رامتین شهبازی و احمدعلی سجادیصدر بهعنوان اولین نشست تخصصی همایش ششم، برگزار شد.
ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخههای تولید برگزار میشود و در چهار بخش «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «فیلم-جُستار» و «ترجمه» پذیرش آثار خواهد داشت.
«فیلم-جُستار» (Video Essay) که برای اولین بار در این دوره به همایش فیلم کوتاه تهران افزوده شده است، یکی از گونههای پژوهشهای بصری است که محقق، دستاوردهای تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارایه میدهد. «فیلم-جستار» حاصل نوعی نگاه اول شخص، متفکر، واکاو، خوداندیش و جوینده است. پژوهشگر در این قالب، مجاز است که از همه رسانههای بصری برای به بار نشستن موضوع مورد بحث خود سود جسته و انگاره خود را تبیین کند. همایش مطالعات فیلم کوتاه در ششمین دوره برگزاری علاوهبر منابع مکتوب، پذیرای این شکل پژوهشی نیز خواهد بود.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرحنامه «فیلم-جُستار» به ششمین همایش مطالعات فیلمکوتاه تهران، یکشنبه ۶ خرداد است و اسامی چکیده مقالات پذیرفته شده روز یکشنبه ۳ تیر اعلام خواهد شد.
شرکتکنندگانی که چکیده مقالاتشان پذیرفته میشود تا یکشنبه ۲۹ مهر فرصت خواهند داشت تا آثار کامل خود را به این رویداد، ارسال کنند.
ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران روز یکشنبه ۲۵ آذر با اعلام آثار برگزیده به کار خود پایان خواهد داد.
نشستهای تخصصی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشوند و حضور در این نشستهای تخصصی برای عموم آزاد است.
کد خبر 6086813