Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:28:44 GMT

احیای شهر دوچرخه‌ها در گروی توسعه زیرساخت‌ها

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۵۳۶۱

احیای شهر دوچرخه‌ها در گروی توسعه زیرساخت‌ها

ایسنا/یزد توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک به خصوص از طریق دوچرخه یکی از عوامل موثر در فرهنگ‌سازی استفاده از این سبک حمل و نقل است و یزدی‌ها برای کسب مجدد عنوان «شهر دوچرخه‌ها» در حال برداشتن گام‌های بلندی هستند.

یکی از مهمترین اقدامات موثر در راستای توسعه حمل و نقل پاک، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است به طوری که امروزه شهرهایی با زیرساخت‌های برخوردار و مهیا مانند آمستردام کشور هلند، پیشرو در توسعه این نوع حمل و نقل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یزد نیز که روزگاری صاحب‌نام «شهر دوچرخه‌ها» بود، پس از چندین دهه در تلاش برای کسب مجدد این عنوان است و این اقدام را با توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری آغاز کرده است.

هر چند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه در شهر یزد هنوز راهی طولانی در پیش دارد اما اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه انجام شده به طوری که شهردار یزد از ایجاد ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌ در این شهر جهانی خبر می‌دهد و می‌گوید: این مسیرها با هدف تامین ایمنی عبور دوچرخه‌سواران تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری خواهند شد.

«جمال‌الدین عزیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر آغاز عملیات ایجاد مسیرهای مذکور در معابر از فروردین امسال، تصریح می‌کند: تاکنون بیش از ۱۵ کیلومتر از این مسیرها، آماده شده و در حال تجهیز و نصب علائم ترافیکی و جداکننده مورد نیاز است ولی مابقی مسیرها تا پایان سال تکمیل و بهره برداری می‌شود.

شهردار یزد خاطرنشان می‌کند: با توجه به سیاست‌ حمایت شهرداری و شورای اسلامی دوره پنجم از اجرای طرح‌های انسان محور، اجرای عملیات ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

ایمنی در اولویت ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه حمل و نقل پاک، تفکر و نگاه مثبت به این مسئله است و اهتمام به موضوع ایمنی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده یکی از این عوامل موثر محسوب می‌شود که در سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهر جهانی یزد در اولویت قرار گرفته است.

«الهه جورابی» نائب رییس هیات دوچرخه سواری استان و عضو شورای شهر یزد نیز در گفت‌وگو با ایسنا به سیاستگذاری مدیریت ارشد شهری در خصوص ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل پاک اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس این سیاستگذاری و به منظور استفاده حداکثری شهروندان از حمل و نقل پاک و تامین ایمنی تردد دوچرخه‌سواران و عابران پیاده، عملیات ایجاد مسیر دوچرخه‎سواری در پنج منطقه شهر آغاز شده است.

به گفته‌ی وی، فرهنگسازی و جایگزینی حمل و نقل پاک به جای خودرو و ارتقای سطح سلامت جامعه و شهروندان به خصوص در شرایط کنونی مبارزه با ویروس کرونا از  اهداف مهم اجرای این طرح به شمار می‌رود.

این مسئول در مورد جزییات این طرح نیز تصریح می‌کند: عملیات ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری به صورت کارشناسی و براساس مطالعات متعدد با هدف ایجاد بهترین و ایمن‎ترین مسیر برای دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و خودروها انجام می‎شود.

وی اضافه می‌کند: در شهر جهانی یزد چند مسیر دوچرخه‌سواری شامل خیابان بوعلی، بلوار دفاع مقدس، بلوار آزادگان، بلوارجمهوری (از چهارراه یزدباف تا چهارراه وکیل)، بلوار وحی، بلوار مناجات و خیابان گلستان غربی و شرقی به همین منظور در دستور کار قرار گرفته که تمامی آن‌ها اعم از مسیرهای مختلط با روند حرکت خودروها و مسیرهای ویژه در کنار پیاده‌روها با علایم جداکننده فیزیکی، تابلوها و خط‌کشی‌های ویژه مشخص شده و ایمنی افراد در اولویت این طرح قرار گرفته است.

جورابی در پایان نسبت به تکمیل این عملیات و استفاده بیشتر از دوچرخه به جای خودروهای شخصی در راستای تحقق داشتن شهری سالم و با آلودگی کمتر، ابراز امیدواری می‌کند و توسعه این اقدامات را مروج و مشوق در توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک می‌داند.

به نظر می‌آید؛ همانطور که توسعه خیابان‌ها و جاده‌ها و راه‌های ارتباطی منجر به اختراع خودروها و سایر وسایل حمل و نقل و سپس توسعه غیرقابل کنترل این ابراز شده است، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک نیز از این قاعده مستثنی نیست و توجه مسئولان به این مقوله می‌تواند رویدادهای مثبتی مانند استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی، ایجاد فضاهای دوچرخه‌سواری برای بانوان و توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک در شهر را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حمل و نقل پاک دوچرخه يزد شهرداري يزد زیرساخت های حمل و نقل پاک عملیات ایجاد مسیر توسعه زیرساخت ها دوچرخه سواران دوچرخه سواری مسیر دوچرخه دوچرخه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۵۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، جلسه هماهنگی برنامه عملیاتی ساماندهی رشته مقاطع و رشته محل های آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر سید مهدی رضایت، رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی و مسؤول برنامه ساماندهی برنامه های آموزشی با اشاره به تدوین «سند ساماندهی برنامه های آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت» گفت: این جلسه با هدف بررسی نحوه ورود و اجرایی شدن این سند با حضور نمایندگان دبیرخانه ها، مرکز سنجش، مرکز نصر و دبیرخانه های شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش و امور هیات علمی تشکیل شد.

وی بر ضرورت هماهنگی و اطلاع رسانی مناسب در خصوص نحوه اجرا تاکید کرد و افزود: در این جلسه مواردی نظیر ضرورت وجود یک زیر ساخت هوشمند برای رصد رشته مقاطع و رشته محل ها، داشتن برنامه اجرایی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و همچنین توجه به اطلاع رسانی مناسب به متقاضیان رشته های مختلف تبادل نظر شد.

رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، سپس به گزارش دکتر آشتیانی، مدیر امور هیات علمی وزارت بهداشت از وضعیت دانش آموختگان و انجام تعهد و ظرفیت های جذب دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در این نشست مواردی نظیر بازنگری کوریکولوم ها و احراز شرایط شغلی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رضایت ضمن جمع بندی جلسه به نحوه همکاری بخش های مختلف برای تدوین برنامه عملیاتی اشاره کرد.

کد خبر 6087367

دیگر خبرها

  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است
  • تحقق شعار سال در گروی نقش آفرینی کارگران و کارفرمایان
  • سالیانه ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب در استان قزوین داریم
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم