Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:56:57 GMT

بازار فولاد با حمایت دولت و مجلس ساماندهی می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۱۸۸۰۶

بازار فولاد با حمایت دولت و مجلس ساماندهی می شود

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی انجمن مزبور، مصطفی عبدالهی افزود: برپایه توافق وزارت صنعت با انجمن های مرتبط در حوزه فولاد، قیمت گذاری دستوری نبوده، بلکه موضوع تاکید بر افزایش عرضه مواد اولیه در بورس کالا و حل مشکل نورد کاران بوده و شایعاتی در این ارتباط پیرامون قیمت گذاری دستوری مطرح شده که موضوعیتی نداشته و برای ایجاد جو منفی در بازار فولاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران اضافه کرد: براساس جلسات متعددی که با وزارت صنعت و همچنین اعضای کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طرحی از سوی تصمیم گیران مصوب شود که واحد های پایین دستی نظیر نورد کاران دیگر برای تامین مواد اولیه بوسیله بورس کالا مشکلی نداشته باشند .

وی تصریح کرد: افزایش حجم عرضه شمش و محصولات فولادی به زودی در بورس کالا مشاهده خواهد شد که پیامد کاهش قیمت فولاد در بازار بدنبال دارد و این موضوعی است که باعث مقاومت فولاد سازان در برابر تصمیم ها شده تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت را متهم به قیمت گذاری دستوری می کنند، اما در طرح وزارتخانه  به هیچ عنوان قیمت گذاری دستوری مطرح نیست.

مصطفی عبدالهی تاکید کرد: انجمن نورد کاران فولادی ساماندهی هرچه سریعتر بازار فولاد و حذف مافیای قدرت و رانت خوراران را خواستار شده اند.

 عضو هیات مدیره انجمن مزبور افزود: افزایش حجم عرضه شمش و سایر محصولات زنجیره فولاد بوسیله بورس کالاسبب واقعی شدن قیمت ها خواهد شد و تولید کنندگان صنایع پایین دستی از شرایط فعلی که برای تامین مواد اولیه در مضیقه قرار دارند، رهایی می یابند و این به منزله تداوم تولید و حفظ اشتغال است.

براساس این گزارش، حجت الله فیروزی سخنگوی رییس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی نیز از اجرای طرحی با هماهنگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت خبر داد که بر اساس آن قیمت فولاد کاهش پیدا کرده و هیچگونه عرضه فولاد در خارج از بورس کالا انجام نشود.

به گفته وی، اجرای طرح مزبور سبب ریزش قیمت فولاد خواهد شد و برخی به اشتباه این طرح را به سهام عدالت و بازار سرمایه گره زده بودند که هیچ ربطی به این موضوع ها ندارد و نمی شود برخی با دلالی سود ببرند و مردم بخواهند تاوان پس بدهند .

وی تاکید کرد: تولید بیشتر از تقاضا است و برای مازاد عرضه باید برنامه ریزی شود، اما اکنون عرضه به شکل اندک اندک انجام می شود و باید باعرضه تمام محصولات در بورس کالا مانع گران فروشی شد و بر اساس این طرح فروش خارج از بورس قاچاق محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، امسال پیش بینی شده میزان ظرفیت فولاد کشور به افزون بر ۴۰ میلیون تن برسد و میزان تولید هم حداقل به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید، ضمن اینکه انتظار می رود ۳۰ درصد تولید فولاد کشور به بازار های صادراتی انتقال یابد.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت انجمن تولید کنندگان فولاد ایران صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت صادرات غیر نفتی وزارت صنعت معدن و تجارت صادرات غیر نفتی اخبار کنکور قیمت گذاری دستوری وزارت صنعت نورد کاران بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم

رییس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران گفت: دولت با اعلام سیاست خود برای مدیریت بازار برنج در سال جدید، پرداخت مطالبات ارزی سال گذشته و حمایت از ادامه طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی، به تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور کمک کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، محمد مختاریانی اظهار داشت: برای باقی ماندن برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف کشور، در سفره تمامی هموطنانمان، بخش خصوصی نیازمند همراهی و همکاری دولت است.

وی با بیان اینکه به‌رغم درخواست‌های مکرر برای تشکیل جلسه همچنان وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های اتخاذ شده برای بازار برنج در سال جدید را اعلام نکرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از نیاز بازار کشور به برنج از محل واردات تامین می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست‌های دولت در سال جدید را اعلام و بخش خصوصی را از بلاتکلیفی در بیاورد و وضعیت ثبت سفارش برنج را مشخص نماید.

آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از 2 روز دیگر

*با تولید خوب برنج داخلی بازار با واردات یک میلیون تن متعادل می‌شود

مختاریانی با اشاره به مطالبات باقیمانده واردکنندگان از سال گذشته، تاکید کرد: بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریعتر در خصوص پرداخت مطالبات ارزی واردکنندگان برنج که از قریب به 8 ماه پیش پرداخت نشده است، اقدام کنند تا ایشان سرمایه لازم برای واردات برنج در سال جدید را در اختیار داشته باشند.

وی گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات ارزی واردکنندگان برنج و کند یا متوقف شدن ثبت‌سفارش، این پیام را برای دلالان دارد که می‌توانند وارد بازار برنج شده و از شرایط سواستفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه سالانه 3 تا 3 و نیم میلیون تن برنج در کشور مصرف می‌شود، ادامه داد: باتوجه به بارندگی‌ها پیش‌بینی‌می‌شود امسال میزان تولید برنج رضایت بخش بوده و با واردات یک میلیون تا یک میلیون و 200هزار تن، نیاز بازار تامین و به ثبات و تعادل قیمت می‌رسیم.

*ضوابط واردات برنج برای سال جاری هنوز تعیین نشده است

مختاریانی اظهار داشت: علی‌رغم درخواست‌های مکرر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران برای برگزاری نشست با مسولان وزارت جهادکشاورزی برای تعیین تکلیف وضعیت واردات برنج در سال جاری و همچنین تعیین تکلیف مطالبات سال گذشته واردکنندگان بابت برنج‌هایی که 7 الی 8 ماه پیش در بازار عرضه شده، همچنان جلسه‌‌ای تشکیل نشده است.

وی با بیان اینکه بلاتکلیف ماندن ثبت سفارش نیز مشکلی جدی است، تصریح کرد: باید بپذیریم که بخش از نیاز کشور به برنج باید از محل واردات تامین شود، اما اردیبهشت ماه فرارسیده و هنوز وزارت جهادکشاورزی در این حوزه تعیین تکلیف نکرده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با یادآوری مشکلات شالیکاران و تولیدکنندگان برنج در سال 1401، توضیح داد: سال گذشته برنج زیادی از محصول سال 1401روی دست کشاورزان باقی مانده بود و به دلیل افزایش قیمت تا 150 هزارتومان بازار با کاهش تقاضا و رکود روبرو شده بود.

وی ادامه داد: سال گذشته در آستانه آغاز فصل کشت و برداشت برنج، این نگرانی وجود داشت که با وجود رکود، آیا کشاورز باز هم به کشت برنج و تولید ادامه خواهد داد.

مختاریانی با یادآوری اتفاقاتی که در ماه‌های ابتدایی سال گذشته رقم خورد، اظهارداشت: با درخواست استانداران استان‌های شمالی و وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوص به کمک شالیکاران آمد و با سرمایه خود و عرضه مستقیم برنج در فروشگاه زنجیره‌ای توانست، وضعیت بازار را مدیریت کرده و مانع متضرر شدن شالیکاران شود.

وی تاکید کرد: بازار پارسال بازاری بود که هم مصرف‌کننده توانست برنج را با قیمت مناسب خریداری کند و هم از آسیب دیدن کشاورزان جلوگیری شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با تاکید براینکه باتوجه به تجربیات سال‌های گذشته پیش از بروز مشکل باید برای مدیریت بازار تدابیر لازم در نظر گرفته شود، گفت: سال گذشته وقتی کشاورزان با مشکلات جدی روبرو بودند، به صورت مستمر با مدیران وزارت جهاد کشاورزی و استانداران استان‌های شمالی در ارتباط بوده و در جلسات مکرر پیگیر رفع مشکلات کشاورزان بودیم.

وی با اشاره به اقدامات ویژه‌ای که بخش خصوصی انجام داد و با سرمایه خود اقدام به خرید محصول کشاورزان کرد، قول و وعده‌هایی برای حمایت از بخش خصوصی داده شد، افزود: اختصاص وام برای خریدهای بعدی و تعیین سهمیه واردات متناسب با میزان خرید محصول داخلی از جمله این وعده‌ها بود، اما به محض اینکه مشکلات حل شد، همه وعده‌ها به دست فراموشی سپرده شد و با این شرایط امسال بعید به نظر می‌رسد که بخش خصوصی تمایل داشته باشد با سرمایه خود و با وعده و وعید به این حوزه ورود کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم