Web Analytics Made Easy - Statcounter

30مهرماه سال 57 در همدان خاطراتی را برای مردم این شهر تداعی می کند که بیش از هر چیز شجاعت بانوانش را به نمایش می گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ 30 مهرماه سال 1357 که در رسانه های مختلف آن زمان به عنوان خونین ترین تظاهرات دانش آموزی از آن یاد می شود و تعداد زیادی از شهرها به حمایت از دانش آموزان و مردم همدان تظاهرات می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعه ای که به گفته شاهدان عینی به مدت 10 ساعت لحظه ای صدای رگبار قطع نمی شد و زد و خوردهای خونین لحظه به لحظه آمار شهدا و مجروحین را افزایش می داد.

کریم مطهری، رزمنده همدانی که در این تظاهرات شرکت داشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سال57، همدان هم مثل تمام شهرها و استانهای کشور دستخوش تظاهرات علیه رژیم پهلوی بود.

وی ادامه داد: در این دوران مدارس و دانشگاهها نیز به خیل عظیم مردم می پیوستند که با شروع سال تحصیلی تظاهرات رنگ خاصی به خودش گرفت.

مطهری با بیان اینکه بنده در مدرسه عطار شکریه تحصیل می کردم گفت: تمام مردم ایران از کوچک و بزرگ به فرمان امام در صحنه حضور داشتند و در مدارس هم به این صورت بود که گاهی اوقات چندین مدرسه با یکدیگر هماهنگ می کردند و در تظاهرات حضور داشتند.

رزمنده دفاع مقدس افزود: مرکزیت معمولا در میدان امام بود که در آن زمان مجسمه شاه در آنجا قرار داشت، در حقیقت خیابان اصلی مثل رودخانه ای بود که مردم از خیابانهای اطراف مثل جوی به آن وصل می شدند و خیل عظیم جمعیت را تشکیل می دادند.

مطهری عنوان کرد: 30مهرماه سال 57 قرار شد راهپیمایی عظیم برپا شود که خیل عظیمی از آن را دانش آموزان تشکیل داده بودند، دانش آموزان دختر مدرسه پروین اعتصامی و سایر مدارس همگی در میدان امام جمع شدند و به سمت خیابان شهدا حرکت کردند.

رزمنده همدانی افزود: اول خیابان شهدا یک هتل که آن زمان به نام کاخ دایی قاسم شهرت داشت و اکنون هتل یاس نام دارد وجود داشت که نیروهای شهربانی جلوی این هتل گراد گرفتند و فرمانده آنها که کازرونی نام داشت و به قساوت قلب در بین نیروهای بعثی نام آور بود در پشت بام این هتل همه را به رگبار بست.

وی ادامه داد: آتش بستن روی مردم در آن زمان سابقه داشت اما آن حجم از رگبار بی سابقه بود و جمعیت زیادی از دانش آموزان شهید و زخمی شدند.

13 آبان در تهران به حمایت از واقعه 30 مهرماه همدان بود

کریم مطهری گفت: شهید و زخمی کردن مردم نه تنها آنها را عقب نمی کشید بلکه جسورتر و مصمم تر در صحنه حضور پیدا می کردند.

وی تاکید کرد: پس از واقعه سی‌ام مهر ۵۷ همدان موج مبارزه با رژیم جلاد پهلوی در کشور گسترش یافت و قیام ۳۰ مهر دانش‌آموزان همدانی از وقایع منحصر به فرد تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانش آموزان آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۳۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم حمایت‌های مردم گیلان از حمله سپاه به مواضع رژیم جعلی اسرائیل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ مردم طاهر گوراب صومعه سرا در حمایت ازعملیات سپاه پاسداران و نیرو‌های مسلح برای پاسخ تلافی جویانه به جنایات رژیم کودک کش اسرائیل در این شهر راهپیمایی کردند و شعار‌های مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سردادند.

دانش آموزان سیاهکلی هم دردفاع از عملیات وعده صادق تجمع کردند و شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.

همچنین نشست تبیین عملیات وعده صادق با حضور ۲۰۰ نفر از دانش آموزان و خانواده‌های معظم شهدا و مسئولان خشکبیجار در این بخش برگزار و زوایای نظامی ، علمی و سیاسی ازعملیات تاریخ ساز سپاه پاسداران برای دانش آموزان تشریح شد.

دیگر خبرها

  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد؛ زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده
  • گوترش: زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده است
  • بهادری جهرمی: رشد و زایش خانواده ربوکاپ آزاد را در هجدهمین دوره شاهد هستیم
  • کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد
  • بیش از ۹۰ درصد کردستانی‌ها پایبند به حجاب هستند
  • پایگاه هوانیروز مشهد ۷۵ عملیات پروازی مردم‌یاری انجام داد
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • تداوم حمایت‌های مردم گیلان از حمله سپاه به مواضع رژیم جعلی اسرائیل
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه