Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی این روزها در حالی برای مردم تربت‌جام سپری می‌شود که در هر شبانه روز یک خانواده عزادار می‌شود و یکی از عزیزان خود را از دست می‌دهند، برخی نواقص که در نوع مدیریت‌ها وجود دارد و از سوی دیگر رعایت نکردن دستورات بهداشتی این بحران را رقم زده است.

کرونا؛ ویروسی که هشت ماه از انتشارش می‌گذرد و هیچ منطقه‌ای را تا کنون از شر خود در امان نگذاشته است و هنوز هم مشخص نیست که آینده آن به کجا ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه بارها پزشکان مردم را بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزام کرده‌اند اما شاهدیم که به دلیل عادی انگاری‌ها و از طرفی سوءمدیریت‌ها تا کنون بسیاری در نقاط مختلف جان خود را از دست داده‌اند و هنوز هم هستند افرادی که نه تنها خود اعتقادی به این بیماری ندارند بلکه حتی دیگران را هم تشویق به عدم استفاده از ماسک و رفتن به مراسم مختلف می‌کنند.

به‌رغم اینکه این میهمان ناخوانده از اسفند سال گذشته در سطح جهانی لنگر انداخته و اتفاقاتی را در ابعاد مختلف برای تک تک افراد رقم زده اما هنوز بسیاری از مردم نیز آن را جدی نگرفته‌اند، شهرستان تربت‌جام نیز از همچون دیگر مناطق از تاخت و تاز کرونا در امان نمانده و در میان این بی‌تفاوتی‌ها شاهدیم کرونا ضربه کاری خود را وارد کرده و از ابتداء مهر ماه هر شب یک خانواده را در این شهرستان داغدار نموده است.

هر شبانه روز یک فوتی

در همین خصوص رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام به ایسنا می‌گوید: متأسفانه شهرستان تربت‌جام در وضعیت قرمز قرار دارد و بسیاری از همشهریانمان مبتلا به این بیماری شدند.

محمد افکار می‌افزاید: بیماران مبتلا به کرونا اخیرا بسیار بدحال‌تر از قبل به بیمارستان مراجعه می‌کنند و در حال حاضر با توجه به راه‌اندازی بخش آی سی یو شماره ۳ بخش عفونی اکنون با ۱۷ تخت در این بخش، ظرفیت آن صد در صد تکمیل شده و گاه در بخش عفونی نیز بیماران بدحال بستری هستند.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر شرایط سختی در پیش داریم به‌ طوری که از سه هفته گذشته تا کنون شبی یک بیمار کرونایی فوت می‌کند و شرایط نگران کننده، سخت و بحرانی شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام از افزایش مبتلایان در گروه سنی جوانان به خصوص سنین ۳۰ تا ۳۹ سال خبر می‌دهد و می‌گوید: توجه کمتر جوانان به اصول بهداشتی یکی دیگر از نگرانی‌های ما است.

وی مطرح می‌کند: این افراد ضمن درگیری خودشان به این بیماری دیگران را مبتلا کرده و موجب افزایش مبتلایان و متوفیان می‌شوند، کسانی که ماسک می‌زنند نه تنها برای سلامتی خودشان اهمیت قائل می‌شوند و جان افراد خانواده را حفظ می‌کنند بلکه باری را از روی دوش خسته کادر بهداشت و درمان بر می‌دارند و همچون سدی از انتقال ویروس جلوگیری می‌کنند.

افکار استفاده از ماسک را برای همگان ضروری می‌داند و عنوان می‌کند: به دلیل نگرانی و ترس از بیماری مردم دیرتر به بیمارستان مراجعه می‌کنند که این موجب شده کاری از دست کادر درمانی ساخته نباشد.

وی ادامه می‌دهد: دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام دو شهرستان تربت‌جام و صالح‌آباد را با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت پوشش می‌دهد، همچنین تا حدودی بیماران بدحال شهرهای تایباد و باخرز هم در بیمارستان این شهرستان بستری می‌شوند.

افکار افزود: متأسفانه طی سه هفته اخیر تعداد افرادی که به خاطر ابتلا به ویروس کرونا بستری می‌شوند و یا افرادی که به صورت سرپایی مراجعه دارند افزایش چشمگیری داشته است.

وی بیان می‌کند: چون مردم از مراکز درمانی و بیمارستانی هراس دارند و اغلب خوددرمانی می‌کنند موجب شده زمانی مراجعه کنند که بیماران بسیار بدحال هستند و این موجب شده طی چند هفته اخیر آمار بیماران بدحال بسیار زیاد شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام اظهار می‌کند: وضعیت فعلی موجب شده در حال حاضر اصلاً اوضاع خوبی را در بیمارستان تربت‌جام نداشته باشیم.

وی از مردم تربت‌جام خواست؛ با کوچکترین علائمی که نشان از سرماخوردگی و یا ضعف، بی‌حالی و بدن درد دارند حتماً اگر در روستا هستند به مراکز بهداشتی و اگر در شهر زندگی می‌کنند به پزشکان و مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا سریع‌تر شناسایی و غربالگری شوند تا اقدامات درمانی برایشان انجام شود.

افکار می‌گوید: اغلب بیمارانی که در معرض خطر هستند و سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند در خانه نگهداری می‌شوند و زمانی مراجعه می‌کنند که حال بسیار بدی دارند و دیگر کاری از ما بر نمی‌آید.

۳۸ معلم و دانش‎آموز مبتلا و یک نفر فوت شده

در همین خصوص مسئول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی شهرستان تربت‌جام نیز به ایسنا می‌گوید: از ابتداء شیوع ویروس کرونا تا صبح ۲۹ مهر ماه در منطقه جام ۷۰۱۹ نفر به واحدهای بهداشتی درمانی مراجعه داشتند که ۳۳۳۹ نفر واجد نمونه‌گیری کرونا و پی سی آر بوده‎اند.

محمد گل محمدی مطرح می‎کند: از ۳۳۳۹ نفر که با علائم مشکوک به بیماری کرونا واجد نمونه‌گیری و پی سی آر بوده‎اند نتیجه آزمایش ۱۶۱۷ نفر مثبت و ۱۶۴۸ نفر منفی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه نتیجه آزمایش ۷۴ نفر در حال پیگیری است، اظهار می‌کند: تا کنون از مجموع ۱۶۱۷ مورد مثبت به ویروس کرونا ۱۴۶۲ نفر بهبود نسبی یافته‌اند.

وی مطرح می‌کند: در حال حاضر نتیجه آزمایش ۱۶ نفر از کسانی که بستری هستند مثبت اعلام شده است، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند که آمار تعداد بستری‌ها اکنون به ۳۸ نفر افزایش یافته است.

گل محمدی از بستری ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خبر می‌دهد و می‌افزاید: از ابتداء شیوع ویروس کرونا تا کنون ۳۰۴۸ نفر ترخیص و ۲۵۳ نفر فوت کرده‌اند که تعداد فوتی‌های مثبت ۱۳۹ نفر و فوتی‌های منفی ۱۱۳ نفر بوده‌اند و علت فوت یک نفر دیگر در دست پیگیری است.

وی تصریح می‌کند: هر روز به طور میانگین نتیجه آزمایش ۷ نفر مثبت اعلام می‌شود و ۵ درصد کسانی که بهبود پیدا می‌کنند مراجعه مجدد دارند، همچنین میانگین سنی مبتلایان از ۶۰ تا ۷۰ سال به ۴۵ سال کاهش یافته و میانگین سنی فوت‌شدگان ۶۸ سال به بالا است.

وی همچنین می‌گوید: تا کنون ۳۰ معلم و ۸ نفر دانش‌آموز به کووید ۱۹ مبتلا شدند و متأسفانه یک معلم نیز فوت شده است، به تمامی مدارس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده و به آن‌ها که به طور دقیق رعایت نمی‌کنند تذکرهای لازم اعلام و کلاس‌هایی که دانش‌آموز مبتلا به این بیماری داشتند، تعطیل شده‌اند.

ابتلاء ۲۲ نفر کودک زیر ۵ سال

مسئول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی شهرستان تربت‌جام با اظهار تأسف از اینکه کمترین سن فوت شده کودک یک‌ماهه بوده است، می‌افزاید: تا کنون ۱۲ نوزاد ۲۰ روزه به پایین و ۲۲ نفر کودک زیر ۵ سال به کرونا مبتلا شده و ۶ نفر نیز فوت کرده‌اند.

گل محمدی ادامه داد: تا کنون ۴۶ نفر زن و ۹۲ نفر مرد بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده و از ۱۶ مهر ماه تا به امروز نیز ۳۵ نفر در قرنطینه خانگی هستند.

از بی‌تفاوتی مردم خسته هستیم

در ادامه ریاست بیمارستان سجادیه تربت‌جام به ایسنا می‌گوید: از همان ابتداء شیوع ویروس کرونا یکی از بخش‌های بیمارستان سجادیه برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.

دکتر رضا جعفری می‌افزاید: در حال حاضر ۲۹ نفر در بخش عادی و ۹ نفر در بخش آی سی یو بیمارستان سجادیه بستری هستند، این آمار از تیر ماه به خاطر رها کردن قرنطینه توسط مردم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت و این موجب شد از حدود ۱۰ روز قبل با شروع فصل پاییز متوسط بیماران افزایش یابد.

وی عنوان می‌کند: در صحبت‌هایی که با بیماران بستری شده می‌شود متأسفانه شهروندان بیماری کرونا را جدی نمی‌گیرند و به‌ نوعی عادی انگاری شده است.

جعفری با بیان اینکه بیماری در درون خانواده‌ها، میهمانی‌هایی که برگزار می‌شود و دور هم‌نشینی دوستانه به شدت افزایش یافته است، اظهار می‌کند: نه تنها در حوزه کادر پرستاری کمبود داریم بلکه پزشکان و پرستاران از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم به شدت خسته هستند.

وی مطرح می‌کند: بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند وضعیت بالینی و سطح اکسیژن خونشان به شدت کاهش یافته و به دستگاه وصل می‌شوند، ضعف ناشی از بیماری و حالت‌های گوارشی واقعاً ناشی از این بیماری بسیار وحشتناک است.

ریاست بیمارستان سجادیه تربت‌جام می‌گوید: اگر چه مردم از حضور در بیمارستان هراس دارند ولی از حضور در مجالس خانگی، میهمانی‌ها و عروسی‌ها نمی‌ترسند، درخواست داریم به جای اینکه از مراجعه به بیمارستان جهت مداوای بیماری هراس داشته باشند ترسشان از ابتلا به بیماری کرونا باشد.

وی ضمن درخواست از مردم و مسئولان اجرایی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌افزاید: مسئولان ادارات مختلف در اصول پیشگیری بیش از پیش به کادر درمان و بهداشت کمک کنند.

جعفری می‌گوید: شهروندان باید ۴ اصل اساسی شامل شستن دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک و عدم حضور در مراکز پر جمعیت را رعایت کنند، همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی که در خصوص مدارس، مشاغل، مکان‌های مذهبی، رستوران‌ها و مکان‌های ورزشی ابلاغ می‌شود باید به جد رعایت شود.

وی مطرح می‌کند: متأسفانه با فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول مردم اقدام به برگزاری مراسم‌ عروسی می‌کنند در صورتی‌ که این مراسم‌ موجب انتقال زنجیره بیماری می‌شود و شیوع بیماری را در ماه‌های آینده به شدت افزایش خواهد داد.

ریاست بیمارستان سجادیه تربت‌جام بیان می‌کند: با پاییز و زمستان سختی مواجه هستیم و کار از توصیه گذشته است، اگر خود ما به فکر سلامتی‌مان نباشیم شرایط به گونه‌ای نخواهد بود که پزشکان و کادر درمان بخواهند کاری برایشان انجام دهند.

وی می‌افزاید: اگر چه تا آخرین نفس از سلامت مردم حفاظت و حراست می‌کنیم اما واقعاً کادر درمان و پزشکان خسته شده‌اند درخواست داریم مردم هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت کنند.

جعفری با بیان اینکه طی مدت سه هفته اخیر به طور متوسط در هر شبانه روز یک فوتی داشته‌ایم، عنوان می‌کند: با استفاده از ماسک ۹۰ تا ۹۵ درصد از انتشار ویروس جلوگیری می‌شود و تنها با زدن ماسک می‌توان کاهش قابل توجهی در آمار ابتلا به ویروس کرونا داشت.

بر اساس گفته ریاست بیمارستان سجادیه تربت‌جام، متأسفانه باید گفت که تعداد ناقلان سالم بی علامت در منطقه تربت‌جام افزایش یافته و این شهرستان وضعیت خوبی ندارد و از سویی به دلیل خوددرمانی و هراس از مراجعه به مراکز درمانی با افزایش بیماران بدحال و با وضعیت بحرانی در تربت جام مواجه هستیم.

عدم رعایت دستورات بهداشتی توسط بعضی از مردم و سوء مدیریت از سوی برخی مسئولان شیوع ویروس کرونا و بحران همه گیری را شدیدتر کرده و ادامه این روند بی شک خسارات جبران ناپذیرتری را به جامعه خواهد زد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کروناویروس كرونا تربت جام دانشکده علوم پزشکی تربت جام رعایت پروتکل های بهداشتی شهرستان تربت جام شیوع ویروس کرونا شبانه روز یک بیماران بدحال نتیجه آزمایش حال حاضر کادر درمان موجب شده تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۳۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۸۴ لرستان گفت: ارتش هشت شهید مدافع حرم، ۲۰ شهید در دوران کرونا و بیش از ۵۰۰ شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌ است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، امیر مراد خوش‌کنار، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز ارتش در قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان، بیان کرد: عملیات غرورآفرین وعدۀ صادق مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان به‌ویژه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بود و این عملیات هیمنۀ پوشالی دشمنان را فروریخت.

او با بیان اینکه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک اتفاق نبود، اضافه کرد: انقلاب اسلامی نهال ثمرنشسته‌ای از خون شهیدان و حق‌طلبانی است که با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کردند.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب ارمغان فداکاری و خلوص امت اسلامی بود، عنوان کرد: انقلاب اسلامی پیوندی وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن را ایجاد کرد که نیروهای نظامی با مردم نقش مهمی در پیروزی آن ایفا کردند.

امیر خوش‌کنار بیان کرد: امام(ره) ارتش را در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم و سرافراز کرد و ارتش نیز به ندای ملکوتی امام لبیک گفت و در کنار ملت نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت.

او با بیان اینکه نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی با موشکافی و ژرف‌نگرشی نمایان می‌شود، یادآور شد: ارتش 48هزار شهید در دوران دفاع مقدس، هشت شهید مدافع حرم، 20 شهید در دوران کرونا و بیش از 500 شهید ترور را تقدیم کشور کرده‌است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان با بیان اینکه نیروهای ارتش برای امنیت این مرزوبوم تمام‌قد در مناطق عملیاتی حضور دارند، خاطرنشان کرد: ارتش با تمام وجود در زمینه‌‌های سیل، زلزله و کرونا برای آرامش مردم مجاهدت می‌کند.

انتهای پیام/ 645

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • خونگیری از ۷ هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد