یادداشت|صلح با چه معیار و پیامدی؟
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۴۷۰۱
اگر ما تحت فشار دشمن بخواهیم تن به مذاکره و صلح بدهیم، طبیعتاً در چنین شرایطی، حفظ کرامت و عزت کار دشواری خواهد بود و نتیجه چنین صلحی به عدالت نزدیک نخواهد بود. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- داود عامری
این روزها در محافل مختلف سیاسی و عرصه رسانه های مجازی و مطبوعات، صحبت های مختلفی در خصوص صلح به گوش می رسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با توجه به اینکه بنده سالهاست در حوزه مطالعات صلح فعال بوده و در این ارتباط به صورت تاریخی و میدانی مباحث صلح را پیگیری می نمایم، مطالبی را در این خصوص به صورت خلاصه و گذرا برای مشارکت سازنده در مباحث تقدیم خوانندگان می کنم و از منظر یک فعال مدنی که گفتمان صلح عادلانه را در جهان متناسب با دیدگاه های ایرانی- اسلامی مطرح کرده، بدون اینکه بخواهم تعرضی به کسی داشته باشم، از لحاظ مبانی شناسی صلح مطالبی را عرض می کنم.
اولین بحث در خصوص صلح، توجه به تعاریف و شناخت آنها است. واژه صلح بسته به دیدگاه ها و منافع کشورها و همچنین به جهت اینکه از تعاریف مختلفی برخوردار است، بایستی به دقت تعریف گردد.صلح به معنای سازش با دشمن و راضی کردن او نیست. لازم است وقتی کارشناسی چه به عنوان یک نظریه پرداز و چه در جایگاه یک مسئول، می خواهد در خصوص صلح سخنی بگوید و یا اظهار نظری داشته باشد، باید تعریف صلح از دیدگاه انقلاب اسلامی و نظام را بشناسد.
البته در اینکه صلح یک خیر احسن است و نص صریح آموزه های قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص)، جامعه اسلامی را به سوی صلح رهنمون می سازد، شکی در آن نیست، اما در طرفداری از صلح نیز لازم است، به تعریف واحدی از صلح مورد نظر در نظام اسلامی توجه کرد.
آموزه های اسلامی، صلح را بر محور و با ابتنا به عدالت توصیه میکند و آن صلحی را خیر احسن می نامند که بر محور عدالت و صداقت باشد. بنابراین، باید گفت که علت اختلاف بین گروه ها و کارشناسان فعال در عرصه های سیاسی در حوزه صلح، به خاطر عدم تعریف دقیق از صلح است. و الا گمان نمی رود که یک فعال سیاسی در کشور با صلح مخالف باشد، بلکه این اختلافات ناشی از عدم توافق روی تعاریف اتفاق می افتد.
صلحی که در آن عدالت و کرامت ایرانیان و بهتر است بگوییم، همه انسان ها رعایت گردد، بسیار مطلوب و خواست قلبی ایران اسلامی است و غیر از این جواب معلوم است.
دومین نکته در خصوص گفتگوهای صلح، غفلت از موضوع صلح است. این روزها حلقه اصلی که مفقود به نظر می رسد، این است که ما با چه کسی باید صلح کنیم. اصلا موضوع جنگ ما چیست؟ و باید در چه موضوعاتی برای مذاکرات صلح بنشینیم؟ خواسته واقعی ما در این صلح چیست؟ و چه چیزی میخواهیم به دست بیاوریم؟ اینها سوالات مهمی هستند که قبل از هر چیزی باید پاسخ روشن به آنها داده شود.
اگر ما تحت فشار دشمن بخواهیم تن به مذاکره و صلح بدهیم، طبیعتاً در چنین شرایطی، حفظ کرامت و عزت کار دشواری خواهد بود و نتیجه چنین صلحی به عدالت نزدیک نخواهد بود. به قول یکی از سیاستمداران اروپایی که می گفت، مذاکره با دشمنی که گریبان شما را در دست دارد، حماقتی بیش نیست. پس اگر قرار است در خصوص صلح در کشور صحبت کنیم و سناریوهای آن را بچینیم، این اتفاق نباید از سر استیصال و رهاسازی گریبان باشد، بلکه برای احقاق حق، حق برصلح و رسیدن به آرامش و پیشرفت در سایه صلح عادلانه است.
نکته سوم، با توجه به اینکه، ایران اسلامی در شرایط حاضر با هیچ کشور خارجی در حال جنگ سخت نیست تا بخواهد آتشبسی اتفاق بیفتد و فضای بین دو جبهه آرامش نسبی برای گفت و گو پیدا کند، لذا باید به صورت تخصصی در خصوص موضوعات مورد منازعه وارد بحث شد.
به عنوان مثال، وقتی دشمن با ما وارد جنگ اقتصادی و یا فرهنگی شده است، ما باید به گزینه صلح در حوزه اقتصاد و فرهنگ فکر کنیم. نظرات و دیدگاه ها را دقیقا معطوف به حوزه آن حوزه قرار دهیم تا بتوانیم نتایج مورد نظر را به درستی، در مذاکرات صلح تبیین کنیم و در داخل نیز، افکار عمومی را نسبت به پیامدهای آن توجیه نماییم.
نکته چهارم شناخت دقیق قدرت در جهان است. اینکه با چه کسانی پای میز مذاکره برای صلح باید نشست، امر مهمی است که نباید از آن غافل شد. نباید وقت و انرژی خود را در جایی هزینه کنیم که طرف مقابل صلاحیت تصمیمگیری و در نهایت قدرت پایبندی و اجرای توافقات را ندارد. نمونه چنین تجربهای را ما در برجام به عینه مشاهده کردیم.
دولتهای اروپایی با ما وارد مذاکرات جدی شدند، اما گذر زمان نشان داد که با خروج آمریکا از برجام و کارشکنیهای ترامپ، عملا با وجود اظهارات سران کشورهای اروپایی مبنی بر پایبندی به توافقات انجام شده، عملاً توانایی اجرای تعهدات خود را نداشتند. حتی دولت اوباما نیز با وجود توافقات خود با ایران اسلامی، عملاً اختیار اجرای تعهدات خود را نداشت، بنابراین باید گفت که شناخت لابی های قدرت و تاثیرگذار بر تصمیمات جهانی در این زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است.
هیچکس در خیر بودن صلح شکی ندارد، اما آنچه مهم است، ابتنای صلح بر محور عدالت و حفظ کرامت انسانی است و این یک صلح صادق و مثبت خواهد بود و اگر چنین نباشد، دیگر صلح نیست و ریشه در اصلاح و عدالت ندارد و پیامد آن هیچ خواهد بود و نتیجه اش از دست رفتن کرامت ایرانیان است که در طول تاریخ عزت و پایداری خود را حفظ کرده اند و به قول غیور مرد ایران زمین، ستارخان، اگر یک روز از زندگی مان باقی مانده باشد، آن یک روز را هم برای استقلال و حفظ کرامت ایران خواهیم جنگید.
و اما باید توجه داشت که آنچه امروزه در فضای رسانهای در خصوص صلح گفته میشود، برخی آن را به معنای سازش تلقی می کنند و هر گونه صحبت در خصوص صلح و مذاکره را از دم تیغ انتقاد و پشت کردن به آرمان ها میگذرانند و عدهای دیگر نیز که اندکی لحن آرامتری دارند و صلح را معادل آرامسازی تلقی میکنند، در نهایت برآیند آن را سودمند به حال کشور ارزیابی نمیکنند و مطلوبیت های لازم را در فضای آرام سازی تصور نمی کنند و طبیعتاً موضعگیریهای این افراد، غالباً در مقابل کسانی است که طرفدار آن هستند. باید گفت که نباید واژگان را از دایره تعریف خود خارج نماییم. وقتی صحبت از صلح می شود، آن را متناسب با معنا و تعاریف خود مد نظر قرار دهیم و همچنین در هنگام صحبت از سازش، دقیقاً به تعاریف و معانی آن توجه کنید و همچنین نباید هیچ مذاکره ای را به معنای صلح تلقی کنیم. حتی توافقات صورت گرفته در خصوص بعضی مسایل به معنای صلح نیست، بلکه صرفاً یک توافق برای تدبیر امور است.
صلح راضی کردن دشمن به هر قیمت نیست که ما از مکتب پیامبر مکرم اسلام آموختهایم که مقاومت و تن دادن به سختی های آن، بر تحقیر شدن و از دست دادن عدالت و کرامت ترجیح دارد. تجربه تاریخی نیز به ما آموخته است نباید زمان مذاکره با دشمن تحمیلی باشد، بلکه باید در موضع قدرت و با اراده ما باشد، در غیر این صورت نتیجه آن همان گونه که گفته شد، هیچ خواهد بود و نه تنها گره ای از مشکلات کنونی را باز نخواهد کرد، بلکه به دشمن این پیام را می دهد که دستمان تهی است و می تواند خواستههای دیگر خود را نیز به ما تحمیل کند. هر اقدامی در این خصوص باید مبتنی بر عقلانیت، تدبیر، عدالت، عزت و حفظ کرامت شایسته ما ایرانیان باشد و منافع میهن و ارزش های ما را تامین کند.
یادمان نرود که از کودکی به ما آموختند که: چو ایران نباشد تن من مباد. هویت و عزت این سرزمین محب اهل بیت (ع) بر هر چیز دیگر ارجحیت دارد.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۴۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامههای قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر جبلی رئیس رسانه ملی، رئیس کمیسیون اصل نود و فراکسیون قرآن و عترت، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون سیما، معاون حقوقی و امور مجلس و معاون صدای رسانه ملی و جمعی از مدیران شبکهها و چهرههای نام آشنای تلویزیون و رادیو و برنامه سازان برنامههای منتخب قرآنی و معارفی رسانه ملی برگزار شد.
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما با تقدیر و تشکر از اعضای فراکسیون و تبریک به مناسبت عملیات وعده صادق گفت: در ابتدا از حمایتهای بیدریغ مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم، اعضای فراکسیون به ویژه فراکسیون فرهنگی که حمایت مثال زدنی از تولید محتوای فاخر در رسانه ملی، برنامه هفتم و در لایحه بودجه سال جاری داشتند، تشکر میکنم.
رئیس رسانه در ادامه تاکید کرد: موفقیت برای تولید محتوا در رسانه ملی با حمایت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان صورت گرفته است، همچنین از حجت الاسلام قمی به عنوان همراه و مبدع بسیاری از خلاقیتها و نوآوریها و همکاری برادرانه و صمیمانه ایشان، تقدیر و تشکر میکنم.
جبلی با تاکید بر اینکه پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است، اظهار داشت: وظیفه ذاتی، دینی و اخلاقی ما این است تا با همه توفیقاتی که در مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی نصیب ملت بزرگ ایران شده شکرگزاری این نعمات را به جای بیاوریم، پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است، تجربه سالهای گذشته نشان داده که هرچه رنگ و بوی هویتی برنامه رسانه ملی را بیشتر کنیم با استقبال مخاطبان مواجه میشویم.
وی در ادامه اظهار داشت افتخار ما این است که صدا و سیما با برنامههای جذاب قرآنی و معارف اسلامی شناخته میشود که برکت در رسانه ملی در همین رویکرد و اخلاص فعالیت عزیزان ما طی برنامه سازیهای مختلف در صدا و سیمای استانها و همه بخشها به مصداق «فستبقوا الخیرات» است.
جبلی در این نشست با تاکید بر اینکه امروز در سازمان صدا و سیما مسابقه وجود دارد، گفت: تهیه کنندگان در سازمان با مدیران مختلف در شبکهها و حوزههای مختلف برای ساختن برنامههایی با خلاقیت، مهارت و جذابیت بیشتر با یکدیگر رقابت دارند که مایه افتخار ما است، امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد تا در شأن و تراز ملت بزرگ ایران، انقلاب بزرگ اسلامی و میراث ارزشمند قرآن و عترت که ملت ما میراث دار آن است در خدمت مردم عزیز کشورمان باشیم.
نصرالله پژمانفر رییس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عوامل و دستاندرکاران برنامههای قرآنی ساخته شده در رسانه ملی، گفت: از تمام عزیزانی که زحمت کشیدند در ماه مبارک رمضان اقدام به ساخت برنامههای متنوع قرآنی در شبکههای مختلف داشتند کمال قدردانی را داریم.
رییس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمسک به قرآن تنها راه رهایی از بن بستهای بشریت است، یادآور شد: امروز برای رهایی از بن بستها باید به قرآن و اهل بیت معصومین تمسک بجوییم؛ اگر موضوع جهانی شدن در دنیا مطرح میشود این جهانی شدن تنها از طریق قرآن کتاب آسمانی ممکن خواهد بود.
پژمانفر با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری در خصوص انس و دوستی با قرآن؛ اظهار داشت: انس و دوستی با قران بی تردید اثرات مثبتی در زندگی مردم خواهد داشت، در مجلس شورای اسلامی به امور مختلف در حوزه اجرا و تصویب قوانین پرداخته شد با وجود این موضوعات تلاش شد تا رسیدگی به موضوعات قرآنی در اهم مباحث نمایندگان قرار بگیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در طول سه سال فعالیت خود تلاش کرد برای توسعه فعالیت قرآنی از ظرفیت مجلس حداکثر استفاده را داشته باشد؛ گفت: نمایندگان در کنار پیش بینی اعتبارات و قانون نویسی سعی کردند از کسانی که در فعالیتهای قرآنی دستی توانا دارند حمایت و قدردانی کنند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق تمام آرمانهای قرآنی در کشور باشیم.
محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن قدردانی از بسیاری از دستاندرکاران محافل قرآنی اعم از شورای توسعه قرآنی، آموزش و پرورش، بسیج، شهرداری، کانونهای فرهنگی و مذهبی و رادیو و تلویزیون، گفت: با تمام نهادها و سازمانهایی که به نوعی در فعالیت قرآنی نقش آفرینی داشتند نمیتوان حضور مردم و همگرایی آنها این محافل را را انکار کرد. جدی گرفتن موضوعات قرآنی از مباحث قابل توجه است که این مسئله در بسیاری از استانها و روستاها مثال زدنی بود.
محمد تقی نقدعلی عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست ضمن تقدیر از برنامههای قرآنی رسانه، گفت: امسال صدا و سیما برنامههای فاخری در قالب موضوعات قرآنی تهیه کرد، رویکرد رسانه ملی در بهروز کردن برنامهها نسبت به سالهای گذشته قابل تقدیر و قدردانی است.
محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی نیز ضمن تشکر از همراهی و همکاری سازمانهای مختلف، در تهیه برنامه قرآنی، با ارائه گزارشی به رئوس مهمترین اقدامات شبکههای سیما در ماه مبارک رمضان از جمله برنامههای ترتیلخوانی، مناجاتخوانی، برنامههای سحر و افطار و برنامه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان اشاره کرد.
در ادامه این نشست جمعی از نمایندگان مجلس به بیان دیدگاه خود در خصوص برنامههای رمضانی رسانه ملی پرداختند.
سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مسئولان صدا و سیما بابت تهیه برنامههای قرآنی در ماه مبارک ایام نوروز، افزود: باید بپذیریم لذتی شیواتر از ذکر خداوند نیست، کسی نیست که با قرآن انس بگیرد و پاسخی از آن دریافت نکند، اگر شما با چنین نیتی به قرآن مراجعه کنید قطعا بی بهره نخواهید بود، ما مسلمانان به ویژه ایرانیان مجهز هستیم چرا که قرآن کمک کننده همیشگی ما در تمام امور است.
محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر برنامهای به نام قرآن آغاز شده باشد بی تردید اثرات آن گستردهتر خواهد بود، یادآور شد: برنامه «محفل» که در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد یکی از برنامههای ویژه رسانه ملی بود و تلاش کرد طمع گوارای قرآن را به مردم بچشاند، در این برنامه شاهد حذف مرزهای جغرافیایی بودیم و از تمام استانها حضور داشتند از مزایای آن میتوان به تنوع بخشهای مختلف اشاره کرد.
لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسانه ملی در تهیه و پخش برنامههای قرانی روش نوینی را در پیش گرفته است، اظهار داشت: برنامههای قرآنی صدا و سیما با شیوه جدید بسته بندی و قالب شده است به گونهای که شاهد جذب مخاطبان در این راستا بودیم، تولید محتوای قرآنی همراه با هنر میتواند روایتگر زیبایی بی بدیل باشد.
مالک شریعتی نیاسر عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری بزرگترین اجتماع قرآنی در استادیوم آزادی با عنوان محفل قرآنی امام حسنیها در ایام نوروز، اظهار داشت: مجاهدان غزه چند سالی است که بر روی مسائل قرآنی کار کردهاند، فرزندان آنها با قرآن بزرگ شده و زندگی میکند.
در این مراسم از محمد حسین کشکولی مدیر شبکه قرآن، صادق یزدانی مدیر شبکه افق، محمد صادق باطنی مدیر شبکه کودک، محمدباقر اعلمی مدیر شبکه تهران و محمدرضا خالقی مدیر گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن تقدیر شد.
همچنین از یونس قاسمی تهیه کننده و حسن سلطانی مجری برنامه «ماه خدا» شبکه یک؛ سیدمحمد موسویان تهیه کننده و راحله امینیان مجری برنامه «سحرنشینی» شبکه دو؛ سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی تهیه کننده و حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان، احمد ابوالقاسمی از داوران برنامه «محفل» شبکه سه؛ یوسف منصوری تهیه کننده برنامه «ماه من» شبکه سه؛ عباس موزون تهیه کننده، کارگردان و مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» شبکه چهار؛ سید مرتضی موسویان تهیه کننده و مهدی اعرابی مجری برنامه «بهارترین بهار»؛ علیرضا کاردان امین تهیه کننده و حامد عسکری مجری برنامه «وقت سحر» شبکه افق؛ یاسر غفاری تهیه کننده و حامد مدرس، احسان مهدی و امیر سهیلی مجریان برنامه «سر سفره خدا» شبکه کودک و فاطمه زهرا بازاری تهیه کننده و محمد محمدی مجری برنامه «شبستان» شبکه تهران تقدیر شد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون