Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-19@14:44:11 GMT

وظایف زن نسبت به شوهر از منظر اسلام

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۰۳۶۱

وظایف زن نسبت به شوهر از منظر اسلام

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از سایت حوزه نت، یکی از مبانی اخلاقی در اسلام، مبحث همسرداری است. همسرداری نیازمند به اجرای مباحث طرفینی بین زن و مرد می باشد، بدین معنا که برای دست یابی به همسرداری بهینه و اصولی، هم مرد نقش مهم و به سزایی دارد و هم زن. بر همین اساس، ما در این مقاله برآنیم که به بررسی وظایف  زن نسبت همسر را از منظر اسلام  بررسی نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظایف زن نسبت به شوهر

1. عشق و محبت؛ اولین نیاز روحی و روانی شوهر، مهر و محبت و دوست داشتن اوست. ابراز محبت، موجب دلگرمی و علاقه مندی او نسبت به زندگی می شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «بهترین زنان شما، زنانی هستند که دارای عشق و محبت باشند.» 

2. خوش اخلاقی و رفتار نیکو؛ اخلاق، در اصل به معنای نهاد، باطن و سیرت است. انسان خوش اخلاق، یعنی انسانی که دارای نهاد و باطنی پاکیزه و ارزشمند است. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «سنگین ترین اعمال که در میزان اعمال قرار می گیرد، حُسن خُلق است.»

3. حیا و عفت؛ عفت و حیا از صفات نفسانی هستند که شهوت و تمام حرکات و سکنات و گفتار و قلم انسانی را کنترل می کنند. رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می-فرمایند: «حیا لباسی است که هر کسی آن را بپوشد عیب هایش از مردم پوشیده می-ماند.» 

4. تشکر و سپاس گذاری؛ امام سجادعلیه السلام می فرمایند: «شکرگذارترین شما نسبت به خدا، شکرگذارترین شما نسبت به مردم است.»

5. قناعت؛ اسلام قناعت و مصرف با دقت را ستایش کرده است. انسان قانع هیچ گاه دست نیاز به طرف دیگران دراز نمی کند و به اندازه درآمدش خرج می کند.
6. عفو و گذشت و چشم پوشی؛ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «بر شما باد به گذشت و عفو؛ زیرا که گذشت چیزی بر شما جز عزّت نیفزاید و از یکدیگر بگذرید تا این که خدا شما را عزیز گرداند.» 

7. آرایش؛ زن باید همیشه تمیز باشد و زیبایی و آراستگی ظاهری داشته باشد و خود را برای شوهرش آرایش کند. اگر زن به وضع ظاهری اش نرسد ممکن است شوهرش در دام شیادان و زنان آرایش کرده در خیابان بیفتد آن گاه از شما دل بِبُرَد و از مسیر منحرف شود. امام محمدباقرعلیه السلام می فرمایند: «سزاوار نیست زن بدون زیور باشد ولو این که گردنبندی به گردن آویزد. سزاوار نیست دستش را بی رنگ و ساده بگذارد ولو این که حنایی به دست بکشد، هرچند سال خورده باشد.»

8. احترام؛ زن باید از زحمات شوهرش قدردانی کند و با احترام و محبت با او سخن بگوید و او را با احترام صدا بزند و وقتی درب منزل را می زند با لب خندان و چهره ای شاد به استقبالش برود و فرزندان را نسبت به احترام پدر سفارش کند.
9. حفظ حجاب اسلامی؛ نبودن حریم میان زن و مرد و بی حجابی و آزادی معاشرت ها، تنش ها و ناهنجاری ها و بی بندوباری ها را در جامعه بیشتر کرده و در نهایت انسان را به نابودی می کشاند.
 10. خانه داری؛ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «خدمت هر یک از شما زنان در خانه، برابر جهاد مجاهدان است.»   امام صادق علیه السلام می فرمایند: «بهترین زنان شما، زنی است که خوشبو، خوش پخت و پز باشد، بجا خرج کند و بجا صرفه-جویی نماید...» 

11. نظافت و مرتب کردن منزل؛ محیط منزل، باید دلپذیر و مسرَّت بخش باشد. پاکیزگی و نظافت خانه وظیفه اخلاقی خانم خانه است. نظافت خانه باعث آرامش اعضای خانواده، مخصوصاً مرد خانه است. رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «جلوی خانه های خود را تمیز نگه دارید؛ خود را به یهود شبیه نکنید.»   نیز در جای دیگر می فرمایند: «هرچه می توانید پاکیزه باشید؛ زیرا خداوند اسلام را بر پاکیزگی بنیان نهاده و جز مردم پاکیزه کسی به بهشت نمی برد.» 

12. امانت داری؛ مرد، زن را امین خود در خانه می داند و او باید تمام توان و کوشش خود را برای حفظ اموال و وسائل خانه به کار ببرد.
13. راز داری؛ فاش کردن راز همدیگر، روابط مرد و زن و بنیان خانواده را تلخ می کند و اعتماد و اطمینان و احترام آنها از بین می رود. اما با حفظ اسرار و راز شوهر، بر درجات ایمان همسر افزوده شده و اعتماد مردم را به خود جلب کرده و مرد با دیده احترام به همسرش می نگرد.
14. بی اجازه از خانه خارج نشدن؛ امام صادق علیه السلام از پدرانش و آنها از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم نقل می کنند که حضرت می فرمایند: «زن نباید بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود، و اگر بدون اجازه خارج گردد ملائکه آسمان، جن، انس و هر آن چه که این زن (نافرمان) از نزد آن عبور می کند به او لعنت می کند تا به آن هنگام که به خانه برمی گردد.» 



15. خوش بویی و خودآرایی؛ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «زن باید خودش را برای شوهر به خوشبوترین عطرها معطر کند و زیباترین لباس هایش را بپوشد و به نیکوترین آرایش، برای شوهرش آرایش نماید و پیوسته خودش را به شوهر عرضه کند.» 

16. استقبال از شوهر؛ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «شایسته است که زن چراغ خانه را روشن کند و خوراک را آماده سازد و چون شوهرش به خانه آمد تا نزدیک درب خانه از او استقبال نماید و به او خوش آمد بگوید. و با آوردن آب و حوله، به شوهرش در شستشوی دستش کمک کند و بدون جهت از انجام خواسته های او امتناع ننماید.»

17. پرهیز از آزار شوهر (تندخویی و بد زبانی)؛ امام جعفر صادق علیه السلام می-فرمایند: «ملعون است ملعون، زنی که همسرش را بیازارد و وی را غمگین و غصه دار کند، و خوشبخت است خوشبخت، زنی که احترام شوهر را نگه دارد و وی را نیازارد و در هر حال از وی اطاعت نماید.» 

18. اطاعت زن از شوهر؛ یکی از حقوق شوهر، اطاعت زن از او می باشد. در کنار ایمان و عبادت زن و ادای واجبات و ترک محرمات، اطاعت از شوهر باعث نجات اوست. رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «اگر سجده کردن، برای غیر خدا جایز بود، دستور می دادم زن در برابر شوهرش سجده کند.»   نیز حضرت در جایی دیگر می فرمایند: «زن نمی تواند حق خدا را ادا کند مگر این که حق شوهرش را ادا کند.» 

19. پرهیز از طلسم برای ایجاد محبت؛ امام باقرعلیه السلام از پدرانش نقل می کند که زنی به حضور رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم رسید و گفت: «شوهری دارم که نسبت به من خشن و تندخو است و من طلسمی ساخته ام تا قلب او را به خود متمایل سازم.» حضرت به او فرمودند: «آُف بر تو، دریاها و زمین ها را آلوده کردی و ملائک برگزیده خداوند و فرشتگان آسمان ها و زمین، تو را نفرین می کنند.» آن زن روزها را روزه گرفت و شب ها را به عبادت گذراند، موی سر خود را تراشید و لباس خشن پوشید تا بلکه خداوند از تقصیرش بگذرد. وقتی خبر حال او را به حضرت رسول صلی الله-علیه وآله وسلم دادند، حضرت فرمودند: «این اعمال از وی پذیرفته نمی شود.» 

20. زن بدون اجازه شوهر در اموال او تصرف نکند؛ بر اساس شریعت مقدس اسلامی، زن نمی تواند بدون اجازه از اموال شوهرش، صدقه یا نذر مالی یا به افراد چیزی ببخشد و اگر بدون اذن او مبادرت به بخشش اموال شوهر نماید گناه کرده و ثوابش به شوهر می رسد.
21. مصرف بیش از حد و خارج از شأن؛ میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در زندگی، از نظر اسلام، دارای جایگاه خاص است. به مدیر خانه (زن) سفارش می کند که مصرف بیش از حد و خارج از شأن خود نداشته باشد چون اسراف شده و زیاده روی و مصرف بیش از حد نیاز و شایستگی شخصی، حرام است.

22. تدبیر در امور زندگی؛ زن نباید بر مبنای اخلاقی و اقتصادی دین، برای جهت بخشیدن به وضع زندگی خود و رفع مشکلات و نابسامانی های اقتصادی برنامه ای هماهنگ و متناسب با درآمدها تهیه و اجرای آن را در زندگی شخصی و اجتماعی خود مد نظر قرار دهد.
 23. تشویق به درآمد حلال؛ مرد، در راستای تأمین هزینه زندگی به هر در و دیوار می زند تا نزد خانواده شرمنده نشود و جه بسا برخی افراد برای به دست آوردن ثروت، از راه حرام مبادرت می کنند که پیامدهای ناگواری چون بی خاصیتی عبادت، شقاوت ابدی و ملعون خداوند قرار گرفتن را در پی خواهد داشت. و در این راستا، زن در تشویق مرد، در به دست آوردن رزق و روزی حلال می تواند بسیار مؤثر باشد.
24. افشا نکردن اسرار و عیوب شوهر؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید: «همسرانتان لباس شما و شما لباس آنها هستید.» (بقره/ 186) تعبیر لباس در این آیه یک تعبیر لطیفی است. لباس، انسان را از سرما و گرما حفظ می کند، زن و شوهر هم باید آبرو و حیثیت یکدیگر را حفظ نمایند. در جای دیگر می فرماید: «زن نوح و لوط که در اختیار دو بنده شایسته از بندگان ما بودند به شوهران خود خیانت کردند، خیانت آن دو زن غیر از جاسوسی نمودن از خانه و شوهر چیز دیگری نبود.» ( تحریم/ 9)
25. تأمین خواسته های جنسی شوهر؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: «لذتی در دنیا و آخرت برتر از کام جویی با همسر وجود ندارد حتی برای اهل جنت، در بهشت لذتی فرح بخش تر از نکاح وجود ندارد.»   نیز رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «زن هیچ شبی نباید بخوابد مگر آن که شوهرش از او راضی باشد.» 

26. پذیرایی شایسته از مهمانان؛ مهمان داری و مهمان نوازی یکی از رسم های پسندیده ای است که باعث محبت و ارتباط با دل ها شده و کینه ها و کدورت ها را برطرف می سازد و باعث افزایش رزق و روزی و آمرزش گناهان میزبان می شود.


27. سفره آرایی؛ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «برترین زنان کسانی اند که خوشبو و سلیقه آشپزی آنها کامل و جالب باشد، و اقتصاد را از دست ندهند. چنین زنانی از عمال و کارکنان خدا خواهند بود و عامل خدا هرگز با شکست و پشیمانی مواجه نخواهد شد.» 

28. بردباری و تحمل مرارت های زندگی؛ زندگی، دارای مشکلات و فراز و نشیب هایی است که زن و مرد باید خودشان را با آن وفق دهند و با سختی ها بسازند و در مقابل سختی ها صبور باشند و از زندگی دل سرد نشوند. و تنها راه مبارزه با این مشکلات در زندگی، صبر و بردباری و تحمل مرارت های زندگی است.
29. پرهیز از سخن چینی؛ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «از سخن چینی بپرهیز، که سخن چینی تخم کینه را در دل می کارد و آدم را از خدا و مردم دور می سازد.» 

30. تکبر و بخل و ترس زن؛ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «خصلت های نیک زنان همان خصلت های بد مردان است: تکبر، بخل، ترس. هرگاه زن، متکبر باشد، خود را در اختیار بیگانه نمی گذارد. اگر بخیل باشد، مال خود و شوهرش را حفظ می کند. و زنی که ترسو باشد، از هر چیز (مشکوک) که در برابرش قرار گیرد، چشم می زند و فاصله می گیرد.» 

31. سرگرمی های شوهر؛ عده ای از آقایان علاقه مند به بازی های ورزشی، عده ای علاقمند به تلویزیون، عده ای علاقه مند به پرورش پرندگان و... می باشند. که این ها باعث علاقه مند شدن مرد به خانه می شود و آرامش روحی و روانی پیدا می کند. اثر مثبت این سرگرمی ها این است که شوهر وقت خودش را در خیابان ها و ولگردی نمی گذارند و از فسادهای اجتماعی و اخلاقی در امان هستند.
32. پرهیز از کوچه نشینی؛ کوچه نشینی زنان، هم زشت و ناپسند، و هم نامشروع است.
33. پرهیز از توصیف زنان نامحرم نزد شوهر؛ وصف جمال و زیبایی زنی برای مردان نامحرم حرام است و اگر گناهی بین آن دو صورت گیرد، توصیف کننده، شریک آن مصیبت بوده و بلکه شرّ عاملیت در معصیت گریبان گیر او خواهد بود.
34. پرهیز از خیانت؛ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «از خیانت بپرهیز؛ زیرا که خیانت، بدترین گناه است و خائن به خاطر خیانتش همیشه در عذاب و آتش است. خیانت برکت ها را از بین می برد.» 

35. پرهیز از قهر کردن؛ حضرت علی علیه السلام می فرماید: «از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم شنیدم که فرمودند: هر زنی که با شوهر به ناحق قهر کند در روز قیامت با فرعون و قارون در آخرین طبقه آتش جهنم محشور می شود، مگر آن که توبه کند و برگردد.» 

36. پرهیز از منت گذاری؛ رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «اگر زنی تمام طلا و نقره ها را به خانه شوهر خود ببرد، آن گاه یک روزی به سرش منّت گذارد و بگوید، تو چه کاره ای مال از آنِ من است. عمل وی نابود می گردد. اگر چه از عابدترین مردم باشد؛ مگر این که از شوهر خود عذر بخواهد.»

37. پرهیز از مُدگرایی؛ یکی از بیماری های زنان امروزی، مُدگرایی است. بدون این که بیندیشد با هزاران زحمتی که بری شوهر ایجاد می کنند به دنبال تازه های لباس و آرایشند که برای خودشان شخصیتی غیر واقعی و کاذب بسازند.
38. کاستن توقعات؛ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «هر بانویی که با همسر خویش مدارا نکند و او را بر انجام کاری که در توانش نبوده و طاقت آن را ندارد وادارد، هیچ حسنه و کار نیکی از او قبول نخواهد شد و در قیامت خدا را در حالی که بر او غضبناک است ملاقات می کند.» 

39. بارداری و فرزنددار شدن و شیردهی؛ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به زوجه اش ام سلمه درباره زن باردار می فرمایند: «زمانی که زن باردار شود، اجر و پاداش کسی را دارد که با جان و مالش در راه خدا جهاد می کند و زمانی که فرزندش را بزاید، به او گفته می شود، خدا گناه تو را آمرزید کار و عمل از سر گیر، و زمانی که کودکش را شیر می دهد، خداوند متعال برای هر شیر دادنی، ثواب آزاد کردن بنده از فرزندان اسماعیل پیغمبرعلیه السلام را به او می دهد.» 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: وظایف زن اسلام حضرت علی علیه السلام علیه السلام می فرمایند صادق علیه السلام بدون اجازه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

به گزارش قدس خراسان، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین و روز ارتش به تشریح دستاوردهای غرورآفرین عملیات وعده صادق پرداخت و اظهار کرد: افتخارات حماسه آفرین نیروهای مسلح در ارائه قدرت و توانمندی ملت ایران و سرکوب قدرت‌های مستکبر، بیش از همه در عملیات فتح آفرین اخیر نمایان شد؛ یعنی جایی که مواضع رژیم صهیونیستی در مقام دشمن منفور این ملت، ذلیل و منهدم شد.

سه خطای محاسباتی در سنجش عملیات اخیر

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اشتباهات محاسباتی برخی رسانه‌ها در واکاوی ابعاد عملیات وعده صادق خاطرنشان کرد: در این باره، چند نکته قابل توجه است که عرض میکنم. اولاً اینکه باید هدف اصلی و دقیق این عملیات را موردبررسی و شناخت قرار داد تا سردرگمی و خطای محاسباتی برخی رسانه ها، افکار عمومی را گمراه نکند. سه خطایی هم که در تحلیل صورت می‌گیرد، مربوط به سنجش توفیق یا عدم توفیق عملیات بر مبنای تحمیل تلفات انسانی، تخریب و تحمیل ویرانی یا درصد اصابت موشک‎هاست.

وی افزود: هدف اصلی این عملیات، معرفی معنای دقیق قدرت به آن دسته از جریان‌های استکباری بود که تا پیش از این، در شناخت پهنه اقتدار نظام و این ملت دچار اشتباه بودند. حتی میتوان گفت خود اسرائیل هم خیلی مهم نبود بلکه هدف اصلی قدرت‌های استکباری غربی بود تا بدانند اگر قرار بر عملیات نظامی ایران باشد، هیچ پایگاه، موضع یا حتی فرزند نامشروعی از آن‌ها در منطقه و جهان، روی امنیت را نخواهد دید.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این همه قدرت ما نبود. اینکه ۳۰۰ موشک و پهپاد در یک لحظه با این سرعت و قدرت، فضای آسمان فلسطین اشغالی را در بر بگیرد، برای آن‌ها خیلی مهیب و چشمگیر بود، اما بنا بر تأکید سردار سرافراز سپاه اسلام، سردار حاجی زاده، ما هنوز از خرمشهر، سجیل، حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک هایمان استفاده نکردیم که اگر می‌کردیم، هرکدامشان برای نابودی بخشی از اراضی اشغالی کافی بود.

عقب نشینی آمریکا، سند استیصال غرب است

آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه عملیات وعده صادق، آمریکا را از حمایت آشکار صهیونیست‌ها پشیمان کرد، گفت: رئیس جمهور آمریکا چندی قبل اعلام کرده بود که اگر اسرائیل وجود نداشت، بازهم ایالات متحده برای حفظ مصالح خود در این منطقه ناچار بود یک اسرائیل به وجود بیاورد. علاوه بر این، آن آقا در یک سخنرانی رسمی دیگر تأکید کرده بود که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل ناپذیر است.یک جای دیگر هم گفته بود اگر جنگ ایران و اسرائیل آغاز شود، ما از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنیم، اما پس از عملیات وعده صادق، آقای بایدن در کمال وقاحت تصریح کرد که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل نظامی نیست و منحصر در حمایت دیپلماتیک و سایبری است.

وی تأکید کرد: برادران و خواهران، چه شده که آمریکا وحشت کرده و تأکید می‌کند که حمایت نظامی ندارند؟ آن‌ها اینطور می‌گویند تا وجهه و هیمنه آن‌ها زیر سوال نرود و بتوانند بگویند قدرت نمایی ایران با درهم کوبیدن قدرت نظامی آمریکا همراه نبوده است.

امام جمعه مشهد بیان کرد: بعد از عملیات وعده صادق بود که سیاستمداران دنیا و تحلیلگران عالم همه اذعان پیدا کردند که ایران گذشته با ایران امروز تفاوت دارد. این دستاورد اصلی عملیات وعده صادق بود که به دنیا نشان داد، نظم جدیدی درحال شکل گیری است و در این نظام جدید، ایران اسلامی در مقام یک ابرقدرت کنش گری دارد.

دشمنی آمریکا با اصل اسلام است

وی مقابله با دین را دلیل اصلی دشمنی جهان استکبار با ملت ایران دانست و اظهار کرد: البته باید تبیین شود که چرا آمریکا دشمن ماست. آیا اینها با خاک و سرزمین ما مشکل دارند؟ مگر عداوت صهیونیست‌ها با خاک فلسطین بود؟ پس چرا پس از اشغالگری هم دست از سر این ملت مظلوم برنمی دارند؟ 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: عزیزان من، حقیقت این است که اینها در اصل با اسلام دشمن هستند؛ اسلامی که ایران و فلسطین دارند و اگر ما در مقابل دشمن با قدرت جلو رفتیم، اما در درون جامعه خودمان سستی کردیم تا منکرات شرعی بر ما حاکم شود، در برابر عملیات اصلی و تخریبی دشمن ناکام بوده ایم.

وی ادامه داد: اگر ما توانستیم اسلام را در کشورمان کامل کنیم، آن زمان است که فتوحات و پیروزی‎هایمان در مقابل مستکبران عالم ارزش پیدا می‌کند. ارزش اصلی به صیانت از اسلام و کسب تأیید امام زمان (عج) است؛ چه در مقابل دشمن خارجی و چه برای برادران و خواهران هموطنمان.

رویکرد «طرح نور»، برخورد قهری نیست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود به صراحت تأکید کرده اند که بی حجابی، خلاف قانون و گناه شرعی است بنابراین اگر کسی معتقد به اسلام است، باید آن را گناه بداند و اگر کسی حتی معتقد به اسلام نیست، باید عمل خود را خلاف قانون ببیند.

وی افزود: در جریان اجرای طرح موفق نور که به همت عزیزان نیروی انتظامی درحال اجراست، یک عده افراد ناآگاه و مغرض برای اینکه اسلام را بکوبند، می‌گویند این حرکت یک برخورد زورمندانه است و اینطور جلوه می‌دهند که بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله است؛ نخیر اینطور نیست.تشکل‌های حجاب و عفاف به همراه طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر، همراه نیروی انتظامی شده اند.رویکرد اصلی طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد است، نه برخورد و اقدام قهری.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در مرتبه اول، این‌ها تذکر می‌دهند و خیلی‌ها می‌پذیرند و می‌روند، چون همه مسلمانند و دارند در این کشور زندگی می‌کنند، اما کسی که بایستد، در مقام قانون شکن بر عمل خود اصرار کند و دست به مقابله و برخورد بزند، فردی است که در مقابل قانون ایستاده و راهی جز برخورد با او باقی نمی‌ماند. مثل همان کوچه یا معبری که ابتدای آن، تابلوی ورود ممنوع نصب می‌کنند و همه تابع هستند، اما اگر آقایی وارد شد، اصرار داشت ورود ممنوع را زیرپا بگذارد و برای بی قانونی خود به پلیس هم معترض شد، بدیهی است موردبرخورد قرار می‌گیرد. آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل‌تر است؟

وی با بیان اینکه طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت کسانی است که بی حجابی دارند، بیان کرد: در یک محاسبه‌ای که اخیراً انجام شده معلوم است که درصد افراد بی حجابی که اصرار بر تخطی از قانون دارند، بخش بسیار محدود و اندکی از جمعیت افراد بی حجاب است. به همین دلیل، طرح نور نه به عنوان یک برنامه قهری بلکه در مقام یک طرح تبیینی، ارشادی و فرهنگی مطرح است.

تبیین حجاب باید در مدارس انجام شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه تبیین و گفتگو با محوریت حجاب باید از سطح مدارس آغاز شود، گفت: یک تقاضا هم در انتها از عزیزان آموزش و پرورش دارم. در این دبیرستان‌ها و به خصوص دبیرستان‌های دخترانه که این روزها فعال هستند، دختران و بچه‌های ما مشغول تحصیل اند. اینها میوه‌های دل انقلاب و ذخایر آینده کشور هستند که در آینده، جامعه از استعدادهای سرشارشان بهره‌مند خواهد شد بنابراین اگر آموزش و پرورش موافقت کند تا تشکل‎های مردمی و اساتید حوزه عفاف و حجاب بتوانند زمینه توجیه، تبیین و گفت و گوی اقناعی درباره حجاب را نسبت به جامعه مخاطب دختران نوجوان و جوان دنبال کنند، صیانت مؤثرتری از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی صورت خواهد گرفت. 

دیگر خبرها

  • به جز جمهوری اسلامی دیگر دولت های اسلامی تنها نظاره گره وضعیت مردم غزه اند
  • آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است
  • کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد
  • دشمنان اسلام فرقه ضاله وهابیت رابرای جنایت علیه مسلمین ایجادکردند
  • بقیع گوشه ای از تاریخ اسلام است/ ضرورت شناساندن آن به جهان
  • واکنش آذری جهرمی ، به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • (ویدئو) با "دوست دارم" گفتن شوهر به زنش مشکل داشتند
  • پاسخ ایران غرور جهان اسلام را زنده کرد
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند