Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@08:31:58 GMT

تغییر ماهیت مراکز رشد تا چند سال آینده

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۵۵۳۷

تغییر ماهیت مراکز رشد تا چند سال آینده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد، جلسه وبینار راهکارهای فناورانه در سراهای نوآوری با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، احسان شیرنگی مدیرکل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای سراهای نوآوری سراسر کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای این جلسه گفت: برنامه بلندمدتی برای فعالیت سراهای نوآوری داریم. ساختار و سازوکار اجرایی برنامه های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد از طریق سراهای نوآوری صورت خواهد گرفت. در هر واحد حداقل یک و حداکثر سه سرای نوآوری خواهیم داشت که باتوجه به ظرفیت های خاص استان، شهر و منطقه و توانمندی های آن دانشگاه، به سراهای موردنظر مجوز داده می شود.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال برای سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان با توجه به ظرفیت هایی که داشته، مجوز صادر شده است. سرآی نوآوری سه بخش دارد. یک افراد و هسته های علاقمند هستند که فعالیت استارت آپی را در حوزه تخصصی شروع می کنند. در این حوزه، بخش شتاب دهنده تخصصی حمایت ها و آموزش های لازم را با توجه به بازار هدف انجام می دهد. در بخش تخصصی مرکز رشد، شرکت ها و هسته های نوپایی که از شتاب دهنده بیرون آمده اند، پذیرش می شوند. بخش آخر، فضایی است برای استقرار شرکت هایی که از مرکز رشد خارج و در پردیس شرکت های سرای نوآوری مستقر می شوند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مراکز رشد در چند سال آینده به ‌شکل فعلی نخواهد بود، تصریح کرد: در آینده، مرکز رشدی خواهیم داشت که با توجه به تعریف سرای نوآوری هسته های فناورانه خواهد پذیرفت. برای مثال در نجف آباد، دو سرای نوآوری طلا و جواهر و سرای تجهیزات پزشکی وجود دارد. در دو تا سه سال آینده هسته فناوری غیر از این دو موضوع را در مرکز رشد نخواهیم پذیرفت. ممکن است هسته خوبی باشد ولی به خاطر فعالیت تخصصی مرکز رشد، این هسته غیرتخصصی در آن فضا پذیرفته نخواهد شد. چشم‌انداز ما این است که فقط سرای نوآری و مراکز رشد تخصصی داشته باشیم.

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت به این گونه است که سرای نوآوری وجود دارد و ممکن است مرکز رشد هم در کنار آن وجود داشته باشد. این هسته های فناورانه ای که در حال حاضر وجود دارند، در قالب یک سرای نوآوری قابل تعریف هستند، واحدها باید اقدام و مجوز سرای نوآوری مربوطه را دریافت کنند. اگر در آن قالب قابل تعریف نیستند، هسته ها باید فارغ شده و از مجموعه خارج شوند. زمانی که سرا استقرار یافت، رئیس سرا خواهیم داشت و دیگر شورای مرکز رشد و بودجه رشد از پژوهش نخواهیم داشت. همه اینها به سرای نوآوری تخصیص خواهد یافت و شورای مدیریت فعالیت های دانش بنیان تمام این اقدامات را برعهده خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال انتقال از نظام قدیم به نظام جدید هستیم و تا یکی دو سال آینده نظام قدیم حذف خواهد شد و برنامه ها براساس نظام جدید تنظیم می شود. در مجموع در هر استان با توجه به سرای نوآوری، یک معاون فناوری استان تعریف می شود. اگر واحدی دارای ظرفیت هایی باشد که دو سرای نوآوری داشته باشد، دو معاون فناوری خواهد داشت که در دو حوزه مختلف فعالیت خواهند کرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی  از سرای نوآوری صحبت می شود، منظور ساختمان و فضا نیست، بلکه سرا یک مفهوم است که به مدیریت کردن این فضاها می پردازد. ساختار سرای نوآوری ستادی و چابک است که مرکز رشد تخصصی، شتابدهنده تخصصی و پردیس استقرار شرکت های دانش بنیان را مدیریت می کند.

در ادامه، دکتر شیرنگی به عملکرد شورای مدیریت دانش بنیان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷ سرای نوآوری فعال در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند و اغلب این سراها گزارش عملکرد خود را ارسال کرده‌اند.

وی افزود: برخی از سراها مانند سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان عملکرد بسیار خوبی داشته و به درآمدزایی رسیده اند. همچنین سرای نوآوری مواد پیشرفته کرج، هوش مصنوعی واحد قزوین و رباتیک و اتوماسیون واحد یزد نیز عملکرد قابل قبولی دارند.

در ادامه این وبینار، برخی از رؤسای سراهای نوآوری استان ها و واحدها با توجه به زمینه تخصصی فعالیت های حوزه متبوع خود، به بیان نظرات و پیشنهاداتی پرداختند.

کد خبر 5053490 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی سرای نوآوری مرکز رشد ویروس کرونا تحقیقات علمی فناوری فضایی واکسن کرونا شرکت دانش بنیان نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید دانش بنیان حاکمیت سایبری گوگل توییتر گوشی هوشمند صنعت خودروسازی هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی فناوری و نوآوری سراهای نوآوری سرای نوآوری دانش بنیان سال آینده مرکز رشد شرکت ها هسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۵۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر مصطفی صفدری رنجبر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر اندیشکده سیاست پژوهان علم و فناوری در نخستین گردهمایی مدیران مراکز نوآوری دانشگاهی و مراکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کل کشور که امروز در کارخانه نوآوری امیدینو برگزار شد، گفت: اکنون در عصر زیست بوم‌ها زندگی می‌کنیم. در این عصر ناگزیریم به صورت اکوسیستم فکر کرده و عمل کنیم.

وی افزود: در این عصر شاهد شتاب بی سابقه نوآوری در محصول و مدل کسب و کار، دانش محور و علم پایه شدن نوآوری ها، اهمیت دارایی‌های مکمل و بیرونی و ضرورت مرز گستری و نوآوری باز هستیم.

وی نوآوری را  فراتر از تحقیق و توسعه‌های درون‌زا عنوان کرد و افزود: شرکت‌ها باید از ظرفیت‌های بیرون زیست بوم شان بهره‌مند شوند و آورده بیشتری بدست آورند.

به گفته وی، متاسفانه در حال حاضر ۹۰ درصد معضل پارک‌های علم و فناوری ناشی از این است که TRL‌های پایین را رها کرده اند. 

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه زیست بوم‌ها باید مکانیزم‌های مختلفی را بکار برد. اکتساب، آزمایشگاه نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، مراکز نوآوری، سرمایه گذاری جسورانه و همکاری‌های استراتژیک از جمله سازوکار‌های لازم برای توسعه یک زیست بوم محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز نوآوری ساختاری در راستای انعطاف‌پذیری بیشتر شرکت برای تعامل با اکوسیستم نوآوری، افزایش سهم فعالیت‌های نوآورانه، استفاده از منابع دانش بیرونی و تجاری سازی نوآوری‌های جدید ایجاد کرده است.

به گفته وی، این مراکز با هدف توسعه فناوری و نوآوری، در یکی از زیرساخت‌های متعلق به نهاد موسس (دانشگاه، موسسه پژوهشی، پارک علم و فناور، شرکت خصوصی و سازمان دولتی)، تاسیس می‌شود تا با فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه مهارت‌های فنی و کسب و کار افراد و تیم‌های دارای ایده، هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپا، به ساخت نمونه‌های اولیه، نیمه صنعتی، توسعه محصولات (کالا و خدمات) جدید، همچنین رشد و توسعه بازار برای محصولات فناورانه و دانش بنیان کمک کند.

صفدری عنوان کرد: این مراکز برای شرکت‌های بزرگ مزایایی به همراه دارد. بهره‌مند شدن از نیروی انسانی خلاق و انعطاف پذیری شرکت‌های نوپا، دسترسی به فرصت‌های رشد و سرمایه‌گذاری بیشتر، برون سپاری تحقیق و توسعه یا هزینه کمتر از مزایایی آن برای شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود.

همچنین مراکز نوآوری با ایجاد دسترسی یه امکانات، تخصص و پشتیبانی فنی از طریق مشاوره و مربی گری، تسهیل دسترسی به منابع مالی. کسب اعتبار در حوزه فعالیت، برای ایده پردازان و تیم‌ها نیز مزایایی به همراه دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • گردهمایی دو روزه مدیران مراکز نوآوری و ‌پارک‌های علم و فناوری به پایان می رسد
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • راه‌اندازی ۶ مرکز نوآوری تخصصی در مشهد
  • تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان/ رشد ۵ برابری درآمدها در دو سال
  • بهره‌مندی بیش از ۸۹ هزار نفر از خدمات آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی تربت حیدریه