Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمیدرضا کشفی» روز چهارشنبه در یک نشست خبری با اعلام این مطلب، افزود: پیشنهاد اختصاص ردیف اعتباری خاص برای طرح های آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان در دولت مورد تایید قرار گرفته و قرار است در لایحه بودجه سال آینده کل کشور گنجانده شود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار است در سال نخست اعتباری ۱۰۰ میلیون یورو برای این مهم و آبرسانی اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشفی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان ۵ هزار و ۵۹۴ روستا با مجموع جمعیتی بالغ بر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وجود دارد، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۸۳۶ روستا در جنوب این استان با جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار نفر واقع شده است.

معاون سازمان آبفای کشور افزود: اعتبارات متمرکزی از سال ۱۳۹۳ برای آبرسانی روستاها تعیین و تلاش شد از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی برای آبرسانی به روستاها به ویژه روستاهای استان سیستان و بلوچستان تأمین اعتبار شود.

کشفی از کسب اجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاها خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۹۹۴ روستای استان سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر ۷۵۳ هزار نفر تحت پوشش طرح‌های آبرسانی در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی و ۱۴ تک روستا هستند که بخشی از این مجتمع‌های آبرسانی روستایی تکمیل شده و بخشی دیگری نیز در دست اجرا است.

وی ادامه داد: برای تکمیل این طرح‌ها به شرط تأمین به موقع منابع مالی زمانی در حدود ۳ سال نیاز است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸ به میزان ۶۰۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای روستاهای استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته که این رقم ۱۰ درصد کل اعتباراتی است که برای آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته بود و این استان بالاترین میزان تخصیص را در سطح کشور برای آبرسانی روستایی دارد.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  با بیان اینکه «نیمی از رقم تخصیص یافته به آبرسانی روستاهای استان سیستان و بلوچستان به روستاهای جنوب این استان تخصیص یافته»، گفت: در جنوب استان از محل این تخصیص‌ها، ۲۴۶ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی افزود: در سال ۹۹ که با کاهش اعتبارات مواجه شده‌ایم، ۱۵۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان تخصیص داده و برنامه ریزی شده با این اعتبارات، ۱۷۳ روستا با جمعیتی بالغ بر ۵۳ هزار نفر از آب پایدار برخوردار شوند.

وی ادامه داد: تلاش می شود از محل فاینانس داخلی ماده ۵۶، به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی این استان تخصیص اعتبار شود که مجوزهای مربوطه نیز دریافت شده است.

کشفی در باره جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب پایدار در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با اجرای این طرح، ضریب جمعیت روستایی تحت پوشش در چابهار و دشتیاری از ۴۸ درصد به ۶۵ درصد می‌رسد و این ضریب در کنارک از ۷۶ درصد به ۸۲ درصد، در نیکشهر از ۶۴ درصد به ۶۷ درصد و در قصر قند از ۵۲ درصد به ۷۰ درصد خواهد رسید.

معاون آبفای کشوری ادامه داد: در شمال این استان روستاهایی وجود دارد که شبکه آب دارند اما آب پایدار ندارند، در این روستاها نیاز به اجرای طرح ارتقا بود که در خصوص ۳۰۰ روستا در شمال استان که شبکه آب دارند اما نیاز به ارتقای سامانه دارند، امسال برنامه ریزی شده است.

وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان به ۹۷۰ روستا آبرسانی تانکری یا سیار انجام می شود که در سال ۹۸ برای انجام این آبرسانی سیار، ۳۵ میلیارد تومان هزینه شد.

کشفی ادامه داد:هیچ ردیف اعتباری برای آبرسانی سیار روستایی وجود ندارد اما اخیرا وزارت نیرو نامه ای به وزارت کشور ارسال کرده که از محل های مرتبط، ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای آبرسانی تانکری به روستاهای سیستان و بلوچستان تخصیص داده شود.
وی به استفاده از هوتگ ها برای برداشت آب اشاره و خاطرنشان کرد: این کار  از گذشته دور در بین روستاییان این استان مرسوم بوده و  برداشت آب از هوتک ها برای مصارفی غیر از شرب انجام می شود.

کشفی افزود: براساس آمار رسمی وزارت بهداشت در جلسه‌ای که اخیرا با حضور مسئولان مربوط برگزار شد، در ۵ سال اخیر، هیچ گونه بیماری واگیردار همه گیری ناشی از استفاده از آب در استان سیستان و بلوچستان مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: تلاش می شود برای ۵۰ روستای استان سیستان و بلوچستان که اغلب در جنوب استان هستند، مخازنی نصب شود که با ظرفیتی ۵ مترمکعبی به عنوان مخازن ثابت، مورد بهره برداری روستاییان باشد تا تانکرهای آبرسانی فقط اقدام به پر کردن این مخازن ثابت کنند.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی سیستان و بلوچستان وزارت کشور قصرقند مقام معظم رهبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی سیستان و بلوچستان وزارت کشور قصرقند مقام معظم رهبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صندوق توسعه ملی سیستان و بلوچستان وزارت کشور قصرقند مقام معظم رهبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور روستاهای سیستان و بلوچستان استان سیستان و بلوچستان آبرسانی به روستاها آبرسانی روستایی صندوق توسعه ملی جمعیتی بالغ میلیارد تومان برای آبرسانی تحت پوشش هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟

گروه اقتصاد و درآمد : بررسی ردیف های بودجه 1403 نشان می دهد، در لایحه ارائه شده دولت به مجلس، ذیل بودجه تخصیص شده برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ بودجه ای برای ردیف رفع فقر شدید سه دهک اول دیده نشده است.

به گزارش جماران، بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد با اینکه ردیف جدیدی در لایحه بودجه 1403 با عنوان «کمک به اجرای برنامه مقیمی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» و با اختصاص بودجه 1500 همت در نظر گرفته شده است، اما عموم طرح های محرومیت زدایی رشدی نداشته اند.

همچنین از محل منابع قانون هدفمندی یارانه ها نیز بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است.

اعتبارات عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالغ بر 310 هزار میلیارد تومان است که بیشترین سهم اعتبارات عمومی را در بین وزارتخانه ها دارد. بیش از 256 هزار میلیاد تومان از بودجه مربوطه متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. در واقع اکثر توان مالی این وزارتخانه، صرف کمک به ناترازی صندوقهای بازنشستگی شده که در نتیجه آن امکان پیشبرد برنامه های مهمی مانند سیاست های حمایتی بسیار محدود شده است.

بر این اساس، در بودجه سال 1403، هیچ ردیف بودجه ای برای مبارزه با فقر شدید سه دهک اول جامعه تخصیص نیافته است.

ضعیت گسترش و تعمیق فقر در کشور در سالهای گذشته، مکررا هشدار کارشناسان اجتماعی و اقتصاددانان را به همراه داشته است. در سالهای پایانی دهه 90، نرخ فقر در کشور با افزایش قابل توجهی همراه بوده و به 30 درصد جامعه رسیده است. این در حالی است که سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس درخصوص به زیر خط فقر افتادن 40 درصد دیگر از جامعه در سالهای آینده هم هشدار داد.

       

دیگر خبرها

  • آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار ۴۰۰میلیاردتومان طی امسال
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟
  • اعزام تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان
  • ارسال تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت آبفای یزد
  • اعزام تانکر آبرسانی سیار به استان سیستان و بلوچستان از سوی شرکت آبفای یزد
  • برق تمام روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • برق روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • تمامی روستاهای سیلزده سیستان و بلوچستان برقدار شدند
  • ارسال ۱۴۰۰ تخته موکت و ۶۵۰ تخته پتو از هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • ۸۰ درصد اعتبارات عمرانی به بخش عشایر دشتی اختصاص داده شده است