Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آژانس عکس مگنوم اخیراً برخی تصاویرش را برای چاپ در تعداد محدود به قیمت ۱۰۰ دلار عرضه کرده است. برخی از این عکس‌ها، داستان‌های جالبی دارند.

به عنوان نمونه، یکی از آن‌ها عکسی از «دان مک‌کالین» عکاس انگلیسی است که ۳۰ سال قبل در اربیل کردستان ثبت شده.

او درباره این عکس نوشته است: «در سال ۱۹۹۱ (۱۳۶۹ شمسی) در اربیل کردستان بودم و جنگ خلیج فارس را گزارش می‌کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روز در خیابان قدم می‌زدم که صدا‌هایی شنیدم. وقتی به بالا نگاه کردم، از دیدن کودکانی که روی کتاب محمد رسول‌الله نشسته‌اند، متعجب شدم! سال‌ها بعد فهمیدم که این مجسمه مربوط به پیامبر اسلام نیست. مجسمه مورخ و شاعر «ابن مستوفی» است که تاریخ اربیل را نوشت و در قرن سیزدهم وزیر شهر بود. واقعیت و داستان؛ اشتباه گرفتن آن‌ها بسیار آسان است!»

مجسمه ابن مستوفی در مجاورت ارگ اربیل قرار گرفته است. این ارگ باستانی، روی تپه‌ای در مرکز شهر اربیل قرار دارد و قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد. ارگ اربیل در سال ۲۰۱۴ به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است.

 ابن مستوفی کیست؟

«شرف‌الدین ابوالبرکات مبارک‌بن احمد‌بن مبارک‌بن موهوب لخمی اربلی» معروف به ابن مستوفی (۵۶۴-۶۳۷ق)، ادیب، شاعر و مورخ مشهور اربل (شهر اربیل کنونی در کردستان عراق) در اواخر دوره عباسی است. او مستوفی و متولی امور دیوانی حاکم اربل (ملک المظفّر کوکبوری، متوفی ۶۳۰ق) بود و این منصب را از پدرش و او نیز از برادر و پدر خود به ارث برده بود.

ابن مستوفی پس از تصرف اربل به دست مغولان، به موصل مهاجرت کرد و سال‌های پایانی عمر خود را در این شهر سپری کرد. او دارای دیوان شعر بود؛ او قصیده‌ای در مدح اهل بیت (ع) دارد که در آن، به برخی از فضیل امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره کرده و به ذمّ معاویه پرداخته است. با این وجود، ابن مستوفی بیشتر شهرتش را وامدار تألیف تاریخ اربل است؛ شهری که در قرن‌های ششم و هفتم، میزبان شخصیت‌هایی همچون «بهاءالدین علی بن عیسی اربلی» و «یوسف بن نفیس اربلی» بوده.

«دان مک‌کالین» کیست؟

«دان مک کالین» عکاس انگلیسی ژانر مستند است که به دلیل چهره زشتی که از فقر و جنگ به نمایش گذاشته، وجهه جهانی یافته است. در طول زندگی حرفه‌ای‌اش جنگ‌های بسیاری را از دریچه دوربین عکاسی ثبت کرده است؛ از قبرس و کامبوج و جنگ ویتنام تا جنگ لبنان و خلیج فارس.

او اگرچه لقب «سِر» دریافت کرده، اما گاهی مورد بی‌محلی دولت بریتانیا هم قرار گرفته است، به عنوان نمونه دولت مارگارت تاچر (نخستین نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا) او را از همراهی سربازان انگلیسی در جنگ ۱۹۸۲ میلادی جزایر فالکلند منع کرد.

مک کالین درباره چگونگی عکاسی‌اش گفته است: من فقط از دوربین طوری استفاده می‌کنم که انگار از خمیر دندان استفاده می‌کنم؛ دوربین کارش را انجام می‌دهد. عکاسی برای من نگریستن نیست، احساس کردن است. اگر حس نمی‌کنید چرا به آن نگاه می‌کنید، پس شما هرگز نخواهید فهمید که دیگران چه احساسی دارند، وقتی به عکس شما نگاه می‌کنند.

«دان مک کالین» اکنون ۸۵ سال دارد و در سامرست انگلستان زندگی می‌کند. او بیشتر وقت خود را به عکاسی از مناظر شمال انگلیس می‌گذراند تا برای مدتی هم که شده، لحاظات وحشتناکی را که مشاهده کرده است فراموش کند.

فلسطینی‌ها در خیابان‌های جنگ‌زده بیروت

او بار‌ها گفته غصه می‌خورد که چرا به جای کمک مجبور بوده عکس بگیرد. خودش گفته در منطقه‌ای فقیرنشین به دنیا آمده ـ و یکی دلایلش توجهش به فقر در آفریقا همین موضوع است ـ، اما اکنون در بهترین نقطه انگلستان زندگی می‌کند، ولی هر شب که می‌خوابد با یاد لبنان و ویتنام سر بر بالین می‌گذارد.

تفنگدار شوکه شده نیروی دریایی آمریکا در جنگ ویتنام، سال ۱۹۶۸. این عکس مشهورترین اثر مک‌کالین است

منبع: فارس
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عکس عکاس جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای تعریف رهبر انقلاب از همسرشان در حضور یک پزشک | هدیه ای که پس داده شد

به گزارش همشهری آنلاین دکتر سیدعلیرضا مرندی سرتیم پزشکی رهبر انقلاب، گفت:ایشان به همسرشان بسیار علاقه‌مند هستند و همواره از ایشان قدردانی می‌کنند. یادم می‌آید وقتی من وزیر شدم و ایشان رئیس‌جمهور بودند، با هم در ریاست‌جمهوری قدم می‌زدیم و من یک‌بار راجع به خوبی‌های همسرم تعریف کردم و ایشان هم به‌خصوص راجع به دوره تبعیدشان در زمان شاه و زحماتی که همسرشان در تمام طول زندگی، به‌ویژه زمان‌هایی که ایشان در زندان رژیم بودند و یا در تبعید به سر می‌بردند، با دست خالی برای بچه‌ها کشیده بودند، صحبت کردند.

مرندی همچنین درباره دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص چند همسری گفت: حتما شنیده‌اید که ایشان بسیار با چندهمسری مخالف هستند و همیشه در صحبت‌هایشان تأکید می‌کنند و معتقدند از آنجا که در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالباً به ضرر استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است، نگاه معظم‌له به آن خوش‌بینانه و مثبت نیست و از این روست که این جمله در بیان ایشان تکرار شده است که: «خدا یکی، عشق یکی، همسر هم یکی». همچنین بارها از ایشان شنیده‌ام که فرموده‌اند زن هیچ وظیفه‌ای در انجام کارهای خانه ندارد و اگر زنی کار خانه انجام دهد، مرد باید قدردان این لطف و محبت همسرش باشد.

مرندی همچنین درباره سرنوشت سوغات عبای رهبری نیز گفت: یک بار وقتی از سفر کربلا برمی‌گشتم دو عبای نسبتا گران‌قیمت سوغات آوردم. یکی را به آقای خاتمی که تازه رئیس‌جمهور شده بود و دیگری را به مقام معظم رهبری هدیه دادم. خب من که عباشناس نبودم فکر می‌کردم اگر گران باشد حتما کیفیت بهتری دارد. وقتی عبا را به ایشان دادم، تشکر کردند و چند روز یا هفته بعد که با ایشان ملاقات داشتم، گفتند: «اگر این عبا را بدهم و به جایش ۳ عبای دیگر بگیرم، ناراحت می‌شوی؟» و اضافه کردند: «این عبا خیلی گران است و من عبای گران نمی‌پوشم.» من هم گفتم نه، چرا ناراحت بشوم و ایشان هم همان کار را کردند.»

کد خبر 845086 برچسب‌ها خبر ویژه رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • لو رفتن اشتباه محاسباتی اسرائیل درباره حمله ایران | فکر می کردند ایران حداکثر ... | ماجرای شکایت آمریکا از اسرائیل درباره حمله به سفارت ایران در دمشق
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • فیلم | ماجرای هدیه صدام به همسر وزیر ایران چه بود؟
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور
  • روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور | ناگفته‌های همسر ناصر عبداللهی از دلیل مرگ او
  • ماجرای تعریف رهبر انقلاب از همسرشان در حضور یک پزشک | هدیه ای که پس داده شد
  • روایت جدید و تکان‌دهنده فاطمه فهیمی همسر ناصر عبداللهی از مرگ پرابهام خواننده مشهور
  • ماجرای فروش سوالات آزمون وکالت؛ وقتی با ۲۰ میلیون تومان می‌توان وکیل شد!
  • روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور | ناگفته‌های همسر ناصر عبداللهی از دلیل مرگ او | می‌گفتند کار ما بوده ؛ ناصر را زده بودند اما ....