Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان وارد عمل شدن بیمارستان‌های نظامی به چرخه خدمت به بیماران کرونایی گفت: قدرت سرایت کرونا ۱۰ برابر شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، بهروز کلیدری ظهر امروز در نشست خبری کرونا در حوزه درمان، با اشاره به پایان هشتمین ماه درگیری کشور و استان با بیماری کرونا، اظهار داشت: متاسفانه در طول این مدت فشار شدیدی به سیستم بهداشت، درمان و به کل حوزه سلامت استان وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از ابتدای ورود کرونا ویروس به استان اصفهان تا امروز بیش از 42 هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری و خدمات دریافت کرده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 4600 مرگ مشکوک و قطعی کرونا در بازه زمانی 8 ماهه در استان اصفهان گزارش شده گفت: از این تعداد تست کرونای 2300 بیمار فوت شده مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: در تست پی‌ سی‌ آر 60 درصد حساسیت وجود دارد و بیماران دیگری در بیمارستان‌ها بستری هستند که با وجود اینکه تست کرونای بعضی از آنها منفی بوده ولی شواهد پاراکلینیکی آنان دال بر ابتلای به کرونا است.

کلیدری ادامه داد: تست 2300 نفر از فوت شدگان مشکوک به کرونا منفی بوده ولی احتمال اینکه تعدادی از آنها در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده باشند، وجود دارد.

وی با اشاره به سیر صعودی ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا از مردادماه اظهار داشت: سیر صعودی در مرداد افزایش یافت و در شهریورماه و نیمه اول مهر‌ماه به علت برگزاری مراسم‌های مختلف، سفرهای غیر‌ضروری و بازگشایی‌ها به اوج رسید.

تعداد بستری‌ها در دو هفته اخیر ثابت مانده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در 2 هفته اخیر به علت هشدارهای داده شده و سختگیری‌های نصفه و نیمه تعداد بستری هفتگی در این مدت  ثابت مانده است.

وی افزود: وضعیت مرگ و میر ناشی از کرونا نیز یک روند ثابتی داشته و متاسفانه روزانه 40 نفر را به علت کرونا از دست می‌دادیم که این عدد به 35 نفر قطعی و مشکوک کاهش یافته و امیدواریم شاهد قطع موارد فوتی در اثر کووید 19 باشیم.

کلیدری با بیان اینکه تعداد بیماران بستری کرونایی در یک هفته اخیر نسبتا ثابت مانده، گفت: در حال حاضر 1683 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که طی هفته گذشته بین 1600 تا 1700 نفر متغیر بوده است.

وی تصریح کرد: روزانه 200 تا 250 نفر مرخص می‌شوند و مسیر ترخیص نسبتا قابل اطمینانی در استان اصفهان برای ترخیص بیماران بهبود یافته کرونا برنامه‌ریزی شده است.

کلیدری ادامه داد: در حال حاضر 350 بیمار در آی‌سی‌یو بستری هستند که بخش نگران کننده ما را تشکیل می‌دهند و عمده مرگ و میرها ناشی از ابتلا به کووید 19 در این بخش اتفاق می‌افتد.

60 تا 70 درصد بیماران بستری در بخش آی‌ سی‌ یو فوت می‌کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در مورد آمار فوتی‌ها در بخش آی‌ سی‌ یو اظهار داشت: 80 درصد مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت ویژه فوت می‌کنند و در استان اصفهان طی هفته‌های اخیر مرگ و میر مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بین 60 تا 70 درصد بوده است.

وی افزود: هم از لحاظ موارد ابتلا و هم در فوتی‌های کرونا همه نوع گروه سنی از زیر 18 سال تا 90 سال وجود دارد و متاسفانه در هفته اخیر 53 نفر زیر 18 سال جان خودشان را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند.

کلیدری خاطرنشان کرد: در هفته گذشته 23 خانم باردار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند و در دو هفته اخیر خوشبختانه فوتی خانم باردار را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه آمار افزایش ابتلا و فوتی کرونایی در هفته‌های آتی شیب صعودی خواهد داشت، گفت: با سرد شدن هوا و همزمانی ویروس آنفلوآنزا با کووید 19 با گسترش کرونا مواجه خواهیم شد که ممکن است به 3 هزار نفر بستری برسیم و فشار شدیدی به کادر درمان وارد خواهد شد.

کلیدری ادامه داد: تحمل پذیری سیستم درمان بیماران در استان ارزیابی شده که تا چه میزان امکان پذیرش افراد وجود دارد تا آسیب جدی متوجه بیماران نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اگر تعداد بستری به 2هزار تا 2500 نفر برسد به نقطه شکنندگی نزدیک می‌شویم و اگر بیشتر از این تعداد شود بیماران در صف انتظار را تجربه خواهیم کرد و همچنین کیفیت کار کادر درمان به علت تعدد بیماران کاهش و آمار مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم اظهار داشت: مردم باید کرونا را جدی بگیرند و با رعایت دستورات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، حفظ فاصله اجتماعی و عدم حضور بی مورد در خیابان‌ها، حذف سفرهای غیر ضروری و دورهمی‌ها در قطع زنجیره ابتلا به کرونا همکاری کنند تا جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

قدرت سرایت کرونا 10 برابر شده است

کلیدری افزود: قدرت سرایت ویروس بسیار بالا رفته و شاهد جهش هایی در کووید 19 هستیم که قدرت سرایت را 10 برابر افزایش داده و الگوی گسترش بیماری به سمت ابتلا خانوادگی پیش رفته و دورهمی‌های دوستانه و فامیل باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد یک خانواده شده است.

وی ادامه داد: 12 دستورالعمل کنترل بیماری در سطح استان انجام شده و مهم ترین آن تهیه نقشه راه برای ظرفیت سازی بستری بیماران کرونایی است و در حال حاضر بیمارستان های الزهرا و عیسی بن مریم با تمام ظرفیت، بیمارستان شریعتی با 200 تخت، بیمارستان میلاد، عسگریه و سیدالشهدا با نیمی از ظرفیت و سایر بیمارستان‌های شهرستان های استان مشغول خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند.

کلیدری با بیان وارد عمل شدن بیمارستان‌های نظامی به چرخه خدمت به بیماران کرونایی، گفت: بیمارستان 577 و بیمارستان شهید صدوقی و بیمارستان صحرایی شهید صدوقی نیز وارد چرخه فعالیت شدند.

درمانگاه‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌های ریفرال کرونا آغاز به کار خواهند کرد

وی خاطرنشان کرد: درمانگاه‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌های ریفرال کرونا آغاز به کار خواهند کرد و از صبح تا عصر پزشک متخصص و شب پزشک عمومی برای ویزیت بیماران مشکوک به کرونا در درمانگاه حضور داشته باشد تا در صورت ابتلا قطعی افراد به کووید 19 به بیمارستان ارجاع داده شوند، بنابراین از روز گذشته درمانگاه‌هایی که از لحاظ فیزیکی و نیروی انسانی قابلیت دارند را نشان دار کردیم که غیر از خدمت به بیماران غیر کرونایی به بیماران کرونایی هم خدمت رسانی کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به بیمارستان‌های الزهرا، شریعتی، شهید صدوقی، عیسی بن مریم، عسگریه، میلاد، سینا، سعدی و خورشید اعلام شده تا درمانگاه‌های بیماری‌های حاد تنفسی داشته باشند و همچنین به درمانگاه‌های شبانه‌روزی امام رضا، شهدا، فرهنگیان، پارسیان، جی، حضرت ابوالفضل، جواد الائمه و فاطمیه نیز اعلام شده تا بخشی از درمانگاه خود را به بخش بیماری‌های حاد تنفسی اختصاص دهند.

جذب 71 درصد تسهیلات حمایتی کرونا در گیلان؛ بانک‌ها 50 درصد منابع خود را به تولید و اشتغال اختصاص دهند کاهش تست‌های مثبت کرونایی طی هفته گذشته در قم / مرگ ومیر 71 درصدی گروه سالمندان دومین شهید مدافع سلامت سمنان آسمانی شد / کرونا ‌متخصص رادیولوژی را از مردم گرفت

برای راه اندازی درمانگاه‌های پیگیری بیماران بهبود یافته کرونایی تلاش می‌شود

وی با اشاره به لزوم ساماندهی درمان سرپایی بیماران کرونایی، اظهار داشت: فعالیت این درمانگاه‌ها باعث دسترسی راحت‌تر شهروندان به مراکز درمانی می‌شود و همچنین نظارت بیشتری روی اقدامات تشخیصی و تجویزی بیماری می‌شود و به شهرستان‌ها هم اعلام شده تا هر کدام یک درمانگاه بیماری های حاد تنفسی داشته باشند.

کلیدری تصریح کرد: درمانگاه‌های پیگیری هم در دستور کار قرار دارند تا بیماران بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان تا یک هفته تا 10 روز اگر مشکلی برایشان پیش آمد به این مراکز مراجعه کنند و با پیگیری به موقع از فوت آنها جلوگیری شود.

وی افزود: کلینیک مجازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در هفته‌های آتی راه اندازی می‌شود تا از مراجعه حضوری بیماران به مراکز درمانی جلوگیری شود و یک قدم در دولت الکترونیک در حوزه درمان برداریم.

کلیدری با بیان اینکه در طول این 8 ماه که از ورود کرونا می‌گذرد کادر درمان با وجود تمام مشکلات در خدمت بیماران کرونایی بودند، گفت: در این بازه زمانی 1850 پزشک و پرستار به کرونا مبتلا شدند و در دو ماه اخیر روزانه بین 10 تا 15 نفر از کادر درمان مبتلا به کووید 19 و خارج شدن 2 تا 3 هفته‌ای آنان از چرخه خدمت  می‌شود و پرستاران بسیاری از بیمارستان‌های فیض و چمران به بیمارستان‌های ریفرال اعزام شدند تا هر چه بهتر و بیشتر به بیماران کرونایی خدمت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بسیاری در دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد و در حال حاضر بیش از یکصد طرح در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال ارزیابی است و در یک طرح جامع بزرگ جهانی قرار گرفته که احتمال ابتلا بیماری‌های مختلف در بیماران بهبود یافته کرونا در آینده چقدر است آیا مشکلاتی برای آنها به وجود خواهد آورد یا خیر.

وی ادامه داد: 7 هزار تخت بستری در استان وجود دارد که 4800 تخت در شهر اصفهان است و این تخت‌ها باید خدمات به بیماران دیگری مانند تصادفی، سرطانی، قلبی، سکته بدهد و نمی‌توان این خدمات را تعطیل کرد.

کلیدری با بیان اینکه 2 هزار و 500 تخت نقطه‌ای است که می‌توانیم خدمات استاندارد به بیماران ارائه بدهیم گفت: در غیر این صورت سایر خدمات محدود و سطح کیفیت پایین می‌آید و حتی بیماران تصادفی در صف انتظار می‌مانند.

تقریبا در تمام بیمارستان‌های ریفرال اکسیژن مورد نیاز تولید می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در ماه های اول کرونا برای تامین اکسیژن مشکل داشتیم ولی در حال حاضر شرایط عادی شده و تقریبا در تمام بیمارستان‌های ریفرال اکسیژن مورد نیاز تولید می‌شود و در بیمارستان الزهرا 2 تانک اکسیژن 20 تنی وجود دارد تا علاوه بر اکسیژن سازهای معمولی میزان بالایی اکسیژن خالص تولید کند و از سویی دیگر در جلسه‌ای که با خیران داشتیم مقرر شد کپسول‌های اکسیژن را به نحوی ساماندهی کنیم که بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند در صورت نیاز به اکسیژن از دستگاه به صورت امانی استفاده کنند.

کلیدری افزود: با اینکه در طول این 8 ماه تمام تلاش خود را در کنترل همه گیری کرونا به کار بستیم  اما به خروجی مورد انتظار نرسیدیم و تجربه روزی 40 مرگ در استان نمره خوبی ندارد و احساس رضایت نمی‌کنیم ولی امیدواریم تلاش‌هایی که در این راستا انجام می‌شود دیده شود.

انتهای پیام/166/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیمارستان های ریفرال بیماران بهبود یافته بیماران کرونایی بیمارستان ها خدمت به بیماران حاد تنفسی استان اصفهان درمانگاه ها حال حاضر قدرت سرایت کادر درمان چرخه خدمت هفته اخیر کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۶۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری هموفیلی قابل کنترل است


هرمزگان-جام جم انلاین-دکتر سید علی وطن‌خواه متخصص داخلی شاغل در بیمارستان تأمین‌اجتماعی خلیج فارس بندرعباس، به مناسبت روز جهانی هموفیلی (۲۸ فروردين)؛ از قابل کنترل بودن این بیماری ارثی خبر داد و به بیماران هموفیلی توصیه کرد برای کنترل این بیماری، به توصیه‌های پزشک و درمان‌های دارویی توصیه شده دقت ویژه داشته باشند.
به گزارش روابط‌عمومی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان هرمزگان، بیماری هموفیلی یک اختلال انعقادی ارثی است که در آن، بدن به اندازه کافی پروتئین‌های خاصی را که برای لخته شدن خون لازم هستند، تولید نمی‌کند.   این امر می‌تواند منجر به خونریزی‌های طولانی و شدید در اثر جراحت، ضربه یا حتی فعالیت‌های روزمره شود.   دکتر سیدعلی وطن‌خواه متخصص داخلی بیمارستان تأمین‌اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس با اشاره به ارثی بودن بیماری هموفیلی می‌گوید: علائم شایع هموفیلی شامل خونریزی‌های مکرر از بینی، خونریزی لثه، کبودی‌های عمیق و خونریزی طولانی‌مدت پس از جراحی یا کشیدن دندان است که پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشهای تشخیص طبی، برای بیمار بر ملا می‌شود.   وی با اشاره به وجود دو نوع اصلی هموفیلی ادامه می‌دهد: هموفیلی A شایع‌ترین نوع آن است که در اثر کمبود یکی از فاکتورهای خونی به نام فاکتور VIII ایجاد می‌شود و هموفیلی نوع B نیز به دلیل کمبود فاکتور IX در بیماران رخ می‌دهد.   علاوه براین دون نوع اصلی بیماری، انواع نادرتری از هموفیلی نیز وجود دارد که به دلیل کمبود سایر فاکتورهای انعقادی ایجاد می‌شوند که ۸۰ درصد انتقال بیماری ارثی بوده و در پسران نیز شیوع آن بیشتر است.   این متخصص داخلی در خصوص روش‌های پیشگیری و کنترل هموفیلی می‌افزاید: متأسفانه، هموفیلی قابل پیشگیری نیست. با این حال، اقداماتی برای کنترل بیماری و کاهش خطر خونریزی مانند هورمون درمانی جایگزین وجود دارد که در این روش، فاکتورهای انعقادی کمبودی از طریق تزریق وریدی به بیمار، جایگزین می‌شوند.   این درمان می‌تواند به طور موقت کمبود فاکتور را جبران کرده و به لخته شدن خون کمک کند، روش دیگر استفاده از داروهای خاص است که در این روش داروها می‌توانند به جلوگیری از خونریزی‌های جزئی مانند خونریزی لثه یا خونریزی بعد از کشیدن دندان کمک کنند .   همچنین روش پیشگیری از آسیب نیز مبتنی بر اجتناب از فعالیت‌هایی است که احتمال آسیب‌دیدگی و خونریزی احتمالی را افزایش می‌دهند مانند برخی ورزش‌ها یا مشاغل خاص که می تواند به کاهش خطر خونریزی غیرقابل کنترل کمک کند.   دکتر وطن‌خواه با اشاره به پیشرفت‌های درمانی امیدآفرین متخصصان و پژوهشگران حوزه هموفیلی می‌گوید: تحقیقات در زمینه درمان هموفیلی به طور فعال در حال انجام است و امیدهای جدیدی برای بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد که ازجمله می‌توان به روش ژن درمانی، درمان مبتی بر سلول‌های بنیادی و توسعه و تولید داروهای جدید مؤثر در کنترل خونریزی برای کنترل و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به هموفیلی اشاره کرد.   متخصص داخلی یمارستان تأمین‌اجتماعی خلیج‌فارس بندرعباس همچنین به بیماران مبتلا به هموفیلی و خانواده‌هایشان توصیه می‌کند که با مراجعه منظم به پزشک متخصص در حوزه هماتولوژی انکولوژی، از آخرین روش‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی بهره‌مند شده و با امید و روحیه‌ای قوی، بر چالش‌های این بیماری غلبه کنند.
گفتنی است؛ تعداد 12 پزشک متخصص خون و انکلولوژی با سازمان تأمین‌اجتماعی در استان هرمزگان طرف قرارداد هستند که به 162 بیمار بیمه‌شده هموفیلی شناسایی شده و دارای پرونده در این استان خدمات ارائه می‌دهند.   با توجه به شناسایی هموفیلی به عنوان یک بیماری خاص، در مورد بیماران بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی درصورت مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد با مدیریت درمان تامین‌اجتماعی هرمزگان، هزینه کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت طبق دستورالعمل بسته خدمتی بیماران خاص و بر اساس تعرفه دولتی در بخش سرپایی و بستری با فرانشیز صفر ( رایگان) ارائه می شود.   تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی برای درمان و کنترل بیماری هموفیلی شامل تزریق فاکتورهای انعقادی، تزریق خون و فراورده‌های خونی، آزمایشات، تعویض مفصل و آزمایشات مرتبط با هموفیلی است و در صورت مراجعه به مراکز درمانی غیر طرف قرارداد با بیمه تامین‌اجتماعی، پرداخت هزینه خسارت متفرقه، پرداخت هزینه صورتحساب غیرشمول و پرداخت هزینه طبق بسته خدمتی صعب‌العلاج برای بیماران با مراجعه به معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان انجام می گیرد.

دیگر خبرها

  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • جوانی: از نظر نظامی و قدرت بازدارندگی وارد مرحله جدیدی شدیم
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • اضافه شدن ۶ دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم
  • ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در اصفهان از خدمات انتقال خون استفاده می‌کنند
  • وجود بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان اصفهان
  • عطوان:تهدید اسرائیل جنگ روانی است/صهیونیست‌ها توانایی دفاع از خود در برابر ایران را ندارند
  • امروز آمریکا از پس یمنی‌ها برنمی‌آید