Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیئت‌های ایرانی و عراقی درباره مسائل مرزی فی‌مابین و همچنین موضوع لایروبی اروندرود و همکاری‌های ریلی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در راستای اجرایی کردن تفاهمات مندرج در بیانیه سران دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در سال ۱۳۹۷، امروز (چهارشنبه) هیئت‌های دو کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط و به ریاست محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه و «عبدالکریم هاشم» قائم‌مقام وزیر امور خارجه عراق در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مذاکرات مسائل مرزی فی‌مابین و همچنین موضوع لایروبی اروندرود و همکاری‌های ریلی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

در سفر اخیر (پنجم مهرماه) فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق به ایران مقرر شد یک هیئت فنی عراقی برای اجرایی کردن توافقات دوجانبه ازجمله در موضوع لایروبی اروندرود، به جمهوری اسلامی ایران سفر کند.

ظریف و فؤاد حسین همچنین در گفت‌وگوی تلفنی ۲۶ مهرماه درباره موضوعات مختلف مرتبط با روابط دو کشور، خصوصاً سفر هیئت عراقی برای پیگیری توافقات انجام‌شده در سفر وزیر خارجه عراق به جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرده بودند.

در بیانیه مشترکی که روز سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷ در جریان سفر حسن روحانی به عراق منتشر شد، دو طرف در خصوص اروندرود (شط العرب)، بر عزم راسخ خود بر اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن هم‌جواری بین ایران و عراق» مورخ ۱۳ ژوئن ۱۹۷۵ و پروتکل‌های ضمیمه و موافقت‌نامه‌های تکمیلی آن، با حسن نیت و با دقت، تأکید کردند و بر این اساس، طرفین تصمیم گرفتند تا عملیات مشترک پاک‌سازی و لایروبی شط العرب را به‌منظور بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) بر اساس عهدنامه ۱۹۷۵ مذکور و پروتکل مربوطه آن در اسرع وقت آغاز کنند. در همین خصوص جلساتی بین دو طرف برگزار شد.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: اروند رود فؤاد حسین شط العرب لایروبی اروندرود گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزرای امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی گفت‌وگو کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، در تماس تلفنی «نالدی پاندرو» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان (در نیویورک)، آخرین تحولات روابط دوجانبه و اوضاع منطقه غرب آسیا به ویژه پس از پاسخ مشروع جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به سفارت کشورمان در دمشق، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: متعاقب اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ مناسبی مبنی بر محکومیت حمله رژیم اسراییل به سفارت کشورمان نداد و برخی کشورهای عضو دایم شورای امنیت (آمریکا، انگلستان و فرانسه) باعث عدم محکومیت این جنایت اسراییل در شورای امنیت سازمان ملل شدند، ایران درصدد بر آمد بر اساس قاعده دفاع مشروع و حق ذاتی دفاع از خود، دو پایگاه نظامی و اطلاعاتی رژیم اسراییل را که در این حمله نقش داشتند، هدف قرار دهد.

امیرعبداللهیان افزود: پس از این عملیات نیز به جامعه بین‌المللی و از جمله آمریکا اعلام نمود که ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسراییل مجدداً اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیداً و قویاً پاسخ خواهد داد.

در این مکالمه تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از ابتکار تاریخی دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کُشی در دیوان بین‌المللی دادگستری تمجید کرد.

متقابلاً خانم پاندرو ضمن تشکر از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، بر ضرورت آتش بس فوری در غزه تاکید کرد.

وی افزود: سفر رییسی به آفریقای جنوبی در برنامه‌های سیاسی سال ۲۰۲۴ آفریقای جنوبی قرار دارد.

کد خبر 6083417 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • عکس| جلوی ایران را بگیرید، قبل از اینکه خیلی دیر شود/ توییت معنادار وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان
  • ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • وزرای امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی گفت‌وگو کردند