Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اعلام اینکه نخستین پیاز‌های زعفران با استاندارد «گواهی محدود» در سال ۱۴۰۰ وارد بازار ایران می‌شود، آن را گامی رو به جلو برای بهبود کمی و کیفی این محصول دانست. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، صمد مبصّر ضمن اعلام خبر ورود نخستین پیاز‌های زعفران با استاندارد «گواهی محدود» در سال آینده به کشور گفت: تولید و کشت پیاز زعفران «گواهی محدود» در مزارع، گامی رو به جلو برای بهبود کمی و کیفی این محصول محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با اشاره به این که از سال ۹۷، گواهی محدود ارقام بومی و محلی در دستور کار موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با هدف حفظ این ارقام در چرخه تولید و بهبود کیفیت بذر آن‌ها قرار گرفته است، اذعان داشت: این موسسه آمادگی دارد تا بذر پیاز زعفران را نیز زیر پوشش نظام «گواهی محدود» قرار دهد.

وی افزود: با گواهی محدود بذر پیاز زعفران، کشاورزان از کشت پیاز‌های فرسوده و زیرسایز در مزارع خود فاصله گرفته و به سمت کشت پیاز‌های با کیفیت و در سایز استاندارد که به لحاظ فیزیولوژیکی وضعیت مطلوب‌تری دارند، حرکت می‌کنند.

مبصّر پیش بینی کرد که آشنایی کشاورزان با اثرات مطلوب پیاز‌های زعفران «گواهی محدود»، تولیدکنندگان و موسسه تحقیقات را در کوتاه مدت به این سمت سوق دهد تا تمام بذر‌های پیاز زعفران مورد نیاز کشور از طریق بذر «گواهی محدود» تامین شود.

وی گفت: اگر در سال ۲۰ هزار هکتار کشت جدید زعفران در مزارع با مصرف نزدیک به ۵ تن بذر در هر هکتار داشته باشیم، حدود ۱۰۰ هزار تن بذر پیاز زعفران در سال نیاز است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار داشت: با توجه به این که حدود ۷۰ درصد نظارت‌های این موسسه بر مزارع تولید بذر از طریق ناظرین بخش خصوصی انجام می‌گیرد، بنابراین ما برای هر سطحی که تولیدکنندگان مایل به تولید بذر پیاز زعفران تحت پوشش نظام گواهی محدود باشند، آمادگی نظارت و گواهی داریم.
وی با بیان این که تعداد قابل توجهی از ارقام بومی و محلی برنج، سبزی و صیفی جات و گیاهان دارویی زیر پوشش نظام گواهی محدود این موسسه تحقیقاتی قرار گرفته است، گفت: سال ۹۸ نزدیک به یک هزار تن بذر ارقام بومی و محلی برنج تحت برنامه گواهی محدود تولید شد.

مبصّر ادامه داد: در حال حاضر بعضی از سبزیجات و صیفی جات بومی و محلی مانند گشنیز، جعفری، شوید، و خربزه ارقام بومی، برخی گیاهان دارویی مانند زیره و سیاهدانه نیز در نظام «گواهی محدود» وارد شدند.

وی در عین حال از برنامه‌ای برای ورود ارقام محلی و بومی گیاهان دارویی همچون آویشن، خارشتر و بابونه به نظام گواهی محدود در صورت وجود متقاضیان برای کشت خبر داد.   بیشتر بخوانید: انتقاد از عملکرد ضعیف ایران در حوزه صادرات زعفران| لزوم استفاده از تمام بازار‌های جهانی   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی محصولات کشاورزی خودکفایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی محصولات کشاورزی خودکفایی گواهی محدود بومی و محلی ارقام بومی کشت پیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۴۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا

براساس آنچه که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از کارنامه‌ی روش نوین تامین نقدینگی این سازمان در سال ۱۴۰۲ ارائه کرده، ارزش معاملات گواهی سپرده شمش طلا واحد‌های زیرمجموعه ایمیدرو طی سال گذشته در بورس کالا، از ۱۴۷ هزار میلیارد ریال (١۴ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان) عبور کرده است.

به گزارش ایسنا، گواهی سپرده شمش طلا، روشی نوین در جذب نقدینگی و منابع مالی در حوزه تولید و توسعه معدن و صنایع معدنی است که توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ابداع و با همکاری بورس کالا و یکی از بانک‌های کشور (به عنوان خزانه‌دار)، از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ اجرایی شده است.

معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا

طبق آمار شده توسط ایمیدرو از عملکرد سال ١۴٠٢، در مجموع سالی که گذشت بالغ بر ۴۲ میلیون و ۱۰۴هزار گواهی سپرده شمش طلا به ارزش بیش از ۱۴۷هزار و ۲۸۷ میلیارد ریال (بالغ بر ١۴ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان) معامله شد که برابر با ۴۲۱۰ کیلوگرم شمش فلز زرد رنگ بوده است.

طبق آمار، کل "شمش عرضه شده" ایمیدرو (مربوط به واحد‌های طلای موته و زرشوران) ١٨٢۵ کیلوگرم بوده در حالی که "معاملات انجام شده" بر روی اوراق گواهی سپرده، با رشد بیش از دو برابری به ۴٢١٠ کیلوگرم رسیده است.

دیگر خبرها

  • جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه
  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان
  • گواهی عدم‌حضور چیست و چه فوایدی دارد؟
  • موشن‌گرافی | ۲۰۰ روز جنایت رژیم صهیونیستی به روایت آمار و ارقام
  • فیلم/ ۲۰۰ روز جنایت رژیم صهیونیستی به روایت آمار و ارقام
  • تردد در محور قدیم کرج- قزوین محدود می‌شود
  • تردد در محور قدیم کرج قزوین محدود می‌ شود
  • دوره توانمندسازی مربیان کودکستان‌ها در ۸ استان برگزار شد
  • هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳
  • معامله ۴۲۱۰ کیلوگرم اوراق شمش طلا در بورس کالا