Web Analytics Made Easy - Statcounter

با افزایش تعداد مبتلایان جدید به رقمی بیش از سه‌هزار نفر در روز، دانشگاه آزاد اسلامی وارد عمل شده و برای کمک‌رسانی به مردم در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. با شروع موج سوم بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر عزم خود را جزم کرده‌اند تا این ویروس را شکست دهند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، هفته اول مهرماه بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از موج سوم کرونا خبر داد؛ موجی که در آن تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان خیلی بیشتر از موج اول و دوم گزارش شده، به‌نحوی‌که در این میان نام استان‌های تهران و قم چشم‌نوازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اوصاف آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، با افزایش تعداد مبتلایان جدید به رقمی بیش از سه‌هزار نفر در روز، متاسفانه کشورمان اکنون در «موج سوم» ویروس کرونا و به‌عبارتی در یک بحران دیگر قرار گرفته است. هروقت حرف از بحران و حوادث در میان باشد، دانشگاه آزاد اسلامی نیز وارد عمل شده و برای کمک‌رسانی به مردم در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرد. این دانشگاه بارها در مواقع بحرانی نشان داده که رسالتش فراتر از یک دانشگاه نخبگانی است که صرفا فعالیت علمی انجام می‌دهد.

با شیوع موج اول و دوم کرونا نیز این دانشگاه بار دیگر در کسوت یک دانشگاه اجتماعی پای کار آمد و در همه موارد ازجمله موارد بهداشتی، علمی، پزشکی و حتی کمک‌های مردمی از هیچ کمکی دریغ نکرد. حالا با شروع موج سوم نیز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و بیمارستان‌های این دانشگاه بار دیگر عزم خود را جزم کرده‌اند تا این ویروس را شکست دهند. با شروع موج سوم تجهیزات و فعالیت‌های بیمارستان‌های دانشگاه آزاد در تهران افزایش پیدا کرده است. هرچند تعداد بستری‌ها و بیماران بیشتر شده، اما بیمارستان‌های این دانشگاه نیز ظرفیت‌های خود را افزایش داده‌اند.

علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از اقدامات بیمارستان‌های این دانشگاه در موج سوم کرونا سخن گفت. خوشدل گفت: «بعد از هشت ماه از شروع همه‌گیری و جهان‌گیری کرونا، حالا در موج سوم کرونا هستیم؛ این موج همراه با تعداد زیادی از مبتلایان با علامت است و متاسفانه تعداد زیادی از این بیماران نیاز به بستری در بیمارستان‌ها دارند.»

او با بیان اینکه متاسفانه موارد مرگ‌ومیر نیز بیشتر از موج‌های قبلی است، اضافه کرد: «درحال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به همکاری‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد، بیمارستان‌های خود را در جهت کنترل بیماری در اختیار این دانشگاه‌ها و به عبارت بهتر در چرخه ارجاع بیماران قرار داده است.»

  پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد بیماران کرونایی پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: «با این حال برای اینکه برای سایر بیماران در بیمارستان‌ها مشکلی پیش نیاید، بخش‌های خاصی را با تجهیزات مناسب به این کار اختصاص داده‌ایم. به‌طور مثال تعداد تخت‌های بخش‌های ویژه و آی‌سی‌یو افزایش پیدا کرده است و ما همراه با سایر عناصر نظام سلامت کشور در کنترل این بیماری به‌صورت فعالانه قدم برمی‌داریم.»

او در ادامه تصریح کرد: «اگرچه تعداد بیماران و طول مدت بستری نیز افزایش پیدا کرده و با کمبود تخت در کل کشور مواجه هستیم، ولی ما همراه و هم‌راستا با افزایش بیماران کرونایی، ظرفیت‌های بیمارستان‌های خود را نیز افزایش داده و درصورت مراجعه بیماران کرونایی، از آنان پذیرش می‌شود.»

خوشدل با بیان اینکه بیمارستان‌های این دانشگاه در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد، بیان کرد: «مدیریت‌های بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با افزایش بیماران کرونایی باید ظرفیت خود را نیز افزایش داده و منطبق با تعداد این بیماران پذیرش را انجام دهند. البته در بخش‌های ویژه با مقداری کمبود امکانات مواجه هستیم، چراکه باتوجه به تعداد زیاد بیماران آی‌سی‌یو، برخی از بیماران کرونایی مجبور هستند تا خالی شدن تخت منتظر بمانند.»

  جداسازی ورودی بخش‌های بیماران کرونایی از بخش‌های سفید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه پرستاران، اعضای هیات‌علمی و کادر درمانی بیمارستان‌های دانشگاه در خدمت مبارزه با همه‌گیری بیماری کرونا هستند، ادامه داد: «درحال حاضر در تهران سه بیمارستان فرهیختگان، بوعلی و امیرالمومنین بخش‌های ویژه‌ای را برای مراقبت از بیماران کرونایی درنظر گرفته‌اند. بخش‌ها نیز به‌گونه‌ای تنظیم شده است که حتی ورودی بخش‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی از بخش‌های سفید به‌صورت جداگانه تعبیه شده تا هیچ‌گونه خطری برای سایر بیماران ایجاد نشود.»

او درخصوص خدماتی که در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی به بیماران کرونایی ارائه می‌شود، توضیح داد: «از مرحله تشخیص که تست پی‌سی‌آر و سرولوژی است تا مرحله آخر که ترخیص بیماران است، در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد خدمات زیادی ارائه می‌شود. درواقع امکان انجام آزمایش‌ها برای تشخیص این بیماری بنابر همان تعرفه‌ای که وزارت بهداشت اعلام کرده، در بیمارستان‌ها وجود دارد و هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص به چشم نمی‌خورد.»

خوشدل با تاکید بر اینکه امکان انجام تست پی‌سی‌آر و سرولوژی در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است، اضافه کرد: «تا مرحله مراقبت‌های اورژانس و مراقبت‌های بخش‌های عادی و آی‌سی‌یو در این بیمارستان‌ها انجام می‌شود. بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند تحت‌نظر متخصصان پزشکی و مراقبت‌های پزشکی و ویژه هستند. متخصصان داخلی، متخصصان عفونی و... در این بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند تا ان‌شاءالله بیماران با کمترین آسیب بهبود پیدا کنند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: «دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان مرکزی درخصوص فاصله‌گذاری هوشمند در این دانشگاه به‌طور کامل اجرا شده و در حوزه دانشجویی و فرهنگی نیز اقداماتی ازجمله تشکیل پایگاه اطلاع‌رسانی، ارائه مشاوره در مرکز مشاوره امین دانشگاه، دوخت ماسک و اهدا به مراکز درمانی و... انجام شده است.»

  500 نفر از کادر درمان بیمارستان‌های دانشگاه درگیر بیماران کرونایی

او درخصوص تعداد پزشکان درگیر در بیمارستان‌های امیرالمومنین، فرهیختگان و بوعلی توضیح داد: «حدود 50 نفر از پزشکان و اعضای هیات‌علمی ما ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی داشته و به‌صورت مستمر از آنان مراقبت می‌کنند؛ همچنین بیش از 150 نفر پرسنل پزشک بیمارستان‌ها در جهت ارائه خدمت به بیماران کرونایی درگیر هستند. بیش از 300 نفر از پرسنل کادر پرستاری نیز درگیر این بیماران بوده و مراقبت‌های لازم را در شیفت‌های مختلف انجام می‌دهند.»

خوشدل با بیان اینکه بعد از 9 ماه ارائه خدمت بعد از شیوع بیماری کرونا با خستگی کادر درمان مواجه شده‌ایم، تصریح کرد: «درواقع بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی پروتکل خود را در زمان شیوع ویروس کرونا تغییر داده و در خدمت کمک به درمان این بیماران قرار گرفتند. اعضای هیأت‌علمی دانشگاه نیز به‌صورت شبانه‌روزی و با حضور در بیمارستان‌ها، به ارائه خدمات به بیماران مشغول بودند. بنابراین با جذب و به‌کارگیری نیروهای جدید تلاش کردیم خستگی کادر درمانی را تا حدود زیادی برطرف کنیم.»

  تحقیقات درخصوص بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران

هرچند شیوع بیماری کرونا در این مدت کشور را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده و سلامت جامعه را به‌خطر انداخته است، با این‌‌حال بسیاری معتقدند تهدید بیماری کرونا برای کشور در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل و شرایط فعلی سبب ایجاد و شکل‌‌گیری ساختار جدید در آموزش شده است و اعضای هیات‌‌علمی با بهره‌مندی از فناوری وارد عرصه‌ای نوین شدند، به‌طور مثال بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد عرصه پژوهش و کارهای مطالعاتی درخصوص بیماری کرونا شده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مدت با تکیه بر ظرفیت اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اقدامات زیادی را انجام داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحقیقات انجام‌شده درخصوص بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: «درخصوص بیماری کرونا تحقیقات زیادی انجام می‌شود که این تحقیقات اعم‌از تحقیق در حوزه بیماری‌های عفونی و حوزه اپیدمیولوژی است. در حوزه اپیدمیولوژی تلاش کردیم بتوانیم اطلاعات جزئی‌‌تری درخصوص سن، جنسیت، بیمارهای زمینه‌‌ای، شهر محل سکونت و سایر مشخصات جمع‌آوری کنیم تا شاید بتوانیم به اطلاعاتی جامع درخصوص بیماری کرونا برسیم و آنها را جمع‌بندی کنیم. همچنین در حوزه مصونیت‌زایی بیماری نیز مطالعات زیادی در حال انجام است.»

او درخصوص تحقیقات در حوزه واکسیناسیون نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران درحال همکاری با سایر دانشگاه‌هایی است که در کشور در حال مطالعه روی این موضوع هستند. در حوزه دارو درمانی نیز مطالعاتی آغاز شده است که این تحقیقات در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است. بسیاری از این مطالعات به مرحله آخر رسیده و برخی از آنها در مرحله داوری و چاپ است و ان‌شاءالله این اطلاعات به‌زودی در اختیار دانشمندان ایران و سایر کشورها قرار خواهد گرفت.»

خوشدل در ادامه تصریح کرد: «البته درحال حاضر تحقیق مشترکی با کشورهای خارجی نداریم، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تحقیقات مشترکی را با سازمان بهداشت جهانی آغاز کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت بهداشت همکاری داشته و وزارت بهداشت نیز از اطلاعات و تحقیقات تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای همکاری با کشورهای خارجی استفاده می‌کند.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان‌های این دانشگاه در بحث تولیدات و دستاوردها نیز ورود کرده‌اند یا خیر، گفت: «بیمارستان‌ها مسئولیت تولید را برعهده ندارند و اگر بیمارستانی وارد این حوزه شود، عملا از ماموریت اصلی خود دور می‌شود. در دانشگاه آزاد اسلامی و تمام دانشگاه‌های کشور ظرفیت‌های مختلفی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم‌وفناوری وجود دارد که عملا متولی تولید هستند. با این‌حال بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز درجهت رفع نیاز خودشان، اقدام به تولید تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز پرسنل کرده‌اند.»

  بیش از 6 هزار نفر در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد بهبود یافتند

او با تاکید بر اینکه مشکلی برای تهیه تجهیزات حفاظت فردی نداشته‌ایم، تصریح کرد: «بنابراین باید روی ماموریت مراقبت از بیماران کرونایی تمرکز کنیم تا ان‌شاءالله نتیجه درمان و بهبود بیماران به بهترین شکل رقم بخورد.»

خوشدل در خصوص تعداد بیماران بهبودیافته در بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیح داد: «درحال حاضر بیش از 6 هزار نفر در طول این چند ماه به بیمارستان‌های ما مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته و بهبود پیدا کرده و مرخص شدند. میزان مرگ‌ومیر هم در مجموعه ما زیاد نیست؛ اگرچه بیمارانی که به بخش آی‌سی‌یو ارجاع داده می‌شوند زیاد بوده، اما مرگ‌ومیر در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه آزاد اسلامی از میزان کشوری پایین‌تر است.»

  آموزش‌های تئوریک به‌صورت مجازی دنبال می‌شود

او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بحث آموزش در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: «کرونا یک چالش جدی در همه دانشگاه‌های کشور و دنیا ایجاد کرده و به شکل بسیار استثنایی دانشگاه‌های دنیا را درگیر کرده است. دو دسته از آموزش‌ها در دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران را مدنظر قرار داده‌ایم که یکی از این آموزش‌ها تئوریک است که درحال حاضر به‌صورت مجازی انجام می‌شود.»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تاکید کرد: «البته آموزش مجازی به‌تنهایی نمی‌تواند همه نیازهای آموزشی را جبران کند، اما باتوجه به اینکه ترم جدید به‌تازگی آغاز شده، امیدوارم با فروکش کردن بیماری بتوانیم با برگزاری برخی از کلاس‌های جبرانی این کاستی را برطرف کنیم.»

او با بیان اینکه دسته دوم آموزش‌ها عبارت است از آموزش‌های بالینی بیان کرد: «زمانی که ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران محدودیت‌های شدید ایجاد می‌کند، آموزش‌های بالینی و کارآموزی‌ها نیز به‌سمت آموزش‌های مجازی و حضور حداقلی حرکت می‌کند، ولی در سایر مواقع، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها برگزار می‌شود.»

خوشدل اضافه کرد: «یک‌سری از برنامه‌ها نیز درخصوص کارورزان است؛ به‌طور مثال دانشجویان پرستاری که مقطع کارورزی را طی می‌کنند یا دانشجویان پزشکی که در مقطع انترنی هستند، جزء کادر بهداشت و درمان حساب می‌شوند. یعنی ارائه خدمات آنها مانند سایر کادر بهداشت و درمان بوده و برنامه آموزشی آنها با رعایت اصول بهداشتی ادامه پیدا می‌کند.»

او در ادامه اظهار کرد: «برای همکاران بنده هیچ فرقی نمی‌کند که دولتی هستند یا خصوصی؛ به همین دلیل در بحران کرونا همانند بیمارستان‌های دانشگاهی وارد ماجرا شدند.»

او با اشاره به روند ادامه‌دار کرونا در کشور و افزایش حجم خدمات در مراکز درمانی و فشار بر کادر درمان افزود: «امروز نیز مجددا آمادگی کامل خود را برای تداوم همکاری اعلام کرده‌ایم. این آمادگی به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی هم اعلام شده، چراکه خود را جدا از شبکه بهداشت و درمان استان تهران نمی‌دانیم.»

به گفته خوشدل، کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برای هرگونه همکاری در این شرایط بحرانی آماده هستند.» او گفت: «ده‌ها هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و بیش از 70 رشته محل تحصیلی در دانشگاه وجود دارد که ظرفیت بالایی است و اگر بتوانیم کوچک‌ترین قدمی برای ارتقای دانشگاه برداریم، قطعا مورد رضایت پروردگار خواهد بود.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی کرونا بیمارستان دانشگاه آزاد درمان کرونا رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران بیمارستان های این دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی نیز دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص بیماری کرونا بیماران کرونایی بیماران کرونایی بیمارستان ها وزارت بهداشت هزار نفر دانشگاه ها درحال حاضر اعضای هیات کادر درمان پیدا کرده آموزش ها آی سی یو موج سوم بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۳۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید

ایسنا/یزد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد راهکارهایی شش گانه جهت مشارکت مردم در راستای جهش تولید مطرح و به تشریح آنها پرداخت.

«محمدرضا دهقانی اشکذری» با اشاره به شعار سال، «جهش تولید با مشارکت مردم» را جهت گیری کلی نظام و کشور دانست و گفت: همه ارگان‌ها و دستگاه موظف هستند به شعارها پایبند باشند و تلاش‌ها و برنامه‌های خود را در راستای این شعار تنظیم، تدوین و اجرا کنند.

وی ادامه داد: شعارها از سال ۸۷ که نامگذاری سال نوآوری و شکوفایی بود تا سال ۱۴۰۳ که برگرفته از عصاره کل این شعارهاست، همواره بخش مهمی از آن اقتصادی و تولیدی بوده است ولی تمایز امسال با سال قبل، مردمی سازی در جهش تولید بود که یادآور جریان‌هایی است که با مردم به ثمر رسیده و محقق شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تبیین درست مشارکت مردم را حاصل فهم درست اندیشمندان و متفکران کشور دانست و ابراز کرد: مشارکت مردم ابعاد گوناگونی از مالی، فنی، مهارتی و مراحل زنجیره تولید دارد که با توجه در ترکیب شعار و عمق آن، برداشت درست و فهم دقیق حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رفع موانع و فعال کردن همه ظرفیت‌های مردم در جهش تولید، ابراز کرد: ورود مردم مستلزم آگاهی بخشی از طریق، ائمه جمعه، امام جماعت، اساتید، حوزویان و همه افراد موثر در رسانه در راستای تقویت بینش کار است و همه نسل‌های جامعه و همه جنسیت‌ها به سمت جریان مردمی‌ سازی تولید با لحاظ کردن نقش خودشان ورود کرده و فرهنگ سازی نمایند والا شعار مردمی سازی که شالوده آن کار است محقق نخواهد شد.

دهقانی اشکذری نمونه تاریخی ورود مردم را در دفاع مقدس اول انقلاب و مبارزه با کرونا در عصر حاضر  دانست و گفت: وقتی مردم در حوزه تولید ماسک ورود پیدا کردند نه تنها واردات ماسک متوقف شد بلکه به سمت صادرات رفتیم . اگر همین مدل تولید ماسک در زمان کرونا را تبیین و بست دهیم طبیعتاً مدل مطلوب به دست خواهد آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد کار دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها و پژوهشگران را در تبدیل شعارها به برنامه های اجرایی مهم و اثرگذار دانست و اظهار کرد: متفکران باید از دانش روز و تجربه‌های علمی دنیا استفاده کرده و از درون شعارها، اهداف، بسته‌های کاری و پروژه‌های عملیاتی را تعریف کنند وگرنه اهداف بلند مدت و چشم انداز کشور در مسیر چند ساله به برنامه‌های اجرایی تبدیل نمی شود و دستاورد خاصی نخواهیم داشت.

وی نکات کلیدی در تحقق شعار سال را تشریح کرد و اظهار کرد: مواد اولیه، اولین الزامات تولید است که در صنایع مختلف متفاوت است و متناسب با نوع تولید تغییر می‌کند و مردم می توانند در تدارک آن مشارکت داشته باشند.

وی تجهیزات و فناوری را دومین فاکتور مهم در تولید برشمرد و اذعان کرد: دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان باید در این بخش مهم و فنی ایفای نقش کنند و سعی شود فناوری را به روز آوری و به وضع مطلوب برسانند. نخبگان و دانشگاهیان از مردمی هستند که تخصص مورد نیاز را دارند.

دهقانی اشکذری سومین بستر حیاتی برای تولید را نیروی کار معرفی کرد و افزود: انسان ماهر، متخصص، متعهد، خلاق، کارآمد و اثربخش یکی از بخش‌هایی است که باید در آن سرمایه گذاری کرد. سعی شود در زنجیره سنی منابع انسانی از قشر فعالی که از سنین دانشجویی شروع تا سن میانسال و حتی کهنسالی است، نقش و حتی جنسیت آن‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دنیا یک نفر کار می‌کند و ۱.۷ نفر مصرف می‌کند، یعنی: یک نفر که کار می‌کند کمتر از یک نفر در کنار آن مصرف کننده است، این در حالیست که در کشور ما ۲.۰۳ مصرف کننده است و این نسبت باید اصلاح شده و افراد را به سمت تولیدکنندگی هدایت کرد. تحقق آن عینیت یافتن فرهنگ ایرانی اسلامی است. قرار نیست در فرهنگ ایرانی اسلامی مدل کشورهای غربی و تنها توسعه اقتصادی، فنی و تکنولوژی را الگو قرار داده و نقش خانواده و زن نادیده گرفته شود.

دهقانی اشکذری افزود: یک بانوی مسلمان با حفظ بنیاد خانواده با کسب و کارهای خانگی حتی در منزل نقش خود را در تولید و مشارکت ایفا خواهد کرد. با تلاش و کوشش در ارائه مدل های متناسب با کشور خودمان می توان همه اقشار و جنسیت ها را در زنجیره کار دخیل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی اسلامی کار کودکان مورد تایید نیست، همان طور که کار زنان به شکلی که در فرهنگ غربی مردود است توضیح داد: تعریف مدل‌ها بر اساس ویژگی‌های جسمی، احساسی و روانشناختی زن و حتی مردان بزرگسالی که بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی آسیب نبینند، نیاز داریم تا بتوان فرهنگ تولید را به همه اقشار مردم ترویج کرد و همه آحاد مردم در صحنه وارد شده و به نسبت خودشان نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی با اشاره به تامین مالی تولید عنوان کرد: در حال حاضر صنایع ما به بانک‌ها وابستگی زیادی دارند و با مشکلات زیادی مواجه هستند. تامین مالی و جمع سپاری از راهکارهایی است که در بعضی از تعاونی‌ها و یا شرکت‌های سهامی به کار می‌رود و سرمایه  نقدی خرد مردم وارد تولید شده، در صورت استمرار و تشویق، زمینه بورس بازی و دلالی با سود هنگفت با سود تولید عقلایی جایگزین می‌شود و ناترازی بالا به تراز منطقی تبدیل شده، پیداست با دادن تضمین‌ها و اعتبارهای لازم به مردم سرمایه‌ آنان به شکل معقول و سنجیده وارد این عرصه خواهد شد.

کارآفرین برتر استان یزد، پنجمین عامل را بازار محصولات دانست و ابراز کرد: برای جلوگیری از زیان انباشتگی محصولات بایستی راهکاری برای بازار محصولات پیدا کنیم تا زیان انباشتگی نداشته باشیم. دنبال کردن جدی شعارهای سال قبل مبنی بر الگوی مصرف ایرانی به وسیله مردم و باور عمومی مبنی بر اینکه ارتقا روح و کیفیت کالای ایرانی زمانی است که با استقبال مردم همراه باشد، پیداست حضور مردم و اعتماد به جنس و کالای ایرانی افزایش اشتغال، کم‌شدن بیکاری، جهش تولید و رونق اقتصادی را در بر خواهد داشت.

دهقانی اشکذری بازار خارجی را معطوف تلاش دولت دانست و تبیین کرد: پتانسیل خوبی در همسایگی ما با جمعیت ۶۰۰ میلیونی وجود دارد و روابط دوستانه باید همراه با روابط اقتصادی باشد. قراردادن اقتصاد به عنوان اولویت اول دولتمردان در سیاست‌ها، سفرها و برنامه‌های خارجی رونق این بازار را همراه دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های میانی که حلقه بین شرکت‌های تولید کننده با این بازارهاست، تخصصی بوده که نقش دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در پرورش نیروی متخصص در امر بازرگانی و توانایی فروش محصولات در خارج کشور بیش از پیش پررنگ و برجسته می‌شود.

دهقانی اشکذری ضمن معرفی انواع کسب و کار خرد( ۹_۱ نفر)، کوچک( ۴۹_۱۰نفر)، متوسط و بزرگ، ششمین و آخرین بستر حیاتی کمک کار مردم در تولید را کسب و کار خرد و کوچک معرفی کرد و افزود: نقش مردم در اشتغال خرد و کوچک حائز اهمیت است.کسب و کارهای روستایی و بعضاً شهری که از نظر اندازه اشتغال بزرگ نیستند و حوزه فناوری و نیروی کار زیادی ندارند مردم بهتر می‌توانند با یک زنجیره آسان و ارزش افزوده در تحقق جهش تولید نقش داشته باشند.

دهقانی اشکذری افزود: تولید ما عموما در بخش کشاورزی، معدن، خدمات و ICT و فناوری نوین است. در صنایع بزرگ مردم نمی توانند به سرعت ایفای نقش کنند، ترسیم نقشه راه در بخش های مختلف سازگار با آن ها پیامدهای خوبی به همراه دارد.

وی نقش دولت در سیاستگذاری را مهم برشمرد و گفت: دولت سال‌های قبل اصل ۴۴ را شروع کرده و نیاز به بازنگری در فعالیت های خود دارد. برونسپاری و واگذاری مسئولیت خود در امر تجارت و تولید به مردم بایستی با جدیت دنبال شود و مشارکت را در موارد خاص از مردم مطالبه کند. مهم است که دولت هم به عنوان مشتری بزرگ مردم در خرید محصولات و هم در حوزه واگذاری تولید به مردم با ایفای نقش خوب خود رقم زننده اتفاقات مطلوب در آینده باشد.

وی دانشگاه را مهم برشمرد و اعلام کرد: با اتفاقات خوبی که در دانشگاه آزاد اسلامی یزد در این چند سال اخیر رخ داده، در همه عرصه ها؛ تولید مواد اولیه، تولید محصول، ارائه تجهیزات و فناوری، نیروی کار ماهر و کارآمد، تامین مالی، نوآوری روش‌ها و فرآیندها، جمع سپاری و بازار محصولات در استان پیشتاز بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد یزد،  دهقانی اشکذری در پایان نیز دانشگاه آزاد اسلامی را دانشگاهی از مردم برای مردم دانست و آن را یک  الگوی موفق در آموزش عالی برشمرد و گفت: در حال حاضر نقش این موسسه در حوزه کارآفرینی و فناوری پررنگ و در حال اجراست و اظهار امیداوری کرد: امسال به وظیفه شرعی قانونی و اخلاقی خود در تحقق شعار سال عمل کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راهکارهای شش‌گانه مشارکت مردم در تحقق جهش تولید
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س) در شیراز
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س)
  • ۶ جانباخته و ۱۵۶ مصدوم درتصادفات کرمان
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • لزوم رعایت تعرفه‌های پزشکی کردستان در انجام اعمال جراحی
  • هشدار بازرسی به زیرمیزی گرفتن پزشکان در کردستان
  • تولد ۱۲۷ نوزاد طی یک روز در استان کرمان
  • بازدید سرزده بازرس کل کردستان از بیمارستان کوثر سنندج
  • هشدار سازمان بازرسی به وزیر بهداشت