Web Analytics Made Easy - Statcounter

اواسط مهر ماه سالجاری چند عکس در فضای مجازی منتشر شد که نگرانی مردم و آشفتگی بازار را در پی داشت؛ در یکی از این عکس‌ها تصویری از برگه‌ای بر سر در نانوایی با یک جمله کوتاه "نان نداریم" نمایش داده شده بود.

مشکلی در تهیه و یا توزیع آرد در استان آذربایجان غربی موجب شد تعدادی نانوایی از پخت باز بمانند و ترس و دلهره از کمیاب شدن و یا گرانی نان سرتاسر کشور را فرابگیرد و حتی وسوسه فروش نان تعدادی سودجو را به خرید و انتقال نان از استان کردستان به استان آذربایجان غربی تحریک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان این سوال مطرح است که آیا نان گران می‌شود؟

دلالان آرد را با قیمت کیسه‌ای ١۲۰ هزار تومان می‌فروشند

یکی از خبازان سنندج به خبرنگار ایسنا گفت: بیش از ۶ ماه است که اقدام به ثبت مجوز برای دریافت آرد سهمیه‌ای کرده‌ایم اما متاسفانه تاکنون هیچ سهمیه‌ای به ما تخصیص داده نشده است.

وی اظهار کرد که به ناچار مجبور به استفاده از آرد آزاد شده‌اند که هر کیسه بیش از ١۲۰ هزار تومان قیمت دارد و عملا سودی از پخت نان برایشان باقی نخواهد ماند.

این خباز افزود: قبلا آرد را از دلالان به قیمت کمتری خریداری می‌کردیم و اکنون با افزایش قیمت به حدود ١۲۰ هزار تومان مجبوریم نانوایی را برای مدتی تعطیل کنیم.

دلالان در سیستم توزیع آرد دخالت دارند

وی با اشاره به عملکرد ضعیف بازرسان در سنندج تصریح کرد که اکثر دلالان خود در سیستم توزیع آرد دخالت دارند و آرد اضافی از نانوایی ها را با قیمت کمی خریداری می‌کنند و سپس در بازار آزاد با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند.

این خباز با اشاره به سابقه کار طولانی در نانوایی درپایان یادآور شد که شرایط توزیع آرد امسال بسیار نامناسب بوده و حتی قابل مقایسه با زمان جنگ تحمیلی نیز نیست.

تعویض آرد با گندم برای دلالان بسیار سودآفرین است

خبازی دیگر نیز از افزایش تقاضا برای خرید نان خبر داد و خاطرنشان کرد: سهمیه آرد دولتی نسبت به گذشته تغییری نکرده و این درحالی است که به علت تقاضای بالا نان و نبود آرد اضافی مجبوریم نانوایی را زودتر از گذشته تعطیل کنیم.

وی ادامه داد که در گذشته برای تامین کسری آرد، از بازار آزاد مقداری آرد خریداری می‌کردیم که اخیرا قیمت در بازار آزاد به شدت افزایش داشته و خرید آن صرفه اقتصادی برای ما ندارد.

این خباز گفت: قیمت هر کیسه آرد آزاد در خود کارخانه آرد حدود ١۴۰ هزار تومان است که دلالان هر کیسه آرد را به قیمت ١١۰ تا ١۲۰ هزار تومان می‌فروشند.

وی اظهار کرد که اکنون دلالان آرد را از نانوایی‌های که پخت کمتری دارند می‌خرند و در روستاها با گندم تعویض می‌کنند و گندم را با قیمت هر کیلو ۴ هزار تومان تحویل سیلو می‌دهند که سود بسیاری برای آن‌ها دارد.

این خباز نظارت‌های موجود را مناسب دانست و درپایان یادآور شد که تنها راه کوتاه کردن دست دلالان از بازار آرد و گندم واقعی کردن قیمت‌هاست.

نان گران نمی‌شود

محمد ابراهیم زارعی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در گفت و گو با ایسنا با رد شایعه گرانی نان در استان کردستان اظهار کرد که هیچ کمبود آرد و نان در کردستان وجود ندارد و به همه نانوایی ها بیش از سهمیه خود نیز آرد تعلق خواهد گرفت.

این درحالی است که چندی پیش توقیف خودرویی حامل یک هزار قرص نان در سقز خبر ساز شد و به شایعات کمبود آرد و نان دامن زد.

جمال صالحی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه قیمت آرد به صورت کشوری و توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود اعلام کرد که قیمت هر کیلو گندم دولتی ارسال شده به کارخانجات آرد از سال ۹۳ تاکنون تغییری نداشته و همان ۶۶۵ تومان باقی مانده است.

وی افزود: این درحالی است که قیمت تمام شده گندم بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان بوده و بیش از ۷۵ درصد یارانه به این موضوع تخصیص یافته است.

بیش از نیاز استان گندم داریم

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو گندم یارانه‌ای نوع دوم (به اصطلاح عام آزاد) ۹۰۰ تومان است تصریح کرد که هیچ گونه تصمیمی برای افزایش قیمت گندم و آرد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کردستان پنچمین استان از لحاظ تولید گندم است عنوان کرد که امسال بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم برداشت شده که نیاز استان تنها در حدود ۲۳۰ هزار تن است.

صالحی ادامه داد که مشکل پیش آمده در استان آذربایجان غربی به دلیل اشکال در شبکه توزیع آرد بوده که بلافاصله توسط مسئولان مربوطه برطرف شده است.

امکان قاچاق آرد به عراق منتفی است

وی در پاسخ به احتمال قاچاق گندم و آرد به خارج از کشور خاطرنشان کرد که بحث قاچاق آرد و گندم به کشور عراق منتفی است زیرا در این کشور آرد سهمیه‌ای به صورت رایگان توزیع می‌شود و به دلیل حجیم و سنگین بودن آرد و گندم امکان قاچاق منتفی است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کردستان گفت: به منظور کنترل و نظارت بر توزیع، تمام خودروهای توزیع آرد در استان مجهز به برچسب مخصوص با درج شماره اداره نظارت و بازرسی صمت و سازمان تعزیرات حکومتی است.

وی اظهار کرد که اتحادیه خبازان نیز موظف به چاپ دفترچه حسابرسی و بازرسی ویژه نانوایی‌ها شده‌اند که با توه به اطلاعات درج شده در آن می‌توان کم فروشی و موضوعات بهداشتی را به راحتی کنترل کرد.

صالحی در پایان یادآور شد که به خبازان درخصوص عدم تحویل کارت سهمیه آرد به افراد غیر هشدار داده شده که در صورت مشاهده هر تخلفی سهمیه آرد نانوایی قطع خواهد شد.

آرد و نان یکی از کالاهای پرتقاضا در جامعه است که بسیاری از مشاغل به وجود این کالای مهم وابسته است. پس از افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار و پخش اخبار کمبود آرد در استان آذربایجان غربی، تصورات مردم به سمت احتمال افزایش قیمت نان رفت که تمامی مسئولان استانی هرگونه افزایش قیمت و کمبودی را رد کرده‌اند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی ١۲۰ هزار تومان استان کردستان افزایش قیمت نانوایی ها آرد و گندم توزیع آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۳۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی بجنورد، گفت: نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی خرید گندم با میزان تورم همخوانی نداشته و مورد رضایت کشاورزان نیست. - اخبار استانها -

محمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، اظهار داشت: تعیین نرخ 17 هزار و 500 تومانی قیمت خرید تضمینی گندم در  سال 1403 مناسب و معقول نیست. طبق آخرین نرخ تعیین شده شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت تعیین شده  برای سال زراعی 1402 و 1403 مبلغ 19 هزار و 500 تومان اعلام شد که  متاسفانه این امر مطابق انتظار پیش نرفت و در نهایت به نرخ فعلی رسید.

وی افزود: عدم تعادل قیمت گندم و خرید تضمینی با میزان تورم  همخوانی نداشته و موجبات نارضایتی گندم‌کاران را در پی داشته است، چرا که در فصل کشت و نرخ‌گذاری دولت و مجامع قیمت‌گذاری 19 هزار و 500 تومان  تعیین شده بود که با وضعیت عملا دسترنج این قشر زحمت‌کش مغفول مانده و دیده نشده است.  

محمدی گفت: به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی بایدت روی این امر نظارت ویژه‌ای اعمال و از عدم اختلاف فاحش در نرخ‌گذاری بر اساس  میزان تورم  اقدام می‌کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی بجنورد با بیان اینکه گندم محصول استراتژیک کشور بوده و نرخ آن در میزان تولید موثر است، افزود:  باید در خرید تضمینی گندم به عنوان محصول استراتژیک  و راهبردی  در مسیر  رسیدن به خودکفایی در تولید  مشوق‌های ویژه به گندم‌کاران اعطا و نرخ واقعی در تولید محصول و خرید آن در زمان فصل کشت اعلام و برآورد شود.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است
  • اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌های محور گردشگری کاشان
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • قیمت حبوبات در میادین تره بار
  • اجرای طرح استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی نان‌های مسطح در کشور
  • پونه زار آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس
  • قیمت حبوبات در میادین و بازارهای میوه و تره بار تهران اعلام شد
  • پشت‌پرده سبوس‌گیری از آردها/ سلامت مردم قربانی سودجوها!
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟