Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز، نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در برنامه پیگیری شبکه خبر درباره ماجرای برگشت محصولات گوجه فرنگی از عراق، گفت: مقداری گوجه فرنگی باران زده و سرما زده بود که در بخش های کوهستانی قرار داشته که متاسفانه وارد مرز عراق شده است.
او ادامه داد: سازمان حفظ نباتات و قرنطینه کشور عراق مشاهده کرده که کیفیت و بسته بندی های گوجه فرنگی ها خوب نبوده و همین موضوع باعث شده که این محصولات را رد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اظهار کرد: کشور عراق تنها این محصولات را رد و مرجوع کرده ولی  در مجموع همه گوجه فرنگی های ایران از بین  رفته و یا برگشت نخورده است.

نورانی تاکید کرد: بیشتر این محصولات از مرز پرویز خان بوده و گوجه فرنگی ها برگشت خورده از این مرز بوده است.

او با بیان اینکه  ما هر روز صادرات محصولات را از مرزهای مختلف به عراق انجام می دهیم، متاسفانه یک مقدار صادرات محصولات ما از ریل خارج شده است، افزود: صادر کنندگانی که وارد بحث صادرات می شوند اطلاعات کافی ندارند و با هر بسته بندی و کیفیت صادرات انجام می دهند که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد در این بخش می شود‌.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی بیان کرد: باید نظارت در این بخش افزایش یابد و مانع صادرات محصولات این چنینی گرفته شود تا خدایی نکرده این چنین اتفاقاتی در حوزه صادرات رخ ندهد و محصولات برگشت داده شود چراکه اجرایی چنین اقدامانی باعث خدشه دار شدن حوزه صادرات در این زمینه می شود بنابراین باید نظارت در این حوزه افزایش یابد.

نورانی توضیح داد: صادرات محصولات کشاورزی باید شناسنامه دارو با بهترین و کیفیت و بسته بندی این این صادرات انجام شود تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

نورانی با بیان اینکه متاسفانه تصمیمات خلق الساعه که برای صادرکنندگان گرفته شده باعث شده که صادرکنندگان شناسنامه دار عقب‌نشینی کنند، گفت: در چنین شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بر ایران تحمیل شده و بحث‌های مالی و بانک‌ها متوقف شده نمی‌توانیم تصمیماتی که در حوزه ارز گرفته شده به سرعت انجام دهیم.

او ادامه داد: در چنین شرایطی نمی‌توانیم تعهدات ارزی در حوزه صادرات به موقع انجام دهیم.
نورانی با بیان اینکه در دورانی که تحریم‌ها وجود نداشت صادرات را بدون انتقال ارز انجام می‌دادیم افزود: بنابراین در شرایط کنونی کشور باید صادرکنندگان شناسنامه‌دار را حمایت کند تا ما بتوانیم کار صادرات را دنبال کنیم.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی بیان کرد: تا امروز مشکلی در حوزه صادرات گوجه فرنگی یا صادرات محصولات کشاورزی وجود نداشت البته در برخی از مواقع چنین اتفاقاتی در مرز‌ها رخ می‌داد و با توجه به آنکه محصولات تولیدی و صادراتی در شهر‌های نزدیک به کشور عراق بوده بنابراین شاهد آن بودیم که این استان‌ها بسته بندی‌های را بدون کیفیت انجام می‌دادند و ما امیدواریم با جدی‌تر شدن نظارت‌ها شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

او در مورد افزایش قیمت گوجه‌فرنگی هم گفت: به طور معمول محصولات صیفی جات مانند گوجه‌ فرنگی تا پانزدهم آبان ماه تولید می‌شد و به دلیل همراه بودن آب و هوا مشکلی در توزیع گوجه فرنگی نداشتیم، اما به دلیل وقوع یک سرمای زود رس در مهر ماه دچار مشکل شدیم.

او با بیان اینکه با توجه به آن که محصولات صیفی جات ما در فضای باز تولید می‌شد شاهد آن هستیم که در یک مقطع کوتاه با کمبود رو به رو شویم، گفت: بیشترین تولید ما در ۶ ماهه دوم سال در گلخانه‌ها است و ما حدود ۱۶ هزار هکتار کشت سبزیجات در گلخانه داریم که ۸ هزار در آن مختص به گوجه فرنگی است.

نورانی تصریح کرد: از پانزدهم تا بیستم آبان تولید محصولات صیفی جات ما آغاز می‌شود و گوجه فرنگی‌های سرما زده شده در پیش از این تاریخ بوده بنابراین حدود ۲ هفته با این مشکل مواجه هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک این کمبود رفع شود.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اظهار کرد: ۵ میلیون تن نیاز ما به تولیدات گوجه فرنگی است که ۱۵ تا ۲۰ درصد آن صادر می‌شود و مابقی در صنایع مرتبط از جمله تولید رب، سس و انجام می‌شود. ما حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان مصرف ما در حوزه گوجه فرنگی‌های تازه است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: محصولات کشاورزی عراق گوجه فرنگی صادرات صادرات گوجه فرنگی ارز عراق گوجه فرنگی صادرات گوجه فرنگی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی صادرات محصولات گوجه فرنگی گوجه فرنگی ها حوزه صادرات بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۱۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

وزیر نفت عراق اعلام کرد بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عراق نیوز، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات از شمال این کشور هستند.
عبدالغنی گفت:«ما صادرات نفت از میادین نفتی کردستان عراق را از سر می‌گیریم».
وی اضافه کرد اخیراً قراردادی بین وزارت برق عراق و یک شرکت فعال در بخش گاز این کشور در منطقه کردستان بسته شده است.

وزیر نفت عراق تاکید کرد هدف این قرارداد تسهیل انتقال 100 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

اقتصاد و سیاست عراق روی پایه چاه نفتتمدید 5ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

عبدالغنی توضیح داد دولت فدرال بغداد از دولت اقلیم کردستان خواسته نفت تولید شده در شمال این کشور را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تحویل دهد تا بتوانند صادرات نفت شمال را از طریق ترکیه از سر بگیرند.
وی گفت:«ما با دولت اقلیم کردستان برای تحویل نفت تولید شده در شمال به سومو صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم آن را از طریق بندر جیهان ترکیه و خط لوله‌ای که عراق و ترکیه را با هم متصل می‌کند صادر کنیم».

ترکیه از 25 مارس 2023 صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت عراق را از این خط لوله که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، متوقف کرده است.
این تصمیم ترکیه برای توقف صادرات نفت عراق به دنبال رای اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس گرفته شد.
طبق این رای، ترکیه باید 1.5 میلیارد دلار غرامت به بغداد به خاطر آسیب‌های ایجاد شده توسط صادرات نفت کردستان بدون اجازه دولت فدرال عراق بین 2014 و 2018، پرداخت می‌کرد.
کردستان در 2013 صادرات مستقل نفت خام را آغاز کرد که از نظر بغداد غیرقانونی بود.
انتهای پیام/42

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است
  • ۳۵ قلم کالا از مازندران به عراق صادر شد