Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، بابک دین پرست چهارشنبه شب در حاشیه نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مازندران در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : این طرح با همکاری محیط زیست، میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و با همراهی دستگاه‌های امنیتی استان های شمالی کشور تدوین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از پرنده نگری و پرورش پرندگان وحشی به عنوان بخشی از طرح جایگزین یاد کرد و اظهار داشت : در حال حاضر جای طرح پرنده نگری که می تواند یکی از جاذبه های گردشگری استان های شمالی باشد در این استان ها خالی است در حالی که با توجه به مهاجرت جمعیت زیادی از گونه های مختلف پرنده به این استان ها ، ظرفیت کم نظیری در آنها وجود دارد.

قائم مقام رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت : اجرای برنامه هایی چون پرنده نگری و پرورش پرندگان وحشی در قالب انبوه برای جلوگیری از شکار بی رویه و غیر مجاز در برخی کشورهای دارای این قابلیت دارای سابقه است.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی باید در راستای حمایت از اعتبار و حیثیت مردم استان های شمالی جلوی شکارهای غیر مجاز و قاچاق پرندگان مهاجر با همکاری دستگاه قضایی و امنیتی گرفته شود تا اقدام چند فرد سودجو، دستاویز رسانه های خارجی و بیگانه  و موجب وهن نظام و مردم مناطق شمالی کشور نشود.
معاون وزیر کشور اظهار داشت : باید برنامه ممنوعیت شکار در استان های شمالی با همراهی محیط زیست عملیاتی شود و با شکارچیان غیر مجاز و قاچاقچیان پرندگان وحشی نیز برخورد جدی صورت گیرد و قطعا مردم منطقه نیز با این طرح ها همراهی خواهند کرد.
وی یادآور شد : متقاضیان اجرای طرح های پرنده نگری و پرورش دهندگان پرندگان وحشی با پرداخت تسهیلات کارآفرینی و اشتغال روستایی مورد حمایت قرار می گیرند و پیش بینی ما این است که اکثر مردم مناطق شمالی در حاشیه تالاب ها با این طرح همراهی خواهند کرد.
حفاظت از درنای سیبری 
 معاون وزیر کشور همچنین در مورد حفاظت از " امید " تنها بازمانده درنای سفید سیبری که هر ساله برای زمستان گذرانی به تالاب سرخرود در مازندران می آید ، گفت : در حال حاضر چند ده میلیون نفر در جهان سالانه منتظر فرود این پرنده از سیبری به تالاب سرخرود هستند و باید در داخل استان نیز همکاری و هماهنگی برای حفاظت از امید صورت گیرد.
دین پرست در مورد طرح پیشنهادی استان مازندران به مرکز علمی و فناوری رییس جمهوری برای تکثیر احتمالی این گونه در حال انقراض در شرکت های دانش بنیان ، افزود : باید برنامه های اجرایی در این حوزه با حساسیت کامل و همه جانبه نگری اجرا شود تا آسیبی به این پرنده نرسد.
وی ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری نیز تک درنای سیبری بار دیگر برای زمستان گذرانی به تالاب سرخرود در شهرستان فریدونکنار مهاجرت کند.

استان مازندران با داشتن تالاب بین المللی میانکاله به مساحت ۴۸ هزار هکتار و چندین تالاب محلی از جمله سرخرود سالانه میزبان ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه پرنده مهاجر و بومی با جمعیت میلیونی است.

طی چند سال اخیر با وجود اجرای طرح های مختلف برای حفاظت از پرندگان مهاجر از جمله ممنوعیت شکار در استان های شمالی کشور بویژه مازندران ، همچنان شکارچیان غیرمجاز با فرصت طلبی با ایجاد تور هوایی ، دام هایی زمینی چون کرس و دوما به شکار جمعی این پرندان اقدام می کنند.

آمار رسمی محیط زیست نشان می دهد که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار بال از این پرندگان در این ذخیرگاه ها زمستانی شکار می شوند و برخورد قانونی با شکارچیان غیر مجاز از سوی دستگاه قضایی و محیط بانان نیز تاکنون به دلیل آنچه که وجود مافیای شکار و گردش مالی چند ده میلیارد تومانی در این حوزه اعلام شد ، نتوانست پدیده شکار غیر مجاز را در سرخرود و سایر تالاب های محلی و حتی تالاب بین المللی میانکاله ریشه کن کند.

برچسب‌ها شکارچیان غیرمجاز وزارت کشور اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شکارچیان غیرمجاز وزارت کشور اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران شکارچیان غیرمجاز وزارت کشور اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اخبار کنکور استان های شمالی پرندگان وحشی شکارچیان غیر پرنده نگری محیط زیست استان ها غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۰۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرنده کمیاب «کورکور» در تکاب تیمار و رهاسازی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدرضا صادقیان  اظهار کرد: این پرنده به علت برخورد با درخت دچار آسیب شده بود که توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان تیمار شده و پس از حصول اطمینان از سلامتی آن، در یکی از زیستگاه های کوهستانی حوزه استحفاظی با موفقیت رهاسازی شد.

وی اضافه کرد: این پرنده نزدیک دریاچه ها، رودخانه ها و مناطق پر درخت یا با درخت های پراکنده و اغلب در حوالی روستاها و حتی شهرها و به طور دسته جمعی بر روی درخت ها و گاهی روی لانه متروک کلاغ ها آشیانه می کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تکاب گفت: پرندگان کورکور بال سیاه با اینکه پرنده مهاجر نیستند ولی بسته به وضعیت آب و هوا، سفرهای کوتاهی می کنند.

صادقیان با بیان اینکه پرنده کورکور ۳۳ تا ۴۰ سانتیمتر طول دارد و در راسته شاهین سانان قرار دارد، افزود: کورکور بال سیاه از لاشه ها و غذاهای پرندگان دیگر مانند حواصیل و باکلان و نیز حشرات خزندگان، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می کند.

دیگر خبرها

  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • معرفی میش مرغ ایرانی از ویژگی ظاهری تا محل زیست این پرنده (+عکس)
  • پرواز فلامینگو‌ها برفراز گاوخونی اصفهان
  • پرندگان در خواب هم آواز می‌خوانند
  • کشف ۱۵ سهره وحشی در خرامه
  • ‌کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه
  • مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
  • ‌کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در «خرامه» فارس
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف‌زیست محیطی در آذربایجان‌غربی
  • پرنده کمیاب «کورکور» در تکاب تیمار و رهاسازی شد