Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: یحیی آل‌اسحاق درباره آینده بازار ارز گفت: با بررسی روند چند سال اخیر، می‌توان دریافت تقاضای واقعی ارز در کشور برای تجارت بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است؛ بنابراین اگر ملاک بررسی تقاضای واقعی باشد، عرضه با ۶۰ میلیارد دلار تقاضای ارزی متناسب باشد.

به گزارش مهر، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به سایر تقاضا‌ها در بازار ارز که نقش بسیار مهمی در تحولات بازار ارز ایفا می‌کند، اظهار کرد: قاچاق یکی از مصادیق تقاضا‌های موثر در افزایش نرخ ارز است که فشار زیادی به این بازار وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالای قاچاق با دلار به کشور وارد می‌شود و براساس آمار سالانه، ارزش کالای قاچاق ورودی به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار نیز می‌رسد.

وی با اشاره به دیگر تقاضا‌های موثر در افزایش نرخ ارز افزود: برخی به جهت آنکه تصور می‌کنند ارزش پول ملی در حال سقوط است، برای حفظ دارایی‌های خرد یا کلان خود ملک، طلا و ارز نگهداری و احتکار می‌کنند. به‌دلیل سهل‌المعامله و سهل‌الوصول بودن ارز، گرایش مردم به خرید ارز بیشتر از سایر بازارهاست. جدا از این تقاضا عده‌ای نیز کسب‌وکار دلالی ارز و سوداگری به راه انداخته و با ایجاد تقاضا برای جابه‌جایی ارز، موجب افزایش فشار به بازار ارز می‌شوند.

وزیر سابق بازرگانی درباره محدودیت‌های عرضه ارز در بازار گفت: به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی و همچنین محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، در حال تجربه شرایط سختی در حوزه اقتصادی هستیم. اگر تنها بخشی از ۸۰ میلیارد دلاری ارز بلوکه شده کشورمان آزاد شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و با همین ذخایر، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد.

آل اسحاق با اشاره به سفر‌های اخیر برخی مسوولان و تلاش آنان برای بازگردانی اموال مسدود شده در سایر کشور‌ها افزود: با توجه به رایزنی‌های اخیر، احتمال بازگردانی ۵ میلیارد ارز مسدود شده در عراق بسیار بالاست. الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق کمیته‌ای در این خصوص تشکیل داده تا این موضوع پیگیری و به سرانجام برسد. درخصوص چین نیز این موضوع به جد توسط آقای ظریف و لاریجانی در حال پیگیری است و روند مثبتی دارد.

روند کاهشی نرخ ارز

وی با اشاره به ضرورت تغییر رویه کنونی عرضه و تقاضای ارزی در کشور گفت: ۸۰ درصد تقاضا‌های امروز بازار ارز، برای واردات کالا‌های اساسی و مواد اولیه واحد‌های تولیدی است. اگر سیستم تهاتر جایگزین تقاضا‌های معمولی شود، مقدار زیادی از نیاز‌ها در سایه تهاتر بر طرف می‌شود که از پیامد‌های این موضوع توسعه صادرات، مدیریت بهینه منابع ارزی و حل مشکلات وارداتی خواهد بود. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تقاضا‌های غیر اساسی عامل افزایش نرخ ارز است، افزود: این تقاضا‌ها از برداشت و انتظاراتی که در جامعه نسبت به مقوله ارز وجود دارد، ناشی می‌شود. بدخواهان کشور و سوداگران بازار ارز تلاش داشتند با ایجاد انتظارات منفی، قیمت ارز را افزایش دهند. این افراد در حال حاضر نیز با گره زدن بازار ارز به انتخابات آمریکا در حال تشدید این انتظارات منفی هستند؛ حال آنکه اتفاق منفی پیش روی بازار نخواهد بود.

آل‌اسحاق با بیان اینکه قطعا قیمت واقعی ارز نرخ‌های کنونی بازار آزاد نیست، گفت: اگر بتوانیم بین مردم و سیاست‌گذاران اقتصادی اعتماد برقرار کنیم، انتظارات منفی تعدیل و نسبت به آینده خوش‌بینی ایجاد خواهد شد. وی در پایان تاکید کرد: با اجرای سیاست‌های مطرح شده و بررسی عوامل پیش‌رو، روند نزولی مشابه پاییز سال ۹۷ و کاهش نرخ ارز دور از ذهن نیست. در حال حاضر بازار معاملات ارز، بازار پر ریسکی است و کسانی که با نیت حفظ ارزش پول در این حوزه وارد شده‌اند، باید بدانند که احتمال ریزش در بازار ارز افزایش یافته است.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: اتاق بازرگانی دلار رئیس اتاق بازرگانی عراق انتخابات آمریکا ارز بازارارز صراط میلیارد دلار بازار ارز تقاضا ها نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا تغییر چندانی در معاملات روز چهارشنبه نداشته است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی را خنثی کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد افزایش به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۳۱ درصدی به ۲۴۰۰ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در روز جمعه با پیش بینی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت این کشور در سوریه تا اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت بالا رفته بود.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز دوشنبه منتشر شد نشان داد خرده فروشی در این کشور بیش از حد انتظار در ماه مارس افزایش یافته است. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا هم برای دومین روز پیاپی بالا رفته و تمایل برای خرید طلا را به عنوان یک سرمایه غیر سودده پایین آورده است.

تحلیلگران عقیده دارند بازار در حال حاضر در حالت توقف قرار دارد و منتظر تقابل احتمالی رژیم صهیونیستی و ایران است که می‌تواند قیمت طلا را بالا ببرد.

اگر درگیری‌های خاورمیانه آرام شود تمرکز بازار دوباره معطوف فدرال رزرو آمریکا خواهد شد. ظاهراً این بانک نمی‌تواند نرخ بهره را در آینده نزدیک پایین بیاورد که خبر خوبی برای بازار طلا و نقره نخواهد بود.

بانک دویچه پیش بینی می‌کند قیمت طلا تا پایان سال جاری میلادی به ۲۴۰۰ دلار برسد و در دسامبر ۲۰۲۵، ۲۶۰۰ دلار معامله شود.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۳۱ سنت رسیده و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۳ درصدی ۹۵۵ دلار و ۵ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / دلار در منطقه جدید کف‌سازی کرد؟
  • رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹