Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-25@14:23:27 GMT

هک یا شک؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۷۰۱۳

هک یا شک؟

تین نیوز

میثم حیدری* مطابق با نظر شنیده‌شده از کارشناسان حوزه امنیت شبکه، فاوای سازمان بنادر و دریانوردی آشکارا تعدادی از الزامات حوزه امنیت شبکه را رعایت نکرده و برخی موضوعات  مغفول مانده است.

البته من متخصص حوزه امنیت شبکه به شکل خاص نیستم و ارائه نظر قطعی نیازمند کار کارشناسی نزدیک و دقیق‌تری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به نظر می‌رسد جدا از همه این موارد، یک اشتباه فاحش دیگر هم در کار است و آن تجمیع سرورهای عملیاتی بنادر در ساختمان مرکزی سازمان بنادر و دریانوردی است. این روشن است که اگر همه سرورهای سامانه‌های عملیات بندری را یکجا جمع کنیم چه ریسک بالایی خواهد داشت. اساس معماری امروز سامانه‌های توزیع‌شده distributed را توصیه می‌کند و دیگر در بنادر مطرح دنیا تمرکزگرایی بدین شیوه مطرود است. کما اینکه این شکل از تجمیع عایدی هم برای سازمان بنادر و دریانوردی نخواهد داشت که تمام بانک اطلاعاتی را یکجا جمع کند.

البته یک سناریوی بدبینانه هم مطرح شده که ترجیح می‌دهم خوشبین باشم و امیدواریم اینطور نباشد؛ آنهم خرید تجهیزات جدید با هزینه‌های سنگین در این شرایط اقتصادی بدون وجود توجیه فنی کارشناسی شده است.

تجهیزات که هزینه بالایی دارند و امروزه کیست نداند که خرید چقدر شیرین است. به‌زعم من منابع و تجهیزات فعلی کفایت می‌کرد اما نیازمند مدیریت بود. اما این گروه معتقدند که نیازمند تجهیزات جدید هستیم. علاوه بر این مشاور سازمان بنادر و دریانوردی در موضوع انتقال سرورها به طبقه ششم ساختمان مرکزی سازمان به دلایل فنی و تخصصی مخالف این انتقال بوده است. شنیده‌ها حاکی از این است که بر اساس روش مدیریت ویترینی، قرار است سرورها پشت دیوارهای شیشه‌ای در مرکز طبقه ششم ساختمان مرکزی باشند و نیروها اطراف آن بنشینند.

 

تنها مزیت چنین طرحی این است که شیک و شبیه فیلم‌های هالیوودی خواهد بود. درحالی‌که سرور روم در محل طبقه منفی ۲ ساختمان شماره ۲ سازمان بنادر از قبل مهندسی، تدارک و آماده شده است. شاید به‌زودی بشنویم که اگر سرورها را تجمیع می‌کردیم دچار مشکل ازکارافتادن سامانه‌های عملیاتی بنادر کشور نمی‌شدیم و درواقع تلاش شود چیزی را که ارتباطی به این موضوع ندارد به این موضوع ربط و درصدد توجیه اقدامات نادرستشان برآیند. واقعیت بسیار روشن و ساده است. به نظرم ما حتی توصیه‌های ساده مایکروسافت که از اواخر شهریورماه سال جاری به‌صورت عمومی الزامی شده بود و بخشی از کارهای لازم دیگر را هم انجام ندادیم. می‌توانستیم با مرجع این موضوع هماهنگ باشیم که اگر بودیم قطعا چنین مشکلاتی نداشتیم. ضمن اینکه چنین آسیب‌پذیری در بخش‌های دیگر جز سازمان بنادر و دریانوردی گزارش نشده است.

تنها درک اهمیت توجه به این موضوعات روتین و اصول ابتدایی مدیریت مسئول در این حوزه مهم بوده که اگر چنین بود دچار مشکلات سال‌های اخیر نشده بودیم. در دو سال اخیر سه حمله سایبری داشتیم که فکر می‌کنم هر سه از طریق شبکه خود سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. تداوم این مسیر قطعا راه را برای تکرار این مشکلات باز خواهد گذاشت. فراموش نکنیم این یک بحث علمی است و محل تفسیر نیست. همه‌چیز روشن است. مگر اینکه خدایی‌ناکرده نیت دیگری در کار باشد.

*مشاور اسبق سازمان بنادر و دریانوردی کارشناس فناوری اطلاعات در سکتور حمل‌ونقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: امنیت شبکه سازمان بنادر و دریانوردی میثم حیدری سازمان بنادر و دریانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال

 ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی  خوزستان با اشاره به انعقاد قرارداد مکانیزه‌سازی پایانه مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به ارزش سرمایه‌گذاری قریب به ۲۴ هزار میلیارد ریال میان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در اواخر پارسال  گفت: فرآیند تحویل و تحول پایانه مواد معدنی در نشست مشترک مدیران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مورد بررسی و چارچوب آن تعیین شد.

او روند صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی طی چند سال اخیر را رو به رشد عنوان کرد و بر ضرورت ساماندهی آن در قالب یک پایانه مجهز به منظور افرایش بهره وری عملیات تخلیه و بارگیری تأکید کرد و افزود: رشد ترافیک و جذب مشتریان جدید از اهم اهداف برای سرمایه‌گذاری در این پایانه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی  خوزستان می‌گوید: در این قرارداد، ضمن بهسازی و نوسازی تأسیسات، محوطه‌ها و انبارها، خرید و تأمین تجهیزات پیشرفته به منظور تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال، افزایش سهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از صادرات و واردات مواد معدنی، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی مد نظر است.  

 آقای گرایلو گفت: در جریان این نشست مقرر شد شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با اهتمام ویژه به برنامه‌ریزی دقیق به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری، همزمان در خصوص شروع عملیات اجرایی توسعه سرمایه‌گذاری اقدام کند.

با انعقاد این قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۴۰ میلیارد ریال در مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار ضمن ایجاد ۲۰۰ نفر فرصت اشتغال، شاهد افزایش صادرات مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کود شیمیایی و افزایش سهم استان خوزستان در صادرات غیرنفتی کشور و ایجاد فرآیند‌های استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری در کنار ایجاد اشتغال پایدار خواهیم بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ◄ نشست مرور فرآیندهای مطلوب سامانه یکپارچه عملیات بندری در بندر شهید رجایی
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی
  • امداد رسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور در آب‌های بوشهر انجام شد/نجات ۱۷۲ دریانورد
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی‌ها در حوزه شمال کشور
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • امضای قرارداد عملیات راهنمایی و یدک کشی کشتی ها در حوزه شمال کشور​