Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@20:14:38 GMT

آلودگی هوا ریسک آلزایمر و پارکینسون را افزایش می دهد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۲۸۴۹

آلودگی هوا ریسک آلزایمر و پارکینسون را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه هاروارد آمریکا در مطالعه بلندمدت از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ بیش از ۶۳ میلیون آمریکایی به رابطه قوی بین آلودگی هوا و اختلالات مغزی پی بردند.

«ژیائو وو» ف سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد قرارگیری بلندمدت در معرض ذرات ریز PM۲.۵ با افزایش ریسک زوال سلامت نورولوژیکی مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

در طول چند سال گذشته، تحقیقات متعددی نشان داده اند که قرارگیری در معرض مواد شیمیایی از جمله آفت کش‌ها و آلودگی هوا موجب بروز تغییرات بیولوژیکی منجر به فساد عصبی می‌شود.

محققان دریافتند به ازای افزایش هر ۵ میکروگرم در مترمکعب در غلظت سالانه PM۲.۵، احتمال بستری شدن در بیمارستان به خاطر بیماری پارکینسون، آلزایمر و سایر انواع زوال عقل ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته محققان، زنان، افراد سفیدپوست و ساکنان شهری، بیش از اقشار دیگر در برابر این شرایط اسیب پذیر هستند.

کد خبر 5053931

منبع: مهر

کلیدواژه: آلودگی هوا آلزایمر پارکینسون ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا سیما سادات لاری کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی تهران سلامت زنان سازمان بیمه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیمارستان سازمان غذا و دارو سلامت روان تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان برای آزمایش عملکرد این بافت به بررسی اثر اکسید گرافن و نانولوله‌کربنی چندجداره روی بافت ریه پرداختند. نتایج نشان داد که نانولوله‌ها برهمکنش جدی‌تر با بافت ریه دارند.

مینی ریه انسانی که توسط دانشمندان دانشگاه منچستر تولید شده، می‌تواند در هنگام قرار گرفتن در معرض نانومواد خاص، رفتاری شبیه به ریه واقعی داشته باشد. با این کار نیاز به استفاده از حیوانات در کارآزمایی‌های بالینی به حداقل می رسد.

دکتر ساندرا ورانیک زیست شناس سلولی و نانولوژیکولوژیست که رهبر این تیم تحقیقاتی را به عهده دارد معتقد است که مدل‌های حیوانی در آزمایشگاه‌ها کاملا حذف نمی‌شوند اما این ریه مصنوعی مینیاتوری می‌تواند میزان استفاده از حیوانات را بسیار کم کند.

ارگانوئیدهای ریه در یک ظرف حاوی سلول‌های بنیادی انسان رشد می‌کنند و ساختارهای چند سلولی و سه‌بعدی دارند که ویژگی‌های کلیدی بافت‌های انسانی مانند پیچیدگی سلولی را باز آفرینی می‌کند. آن‌ها به طور فزاینده‌ای برای درک بهتر بیماری‌های مختلف ریوی، از فیبروز کیستیک گرفته تا سرطان ریه و بیماری‌های عفونی از جمله SARS-COV-۲ استفاده می‌شوند.

با این حال، توانایی آن‌ها در گرفتن پاسخ بافت به قرار گرفتن در معرض نانومواد تاکنون بررسی نشده است. برای مشخص شدن رفتار این مدل ارگانوئید در برابر نانومواد کربنی، دکتر رحف ایسا، در گروه تحقیقاتی ورانیک، روشی را برای وارد کردن دوز دقیقی از نانومواد کربنی در لومن ارگانوئید ارائه کرد. این ساختار رفتار واقعی اپیتلیوم ریوی آپیکال، بیرونی‌ترین لایه سلول‌های تنفسی ریه را، شبیه‌سازی کردند.

داده‌های تحقیقات موجود که روی حیوانات انجام شده نشان داده است که نوعی از نانولوله‌های کربنی چندجداره (MWCNT) می‌تواند عوارض جانبی در ریه‌ها ایجاد کند و منجر به التهاب مداوم و فیبروز شود. این گروه تحقیقاتی همان نتایج را با استفاده از ارگانوئیدهای ریه انسانی به دست آوردند.

یافته‌های آن‌ها نشان داد که اکسید گرافن در مخاط دستگاه تنفسی گیر می‌افتد اما نانولوله‌های کربنی می‌توانند نفوذ و برهمکنش بیشتری با سلول‌های آلوئولار داشته باشند. در واقع این بافت مینیاتوری می‌تواند به بررسی تعامل میان نانومواد با بافت‌های انسانی در سطح سلولی کمک کند.

کد خبر 6086073 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • جفت در بروز دیابت بارداری نقش دارد
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد
  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی‌شود
  • اسرائیل راهبردی برای شکست دادن ایران یا نابود کردن متحدان آن دارد؟ | بازی بلندمدت ایران در خاورمیانه | اسرائیل نشان داد که نمی‌تواند در چند جبهه بجنگد