Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهقانکار با بیان اینکه یک پیوست منطقه ای و بعدها بین المللی برای جایزه جلال در نظر می گیریم، گفت: ۱۴ طرح را برای برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «ایوب دهقانکار» امروز( چهارشنبه 30 مهر) در نشست خبری «سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه موسسات معاونت فرهنگی ادغام شدند، سعی کردیم در موسسه جدید فعالیت ها را در حد بضاعت با نظرات کارشناسی اهل فن رو به جلو ببریم تا تغییراتی مثبت داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار داشت: با هماهنگی های صورت گرفته با ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، نمایشگاه دفاع مقدس را برگزار کردیم. به لحاظ محتوایی نیز اقدامات مثبتی در هفته دفاع مقدس انجام دادیم. در ماه های محرم و صفر بخش های شعرخوانی و جلسات نقد و بررسی آثار با حضور نویسندگان و شاعران برپا کردیم. نخستین فعالیت اجرایی روتین دفتر شعر و ادبیات ما، برگزاری جایزه جلال است. هدف مان این است که بذری بکاریم که در دوره های بعد پرورش یابد و شاهد ثمردهی آن در آینده باشیم.

 

وی با بیان اینکه در جایزه جلال دو تغییر مثبت خواهیم داشت، عنوان کرد: یکی نگاه به درون یا جلال شناسی است. طرح پدید را مطرح کردیم که به پژوهش ادبیات داستانی اشاره دارد. واکاوی عمیق بر روی آثار داستانی منتشر شده که نامزدهای جایزه جلال هستند، صورت می گیرد که برای طیف وسیع مخاطبان قابل استناد و استفاده باشد. اگر بخواهیم برای جایزه جلال کار کنیم، شرط این است که شناخت دقیق و موشکافانه از ادبیات داستانی داشته باشیم. امیدوارم طرح پدید ما را به این هدف برساند. تاکنون 600 اثر در حوزه ادبیات داستانی تحت مطالعه و پژوهش قرار گرفته است.

 

دهقانکار خاطرنشان کرد: نگاه دوم ما به جایزه جلال در نظر گرفتن بخش بین المللی آن است. سرمایه هر کشوری فرهنگ، تمدن و ادبیات آنهاست. با توجه به غنای خوب در ادبیات، شعر و داستان کشورمان، یکی از سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی است. تصمیم گرفتیم یک پیوست منطقه ای و بعدها بین المللی برای جایزه جلال در نظر بگیریم. برای گام نخست پاکستان را در نظر گرفتیم که با همکاری انجمن های ادبی و نویسندگان آن هم افزایی در حوزه ادبیات داستانی داشته باشیم.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا نتوانستیم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را همچون سال های قبل برگزار کنیم. اینکه خبری در مورد این نمایشگاه منتشر نشده است، دلیل دارد. در انمایشگاه مجازی کتاب که اولین تجربه ماست، نمی خواهیم دقت را فدای اطلاع رسانی کنیم و عدم اطلاع رسانی به معنای بی عملی نیست. اولین اطلاعیه ما در خصوص نمایشگاه مجازی کتاب دیروز اعلام شد. جلسات بسیار گسترده و فشرده ای با متخصصان امر از جمله صنوف نشر داشتیم. تقریبا تمام نمایشگاه های مجازی کتاب که در سایر کشورها برگزار شد را شرکت کردیم. حضور ما در آن نمایشگاه ها منفعلانه نبوده است. سعی کردیم که حضور فعالی در نمایشگاه های خارجی داشته باشیم. برخی کشورها در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اعلام شکست کردند و البته برخی هم توفیق خوبی داشتند. ما حواسمان را جمع کردیم که نمایشگاهی برگزار نکنیم که فقط وقت و انرژی گذاشته باشیم و نتیجه ای نداشته باشد.

 

دهقانکار با اشاره به تفاوت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با سایر نمایشگاه های کتاب در کشورهای دیگر گفت: ما علاوه بر نمایشگاه باید یک پیوست فروشگاهی هم داشته باشیم. باید بخشی از ضرر و زیان صنف نشر به خاطر کرونا در نمایشگاه کتاب جبران شو و همین مسئله حال ما را خطیرتر می کند. اگر قسمت فروشگاهی نداشتیم یک ماهه می توانستیم نمایشگاه کتاب مجازی را برگزار کنیم. 14 مدل اجرایی را بررسی کردیم و در نهایت به یک مورد رسیدیم که روش غیر متمرکز است و جزییات آن در یک نشست خبری اطلاع رسانی می شود.

 

وی با بیان اینکه هفته کتاب را پیش رو داریم، عنوان کرد: هفته کتاب باید زمانی برگزار شود که 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی در آن گنجانده شود. همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه را خواهیم داشت. با توجه به استقبال از طرح تابستانه مصمم شدیم که طرح پاییزه را نیز برای کمک اقتصادی به کتابفروشان برگزار کنیم. بعد از هفته کتاب و طرح پاییزه نمایشگاه مجازی کتاب را خواهیم داشت و این نمایشگاه به احتمال بسیار زیاد در آذر امسال برگزار می شود.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ایوب دهقانکار مریم داوری نمایشگاه مجازی کتاب ادبیات داستانی ادبیات ایران داشته باشیم جایزه جلال بین المللی هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس

از جمله رویدادهای قابل توجه در شب میلاد امام حسن (ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، برگزار مراسم عقد زوج‌های جوان و رونمایی از مجموعه کتاب‌های سر دلبران بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم متنوعی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد؛ از برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان و پخش کیک 150 کیلویی به مناسبت میلاد امام حسن (ع) تا رونمایی از مجموعه کتاب‌های سر دلبران.

رونمایی از مجموعه کتاب «سر دلبران»

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب «سر دلبران» با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادیب مسیحی لبنان در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» نوشته میشل کعدی است به همت انتشارات ایران راهی بازار نشر شده و به بیان جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام در بیان ادیبان مسیحی پرداخته است.

این مجموعه شش جلدی با عنوانی از جمله «زهرا(س) سرآمد بانوان اهل ادب»؛ «در پیشگاه امام حسن مجتبی(ع)»؛ «امام حسین(ع) الگویی از یک پیام»؛ «امام زین‌العابدین(ع) و اندیشه مسیحیت» سیره اهل بیت(ع) را در نگاه ادبیان مسیحی بررسی کرده است.

در این مراسم شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ؛ عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب؛ تعدادی از میهمانان خارجی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

حضور وزیر ارشاد در مراسم عقد زوج‌های جوان

برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان و حضور آنها در سالن مصلای امام خمینی (ره) یکی از رویدادهای قابل توجه برای مردم و حاضران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود.

وزیر فرهنگ هم در مراسم عقد یک زوج جوان که در غرفه ازدواج آسان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، حاضر شد و از نزدیک با چند زوج جوان صحبت کرد.

اجرای گروه نونهالان نیز بر شادی مردم در این مراسم افزود و در انتها، این زوج جوان کیک 150 کیلویی را که به مناسبت میلاد امام حسن (ع) تهیه شده بود، برش زدند. مراسم پذیرایی از مردم با این کیک 150 کیلویی صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از غرفه بشری بازدید کرد. طرح قرآنی بشری از روش‌های برتر در عرصه آموزش قرآن کریم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعطای جایزه به رانندگان قانونمند
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • نمایشگاه فروش کتاب‌های علوم قرآنی در ارومیه برپا می‌شود
  • آغاز پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در حوزه هنری قم
  • تاریخ دقیق دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اعلام شد
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • «آفتاب غریب» منتشر شد
  • مسابقه «کتاب شیرین» برگزار می‌شود؛ ساعت دقیق پخش مسابقه «کتاب شیرین»؟
  • پایه‌گذاری جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی