Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در اراضی شمالی دشت میناب، کاهش 48 درصدی مصرف را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حامد ترکمندی با اشاره به خشکسالی‌های 2 دهه اخیر در استان هرمزگان، اظهار کرد: با وجود کمبود شدید منابع آب زیر زمینی، برای توسعه و پایداری کشاورزی در استان هرمزگان باید از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای افزایش راندمان در آبیاری اراضی کشاورزی محسوب می‌شود که می‌تواند کمک خوبی به کاهش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی کند.

این مقام مسئول با اشاره به اهداف استفاده از سامانه های نوین آبیاری، خاطرنشان کرد: اثربخشی سامانه های نوین آبیاری در سطح مزارع شامل افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات و توزیع یکنواخت آب، ارتقاء بهره وری آب کشاورزی، تسکین مشکلات ناشی از بحران کم آبی و کاهش تبعات محیطی و اجتماعی خشکسالی ها است.

این مقام مسئول با ذکر این نکته که بیش از سه هزار هکتار از اراضی تحت عنوان شبکه شمالی میناب در حال کشت زراعی هستند، ابراز داشت: برای تامین آب شرب این میزان از اراضی 15 میلیون متر مکعب آب از سد شمیل و نیان اختصاص داده شده است.

ترکمندی با اشاره به تخصیص 30 میلیون متر مکعبی اراضی باغات دشت میناب، تصریح کرد: تا شهریور ماه سال‌جاری بیش از 26 میلیون متر مکعب آب در این اراضی رهاسازی شده است.

وی مطرح کرد: در سال زراعی 97-1396 که اراضی به صورت غرق‌آبی آبیاری می‌شدند، برای آبیاری هزار و 473 هکتار از اراضی دشت شمالی میناب حدود 12 میلیون متر مکعب آب در نظر گرفته شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به انجام پروژه نوین سازی شبکه‌های آبیاری کشاورزی اراضی شمالی دشت میناب در سال 98-1397، تشریح کرد: پس از استفاده کشاورزان از روش آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، شاهد افزایش چشم‌گیر راندمان آبیاری بودیم.

ترکمندی اظهار کرد: در سال 98-1399 بیش از هزار و 887 هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب با حجم آبی حدود هشت میلیون متر مکعب مشروب شدند. یعنی با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری سطح زیر کشت افزایش و میزان مصرف آب کاهش پیدا کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کاهش مصرف آب میلیون متر مکعب نوین آبیاری دشت میناب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۵۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ کاهش بارندگی‌ها و منابع آبی شیروان در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های اساسی برای کشاورزان و باغداران تبدیل شده، در این راستا برای اولین بار با همکاری جهاد کشاورزی، کاشت نهال انگور با روش آبیاری زیر سطحی در یکی از باغات این شهرستان آغاز شد.
کشاورزی و باغداری در شیروان به دلیل کم‌آبی دچار چالش زیادی شده لذا اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی نه تنها روشی نوین برای رساندن کافی و به هنگام آب به درختان بلکه راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.
از جمله مزایای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی این است که آب با استفاده از این روش به طور مستقیم در زیر خاک و پای ریشه تخلیه شده و در هم آنجا نیز به مصرف گیاه می‌رسد. 
سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای نه تنها سبب کاهش تبخیر آب و از دست رفتن ناخواسته آن می‌شود بلکه درصد جذب آب توسط ریشه گیاه را به میزان مطلوبی افزایش می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • آبیاری غیرمتعارف و ظروف پلاستیکی چالش مهم محیط زیست
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان
  • راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی