Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از انجمن ژئوپلیتیک ایران، نشست هماهنگی همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای با حضور «سید یحیی صفوی» رییس این انجمن و «محمدولی روزبهان» رییس سازمان منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

صفوی در این نشست با اشاره به همکاری های دبیرخانه مناطق آزاد، سازمان منطقه آزاد انزلی، مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و انجمن ژئوپلیتیک ایران در ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری این همایش، گفت: پیام این رویداد بزرگ علمی به دشمنان، شکست راهبرد فشار حداکثری و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توانسته با استفاده از ظرفیت های اقتصادی و کریدورهای تجاری کشورهای حوزه های ژئوپلیتیکی دریای خزر دو مسیر راهبردی را ایجاد کند که یکی از آنها تعامل با چین از طریق آسیای مرکزی و کشورهای اوراسیا است و مسیر دوم توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با اتحادیه اوراسیا یعنی کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان است.

رییس انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست، انجام هماهنگی های نهایی جهت برگزاری همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، اظهار داشت: این همایش یک رویداد کاربردی است که امیدواریم منجر به تقویت روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تعمیق فضای همکاری و تعامل منطقه ای باشد.

صفوی در تشریح ظرفیت های بالای کشورمان جهت نقش آفرینی مؤثر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تأکید کرد: ایران در حقیقت یک چهارراه ترانزیتی است که محور شمال-جنوب، شرق به غرب و غرب به شرق را متصل می کند.

وی با تأکید بر اهمیت بنادر شمال کشور در توسعه روابط منطقه ای و تقویت اقتصاد ملی، تصریح کرد: زمانی بنادر جنوب از ماهشهر و بندرعباس تا چابهار بیش از ٧٠ درصد واردات و صادرات ایران را عهده دار بودند اما پیشنهادات ارائه شده در مقالات رسیده به همایش این است که حداقل ۵۰ درصد از این نقش را به حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر بدهیم.

وی این نگاه را یک جهت گیری راهبردی در حوزه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: این جهت گیری راهبردی می تواند در یک دوره ۲۰ ساله برای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهایی که مایل به پیوستن به آن هستند به شکوفایی اقتصادی منجر خواهد شد.

صفوی با بیان اینکه مسئولیت کمیته تدوین ملاحظات دفاعی، امنیتی، پدافند غیرعامل و ژئوپلیتیک سند ملی آمایش سرزمین در افق ۱۴۲۴ را عهده دار است، تأکید کرد: در سند ملی آمایش سرزمین که در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال تدوین نهایی است سهم و نقش ویژه ای به دریای خزر و بنادر شمال کشور به ویژه بندر انزلی و کاسپین داده شده است چون دریای خزر باعث پیوند ایران با سه حوزه ژئوپلیتیکی مجاور می شود.

صفوی در تشریح نقش دریای خزر در توسعه روابط منطقه ای میان جمهوری اسلامی ایران و حوزه های ژئوپلیتیکی مجاور، اظهار داشت: دریای خزر موجب پیوند ایران با حوزه ژئوپلیتیکی آسیای میانه می شود که ما از این مسیر به چین متصل می شویم. همچنین از طریق حوزه ژئوپلیتیکی اوراسیا و پنج کشور عضو این اتحادیه به اروپا متصل می شویم.

وی افزود: حوزه ژئوپلیتیکی قفقاز-آناتولی سومین حوزه است که از طریق دریای خزر ایران را به آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه و اروپا پیوند می دهد و همچنین ایران می تواند از طریق دریای خزر، آسیای میانه را از مسیر عراق، سوریه به مدیترانه و اروپا متصل کند.

دبیر این همایش با بیان اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان فضای گشایش اقتصادی کشور برای واردات و صادرات در دوره تحریم ها مطرح است، گفت: آمریکایی ها نمیتوانند راه صادرات چین را از طریق زمینی و مسیر چین، قزاقستان، ایران، ترکیه و مدیترانه یا مسیر ایران، عراق، سوریه و مدیترانه را کنترل کنند.

وی افزود: با اتصال راه آهن ایران به بصره و سوریه کریدور غرب به شرق و شرق به غرب از مسیر ایران فعال خواهد شد، البته آمریکایی ها و صهیونیست ها و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این موضوع کارشکنی می کنند و لکن اشتباه می کنند.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای، تصریح کرد: این همایش یک رویداد کاربردی است و پیش بینی شده با فعالیت اتاق بازرگانی ایران و روسیه جمعی از بازرگانان و شرکت های خصوصی و دولتی ایران و روسیه و سایر کشورهای عضو در این همایش بین المللی حضور پیدا کنند و با یکدیگر گفتگو و تعامل تجاری برقرار سازند.

صفوی تاکید کرد: این همایش در جهت منافع ملی و مطرح شدن نقش ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مطرح شدن بندر کاسپین، بندر انزلی و استان گیلان برگزار می شود و اینکه ما تصمیم گرفتیم این همایش را در منطقه آزاد انزلی برگزار کنیم به این دلیل است که این منطقه در روابط بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برای منافع ملی ایران یک نقش اساسی عهده دار است.

وی اظهار داشت: منافع مشترک کشورهای اوراسیا یک اصل است که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد اگرچه این همایش در استان گیلان برگزار می شود اما در کشور و در روابط اقتصاد بین الملل تأثیرگذار خواهد بود.

صفوی در ادامه با تاکید بر ارتباط بیشتر امور کمیته های علمی، اجرایی و بین الملل همایش طی یک ماه آینده، تصریح کرد: باید در زمان باقیمانده تمام ملزومات و هماهنگی های لازم در جهت برگزاری این همایش ارزشمند انجام شود.

در ادامه این جلسه دکتر روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اهمیت مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای، گفت: تجربه نشان داده که همواره دشمنان بر مبنای نقاط آسیب پذیری به کشور ما فشار وارد می کنند، آنها هیچ گاه با حمله نظامی به دنبال تسلیم ملت ایران نیستند چون از اقتدار نظامی و قدرت بازدارندگی مؤثر ایران مطلع هستند، آنها  اقتصاد را نقطه حمله و هجمه علیه ملت و دولت ایران قرارداده اند و  ما باید این نقطه اسیب پذیری را تبدیل به نقطه قوت کنیم و  مناطق آزاد در این موضوع نقش تعیین کننده ای عهده دار هستند.

وی با تأکید بر ویژگی های منحصربفرد منطقه آزاد انزلی نسبت به سایر مناطق آزاد شمال کشور، افزود: نزدیکی این منطقه به پایتخت، قرارگیری در کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب، برخورداری از زیرساخت های توسعه، وجود منابع انسانی تواتمند و ضریب امنیت بالا موقعیت منحصربفردی را به منطقه ازاد انزلی بخشیده است.

وی با بیان اینکه روسیه و چین ار طریق دریای خزر با ایران در ارتباط هستند، خاطرنشان ساخت: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد دریایی در شمال کشور است که از طریق دریای خزر و بندر آکتائو قزاقستان، چین را به ایران و به صورت مستقیم روسیه را به ایران متصل می کند.

وی افزود: در منطقه آزاد انزلی برای بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه داریم، در حال تقویت بنادر خود هستیم، زیرساخت های صنعتی را توسعه می دهیم و اتصال ریل به منطقه را با سرعت بیشتری پیگیری می کنیم و برگزاری این همایش بین المللی را در همین جهت ارزیابی می کنیم. 

در پایان این نشست مقرر شد همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای به صورت یک روزه و با حفظ پروتکل های بهداشتی به طور محدود حضوری و ویدئوکنفرانسی در تاریخ سه شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۳۹۹ با حضور اساتید داخلی و خارجی و مقامات ایرانی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی منطقه ازاد انزلی برگزار شود.

برچسب‌ها بندرانزلی پدافند غیر عامل توسعه صادرات قزاقستان دریای خزر واردات اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت انجمن ژئوپلیتیک ایران صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بندرانزلی پدافند غیر عامل توسعه صادرات قزاقستان دریای خزر واردات اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت انجمن ژئوپلیتیک ایران صادرات غیر نفتی بندرانزلی پدافند غیر عامل توسعه صادرات قزاقستان دریای خزر واردات اتحادیه اقتصادی اورآسیا تجارت انجمن ژئوپلیتیک ایران صادرات غیر نفتی اخبار کنکور همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجمن ژئوپلیتیک ایران جمهوری اسلامی ایران منطقه آزاد انزلی حوزه ژئوپلیتیکی طریق دریای خزر کشورهای عضو شمال کشور عهده دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجم شدن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بین مناطق آزاد و ویژه کشور

زارعی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: این منطقه در رده‌بندی مناطق آزاد و ویژه کشور رتبه پنجم را کسب کرد؛ این منطقه به دلیل اینکه تنها ۹ سال فعالیت دارد و نوپا است در سال‌های گذشته رتبه‌ای نداشته است و امسال این رتبه را بین ۷۱ منطقه ویژه کشور کسب کرده است.

او با بیان اینکه بهترین حالت را در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور داریم، افزود: زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی در چند سال اخیر افزایش یافته به گونه‌ای که می‌توانیم حجم سرمایه گذاری بیشتری را بدون کمبود زیرساخت‌ها قبول کنیم.

زارعی بیان کرد: امسال در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ۲۱ گروه سرمایه گذاری و در سایت مرزی ماهیرورد هم ۲۷ گروه سرمایه گذاری منجر به عقد قرار داد شده است.

بیشتر بخوانید

 ۱۶ طرح سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی فعال هستند

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار کرد: در سایت مرزی ماهیرود تلاش کرده ایم تمام سرمایه گذاری‌ها مشارکتی باشد؛ یعنی ۵۰ درصد از سوی سرمایه گذاران ایرانی و ۵۰ درصد از سوی سرمایه گذاران افغانستانی باشد، در مرز ماهیرود و سایت مرزی بهترین انبار‌های دپو کالا را ساخته‌ایم.

او با بیان اینکه اکنون ۳۴ واحد با حجم سرمایه گذاری ۳۳ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۲۷۰ میلیون ریال و اشتغال ایجاد شده هزار و ۳۵ نفر در سایت مرکزی بیرجند مستقر است، تصریح کرد: در سایت مرزی این منطقه هم ۲۰ واحد با میزان سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال و اشتغال ایجاد شده ۲۶۶ نفر در حال فعالیت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • رشد 100 درصدی تحقق سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی
  • صادرات ۱۶۶ میلیون یورویی «ماکو» در سال ۱۴۰۲
  • عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی تمام شد
  • تکمیل طرح راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی
  • اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  • کاشت ۲۰ هزار اصل نهال از سوی منطقه آزاد اقتصادی سرخس
  • پنجم شدن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بین مناطق آزاد و ویژه کشور
  • جشنواره نوروزی کنسرت‌های پاپ در منطقه آزاد انزلی
  • از امضا تا اجرای توافق تجارت آزاد با ونزوئلا
  • واگذاری اراضی دانشگاه صنعتی اصفهان و ضربه‌ای بزرگ به آینده این دانشگاه!