Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@00:23:10 GMT

ثبت حریم ۱۸ اثر تاریخی آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۴۴۷۱

ثبت حریم ۱۸ اثر تاریخی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، حمزه زاده  مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که حریم، محدوده‌ای است که براساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود گفت: بنا‌های تاریخی از جنبه‌های مختلف دارای حریم‌هایی هستند که جهت مراقبت و نگهداری بهتر از بنا‌ها لازم است به این حریم‌ها توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: هر بنایی با بافت شهری و طبیعی خود کاملا انس گرفته و با آن همسو و هماهنگ است، اما طی سال‌های گذشته که شهر‌ها رشد و گسترش یافتند و بر اثر این تحولات چهره شهر‌ها دگرگون شد و به نوعی باعث جدا شدن بنا‌ها از بافت شهری خود شد، به همین دلیل حریم‌هایی برای بنا‌های ارزشمند تاریخی تعریف شد تا این بنا‌ها کماکان بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با اشاره به تعیین حریم آثار تاریخی استان در جلسه اخیر شورای ثبت و حریم کشور مورد ۲۸ مهرماه  امسال گفت: به دنبال برگزاری جلسه شورای ثبت و حریم کشور، محدوده حریم و ضوابط حفاظتی ۱۸ اثر تاریخی استان به ثبت رسید.

او گفت: طی این جلسه، دبیرستان فردوسی، دبیرستان شهید بهشتی، جداره ساختمان رمضانی، جداره مغازه‌های سنگی، جداره ساختمان عهدنو، هتل رامسر، هتل جهان‌نما، هتل کوثر، گراندهتل، مقبره عزیز کندی، بقعه خواجه‌علی سیاهپوش، مسجد جامع هشترود، خانه علوی (صرافلار)، کاروانسرای پیام، خانه ستارخان، خانه عهدی، خانه ختایی و خانه علی مسیو تعیین حریم شدند.

او گفت: همچنین کاروانسرای جمال‌آباد شهرستان میانه پس از بررسی میدانی و اعلام نظر پژوهشکده باستان‌شناسی مجددا در جلسه شورای حریم مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری بناهای تاریخی بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۴۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی اکبر فتحی اظهار کرد: بیشترین صادرات محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی به ترتیب عراق، امارات متحده، پاکستان، روسیه، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان بوده است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به صادرات نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی عملکرد خوبی داشته است به طوری که صادرات محصولات کشاورزی استان از نظر ارزش نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۴ درصد افزایش دارد.

فتحی افزود: از لحاظ وزنی نیز صادرات محصولات کشاورزی به ۳۴۵ هزار تن رسیده که ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یادآور شد: خشکبار، شیرینی جات، شکلات، فرآورده‌های غلات، صنایع تبدیلی، گل و گیاه دارویی، محصولات حیوانی، محصولات لبنی و میوه و تره بار از بیشترین محصولات و فرآورده‌های کشاورزی صادر شده از آذربایجان شرقی در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: قابلیت صادرات انواع تولیدات به سایر کشور‌ها در بخش باغبانی آذربایجان شرقی بسیار بالا است به نحوی که استان در محصولات باغی همچون کشمش و سیب درختی به دلیل کیفیت بالا جزو صادرکنندگان صاحب جایگاه در بازار‌های جهانی است و قیمت محصولات باغی همچون سیب نسبت به رقبا حدود ۲۰ درصد بالاتر است و بررسی‌ها حاکی از آن است که بیش از ۴۰ درصد محصولات باغی استان فرصت صادراتی دارند.

به گفته فتحی سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی از کشور از نظر ارزشی ۷.۵ درصد و سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از کشور از نظر وزنی ۳.۹ درصد است. ارزآوری هرکیلو محصول صادراتی بخش کشاورزی استان به طور متوسط یک دلار است.

 

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر
  • فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد
  • افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی
  • پیشگیری از تعرض به حریم بناهای تاریخی البرز با ثبت ملی
  • دعوت والیبالیست های آذربایجان شرقی به اردوی انتخابی تیم ملی
  • واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی
  • انتقاد فرماندار شهرستان بستان آباد از اجرایی نشدن پایاب سد‌ها در این شهرستان
  • برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • صادرات ۳۶۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی