Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

ایالات متحده آمریکا در جلسه بامداد چهارشنبه شورای امنیت طرح روسیه درباره برقراری امنیت جمعی در خلیج فارس را رد کرده است. 

به نوشته وبگاه المانیتور، روسیه که رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه اکتبر است، این طرح را با توجه به بروز چند حادثه امنیتی در خلیج فارس در سال جاری میلادی پیشنهاد داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در آغاز نشست شورای امنیت طرحی را برای خلیج فارس پیشنهاد داد که به کشورها اجازه می‌داد به تنش‌های بالقوه در بحبوحه تنش‌ها پاسخ دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «روسیه، طرح امنیت جمعی برای این منطقه را پیشنهاد داد که خواستار ایجاد ساز و کارهایی برای پاسخ جمعی به بسیاری از تهدیدها و چالش‌ها بود.» وزیر خارجه روسیه گفت این طرح با مشارکت ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اجرا خواهد شد.

« کلی کرافت »، نماینده ایالات متحده آمریکا این طرح را رد کرد و مدعی شد که هر طرحی بدون متوقف کردن «تخلفات ایران از قوانین بین‌المللی» بیهوده خواهد بود.

کرافت گفت: «می‌دانم که همکاران روسیه‌ای من، پیشنهاد ایجاد یک ساز و کار امنیتی در خلیج [فارس] برای پیشبرد امنیت در منطقه را پیشنهاد داده‌اند. ضمن احترام، فکر می‌کنم راه حل این مسئله خیلی آسان‌تر است.»

وی اضافه کرد: «این شورا، باید  صرفاً شجاعت لازم را داشته باشد و ایران را در برابر تعهدات بین‌المللی‌اش پاسخگو کند.»

لاوروف در این جلسه از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد. او گفت: «توسل به باج‌خواهی و دیوسازی از یک کشور اشتباه است. لازم است ما سرزنش‌ و سوءظن‌های دوجانبه را کنار گذاشته و از تحریم، اولتیماتوم و اقدامات تحریک‌آمیز فاصله بگیریم.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پس از آن بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گرفته است. هر دوی این تلاش‌ها با مخالفت اعضای شورای امنیت روبه‌رو شد.

آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن چند روز بعد (روز۳۰ مرداد) با ارائه ابلاغیه‌ای به رئیس وقت شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز  ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شورای امنیت کلی کرافت خلیج فارس روسیه شورای امنیت آمریکا قوانین بین المللی شورای امنیت بین المللی علیه ایران خلیج فارس تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

قطعنامه پیشنهادی کشور‌های آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت ۱۵ عضوی سازمان ملل به ۹ رای موافق بدون مخالفت یا همان وتوی اعضای دائم (آمریکا، روسیه، انگلیس، چین و فرانسه) دارد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

قطعنامه‌ای که آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ارائه دادند، تنها هدفش روسیه بود.

این رای گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد؛ ادعایی که روسیه آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل پس از رای گیری به شورای امنیت گفت که این رای " شرم آور است. "

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت که واشنگتن برای متهم کردن مسکو تلاش می‌کند و افزود که روسیه به زودی مذاکرات خود را با اعضای شورا درباره پیش نویس قطعنامه خود با هدف حفظ صلح در فضا آغاز خواهد کرد. 

نبنزیا خطاب به گرینفیلد گفت: "ما خواهان ممنوعیت قرار دادن هر نوع سلاح در فضا هستیم، نه فقط سلاح‌های کشتار جمعی، اما شما این را نمی‌خواهید. بگذارید همین سوال را از شما بپرسم: چرا؟ " 

ایالات متحده آمریکا، تنها کشوری که از سلاح هسته‌ای در جنگ استفاده می‌کند، و ژاپن، تنها کشوری که با یک سلاح هسته‌ای مورد حمله قرار گرفت، با ارائه قطعنامه‌ای پیشنهادی به شورای امنیت سازمان ملل، از کشور‌های متعهد به معاهده «فضایی ماورای جو» خواستند چنین سلاح‌هایی را توسعه ندهند و از استقرار آنها در فضا خودداری کنند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «هر گونه قرار دادن سلاح هسته‌ای در مدار زمین بی‌سابقه، خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود.»

آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

دولت آمریکا پیش از این، به کنگره و همچنین متحدان خود در اروپا درباره توانمندی‌ استقرار جنگ‌افزارهای هسته‌ای روسیه در فضا، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، اطلاع داده بود.

روسیه، یکی از طرف‌های معاهده « فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ که از قراردادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند، قبلاً اعلام کرده بود که با استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا مخالف است.

وزیر دفاع روسیه نیز ساخت چنین سلاحی را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان روسیه گفت: مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

اطلاعات مربوط به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا پس از آن فاش شد که مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای غیرمعمول نسبت به یک «تهدید جدی امنیت ملی» هشدار داد.

معاهده «فضایی ماورای جو » که توسط حدود ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه به تصویب رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در فضا یا استقرار «سلاح‌ها در فضای خارج از جو» را به هر شکل دیگری ممنوع می‌کند.

«یوکو کامیکاوا» وزیر امور خارجه ژاپن که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت، گفت که حتی در محیط تقابلی جنگ سرد، رقبا توافق کردند تا اطمینان حاصل کنند که فضای بیرونی صلح‌آمیز باقی می‌ماند. او گفت که ممنوعیت قرار دادن هرگونه سلاح کشتار جمعی در فضا امروز نیز باید رعایت شود.

سفیر آمریکا گفت: همه طرف‌های معاهده باید به ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های مخرب متعهد شوند و ما باید از همه کشورهای عضوی که هنوز طرف آن نیستند بخواهیم بدون تاخیر به آن بپیوندند.

او گفت که ایالات متحده مشتاقانه منتظر تعامل با سایر ۱۵ عضو شورای امنیت "برای ایجاد اجماع در مورد این متن" است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • امضای دبیر شورای عالی امنیت ایران پای یک تفاهمنامه امنیتی با روسیه /دیدار احمدیان با مقامات چین و برزیل
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه
  • اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه + جزئیات
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • هشدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به کشورهایی که اجازه استقرار مراکز امنیت سایبری خود را به رژیم صهیونیستی داده‌اند
  • دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه می‌رود/ علت چیست؟