Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@10:46:44 GMT

رشد اقتصادی بخش غیر نفتی ایران مثبت است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۱۴۹۹

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  بانک جهانی در گزارشی با بیان اینکه اقتصاد ایران حدود یک دهه است رشد پایینی را تجربه می کند، از تحریم ها و پیامدهای کرونا به عنوان دلایل نامتعادل بودن اقتصاد ایران نام برده است. این نهاد همچنین با اشاره به کاهش ارزش ریال در هفته های اخیر نوشت این مساله باعث افزایش تورم و آسیب پذیری خانوارها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وضعیت اقتصاد ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه خوب است

بانک جهانی با اشاره به تنوع بالای بخش های اقتصادی ایران پیش بینی کرده است رشد اقتصادی امسال این کشور به منفی ۴.۵ درصد برسد که بخش بزرگی از این رشد منفی متاثر از عملکرد بد بخش نفتی است. با این حال این رشد منفی از نرخ های پیش بینی شده برای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان کمتر است.

 

به گفته بانک جهانی، رشد بخش غیرنفتی ایران حدود ۱.۱ درصد است. ایران به دلیل تحریم ها و ارتباط کمتر گسترده با کشورهای جهان با شوک خارجی کمتری در زمان کرونا روبرو شده و منابع طبیعی و نیروی انسانی سرمایه های مهم این کشور برای تداوم رشد است.  

 

این نهاد بین المللی با اشاره به کاهش بها و تقاضای نفت در بازارهای جهانی می نویسد: دولت با کاهش درآمدهای نفتی دچار مشکلاتی شده است ما انجام کارهایی نظیر افزایش مالیات ها و صدور اوراق بدهی به تامین مالی دولت کمک کرده است.  این بانک همچنین تأکید کرد که ایران با وجود تحریم‌های آمریکا توانسته است تولید ناخالص داخلی غیرنفتی خود را ۱.۱ درصد افزایش دهد.

 

تورم و کرونا

به گفته بانک جهانی، کاهش ارزش ریال یکی از اصلی ترین دلایل افزایش تورم ماه های اخیر ایران بوده است. تورم ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۴۱.۲ درصد رسید که با توجه به افزایش تورم در بخش مواد غذایی و مسکن، طبقات کم درآمد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شدند. نرخ مشارکت در بازار کار در نتیجه کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها به ۴۴.۱ درصد کاهش یافت.  

 

بانک جهانی با اشاره به شیوع بالای کرونا در ایران می نویسد: در صورتی که دولت وادار به اعمال مجدد قرنطینه ها شود یا واکسن موثری توسعه پیدا نکند، چشم انداز اقتصاد ایران چندان امیدبخش نخواهد بود. تحریم ها یکی دیگر از عوامل موثر بر عملکرد اقتصاد ایران خواهد بود چرا که در زمان لغو تحریم ها، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ موفق شده بود عملکرد چشم گیری را به ثبت برساند.  

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کرونا جام نیوز نفت تورم ایران اقتصاد ایران بانک جهانی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۱۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات معامله۶هزار میلیاردی سرخآبی‌ها با پتروشیمی و بانک‌ها

براساس اعلام وزیر اقتصاد، واگذاری مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه نهایی خواهد شد و مجموع ارزش این دو واگذاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به  گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: امروز 85 درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش غیردولتی واگذار شد. سال 1400 دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که هر دو باشگاه به جهت عدم رعایت ضوابط AFC دچار محرومیت شده بودند. در همان سال ستادی برای هماهنگی واگذاری دو باشگاه بین وزارت وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس به نمایندگی از وزارت اقتصاد در این ستاد حضور داشتند.

وی افزود: در اسفند ماه 1400 اولین گام در این حوزه برداشته شد. این اتفاق در حالی انجام شد که در طول سه دولت گذشته و از سال 1376  شاهد تلاش ناکامی بودیم. در سال 1400 و با حضور 400 هزار نفر از طرفداران افزایش سرمایه دو باشگاه انجام شد.

خاندوزی با بیان اینکه در سال 1401 سه مرتبه تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش خصوصی انتقال مالکیت دو باشگاه انجام شود، گفت: با این وجود این مزایده‌ها با اقبال خوبی از سوی بخش خصوصی و تعاونی‌ها رو به رو نشد. با توجه به پایان مهلت AFC مقرر شد که با مشارکت طلبیدن مجموعه‌های اقتصادی یعنی کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از صنایع پتروشیمی ذیل عنوان پتروشیمی خلیج فارس این اتفاق رخ دهد. این اتفاق امروز صبح در فرابورس ایران محقق شد.

قطعی شدن معامله 6 هزار میلیارد تومانی سرخابی‌ها تا روز چهارشنبه

وی در خصوص قیمت واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: طبق اطلاعاتی که فرابورس اعلام کرده است، ارزش نهایی سهام این دو باشگاه برای استقلال به ارزش تقریبی 2800 میلیارد تومان و پرسپولیس به ارزش 3200 میلیارد تومان نهایی شد. امیدوار هستیم روز چهارشنبه و در یک مراسم رسمی قطعی‌سازی انجام شود.

پرداخت 90 درصد ارزش استقلال و پرسپولیس به صورت اقساط 6 ماهه

وزیر اقتصاد در مورد روند پرداخت پیش‌بینی شده از سوی خریداران گفت: با تجه به اینکه 10 درصد معامله باید به صورت نقدی و 90 درصد دیگر به صورت اقساطی انجام شود، بخش نقدی قطعی شد و بخش اقساطی براساس بازه‌های 6 ماهه توسط کنسرسیوم‌ها پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش دولت این بود که هم زمان با اینکه یک بار برای همیشه موضوع مالکیت را حل می‌کند، بحث شفافیت مالی، اقتصادی و مدیریت را حل و فصل کند. به همین دلیل مقرر شده است تا زمانی که مسئله درآمد پایدار ناشی از حق پخش به سرانجام برسد(که مسئله را به شکل اساسی تری حل خواهد کرد) جریمه آسیایی را به فرصتی برای اصلاح ساختار مدیریت باشگاه‌ها تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • خبر خوش بانک جهانی برای ایران
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • جزئیات معامله۶هزار میلیاردی سرخآبی‌ها با پتروشیمی و بانک‌ها
  • کاهش فقر مطلق در ایران به روایت بانک جهانی