Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بازخوانی ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی مرحوم آیت‌الله تسخیری، به صورت مجازی از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

در این نشست، آیت‌الله محمدحسن اختری عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اشاره به ویژگی های شخصیت آیت‌الله تسخیری گفت: این عالم مجاهد یکی از شخصیت‌های استثنایی و برجسته حوزه‌های علمیه بود و توانست خدمات ارزنده‌ای را به جهان تشییع ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی آیت‌الله تسخیری را از علما و اندیشمندان علاقه‌مند به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) برشمرد و اظهار کرد: ایشان عاشق اهل‌بیت (ع) و مجاهدی نستوه و شجاع بود و از برجسته‌ترین افراد در حوزه‌های علمیه و شاگردان مکتب امام صادق (ع) به شمارمی رفت. 

عضو شورای عالی مجمع جهان اهل بیت (ع) تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری شخصیتی ممتاز و استثنایی بود که در میان علما و شخصیت‌های حوزوی این گونه افراد بسیار کم هستند، وی شخصیتی چند جانبه به شمار می‌رفت و رهبر معظم انقلاب بهترین تعبیر را برای ایشان داشتند و عبارت سرو بلند قامت را به کار بردند. 

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در این نشست، شخصیت آیت‌الله تسخیری را در سه دایره تشریح کرد و گفت: اگر آیت الله تسخیری را درسه دایره فعالیت ادیانی، مذاهبی و درون شیعی تعبیر کنیم، وی شخصیتی ممتاز و برجسته بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به فعالیت این عالم نستوه درحوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: آثار و برکات آیت‌الله تسخیری در اقصی نقاط جهان همچنان پابرجاست. گفتگو با بودایی، ارتودکس، ارامنه، مسیحی، کاتولیک‌ و دیگر مذاهب را در کارنامه این عالم برجسته می‌توان مشاهده کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: آیت‌الله تسخیری با همه رهبران ادیان شرق گفتگو داشتند. با نحله‌های مسیحی‌ و ارتودکس گفتگو و علاوه بر روابط نزدیک با رهبران شان، دیدارهای مختلفی با پاپ داشتند. مطالعه وسیع و مواضع بسیار خوبی داشتند و    لحظه ای از مطالعه دست نکشیدند. یک لحظه هم از گفتن و خواندن دست بر نداشته و با مطالعه دقیق و تسلط علمی کافی با نمایندگان ادیان جهان روبه رو می شدند، با همه ادیان گفتگو می کردند و در همه زمینه ها دست پر و برتر را داشتند.

وی با بیان اینکه آیت الله تسخیری دردایره مذاهب، ازشخصیت های برجسته تقریبی بود، افزود: بیش از۶ سفر به مصر با ایشان داشتم، در گفتگو با ادیان حاضر در این کشور همچون نگین می درخشید. ارتباطات بسیارگسترده ای با اهل سنت داشت. با شخصیت های سیاسی جهان اسلام، ارتباط بسیارنزدیک داشت. عضو رسمی شورای فقه جده بود که از بخش های اصلی کنفرانس وحدت اسلامی به شمار می آید. بیش از ۳۸ سال نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را دراین بخش برعهده داشت. به مواضع تشیع مسلط و از جهان اسلام دفاع می کرد و همچون نگین در میان علمای جهان اسلام می درخشید.

همچنین انسیه خزعلی دراین نشست از آیت الله تسخیری بعنوان منادی وحدت نام برد که با همه ادیان و همچنین مذاهب اسلامی ارتباط زنده و سازنده داشت.

وی افزود: ایشان در این مسیر تلاش فراوانی کرد تا همبستگی با شکل های مختلف انجام شود، از ترفندهای مختلف برای ارتباط ادیان استفاده می کرد و این موارد در زندگی، خط مشی، رفتار و نوشتارشان به چشم می خورد.آیت الله تسخیری دو ویژگی بارز داشت که یکی خوش خلقی و دیگری سعه صدربود، بسیاری از کسانی که جذب ایشان شدند عامل اصلی را حسن خلق و سعه صدرشان عنوان می کنند.  

اسقف اعظم مارنرسای بنیامین رهبر کلیسای شرق آشوری ایران از دیگر سخنرانان این نشست بود که با اشاره به ارتباط بسیار نزدیک آیت الله تسخیری با پادریان مادروخان چهارم گفت: این ارتباط از شناخت هر دو عزیزان از ادیان آسمانی نشات می گرفت.

وی افزود: این عالم همیشه سعی می کرد، رهبران ادیان را به هم نزدیک کند. نگرش وی برگرفته از شناخت درست از ادیان الهی بود و نسبت به رهبران ادیان مطالعه و محبت دقیق داشت. تعامل با ادیان را همیشه در اولویت قرار می داد و با وجود وضعیت جسمانی که داشت، اما حضور گرم شان در مجالس همیشه قوت قلبی برای رهبران جوان و پیروان ادیان بود.

کد خبر 5053628

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری محمدعلی تسخیری بعثه مقام معظم رهبری محمدحسن اختری معرفی کتاب سازمان اوقاف و امور خیریه اربعین 99 پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امام رضا ع ویروس کرونا شبکه چهار سیما معرفی نشریات رضا داوری اردکانی رادیو گفتگو پیامبر اکرم ص غلامعباس توسلی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آیت الله تسخیری اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس جمهور برای درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی در پیامی، درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب‌الله احمدی سینایی را به علما، حوزه‌های علمیه و خاندان مکرم آن مرحوم، تسلیت گفت.

متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:   بسم الله الرحمن الرحیم   درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حبیب‌الله احمدی سینایی، موجب تأثر خاطر شد.   این عالم وارسته پس از کسب فیض و درس‌آموزی از سیره علمی، عملی و اخلاقی پدر بزرگوارشان مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی، عمر شریف خود را در مسیر اعتلای ارزش‌های مکتب اهل بیت، علیهم‌السلام و روشنگری معارف اسلامی، صرف کرد و خدمات علمی ارزشمندی از خود بر جای گذاشت که توشه‌ای گران‌بها برای آخرت ایشان خواهد بود.   اینجانب، این ضایعه را به محضر علما و حوزه‌های علمیه و خاندان مکرم آن مرحوم، تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علوّ درجات و حشر با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان معزّز، صبر و سلامتی مسئلت دارم.   سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران

دیگر خبرها

  • فتح مطلق در راه است
  • حضور فرزند رهبر انقلاب در تشییع مرحوم الله احمدی
  • پیام تسلیت رئیس جمهور برای درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • حضور فرزند رهبر معظم انقلاب در یک مراسم تشییع | عکس
  • تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • پیام تسلیت رئیسی در پی درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • پیام تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام احمدی سینایی
  • پیام تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی سینایی
  • تشییع پیکر آیت الله شیخ حبیب الله احمدی در حرم مطهر رضوی
  • پیام رئیس جمهور برای درگذشت پدر شهیدان خرسندیان