Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@16:49:48 GMT

همه مشکلات صنعت را به گردن بانک ها نیاندازیم

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۱۳۰۸

همه مشکلات صنعت را به گردن بانک ها نیاندازیم

به گزارش افکارنیوز،

با وجود اینکه ریشه بسیاری از مشکلات تولیدی ایران هم در عواملی همچون کوچک شدن اقتصاد و کاهش حجم تجارت جهانی ناشی از همه گیری ویروس کرونا و البته بی توجهی به مسائلی همچون افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده باید جستجو کرد، برخی سعی دارند که بانک ها را مقصر رکود حاکم بر صنایع ایران جلوه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که دکتر محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با نسیم اقتصاد می گوید :  بی انصافی است که همه مشکلات مربوط به تعطیلی بنگاه های تولیدی را به گردن بانک ها بیانداریم. 

وی افزود: بانک یک نهاد خدمات رسان بوده و در قبال سپرده گذاران خود متعهد است. وقتی تسهیلاتی از طرف بانکی پرداخت می شود باید پیگیری های لازم برای وصول معوقات هم باشد. شکی نیست که بانک باید طلب خود را دریافت کند تا بتواند آن را در اختیار دیگر متقاضیان قرار دهد، شغل ایجاد کند و از تولید حمایت کند.

در غیر این صورت ریسک تامین نقدینگی در بانک ها بالا می رود  و به سمت ورشکستگی و تراز منفی پیش می روند.

دکتر زنگنه با تاکید بر نقش مهم بانک ها در تامین سرمایه بخش تولید کشور گفت: در شرایط کنونی باید به عملکرد بانک های دولتی و خصوصی در حمایت از تولید نمره خوب داد.

وی با بیان اینکه نقدهایی هم به نظام بانکی در خصوص سود بالا، بروکراسی اعطای تسهیلات، سفته بازی در بازارها و غیره وارد است، خاطرنشان کرد: بر اساس یک کار پژوهشی، بخش عمده دلایل تعطیلی کارخانجات و بنگاه های تولیدی کسری منابع در گردش است و از آن جایی که این منابع از طریق بانک ها تامین می شوند، بانک ها مقصر می شوند در حال که ایراد اصلی آن به قانون بانکداری بر می گردد که باید اصلاح شود.

نماینده مردم تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات در مجلس یازدهم افزود: البته در شرایط کنونی تعییرات قیمت ارز،  تورم و مشکلات تامین مواد اولیه و واردات کالا نیز در تعطیلی بنگاه های تولیدی نیز تاثیر دارد.

گفتنی است؛ اخیرا این ادعا مطرح شده که بانک‌ها نه تنها حامی تولید نیستند، بلکه گاه علیه تولید و فعالان اقتصادی نیز اقدام می‌کنند.

به تازگی برخی رسانه ها و به ویژه رسانه ملی با انتشار گزارش هایی به مخاطبان این گونه القا می کنند که بانک ها گویا با «تولید» در کشور عناد دارند و چوب لای چرخ بنگاه های اقتصادی می گذارند. این انتقادها در شرایطی مطرح می شود که آمارهای اعلامی از رشد پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی  حکایت می کند .در پنج ماه نخست امسال بیش از 5 هزار و 60 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط نظام بانکی پرداخت شده است که یک هزار و 559 هزار میلیارد ریال آن به بخش صنعت و معدن و صنایع مرتبط پرداخت شده است. این عدد رشد 71 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که بسیار چشمگیر است. از این مبلغ یک هزار و 200 هزار میلیارد ریالش به عنوان سرمایه در گردش به واحدها پرداخت شده و در واقع 77 درصد کل تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و معدنی مربوط به این بخش بوده است. اگر حمایت بانک ها از این بنگاه های اقتصادی نبود، با توجه به اعمال تحریم و شیوع بیماری کرونا، بدون شک بحران در این حوزه رخ می داد.

جدای از این نقش بانک ها در کاهش اثرات مالی همه گیری ویروس کرونا در بخش های مختلف هم چشم گیر بود .به طوری که شاهد بودیم در مدت بسیار کوتاهی کمک یک میلیون تومانی به حساب مردم واریز شد. از سوی دیگر صنوف آسیب دیده از کرونا نیز مشمول دریافت تسهیلات بانکی شدند. آنگونه که آمارها نشان می دهد تاکنون بیش از 60 درصد اصناف تسهیلات خود را دریافت کرده  و مابقی نیز در زمان مقرر این منابع را دریافت خواهند کرد.

 تامین مالی بسیاری از پروژه های بزرگ صنعتی که هیچ کنسرسیوم و فعال بخش خصوصی قادر به پوشش هزینه های آن نیست از دیگر اقدامات نظام بانکی برای رشد اقتصادی و شکوفایی و جهش تولید است که نمی توان چشم روی آن بست.

با این اوصاف برخلاف آنچه برخی از رسانه های خبری اعلام کرده اند، بانک ها همواره حامی تولید بوده و این نقش حمایت گری در ماه های گذشته بیشتر هم شده  است . بی توجهی به تمام اقدامات  و خدمات انجام شده توسط نظام بانکی برای حمایت از تولید و صنوف اعتراض برخی از مدیران بانکی را نیز به همراه داشته است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: صنعت نظام بانکی اعطای تسهیلات نظام بانکی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۱ درصد رسید.

بیشتر بخوانید: سقف برداشت از حساب‌های بانکی چقدر شد؟

این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به ۲۹ فروردین ماه. نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با ۴ صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۲ درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۲ فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۴۸ درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری ۲۳.۶۲ درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش ۴ صدم درصدی همراه شد و به ۲۳.۵۸ درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶ درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به ۵ مهرماه سال ۱۴۰۲ با رکوردشکنی ۱۰ سال به ۲۳.۸۰ درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ماه به ۲۳.۷۱ درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد. برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به نام بازار بین بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین بانکی گفته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228396 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!