Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خرداد: فدراسیون فوتبال ایران که از مدتی پیش درگیر اصلاح اساسنامه خود بود و رفت و برگشت چند باره اساسنامه بین فیفا و AFC مشکل‌آفرین شده بود، به مراحل نهایی تایید اساسنامه رسیده و با این شرایط به زودی باید شاهد برگزاری انتخابات باشیم.
آخرین موردی که در اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران چالش برانگیز شد، بند یک اساسنامه بود که به موضوع «نهاد عمومی غیر دولتی» بودن فدراسیون اشاره داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چالشی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ایجاد شد و با وجود اینکه فدراسیون پاسخ داده بود این شکل از فعالیت فدراسیون طبق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران است و به تصویب مجلس شورای اسلامی (پارلمان) رسیده و تغییر آن نیاز به زمان دارد، اما تاکید بر تغییر این بند بود. با این حال فدراسیون فوتبال این بند از اساسنامه خود را تا جایی که به قوانین داخلی آسیبی وارد نشود اصلاح و برای فیفا ارسال کرد.
از 23 تیرماه (13 جولای 2020) که اساسنامه ارسال شده بود تا به امروز (چهارشنبه، 30 مهرماه) فیفا پاسخ رسمی در این خصوص نداده بود و بالاخره پس از 100 روز، تایید اولیه اساسنامه که موافقت با کلیات آن است، از سوی فیفا ارسال شد.
با توجه به ایراد وارد شده به بند یک اساسنامه که تغییر آن طبق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران و مجلس نیاز به زمان و بررسی طولانی دارد، فیفا تاکید کرده در حال حاضر  موافقت خود را با این بند اعلام می‌کند، اما به فدراسیون مهلت می‌دهد تا نسبت به تغییر این بند و پیگیری آن از پارلمان و دولت، اقدامات لازم را انجام دهد. این مهلت از سوی فیفا اما مشروط به برگزاری انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن است و گویا با توجه به بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال ایران و اداره شدن آن توسط سرپرست، فیفا تاکید داشته که باید هرچه زودتر انتخابات برگزار شود.
در خصوص اصلاح موارد انتخاباتی نیز، جزئیاتی باید با تغییر مواجه شود که راه را برای ورود فوتبالی‌ها به فدراسیون باز می‌کند. این مسئله همیشه مورد تاکید فیفا بوده که افرادی که سابقه حضور در فوتبال را به عنوان بازیکن و مربی داشته‌اند، بتوانند وارد عرصه مدیریتی شوند، اما قوانین اساسنامه‌ای از این مسئله جلوگیری می‌کرد. حالا با وجود این اصلاحات، فیفا خواسته شرایطی ایجاد شود که حضور گسترده فوتبالی‌ها در عرصه مدیریتی را شاهد باشیم. از جمله این موارد کاهش سابقه مدیریتی است که پیش از این رئیس فدراسیون فوتبال و دبیرکل باید 10 سال سابقه مدیریتی می‌داشتند و از این میزان باید پنج سال سابقه آنها در ورزش بود. همچنین اعضای هیئت رئیسه نیز باید پنج سال سابقه مدیریتی را در کارنامه می‌داشتند که حالا در اساسنامه و طبق اعلام نظر فیفا این میزان سابقه باید به چهار سال کاهش پیدا کند. یعنی تمام ارکان مدیریتی فدراسیون فوتبال برای حضور در انتخابات باید چهار سال سابقه مدیریتی ورزشی داشته باشند و این قانون شامل حال دبیرکل نیز می‌شود.
موضوع دیگر نامه تاییدیه یا 10 امضای تایید برای شرکت در انتخابات بود که حالا فیفا خواستار کاهش این تعداد نامه نیز شده است. به این صورت که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال با پنج نامه تاییدیه و کاندیدای حضور در هیئت رئیسه با دو نامه تاییدیه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در اصلاحیه اساسنامه، فدراسیون فوتبال لزوم داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی (برای آقایان) را نیز اضافه کرده بود که فیفا با اشاره به الزام این مسئله در قوانین داخلی ایران که همه ملزم به رعایت آن هستند و همینطور نبود چنین بندی در اساسنامه قبلی خواستار حذف آن شده است. مسئله مهم دیگر حذف مدرک تحصیلی برای ورود افراد به ارکان مدیریتی است که فیفا تاکید کرده لزوم داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن صرفاً برای دبیرکل الزامی باشد. به نظر می‌رسد، این مسئله نیز به ورود فوتبالی‌ها کمک کند، چرا که بسیاری از بازیکنان فوتبال به دلیل مشغله فوتبالی خود نتوانسته‌اند ادامه تحصیل بدهند، اما ممکن است به خاطر سال‌ها تجربه خود در فوتبال داخلی یا بین‌المللی چالش‌ها و مشکلات را بهتر و بیشتر درک کنند که این موضوع نیز به توسعه فوتبال کمک خواهد کرد.
طبق خواسته فیفا این قوانین انتخاباتی که در آیین نامه‌ای جداگانه، اما به پیوست اساسنامه برای فیفا ارسال شده، باید در اساسنامه نیز در بخشی مجزا اضافه شود و پس از این اقدامات فدراسیون فوتبال هر چه سریع‌تر برگزاری انتخابات را در دستور کار قرار بدهد. به نظر می‌رسد، آسیب‌های فدراسیون فوتبال ایران از نداشتن رئیس و اداره شدن با سرپرست، فیفا را مجاب کرده که اجازه برگزاری انتخابات را در شرایط فعلی بدهد و سپس در خصوص اصلاح بند یک نیز اقدامات لازم در زمان کافی صورت بگیرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم برچسب ها: فیفا ، فدراسیون فوتبال ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: فیفا فدراسیون فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۱۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتبال تاجیکستان ۵ ستاره می‌شود؟ + جدول

موفقیت نمایندگان فوتبال تاجیکستان بیشتر از اینکه شگفتی باشد، نتیجه زحمات و سرمایه‌گذاری فدراسیون فوتبال این کشور است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، شانس و اقبال شاید بعضی وقت‌ها در خانه‌ای را بکوبد، اما موفقیت ادامه‌دار نیاز به برنامه‌ریزی دارد، به ویژه در ورزش‌های گروهی. دیروز (سه‌شنبه) وقتی تیم ملی فوتسال ژاپن در چارچوب جام ملت‌های آسیا، مقابل تاجیکستان قرار گرفت، مدافعان عنوان قهرمانی اگرچه روی کاغذ شانس بیشتری داشتند، اما با تساوی مقابل تیم پارسی زبان با جام وداع کردند. پیش از این تاجیک‌ها موفق شده بودند تا مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتبال آسیا برسند، اتفاقی تاریخی در فوتبال این کشور.

تاجیکستانی‌ها در حوزه فوتبال پایه هم حسابی مشغول تلاش هستند. پیشرفت فوتبال در این کشور به دو بخش رونما و زیربنا تقسیم شده است. در بخش رونما عملکردشان در مسابقات است. آنها در سال‌های 2016، 2018 و 2020 به مسابقات قهرمانی جوانان آسیا رسیدند و حتی موفق به صعود از مرحله گروهی هم شدند. تاجیک‌ها در سال 2018 با نایب قهرمانی جوانان آسیا توانستند به مسابقات جام جهانی این رده سنی صعود کنند. وقتی در آن مسابقات جوانان تاجیکستان از سد کامرون عبور کردند، نشان دادند چقدر در مسیر پیشرفت قرار دارند.

اما در بخش زیربنایی اتکای آنها به پروژه‌های توسعه‌ای فیفا و تأمین بودجه از طریق همین نهاد است. آکادمی فوتبال این کشور از ژوئن 2016 شروع به کار کرد و تمرکزش روی آموزش و رشد بازیکنان بااستعداد اما کم سن و سال از تمام مناطق کشور مذکور است. در حال حاضر سه گروه سنی زیر 15، 16 و 17 سال در آکادمی فوتبال تاجیکستان زندگی و تمرین می‌کنند و 70 بازیکن استعدادیابی شده در این آکادمی حضور دارند. فدراسیون فوتبال در کنار وضعیت ورزشی استعدادهایش،  پیگیر مسائل تحصیلی آنها هم هست. به همین در لیست 40 نفره کارمند آکادمی مذکور معلم و آموزگار هم وجود دارد. نباید فراموش کرد که آنها از طریق بودجه فیفا، در سال‌های اخیر لیگ‌ رده‌های سنی زیر 15 و 17 سال خود را به‌صورت مسابقات رفت و برگشتی راه‌اندازی کردند.

این در حالی است که پیش از آن کوهستانی بودن کشور مذکور و محدودیت بودجه‌ای این امکان را از جوانان تاجیکستانی دریغ کرده بود. فیفا با تأمین هزینه‌های تیم داوری و رفت و آمد مدارس و تیم‌های پایه سعی بر حل مشکل داشته است. تیم‌های برتر بخش فوتبال پایه، در ورزشگاه ملی تاجیکستان و در حضور تماشاگران زیاد که متشکل از خانواده آنهاست، جوایز خود را دریافت می‌کنند تا از نظر روحی و روانی بازیکنان موفق مورد حمایت قرار بگیرند. در سال 2018، طبق آمار 33 هزار بازیکن جوان (دختر و پسر) زیر نظر فدراسیون در مسابقات پایه‌ها شرکت کردند.

برنامه توسعه باشگاه‌های تاجیکستانی
برنامه توسعه‌ای فیفا در سطح باشگاه‌های حرفه‌ای تاجیکستان، به تأمین هزینه بازسازی رختکن، چارچوب دروازه، پوشاک تیم‌ها، تهیه اتوبوس و کمک به برگزاری کمپ‌های آموزشی اختصاص یافته است. با این دست فرمان و سرمایه‌گذاری که در سطح پایه و حرفه‌ای فوتبال تاجیک‌ها انجام شده است، در آینده بعید نیست که به پیشرفت‌هایی قابل توجه هم برسند.

فدراسیون فوتبال تاجیکستان طبق برنامه‌ریزی 10 ساله‌ای که انجام داده است قصد دارد فوتبال را به ورزش اول این کشور تبدیل کند. یکی از مهمترین اهداف این برنامه توسعه‌ای تاجیک‌ها که با عنوان پروژه آرزو از آن یاد می‌شود، کسب مجوز صعود به جام جهانی 2026 است.  آنها در حال حاضر مشغول اجرای شش پروژه توسعه‌ای با بودجه ارائه شده از سوی فیفا هستند. بعد از اجرای دقیق پروژه‌های انجام شده بعید نیست که فدراسیون تاجیکستان جزو برترین فدراسیون‌های آسیا رده‌بندی و پنج ستاره تلقی شود.

حالا بعد از بیان تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری فدراسیون فوتبال تاجیکستان در پایان، نتایج نمایندگان این کشور در رقابت‌های مختلف آسیایی را مرور می‌کنیم:

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود
  • صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه ۱۲ ساله
  • وزیر ورزش: هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد/ ۱۲۰۰ میلیارد برای بازسازی آزادی
  •  شمس‌آذر قزوین به جریمه نقدی محکوم شد
  • آخرین مهلت حضور در لیگ‌های والیبال زنان اعلام شد
  • محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان
  • ای‌اف‌سی واگذاری استقلال و پرسپولیس را تأیید کرد
  • فوتبال تاجیکستان ۵ ستاره می‌شود؟ + جدول
  • احضار مدیر سپاهان به کمیته اخلاق
  • سرپرست سپاهان به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال احضار شد