Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@07:58:56 GMT

طرح‌های اقتصادی در روستاهای قرچک عملیاتی شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۶۰۶۷

طرح‌های اقتصادی در روستاهای قرچک عملیاتی شود

فرماندار شهرستان قرچک اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌های عمرانی، طرح‌های اقتصادی از جمله مشاغل خانگی باید در روستاهای قرچک که هر کدام دارای ظرفیت‌های متعددی هستند، اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان­های تهران، بهمن خطیبی فرماندار شهرستان قرچک، بر شناسایی پتانسیل‌های گردشگری و کشاورزی و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه فعالیت‌های کارآفرینی در روستاها تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رشد و پویایی روستاها هرگز نباید متوقف شود و مشکلات نیز باید با پیگیری‌های ویژه، برگزاری نشست‌های تخصصی با مدیران ادارات در رابطه با ارتقای سطح خدمات‌رسانی در روستاها، برگزاری کارگروه‌های تخصصی با موضوعات عمران روستاها، راه‌های روستایی، صیانت از بافت روستا، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و ... به نتایج مطلوب منجر شود.

خطیبی گفت: اعضای شوراهای روستاها و دهیاری‌ها باید مطالبه‌گر باشند در غیراینصورت توسعه روستایی محقق نمی‌شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان ادامه داد: دهیاران موظفند علاوه بر فعالیت‌های عمرانی، در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سرانه‌ها اقدامات موثری انجام دهند.

پایان پیام/659

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطیبی فرماندار قرچک شهرستان قرچک طرح های روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۶۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوم‌گردی کلید تحقق اشتغال روستاها/جوانان کارآفرین حمایت مالی شوند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – سولماز پورنعمت؛ صنعت گردشگری و تبع آن بوم‌گردی صنعت سبزی است که می‌تواند مولد و اشتغالزا بوده و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند.

با گسترش و حمایت‌های دولت از صنعت بوم گردی می‌توان روستاها را از فقر، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی نجات داد و در صورت وجود درآمد پایدار قطعاً مهاجرت معکوس نیز اتفاق خواهد افتاد.

دولت با واگذاری زمین رایگان یا واحدهای بلااستفاده دولتی به جوانان، شرایطی را فراهم کند تا جوانان با ابتکار خود نسبت به ایجاد واحدهای گردشگری و بوم گردی اقدام کرده و کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنند.

در سال‌های اخیر در چند منطقه از شهرستان نمین از جمله روستای «آرپاتپه»، روستای «نوشنق» و روستای توریستی «عنبران علیا» واحدهای بوم گردی ایجاد شده است.

بوم گردی روح جدید بر تن اقتصاد روستایی

برای اینکه در جریان کم و کیف صنعت بوم گردی در شهرستان نمین قرار بگیریم سراغ جوان دهه هشتادی رفتیم که در یکی از روستاهای نمین اقدام به ایجاد اقامتگاه بوم گردی کرده است.

این جوان اهل شهرستان نمین در گفت وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه واحد بوم گردی را با توجه به علاقه‌ای که به این صنعت داشتم ایجاد کردم و جوانان از شروع کار واهمه نداشته باشند، اظهار کرد: منطقه جنگلی «فندوقلو» پتانسیل و ظرفیت ایجاد واحدهای بوم گردی را دارد.

محمد اصغری با بیان اینکه در سال ۹۸ شروع به کار کردم و بعد از ایجاد واحد بوم گردی رشته تحصیلی گردشگری را برای پیشرفت کارم انتخاب کردم، افزود: اول کار را با یک واحد شروع کردم و محوطه اقامتگاه چیزی برای ارائه به مهمان نداشت.

وی با اشاره به اینکه اکنون چهار واحد اقامتی آماده پذیرایی از مهمانان است، خاطرنشان کرد: در ادامه کار محوطه واحد بوم گردی روستای «آرپاتپه» را برای استراحت و استفاده مهمان‌ها تجهیز کردیم.

این جوان کارآفرین اهل نمین با بیان اینکه به مهمانان خدمات تور امن گردشگری در سطح شهرستان ارائه می‌دهیم، افزود: به کمک دیگر اعضای خانواده با غذاهای محلی از مهمانان پذیرایی می‌کنیم.

اصغری با بیان اینکه بوم گردی در منطقه ما توجیه اقتصادی خوبی دارد، ادامه داد: بعضی از سال‌ها از جمله دوران کرونا، درآمد اقامتگاه نسبت به هزینه پایین‌تر بود.

وی با تاکید بر اینکه اقامتگاه‌های بوم گردی باید برنامه ریزی پویا داشته و در راستای راه اندازی تورهای گردشگری و سفرهای امن برنامه‌ریزی شود، گفت: بنده در اقامتگاه بوم گردی به دنبال حفظ ساختارهای بومی هستم.

گرانی زمین مانع ایجاد اشتغال روستایی است

اصغری نحوه جذب گردشگران را بیشتر از طریق فضای مجازی عنوان کرد و گفت: از جمله خدماتی که در واحد بوم گردی ارائه می‌دهیم کمپ، موسیقی زنده، شب نشینی به سبک قدیم و بازی‌های بومی و محلی است.

این جوان اهل نمین با بیان اینکه به دنبال افزایش واحد اقامتی و افزایش کیفت خدمات هستم، افزود: با مدیریت درست جنگل‌ها و مناطق گردشگری استقبال نیز بیشتر خواهد شد از دولت و سازمان‌های مردم نهاد می‌خواهیم نسبت به پاکسازی و حفاظت از مناطق گردشگری اقدام کنند.

اصغری یکی از عوامل عدم گسترش کار خود به گرانی زمین‌های روستا اشاره و افزود: گرانی زمین‌های روستا یکی از موانع پیشرفت کار بنده و دیگر اهالی روستاهای شهرستان نمین است.

وی به کمبود منابع مالی و منابع انسانی اشاره کرد و افزود: بخاطر دوری از شهر کسی برای کار در روستا راغب نیست و آموزش و عدم تمایل به آموزش یکی دیگر موانع مدیریت بوم گردی در روستاها است.

وی در پایان اظهار کرد: جذب و سرمایه‌گذاری برای کارآفرینان جوان نه تنها راهی برای پایدار نگه داشتن اقتصاد و رشد آن است بلکه با اقتصاد پایدار روستاها توانمند خواهند شد.

شهرستان نمین به دلیل قرار گرفتن در محدوده جنگل‌های هیرکانی فرصت‌های اشتغال‌زایی «بوم محور» را دارد در صورت حمایت دولت، ساکنین روستاها می‌توانند با بستر سازی و ایجاد بوم‌های محلی نتایج مطلوبی را کسب کنند.

بوم گردی در برابر هزینه‌های کلان ایجاد واحدهای اقتصادی، می‌تواند فرصت ایجاد کسب و کارهای کوچک را فراهم کند قدمی برای مهاجرت معکوس و کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی در روستاها شود.

کد خبر 6082439

دیگر خبرها

  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند
  • اجرای طرح تکام برای رونق اقتصادی روستاهای استان اردبیل
  • اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان
  • برق روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • بیش از هفت هزار قطعه زمین در روستاهای مهاباد آماده تحویل به متقاضیان مسکن
  • شروط بنیاد مسکن مانع تخصیص «قیر رایگان» به روستاها می‌شود
  • بوم‌گردی کلید تحقق اشتغال روستاها/جوانان کارآفرین حمایت مالی شوند
  • توجه ویژه دولت به روستاها