Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@10:00:09 GMT

هیچ برنامه راهبری در حوزه خودرو وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۷۳۷۴

هیچ برنامه راهبری در حوزه خودرو وجود ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه ما می توانیم بخش اعظمی از قطعات خودرو را با بهترین کیفیت تولید کنیم، گفت: برای صنعت خودرو هیچ برنامه راهبری در عمل جهت حل مشکلات و قیمت گذاری ها وجود ندارد.

به گزارش پول نیوز، داخلی سازی در صنعت خودرو می تواند مزیت های زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد که مهم ترین آن جلوگیری از خروج ارز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دولت تمام توان خود را گذاشته است تا صنایع کشور را به سمت داخلی سازی سوق دهد و میزان خروج ارز از کشور را به حداقل برساند.   با وجود اینکه مدت ها از شکل‌گیری خودروسازی در ایران می‌گذرد، اما با وجود تمام پیشرفت‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در سال های گذشته به دلایل مختلف نتوانسته آن طور که باید و شاید به خودکفایی و بی‌نیازی از واردات دست پیدا کند. طبق اطلاعات موجود حدود 25 درصد از قطعات مورد نیاز ساخت خودرو در کشور، وارداتی است که عمدتا مربوط به تجهیزات الکترونیکی و قطعات ‌های‌تک نظیر ایموبلایزر، ECU  و سنسور اکسیژن است و در سال‌های گذشته این قطعات عمدتا از چین تامین شده‌اند.   ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در این زمینه با تاکید براینکه ما می توانیم بخش اعظمی از قطعات خودرو را با بهترین کیفیت تولید کنیم، گفت: برای صنعت خودرو هیچ برنامه راهبری در عمل جهت حل مشکلات و قیمت گذاری ها وجود ندارد.   وی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای حل مشکلات فعلی صنعت خودروی کشور داخلی سازی واقعی است، گفت: مدیریت صنعت خودرو باید به گونه ای اصلاح شود که اگر سرمایه گذاری در بخش پایین دست این صنعت انجام شد در کوتاه ترین مدت به سود برسد.
خلخالی با بیان اینکه در قسمت موتور یک قطعه کوچک مورد استفاده قرار می گیرد که اگر نباشد موتور روشن نمی شود، افزود: قبلاً این قطعه وارد می شد اما سه سال پیش گروهی به داخلی سازی آن اقدام کردند اما آنقدر در پیچ و خم خودروسازها گیر کردند که واقعا از این اقدام خود پشیمان و در نهایت منصرف شدند.
این استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکید براینکه بسیاری از قطعه سازان هستند که می خواهند روند داخلی سازی قطعات را با سرعت بیشتری انجام دهند اما ساختار صنعت خودرو مانع آنها می شود، تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد که اگر از هر خودرو یک میلیون تومان کنار می‌گذاشتند رقم بسیار بالایی می‌شد. این موضوع نشان می‌دهد در این صنعت عدد و ارقام بسیار بالایی وجود دارد که به شرط اصلاح مدیریت می توان سود را برای پایین دستی های این صنعت فراهم و بستر لازم را برای داخلی سازی واقعی در این حوزه ایجاد کرد.
خلخالی اضافه کرد: به دلیل تیراژ بالای خودرو سرمایه گذاری در قطعه به صرفه است اما سد اندازی ها و مشکلات عاملی شده تا این موضوع همچنان بلاتکلیف مانده و نتوانیم در داخلی سازی قطعات خودرو نقش کارآمدی را ایفا کنیم.
وی با تاکید براینکه ما می توانیم بخش اعظمی از قطعات خودرو را با بهترین کیفیت تولید کنیم، اظهار داشت: وقتی خودروساز داخلی با شرکای خارجی خود در تامین قطعه وارد مذاکره می شود باید پول آنها را سریع پرداخت کند اما در خرید از قطعه ساز داخلی آنها قطعه را گرفته و بعد از ماه ها و حتی سالها پول قطعه ساز را می دهند. این موضوع به طور حتم روند تولید قطعه را مختل و حتی تاثیرات خاص خود را بر کیفیت آنها خواهد گذاشت در نهایت خرید اعتباری قطعات و عدم حمایت از قطعه ساز باعث می شود تا سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت نگیرد.
خلخالی در ادامه صحبت های خود به موضوع تامین مواد اولیه در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: برخی از مواد مانند آلومینیوم در گریدهای ۶ و ۷ هزار تولید داخل با مشکل روبروست و باید از محل واردات تأمین شود در بخش پتروشیمی نیز یک سری رزین های پرمصرف در خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد که آنها نیز از محل واردات تأمین می شود. در بخش فولاد نیز ما با تغییرات کیفی و حتی افزایش قیمت ها روبرو هستیم در نتیجه محصول نهایی وقتی به دست مصرف کننده می رسد با تغییرات کیفی روبرو است برای حل این موضوع باید سرمایه گذاری لازم در تأمین مواد اولیه صنعت خودرو نیز انجام شود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو در طول یک سال اخیر وزارت صنعت با تغییر سه وزیر روبرو شده و هیچ راهبرد استراتژیکی برای صنعت خودرو اعلام نکرده است.
ابوالفضل خلخالی اضافه کرد: به اعتقاد بنده برای اصلاح بازار خودرو آن هم در کوتاه مدت باید در بخش عرضه و تقاضا تعادل لازم را ایجاد کرد. اگر عرضه افزایش پیدا کند بخشی از تقاضای غیرواقعی مدیریت خواهد شد. البته در شرایط فعلی بحث بورس کالا برای مدیریت تقاضای غیرواقعی نیز مطرح است که به اعتقاد بنده این موضوع می تواند در کوتاه مدت کنترل تقاضا را انجام دهد اما راهکار قطعی برای مدیریت بازار نیست. باید فکر اساسی برای صنعت خودرو کرد بدون راهکار و سیاستی منسجم نمی توانیم در این حوزه برحل مشکلات قائق شویم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خودرو سرمایه گذاری خودرو قطعه ساز تولید تاکید براینکه برای صنعت خودرو سرمایه گذاری قطعات خودرو داخلی سازی حل مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت شبکه تامین، استفاده از توان قطعه‌سازان داخلی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  آقای عظیمی با تاکید بر استفاده حداکثری از توان قطعه‌سازان داخلی، گفت: در سال پیش‌رو بیش از پیش، کنترل و نظارت جدی بر خرید‌های خارجی ادامه خواهد داشت.  به گفته عظیمی یکی از برنامه‌های مهم این خودروساز کاهش بهای تمام شده تولید است که بخشی از آن امسال انجام شده و این رویکرد در سال آینده تا دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه خواهد یافت. وی ادامه داد: اعمال استاندارد‌های ۸۵گانه از اقدامات مهم در سال ۱۴۰۲ بود و در حال حاضر همه خودرو‌ها به جز پارس که پیش از این ممکن نبودن اجرای استاندارد‌ها روی آن اعلام شده، با استاندارد‌های ۸۵ گانه تولید می‌شود. عظیمی از دستیابی به هدف تولید امسال خبر داد و گفت: این مهم با حمایت زنجیره تامین و قطعه سازان در حالی محقق شده که منابع ارزی و نقدینگی از محل تسهیلات شورای پول و اعتبار تامین نشده بود.

دیگر خبرها

  • در نوروز هزینه تعمیر خودرو افزایش ندارد
  • درسال ۱۴۰۲ چگونه ۱۴هزار متخصص ایرانی ۶۰میلیون قطعه خودرو در کروز تولید کردند؟
  • وزیر ارتباطات: کشور‌ها داده‌های فضایی را به ما نمی‌دهند
  • ممنوعیت پرواز چارتری در ایام نوروز | مشکل ترخیص قطعات هواپیما رفع شد
  • خودکفایی در تولید جوجه اجداد مرغ گوشتی
  • مشکل ترخیص قطعات هواپیما رفع شد
  • اولویت شبکه تامین، استفاده از توان قطعه‌سازان داخلی
  • تولید خودروسازان داخلی به حدود ۱.۳ میلیون دستگاه رسید
  • روش تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی
  • سرپرست ستاد راهبری و نظارت فرهنگی و اجتماعی منصوب شد