Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس اغلب واکسن‌ها را باید به طور مداوم در دمای پایین معمولا بین ۲ تا ۸ درجه سلسیوس نگهداری و تجویز کرد.

اما شمار از واکسن‌های کرونا در مراحل نهایی کارآزمایی‌های بالینی قرار دارند باید در دمای بسیار پایین‌تری نگهداری شوند، چرا از نوع واکسن‌های RNA هستند- این واکسن حاوی مولکول RNA پیامبر هستند که دستورات ساخت پروتئین‌های ویروسی را دارا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نوع از این واکسن‌های یکی  واکسن شرکت مدرنا است که باید در دمای منهای ۱۵ درچه سلسیوس و دیگری واکسن شرکت فایزر است که باید در دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس نگهداری شوند.

اما این شرایط سخت نگهداری به معنای آن است که بسیاری از کشورها به علت نداشتن تجهیزات کافی نگهداری در سرما ممکن است نتوانند جمعیت‌هایشان را به طور کامل واکسینه کنند.

بخش‌های بزرگی از آسیای مرکزی، هند، آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین و تقریبا همه بخش‌های آفریقا که در مجموع جمعیتی ۳ میلیارد نفری را در خود جای می‌دهند، مناطقی هستند که بیشترین نیاز به تجهیزات نگهداری سرد را دارند.

بر اساس گزارش شرکت بزرگ حمل‌ونقل آلمانی DHL در ماه سپتامبر «ضرورت‌های مربوط به نگهداری واکسن در دمای پایین احتمال مهمترین چالش» برای توزیع واکسن کووید-۱۹ خواهد بود.

در این گزارش آمده است: «به خصوص مناطق با اب ‌وهوای گرم و مناطقی که زیربنای تدارکاتی زنجیره سرد در آنها محدود است، بزرگترین چالش‌ها در سناریوی توزیع سخت واکسن شمرده می‌شوند.»

شرکت‌های حمل‌ونقل دیگر مهم در حال افزایش توانایی‌های خود برای نگهداری در دمای پایین هستند.

شرکت UPS در حال ساخت دو «مزرعه فریزر» است که هر کدام حاوی ۶۰۰  فریزر دمای بسیار پایین هستند که می‌توانند واکسن‌ها را تا دماهایی در حد منهای ۸۰ درجه سلسیوس نگهدارند.

همزمان تلاش‌هایی برای رساندن واکسن به فقیرترین کشورهای جهان نیز در حال انجام است.

برنامه کوواکس (Covax) که سازمان جهانی بهداشت و چند سازمان دیگر آن را اداره می‌کنند، قصد دارد دو میلیارد دوز واکسن کرونا را تا سال ۲۰۲۲ به فقیرترین کشورها در جهان برساند.

هدف کوواکس این است که واکسن‌های را که می‌توان در دمای ۲ تا ۸ درجه سلسیوس نگهداری کرد، در اولویت قرار دهد.

به غیر مسئله زنجیره سرد، کارشناسان نگران بخش‌های دیگر زنجیره عرضه واکسن هم هستند که برای انجام چنین واکسیناسیونی گسترده‌ای در جهان آماده نیستند.

برای مثال مسئله کمبود ویال‌های شیشه‌ای که مایع واکسن درون آنها قرار می‌گیرد یا کمبود هواپیماهای باری برای انتقال محموله واکسن هم می‌تواند مشکلاتی در تولید و توزیع واکسن به وجود آورد.

کد خبر 559230 برچسب‌ها كروناويروس واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس واکسن درجه سلسیوس واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۰۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد پدیده غالب اصفهان/ موج بارشی جدید پنجشنبه فعال می‌شود

آسیه آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه وضعیت جوی استان طی ۲ روز آینده به نسبت پایدار خواهد بود، اظهار داشت: امروز و فردا آسمان در بیشتر مناطق به صورت صاف تا قسمتی ابری است و گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید و احتمال گردوخاک و در برخی مناطق غربی در شب گاهی افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با گذر موج ناپایدار بر فراز استان طی روز پنجشنبه ۹ فروردین، افزایش ابر و وزش باد و از ساعات بعد از ظهر بارش‌های بهاری و احتمال رعدوبرق را انتظار داریم.

ثبت بیشترین بارش ۲۴ ساعت گذشته در فریدونشهر

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان به بارش‌های شبانه روز گذشته تا ساعت ۹ صبح امروز سه‌شنبه هفتم فروردین اشاره کرد و گفت: بیشترین میانگین بارشی به ترتیب از فریدونشهر با ۲۶.۷ میلیمتر، داران ۲۱ میلیمتر، خوانسار ۲۰.۴ میلیمتر، گلپایگان ۱۶ میلیمتر، میمه ۶.۹ میلیمتر، چادگان ۶.۳ میلیمتر، سمیرم ۶.۱ میلیمتر، نطنز ۵.۷ میلیمتر، شهر اصفهان ۲.۶ میلیمتر، نجف آباد ۲.۴ میلیمتر و مورچه خورت ۲ میلیمتر بوده است.

آقایی با بیان اینکه دمای هوای بیشتر مناطق استان طی ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی ندارد، گفت: بیشینه دمای هوای کلانشهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۰ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به پنج درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.

به گفته وی، بویین میاندشت با کمینه دمای چهار درجه سلسیوس زیر صفر و خور و بیابانک با بیشینه دمای ۲۴ درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط استان خواهند بود.

کد خبر 6062899

دیگر خبرها

  • استقرار هوای پایدار در گیلان
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • استقرار هوای صاف وآفتابی در گیلان
  • برف و باران نوروزی اصفهان را فرا می‌گیرد
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • طبسین با ۱۰ میلیمتر رکورددار بارش خراسان جنوبی
  • موج جدید برف و باران بهاری اصفهان را فرامی‌گیرد
  • انتقاد فرماندار از کمبود امکانات، تجهیزات ونیرو درآتش نشانی
  • وزش باد پدیده غالب اصفهان/ موج بارشی جدید در راه است
  • وزش باد پدیده غالب اصفهان/ موج بارشی جدید پنجشنبه فعال می‌شود