Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@08:58:43 GMT

جان عشاقی که به زمانِ رسید

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۱۸۳۶

جان عشاقی که به زمانِ رسید

«درویشی مرد پیدا کردن گمشده‌های موسیقی است. او سال‌هاست که در کوه و کمر می‌گردد و هنرمندان بومی متعلق به مناطق مختلف را پیدا می‌کند و موسیقی آنها را به‌عنوان میراث فرهنگ و هنر جمع‌آوری می‌کند.»

 برای معرفی و سخن گفتن از محمدرضا درویشی همین یک جمله از زنده یاد محمدرضا شجریان کفایت می‌کند و البته او نیزارادت به استاد شجریان را اینگونه توصیف می کند:«صدای محمدرضا شجریان شبیه هیچ خواننده‌ای در صدسال گذشته نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... او با قلب مردم ایران آمده و در تاریخ و فرهنگ ایران است و در قلب همه مردم ایران خواهد ماند....»
محمدرضا درویشی آهنگ‌ساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دائره‌المعارف سازهای ایران است و نام او با فرهنگ و هنر ایران گره خورده؛ مردی که سال‌ها در کاووش و جست‌و‌جوی میراث کهن ایران زمین بود تا آن را به گوش تاریخ برساند و امروز هنرش در کنار آثار دیگر بزرگان موسیقی ایران به چشم می‌خورد. اگرچه بیشتر فعالیت‌ها و دلبستگی‌های درویشی در موسیقی اقوام ایران بوده و تألیفات و پژوهش‌های گسترده هم در این زمینه داشته اما تلاش و تفکر او در موسیقی تنها به این بخش خلاصه نمی‌شود بلکه پیش از آن و حتی از ابتدای حضورش به دنیای هنر، علاقه‌مندی‌اش به موسیقی ایرانی  و آهنگسازی در این زمینه بود. درویشی آهنگسازی را از استادش مرتضی حنانه مشق کرده است و تحت تأثیر او به این حرفه گرایش پیدا کرد و توانست آثار درخشانی هم به منصه ظهور برساند. آلبوم‌هایی همچون: «گنبد مینا و جان عشاق» با صدای محمدرضا شجریان که کاری مشترک با پرویز مشکاتیان بود. «جان عشاق و گنبد مینا» مانند دیگر آلبوم‌های محمدرضا شجریان، آراسته به اشعار زیبای حافظ و باباطاهر است؛ عاشقانه‌هایی که پرویز مشکاتیان و محمدرضا درویشی با نوای دل انگیز پیانو جواد معروفی روی ملودی به تصویر کشیده‌اند. این آلبوم که در مایه دشتی و بیات است 10 قطعه دارد که سه قطعه آن بی‌کلام بوده و از سوی شرکت دل آواز منتشر شده است. از دیگر آثار درویشی می‌توان به آلبوم «زمستان» اشاره کرد با صدای شهرام ناظری، همچنین «موسم گل»، با صدای ایرج بسطامی و «شوق نامه» با صدای همایون شجریان که شامل بازخوانی ۲۲ تصنیف‌ منسوب به عبدالقادر مراغه‌ای بود و البته آلبوم «زمان» که سال 97 منتشر شد اثری با چهار قطعه که به گفته خالق آن این قطعه‌ها هر کدام متعلق به دهه‌ای از زندگی او در بازه زمانی ۲۰ تا ۶۰ سالگی هستند. محمدرضا درویشی همچنین کارهایی در موسیقی نواحی ایران به یادگار تولید کرده است که هر یک تاریخچه‌ای موزیکال از اقوام ایران است، آثاری همچون «موسیقی مازندرانی»، با صدای ابوالحسن خوشرو نورالله علیزاده، «هفت اورنگ»، «آیینه و آواز»، «موسیقی حماسی ایران»، «موسیقی شمال خراسان» و... از دیگر فعالیت‌های ارزنده او ساخت موسیقی فیلم است مانند «وقتی همه خوابیم» به کارگردانی بهرام بیضایی، «آتش سبز» به کارگردانی محمدرضا اصلانی، «باد و مه» محمد علی طالبی و....
درویشی چند روزی است که پا در سن 65 سالگی گذاشته است. او متولد 25 مهر به سال 1334 در شهر شیراز است و از همان دوران نوجوانی (11 سالگی) تا به امروز همچنان پرتلاش و باشوق بسیار به تألیف موسیقی می‌پردازد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: محمدرضا شجریان محمدرضا درویشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۱۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نادر کاشانی پیشکسوت تیم ملی بسکتبال ایران درگذشت

به گزارش صدای ایران، نادر کاشانی پیشکسوت و کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال ایران، پس از چندین روز بستری شدن در بیمارستان، امروز (دوشنبه - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دار فانی را وداع گفت.

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴ هم در ترکیب تیم ملی حضور داشت و سال ۱۳۵۷ از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

صدای ایران این ضایعه را به خانواده کاشانی و جامعه بسکتبال تسلیت می‌گوید.

دیگر خبرها

  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • اسدآباد میزبان مینی بسکتبال انتخابی تیم ملی ۲۰۳۰
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
  • کمک ۲۳ میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان
  • نادر کاشانی پیشکسوت تیم ملی بسکتبال ایران درگذشت
  • (عکس) امین حیایی در آغوش دوست دیرینه اش!
  • نویز کنسلینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟
  • امین حیایی در آغوش دوست دیرینه اش!