Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@07:00:41 GMT

خطر بایدن برای اردوغان و لیر ترکیه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۷۹۱۶

خطر بایدن برای اردوغان و لیر ترکیه

رویداد۲۴ به نقل از خبرگزاری رویترز، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌گویند، در صورتی که کاخ سفید جو بایدن ماشه اعمال تحریم‌هایی که از مدت‌ها پیش تهدید آن وجود داشت و به خرید موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه مرتبط می‌شود، بکشد، لیر ترکیه آسیب‌پذیر می‌شود. واشنگتن این سامانه‌های روس را تضعیف‌کننده دفاع ناتو می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آزمایش یک سامانه اس-۴۰۰ در روز‌های گذشته با واکنش انتقادی وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون همراه شد. سناتور‌های جمهوری‌خواه و دموکرات ارشد هم خواستار اعمال تحریم‌هایی شدند که می‌تواند اقتصاد بحران‌زده ترکیه را که طی این سال‌ها دو رکود را تجربه کرده، گرفتارتر کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه احتمال چنین ریزشی را کم‌اهمیت دانسته و به انجام اقداماتی در تقابل با تحریم‌ها وعده داده است. تهدید‌های آمریکا تاکنون راه به جایی نبرده است چرا که ترامپ با مجازات اردوغان مخالف است و هر از گاهی با او در تماس است و ابراز امیدواری می‌کند که مذاکرات این مساله را حل و فصل کنند. تهدید به تحریم ترکیه از اواسط ۲۰۱۹ که مسکو انتقال این تسلیحات را به آنکارا آغاز کرد، شنیده می‌شود.

اردوغان از روابط گرمش با ترامپ، برای نمایش قوای نظامی در سوریه، لیبی، شرق مدیترانه و به تازگی هم در قره‌باغ سود می‌برد و در سال‌های اخیر برخی شکاف‌ها را که حاصل عقب‌نشینی آمریکا از این منطقه است، پر می‌کند.
بیشتر بخوانید: اولویت‌های بایدن در صورت پیروزی چه خواهد بود؟اما این روابط ممکن است در صورت پیروزی بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر، تغییر کند. بایدن ماه دسامبر در سخنانی که انتقاد آنکارا را برانگیخت، از رویکرد جدیدی در قابل اردوغان "خودکامه" حمایت کرد و نسبت به همکاری نزدیک ترکیه با روسیه ابراز نگرانی کرد.

جو بایدن در روز‌های اخیر صحبت ویژه‌ای در رابطه با این مساله نداشته است و کمپین او به درخواست برای اظهارنظر واکنش نشان نداد. او در دستور کاری خود از تمام کشور‌های عضو ناتو خواسته است تا بار دیگر به مسوولیت‌های خودشان به عنوان اعضای یک "ائتلاف دموکراتیک" متعهد شوند.

لیر ترکیه امسال با کاهش ۲۴ درصدی ارزش خود به پایین‌ترین حد رسید و به گفته سرمایه‌گذاران، بخشی از آن بابت خطر روی کار آمدن بایدن است. هرگونه بازگشت قاطع دارایی‌های ترکیه ممکن است تا بعد از انتخابات نوامبر و اینکه کاخ سفید تصمیم بگیرد که آیا ترکیه را تحریم کند و اینکه چگونه چنین کاری صورت بگیرد، به تعویق بیفتد.

راجر کلی، اقتصاددان منطقه‌ای سرشناس در بانک اروپا برای بازسازی و توسعه می‌گوید: پیروزی بایدن مطمئناً خطر تحریم‌های ایالات متحده را افزایش می‌دهد ... و مطمئناً شما از بازگشت به یک بازار مالی از قبل ناپایدار که تحت تأثیر این پاندمی قرار گرفته است، اضطراب خواهید داشت. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ترکیه جو بایدن آیت الله سیستانی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهورترکیه گفت که نباید به اسرائیل فرصت داد تا با فرافکنی، بر وحشی‌گری خود در نوار غزه سرپوش بگذارد.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با همتای تانزانیایی خود در آنکارا افزود: یکی از بزرگترین کشتارهای قرن گذشته، ۱۹۵ روز است که در غزه ادامه دارد و ما باید برای توقف این کشتارها تلاش بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: ما دیدیم که کشورهای غربی یک‌صدا به پاسخ ایران (به حمله اسرائیل در دمشق) اعتراض کردند و همین کشورها اکنون باید یک صدا به اسرائیل بگویند: بس کن.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین بر ضرورت دستیابی به آتش بس فوری و دائمی در غزه و برداشتن گام های فوری پس از آن برای اجرای راه حل دو دولتی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور تانزانیا هم گفت که این کشور از تلاش های ترکیه برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای درگیری های بین المللی حمایت می کند و خواستار آتش‌بس فوری در غزه است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اردوغان: کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن!
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان