Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی با بازار نیوز گفتگویی انجام داده است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- مهمترین دلایل نوسان نرخ ارز شرایط خاص بین المللی، فشار‌های تحریم و ناترازی‌های بودجه‌ای و نظام بانکی است که منجر به افزایش رشد نقدینگی و شتاب آن شده و بلافاصله هم تبدیل به تورم می‌شود و فشار آن نیز عمدتا بر طبقات و اقشار ضعیف و کم‌بنیه جامعه وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- با هدف کنترل بازار و شرایط ملتهب موجود، اقداماتی هم می‌تواند انجام گیرد که تا حدودی موجب کاهش نوسانات و التهابات ماه‌های اخیر شود.

- اولا باید با اتخاذ تدابیر مناسب، رشد نقدینگی تا جایی که ممکن است تحت کنترل قرار گیرد.

- به نظر من بانک مرکزی زمان مناسبی را برای شروع عملیات بازار باز انتخاب نکرد. در شرایطی که دولت نیاز شدیدی به منابع دارد و در بازار‌های مختلف، شاهد التهابات هستیم، شروع این کار منطقی نبود. طبیعتا این اقدام موجب افزایش سرعت رشد نقدینگی و تورم می‌شود.

- در حال حاضر بازار‌های غیر رسمی به شدت فعال هستند که یکی از نمونه‌های آن بازار معاملات فردایی است. باید به هر نحو ممکن، این بازار‌ها تحت کنترل قرار گیرند. این گونه فعالیت‌ها نرخ‌های غیر واقعی را به بازار دیکته می‌کنند و تقریبا هیچ کنترلی هم روی آن‌ها وجود ندارد.

- فضای مجازی به شدت فعال است و لحظه به لحظه از این بازار‌ها به اقصاد کشور اعلام نرخ‌هایی می‌شود که نرخ واقعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ لذا کنترل این بازار‌ها از هر طریق ممکن بسیار مهم است و باید یکی از اولویت‌های جدی باشد.

- در اواخر سال ۹۶ ما با همین پدیده مواجه بودیم. زمانی که بانک مرکزی تلاش کرد آن را کنترل کند، تا حدودی جلوی افزایش نرخ ارز گرفته شد، ولی بعد از اینکه مجددا رها شد، دیدیم سیر صعودی قیمت ارز شروع شد. این‌ها دائما التهابات بیشتری را به بازار تزریق می‌کنند.

- بورس اوراق بهادار ما با حمایت‌ها و تشویق‌هایی که به عمل آمده، رشد کرده است. درست است که کاهش محسوسی را در دو سه ماه گذشته داشتیم، ولی آنچه مشخص است این است که این بازار، مستقل از بازار ارز نیست و بازار‌های مختلف، خصوصا این دو بازار با هم ارتباط دارند.

- اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد، طی دوسال، یک میلیارد دلار ارز از بازار خریداری کرده و آن را به عنوان یک دستاورد مثبت تلقی کرد. یکی از وظایف بانک مرکزی تنظیم بازار ارز است و با سیاست حضور در بازار به عنوان خریدار یا فروشنده، نسبت به نرخ، علامت می‌دهد. اگر بانک مرکزی در بازار خریدار ارز باشد به این معنی است که نرخ موجود در بازار، با نرخ هدف بانک مرکزی فاصله دارد و باید افزایش یابد.

- در شرایط حاضر که بانک مرکزی در صدد کاهش نرخ ارز و جلوگیری از افزایش آن است این موضوع، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. این سیاست اگر مقطعی بوده، دیگر نباید انجام شود و اگر در شرف انجام است باید متوقف شود.

- این صحبت به این معنا نیست که بانک مرکزی نباید در تخصیص منابع ارزی برای تامین نیاز‌های اساسی کشور نسبت به اولویت‌ها بی تفاوت باشد. این امر راهکار‌های خودش را دارد و می‌تواند با استفاده از آن‌ها نسبت به تخصیص بهینه منابع ارزی اقدام نماید.

- بانک مرکزی از ابتدا با مصوبه مربوط به دلار ۴۲۰۰ تومانی موافق نبود و در شرایط حاضر نیز مصلحت نیست ادامه پیدا کند و فکر می‌کنم باید حتما قطع شود و به جای آن، می‌توان ازمحل منابع ریالی حاصله یارانه مناسبی برای کاهش قیمت کالای وارداتی مورد نظر پس از ورود کالا تخصیص داد و یا یارانه‌ای برای اقشار و طبقات اجتماعی هدف در نظر گرفت.

- با اتخاذ سیاست مناسب پولی، تدابیر خاص و همزمان رعایت انضباط مورد نیاز در بازار‌های مختلف می‌توان این شرایط را تا حدودی کنترل کرد و بازار نباید به دلیل شرایطی مانند تحریم و... رها شود.

منبع: الف

کلیدواژه: بانک مرکزی بازار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۸۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲

بانک مرکزی در طول سال ۱۴۰۲ برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مجموعا بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تامین و پرداخت کرد . - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال 1401 حدود 3 میلیارد و 400 میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند 1402 به بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید.

تامین ارز سال 1402 بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن ( 1401 ) از رشد 26 درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت 1403 نیز بیش از 3 میلیارد و 143 میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و 854 میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ 41 هزار تومان به خود اختصاص داده است.

کالاهای اساسی و دارو با 636 میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ 561 میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی و 75 میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • توزیع رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی با دلار چند نرخی!
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟