Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: انتقال سه یوزپلنگ در اسارت در پارک پردیسان تهران به زادگاهشان در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان اقدامی ارزشمند است که احتمال زادآوری به طور طبیعی این گونه ارزشمند در خطر انقراض را مهیا کرد.
عیسی کلانتری شامگاه چهارشنبه در پایان بازدید خود از پارک ملی توران در شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: وضعیت جسمانی، فیزیکی و میزان فعالیت و تحرک یوزپلنگ‌های انتقال یافته به پارک ملی توران رضایت‌بخش است و انتظار می‌رود احتمال زادآوری به طور طبیعی در این گونه ارزشمند با انتقال به زادگاهشان افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به گذشت 6 ماه از انتقال یوزپلنگ‌ها از پارک پردیسان تهران به پارک ملی توران در شرق استان سمنان، ادامه داد: از زمان انتقال یوزپلنگ‌ها به توران، 20 قلاده یوز جدید در اطراف آنان مشاهده شد.
وی اضافه کرد: احداث مرکز تحقیقات تکثیر یوز و خروج دام از محدوده پارک ملی توران و فنس کشی و کاهش سرعت در محور شاهرود- سبزوار از جمله اقدام‌های مهم و ارزشمند برای تکثیر و زادآوری یوزپلنگ‌آسیایی در این منطقه است، اما باید این اقدامات تکمیل شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این زمینه کمک می‌کند تا هر چه‌سریع تر طرح‌ها تکمیل شود.
کلانتری تصریح کرد: در زمان حاضر تمام مراتع محدوده پارک ملی توران از حضور دام تخلیه شدند و این اقدام ارزشمند است ولی باید تلاش شود مراتع باقیمانده محدوده امن نیز از حضور دام تخلیه شوند.
وی بیان کرد: تامین آب حیات وحش نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و براساس گفته‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار است شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان با صدور مجوز حفر چاه در نقطه‌ای مناسب و ایجاد استخر نیمه‌طبیعی برای تامین آب حیات وحش کمک کند.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: تامین آب برای حیات وحش و یوزپلنگ‌ها مهمترین دغدغه‌ است و انتظار می‌رود تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌ها اجرایی شود تا با تامین نیازهای اولیه شاهد افزایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: باید تلاش شود با تامین و تکمیل زیرساخت‌ها در پارک ملی توران و تکثیر نسل یوزپلنگ‌ آسیایی در این منطقه به صورت طبیعی یا مصنوعی این گونه ارزشمند را از لبه انقراض خارج کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست فردا نیز از دیگر مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بازدید خواهد کرد.
یوزپلنگ گونه‌ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کنند.
منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شرق استان سمنان قرار دارد.
ایران پوزپلنگ ماده سه ساله است که اواسط فروردین امسال از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان 700 هکتاری در پارک ملی توران منتقل شده است.
کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده‌ در اسارت که سالها در پارک پردیسان با هدف تکثیر نگهداری می‌شدند، از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.
کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب 10 آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و 11 آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.
کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه 1386 در 4 ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین 1390 در سه ماهگی به اسارت در آمدند و در فروردین امسال به زادگاه‌شان در پارک ملی توران بازگردانده شدند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پارک پردیسان تهران سازمان حفاظت محیط پارک ملی توران پارک ملی توران حفاظت محیط زیست گونه ارزشمند استان سمنان یوزپلنگ ها حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۲۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج

به گزارش خبرنگار مهر؛ به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک پیش از ظهر پنج شنبه برنامه تور پرنده نگری با حضور کارشناسان اداره کل و اداره محیط حفاظت زیست، اعضای خانه محیط زیست و جمعی از دوست داران طبیعت و محیط زیست در پارک جنگلی آبیدر سنندج برگزار شد.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست کردستان گفت: حیات وحش و به ویژه پرندگان از ثروت‌های طبیعی و ملی کشور به شمار می‌روند و با توجه به نقش و اهمیت پرندگان در طبیعت است که می‌توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی پرندگان مهاجر و بومی منطقه پی برد.

امیر حشمتی با اشاره به اهمیت آموزش‌های همگانی محیط زیستی در میان اقشار مختلف جامعه افزود: هدف از اجرای این برنامه، آشنایی هرچه بیشتر عموم مردم و دوست داران محیط زیست به صورت عملی با اهمیت و ارزش زیستگاه‌های طبیعی، منابع آبی و پرندگان مهاجر و بومی ساکن در استان است.

نوید زمانی مدرس حوزه محیط زیست و تنوع زیستی دانشگاه کردستان هم در این برنامه ضمن بیان اهمیت پرندگان اظهار کرد: پرنده نگری به ما می‌آموزد که به جای اسلحه در دست گرفتن و بیجان کردن جانوران وحشی، دوربین در دست بگیریم و این مخلوقات بی نظیر خداوندی را نظاره کنیم و از دیدن رقاصی و حرکات موزون آنها در سطح آب لذت ببریم و تصاویر آنها را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: پرندگان در طبیعت و زنجیره غذایی، کارکرد بالایی دارند و امروزه، اکثر کشورها از نقش آنها در طبیعت گردی و اکوتوریسم برای کسب درآمد و رونق اقتصادی استفاده می‌کنند

در ادامه شورش وهابی پرنده شناس و محقق محیط زیست نیز ضمن معرفی گونه‌های متنوع پرندگان بومی و مهاجر استان، لزوم حفاظت و صیانت از این زیستمندان را برای شرکت کنندگان در برنامه پرنده نگری بیان کردند.

در ادامه شرکت کنندگان با استفاده از تلسکوپ مخصوص پرنده نگری و دوربین چشمی، پرندگان مهاجر را به نظاره نشستند و پرندگانی همچون انواع سسک، بلبل خرمایی و دم سرخ، غراب، قرقری و.. را از نزدیک مشاهده کردند.

کد خبر 6081868

دیگر خبرها

  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • اولین تصویر از نخستین بره آهو‌های متولدشده سال ۱۴۰۳ در پارک ملی توران
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان خوزستان