Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@02:45:59 GMT

فرصت بزرگ: جهان، ایران را تهدید ‌نمی‌داند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۴۰۵۴

فرصت بزرگ: جهان، ایران را تهدید ‌نمی‌داند

روزنامه آرمان ملی پنجشنبه یکم آبان در یادداشتی به قلم علیـرضا پورحسین نوشت: لغوتحریم‌های تسلیحاتی ایران ابعاد مختلفی دارد. آنچه مسلم است این یک پیروزی سیاسی بزرگ برای ایران است که ابعاد روانی سیاسی مثبتی داشته است. از سوی دیگر نتایج لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز بسیار حائز اهمیت است و بسیاری منتظر هستند تا ببینند ایران دست به چه مبادلاتی خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران احتمالا توان فروش تسلیحات به برخی از کشورها را دارد اما چالش پیش‌روی ایران این است که چگونه می‌خواهد پول را از کشور خریدار به داخل کشور منتقل کند زیرا محدودیت‌های مالی زیادی پیش روی ایران است. مشخصا کشورهای مهم اروپا از جمله فرانسه، بریتانیا و آلمان هیچ مبادله‌ای با ایران نخواهند داشت. آنچه تا به امروز مشخص است چین و روسیه در مقابل تهدیدات دولت ترامپ در این عرصه خواهند ایستاد زیرا تا هم اقتدار خود را نشان دهند و هم اینکه به ایران نشان دهند که با حسن نیت در عرصه بین‌المللی در قبال ایران رفتار می‌کنند اما آنها نیز در این عرصه چالش‌های زیادی دارند.

ابــعاد روانی لغو تحریم‌های تسلیحاتی به چه شکلی بر سیاست خارجی ایران تاثیر خواهد گذاشت؟

مهم‌ترین عنصری که در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران حاصل شد این بود که جهان پذیرفت، ایران یک تهدید نیست. این همان بار سیاسی و روانی است که ایران توانست از برجام به دست آورد و از آن در مقابل ایالات‌متحده استفاده کند. پیش از برجام و زمانی که ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار داشت، ایران به‌عنوان یک تهدید جهانی شناخته می‌شد. در آن برهه زمانی پروژه ایران‌هراسی و انزوای ایران کلید خورد. پس از برجام ایران از این انزوا و فشار حداکثری خارج شد. این مهم‌ترین نکته در این عرصه است و حتی از اینکه ایران بتواند وارد عرصه خرید و فروش سلاح شود یا نه نیز مهم‌تر است. در این میان ایران باید به‌واسطه امتیازاتی که در عرصه روانی و سیاسی کسب کرده است به اجماع‌سازی و یارگیری روی آورد تا کلیه تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران از بین برود.

اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نشان داد که چندجانبه‌گرایی بر یکجانبه‌گرایی غلبه می‌کند. ایران اگر یک یک دیپلماسی فعال داشته باشد و بتواند در چارچوب بازی کند، می‌تواند یک یارگیری بین‌المللی کنیم تا در مرحله بعد تحریم‌های غذایی و دارویی نیز علیه ایران لغو شود. ایالات‌متحده مدعی است که غذا و دارو را تحریم نکرده اما به‌علت اینکه ایران نمی‌تواند مبادله مالی انجام دهد ورود این دو مقوله به کشور نیز دشوار شده است. ایران شاید نتواند از خود لغو تحریم‌های تسلیحاتی به‌خوبی استفاده کند اما می‌تواند از تبعات آن به نفع خود استفاده کند.

پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی آیا ایران قادر به ورود به تجارت در این عرصه خواهد شد؟

امروز ایران به یکسری سلاح‌های استراتژیک نیاز دارد. خرید این تسلیحات به مولفه‌های بسیاری بستگی دارد. کشوری که قصد فروش تسلیحات به ایران را دارد در وهله اول باید اراده این کار را داشته باشد و در مرحله بعد در مقابل فشارهای آمریکا و کشورهای رقیب ایران ایستادگی کند. در این میان ۳ بازار پیش روی ایران برای خرید تسلیحات وجود دارد. نخستین بازار اروپاست که نمی‌توان به فروش سلاح از این سمت به ایران امیدوار بود زیرا این کشورها خود تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده‌اند اما دو بازار دیگر گزینه‌های محتمل‌تری هستند. در عرصه فروش تسلیحات ایران به سبب توفیقاتی که در عرصه تولید اسلحه داشته است توانایی صادرات تسلیحات دارد. در این عرصه نیز موانع ساختاری وجود دارد که آن نیز فروش اسلحه را برای ایران سخت می‌کند. تولید اسلحه ایران دولتی است و خصوصی نبودن آن کار را برای بازاریابی سخت می‌کند.

تهدیدهای روزهای گذشته پمپئو آیا بر این عرصه تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

ایالات‌متحده از نظر قانونی و حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های بین‌المللی حقی بر وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران ندارد اما آمریکا دارای یک قدرت سیاسی و اقتصادی است که می‌تواند سایر کشورها را تحت تاثیر تهدیدات خود قرار دهد. در این میان شرکت‌ها عمده مبادلات را انجام می‌دهند که خود آسیب‌پذیر هستند. طبیعتا شرکت‌های خصوصی از تهدیدات آمریکا حساب خواهند برد و تمکین خواهند کرد و به مبادله با ایران نخواهند پرداخت. این امر در حوزه تسلیحات و سایر اقلام حاکم خواهد شد. تجارت کالاهای استراتژیک به‌ویژه اسلحه مقوله‌ای مجزا از تجارت کالاهای عادی است. اراده‌ای که در شرکت و کشورها در این میان بسیار حائز اهمیت است. میزان منافعی که این کشورها از هر نوع تجارتی که خواهند برد نیز بسیار موثر است و می‌تواند درخصوص این تهدیدها موثر باشد. شاید در عرصه عملیاتی ایران نتواند توفیقاتی کسب کند اما می‌تواند از تبعات آن بسیار استفاده کند. ایران باید کشورها را ترغیب کند تا در مقابل زورگویی‌های آمریکا بایستند و یکجانبه‌گرایی ایالات‌متحده را از بین ببرد. این یک فرصت خوب برای ایران است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کند. به دنبال پیروزی‌های سیاسی است که سایر موفقیت‌ها حاصل می‌شوند. ایران باید سایر کشورها را ترغیب کند تا وارد تجارت اقتصادی با ایران شوند و از سیاسی کردن تجارت پرهیز کنند و تن به تحریم‌هایی ندهند که با بازی‌های سیاسی به وجود آمده و کار را سخت کرده است.

منبع: روزنامه آرمان امروز برچسب‌ها برجام سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران دولت ترامپ ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران دولت ترامپ ایالات متحده آمریکا برجام سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی ایران دولت ترامپ ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور لغو تحریم های تسلیحاتی تسلیحاتی ایران ایالات متحده برای ایران علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۴۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروی مسلح ایران از قوی‌ترین و محبوب‌ترین‌های جهان هستند

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح چهار شنبه در مراسم روز ارتش در بوشهر با تبریک روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ارتش قهرمان، سپاه پاسداران توانمند و مقتدر، نیروی انتظامی و امنیتی سرافراز منظومه‌ای از قدرت ملی و اقتدار فرا ملی ایران اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر اضافه کرد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران چنان در عرصه دانش مدیریت نظامی و دفاعی و قدرت بالای عملیات، صف و ستاد در جغرافیای کلان جمهوری اسلامی با هدایت فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری رسیده‌اند که پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است.

امام جمعه بوشهر نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران را از قوی‌ترین و محبوب‌ترین نیرو‌های مسلح جهان دانست و تصریح کرد: طراحی در نرم‌افزار، دانش‌بنیان، مدیریت تولید سخت‌افزار دفاعی و نظامی در برد‌های مختلف موجب شده که دیگر هیچ کشوری قدرت فکر اجازه تعرض به مرز‌های جمهوری اسلامی بکند.

منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، عملیات غرورآفرین موشکی و پهپادی ایران اسلامی علیه رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی را مورد ستایش قرار داد و تأکید کرد: این حمله علیه رژیم صهیونیستی نشان از قدرت بالای دانش نظامی، دفاعی و توانمندی در عرصه عملیات در جغرافیای وسیع فراملی بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی این چنین حماسه می‌آفرینند گفت: این عملیات سرآغاز است برای کاری بزرگ در عرصه دفاعی ایران و این نشان از اقتدار روزافزون جامع نیرو‌های مسلح ایران اسلامی دارد.

صفایی‌بوشهری با قدردانی از نیرو‌های مسلح مستقر در استان بوشهر، شورای تأمین، استاندار، خانواده معظم شهدا و ایثارگران اضافه کرد: بوشهر، استان ولایت‌مدار، دارالحماسه است و در خط مقدم مقاومت در عرصه مبارزه با استعمار، استکبار و ظالمان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • نگاه ما به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت تهدید است
  • عملیات وعده صادق آغاز کاری بزرگ در عرصه دفاعی است
  • خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم
  • نیروی مسلح ایران از قوی‌ترین و محبوب‌ترین‌های جهان هستند
  • نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران از قوی‌ترین نیروهای مسلح جهان است
  • تهدید جدی اسرائیل از سوی فرمانده ارشد سپاه؛ از این پس شرارتی انجام شود، از خاک ایران مقابله می‌کنیم
  • ارتش سبب اقتدار ایران اسلامی و مسلمانان شده است
  • شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند
  • نگاه به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت و تهدید است