Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:19:27 GMT

نظام جامع کنترل هپاتیت B و C تدوین شود

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۵۰۴۰

نظام جامع کنترل هپاتیت B و C تدوین شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل انجمن هپاتیت خراسان رضوی گفت: از انجمن هپاتیت خراسان رضوی درخواست داریم که نظام جامع کنترل هپاتیت B و C تدوین شود و همه سازمان‌های دخیل پای کار بیایند تا این مسأله به سرانجام خوبی برسد.

دکتر مجید دانایی، در نشستی  که به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: درحوزه اجتماعی ما به روابط اجتماعی، گروه‌های اجتماعی و پدیده‌های پزشکی توجه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش و سواد سودمند در اجتماع در این مسأله مهم است. ما در این زمینه دچار اختلال جدی هستیم. به این معنا که ما اطلاعات و سواد بالایی را به جامعه منتقل می‌کنیم که در نهایت باعث اختلال در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. سطح سواد در استان و شهر مشهد بالاست. همه ما متوجه شده‌ایم که در بحث کرونا، شستن دست‌ها یک امر معمول برای پیشگیری کروناست،اما بسیاری از افراد این عمل را اجرا نمی‌کنند. به تعبیری ساده ما در شست‌وشوی صحیح دست مشکل داریم اما با توجه به این اطلاعات انتظار داشتیم، این عمل ساده را مردم انجام بدهند. بنابراین دانش سودمند اولین کاری است که باید در جامعه شکل گیرد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه «درمان و کنترل بیماری‌های فراگیر می‌تواند به اعتماد اجتماعی کمک کند»، عنوان کرد: اعتماد را می‌توان به دو شاخص تقسیم کرد. درستی و کارایی آن از مصادیق یک‌سری فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم. ما به درستی طرف مقابل و یا سازمان مقابل اعتماد داریم، ولی فعالیت آن به نتیجه و کارایی منجر نمی‌شود. این کارایی نتیجه سلسله فعالیت‌هاست. بنابراین اگر قرار باشد در بیماری‌ها به یک نتیجه مثبت و رضایت‌بخش برسیم، باید حداقل به این دو عامل توجه جدی کرد. درعلوم پزشکی وقتی منطق را تزریق نمی‌کنیم. این امر سبب می‌شود تا افراد از روش‌های جایگزین استفاده کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیر را بر افراد و جامعه تحمیل می‌کنند.

مدیرعامل انجمن هپاتیت خراسان رضوی با بیان اینکه «سواد و موضوعات فرهنگی بیشتر از مداخله‌گرهای اقتصادی در هپاتیت تاثیرگذارتر است»، خاطرنشان کرد: آمار و شیوه درمانی مهم است، اما چرا مردم و سازمان‌ها برایشان اهمیت ندارد که این بیماری هرچه سریع‌تر حل و رفع شود؟ اشکال در سواد ماست. خط مقدم سواد غیر از رسانه است؟ غیر از این است که این سواد در نظام  پزشکی و آموزش عالی باید ترویج شود؟ بعضی از موضوعات راه‌حل ساده‌ای دارد، اما به دنبال راه‌حل‌های دیگر می‌رویم. مثلا در بیماری اچ‌آی‌وی علت ابتلاء فرد رفتار پرخطر بوده است. حالا که او این عمل را انجام داده، الان چه؟ ما باید با تدابیری به سراغ افراد برویم تا آنها برای درمان بیایند تا این بیماری فراگیر نشود. این مسأله، بدون دغدغه‌مندی و صحبت از آن تنها یک روز در سال حل شدنی نیست. جامعه ایران و به خصوص شهر مشهد علاوه بر مهاجرپذیربودن، فراموش کار است. اگر شما برای یک موضوعی تنها چند روز حساسیت ایجاد کنید، این حساسیت ممکن است تولید بحران کند. باید زنگ خطر را ماهی یک‌بار برای مردم روشن کرد. ممکن است فرد مشکل کبد داشته باشد و به دنبال پیوند کبد برود. درصورتی که شاید او مبتلا به هپاتیت باشد و بشود با واکسن و دارو آن را حل کرد. رسانه باید این را دنبال کند و تولید بحران نکند. باید افراد آرام‌آرام به پایگاه‌های سلامت بیایند و خدمات مدنظر خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه «در تمامی مطالعات جهانی آمده است که عوامل اقتصادی بر ابتلا به هپاتیت موثر است»، تاکید کرد: در مناطقی که وضعیت اقتصادی مردم بهتر است، سطح بهداشت عمومی آنان بیشتر است. این‌طور نیست که اگر افراد بالاترین سطح اقتصادی را داشته باشند، بالاترین سطح بهداشت عمومی را خواهند داشت. در موج اول کرونا تعداد افرادی که براثر مصرف مشروبات الکی فوت کردند از مبتلایان به کرونا فوت شده بیشتر بودند. این مسأله نشان از وضعیت اقتصادی و بهداشت نیست. این نشان از نظام فرهنگی و سبک زندگی افراد است که این مسائل را رقم می‌زند. وقتی نظام اقتصادی دچار اختلال می‌شود و عدم تعادل پیدا می‌کند، اولین ضربات به افرادی وارد می‌شود که در معیشت و اقتصاد  سطح پایین‌تری هستند. احتمال گسترش بیماری در افراد زباله‌گرد و کودکان کار بسیار زیاد است. به دلیل اینکه این افراد تحت نظام آموزشی خوبی قرار نمی‌گیرند. مسائل اقتصادی بر رفتارهای پرخطر در برخی زنان نیز تاثیرگذار است. این افراد از گروه‌های هدف جدی ما هستند که باید به آنها توجه بیشتری کنیم.

مدیرعامل انجمن هپاتیت خراسان رضوی با بیان اینکه «برچسب زدن می‌تواند منفی یا مثبت باشد»، اظهار کرد: فضای کلی اجتماع، باور و ارزش‌ها برچسب‌ها را تولید می‌کند. بیماری هپاتیت و یا ایدز تنها از راه رفتارهای پرخطر انتشار پیدا نمی‌کند. فرض کنیم بالاترین طرح انتشار این بیمارهای با رفتار پرخطر باشد. هرکس در زندگی خود رفتار یا کار غلطی انجام داده است. من به عنوان مصلح اجتماعی باید در صدد رفع آن باشم یا فرد مبتلا را بیشتر از جامعه دور کنم؟. در مکان‌هایی که با هپاتیت و ایدز به صورت بیماری رفتار می‌کنند، این بیماری‌ها کنترل می‌شود. راه‌گشا رسانه است. رسانه باید کمک کند تا این مسأله حل شود. مردم روزانه حدودا دوساعت  فضای مجازی را چک می‌کنند. اگر مطالب مخصوص به این بیماری در فضای مجازی انتشار پیدا کند، افراد با آن آشنا می‌شوند. در انگ زدنها باید نظام ارزشی و باوری را هدف بگیریم. باید با این پدیده به عنوان بیماری برخورد شود، این مسأله را در کرونا هم می‌بینیم.

دانایی در خصوص انجمن هپاتیت خراسان رضوی، گفت: انجمن هپاتیت خراسان رضوی در مهرماه ۹۸ شکل گرفت. در این مدت به کمپ‌های پرخطر برای گرفتن هپاتیت c مراجعه کردیم. تست هپاتیت از افراد گرفته شده و بخشی از آنها به مراکز درمانی هدایت شده و بخشی از آنها زیر پوشش انجمن قرار گرفته‌اند. منابع انجمن هپاتیت داوطلبانه است. تنها سازمانی که ما را حمایت می‌کند، جهاددانشگاهی است. فعالیت ما مبتنی بر کمک افراد است.  تاکنون ۵۳۰ تست هپاتیت c  در محل از افراد پرخطر گرفته شده است.  کار ما شناسایی و تامین منابع مالی برای دارو برای افراد مبتلا به هپاتیت است. هزینه درمان و داروی هپاتیت C برای سه ماه یک میلیون و ۶۰۰ هزارتومان و هزینه تشخیص آزمایشگاهی آن ۳۰۰ هزارتومان است.

وی با بیان اینکه «مشکلی که ما بعد از تست و شناسایی افراد بی‌خانمان در این مراکز داشتیم این بود که این افراد بعد از مدتی از آنجا می‌رفتند»، تصریح کرد: باید برنامه جامعی طراحی شود که سازمان‌های مختلف برای شناسایی و کنترل این بیماری درگیر شوند. از انجمن هپاتیت خراسان رضوی درخواست داریم که نظام جامع کنترل هپاتیت B و C تدوین شود و همه سازمان‌های دخیل پای کار بیایند تا این مسأله به سرانجام خوبی برسد.

پژوهشگر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی، عنوان کرد: تفاوت آمار مبتلایان به هپاتیت B و C در استان‌های ایران وجود دارد. برخی از استان‌ها شیوع بالا و برخی شیوع پایینی دارند. از نظر هپاتیت B استان‌های سیستان بلوچستان و گلستان آلوده‌ترین استان‌ها ایران هستند. آلودگی آن‌ها از قدیم الایام بوده و علت آن مشخص نشده است. از نظر مطالعات پژوهشی، استان خراسان رضوی در میانگین کشوری هپاتیت B و c قرار دارد.

هدایتی در خصوص ضرر هپاتیت بر فرد مبتلا به کبد چرب، بیان کرد: وقتی ویروس زنده‌ای به کبد نفوذ کند، امکان از بین بردن آن با داروهای گیاهی و امثال آن نیست. ویروس زنده است و باید با داروهای خاص خود این ویروس از بین برود. کبد چرب یکی از شایع‌ترین مشکلات ایرانیان است. کسی که علاوه بر کبد چرب مبتلا به هپاتیت می‌شود، مشکل او چندین برابر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی هپاتيت خراسان رضوی هپاتیت B و C بیماری ها سازمان ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالکریم مباشر جنت گفت: نزدیک به یک سال است مرکز آمار و فناو ری اطلاعات و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به صورت شبانه روزی در حال تولید و طراحی سامانه جامع انتظامی هستند، این سامانه در بلند مدت امکان پاسخگویی به نیازمندی‌های حوزه سلامت الکترونیک کشور را در جهت احقاق حقوق جامعه پزشکی و مردم فراهم می‌کند.

وی افزود: تمامی فرآیندهای رسیدگی و دادرسی در معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی به شکل جامع در قالب این سامانه انجام خواهد شد. بیماران پس از ثبت پرونده شکایت خودشان، کد منحصر به فردی را دریافت می‌کنند و روند پیشرفت طرح شکایت از طریق همین کد قابل پیگیری است همچنین افرادی که از آنها شکایت شده است می‌توانند وضعیت پرونده شأن را به صورت بر خط و در لحظه پیگیری کنند.

جنت با اشاره به حجم شکایت‌ها و پرونده‌های مورد بررسی کارشناسی و ارجاع شده در سازمان نظام پزشکی، گفت: با گسترش سامانه جامع انتظامی و قابلیت استفاده بر خط مراجعین در ۲۲۲ نظام پزشکی کشور شاهد نظارت عالی، وحدت رویه و دیتا بیس هایی خواهیم بود که می‌تواند در سیاست گذاری ها کمک کند. از طرفی می‌توانیم زحمات هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی‌های سراسر کشور را به صورت جامع رصد و ارزیابی کنیم و در جاهایی که نیاز به کمک بدنه کارشناسی در شهرهای مختلف است، از ظرفیت موجود به صورت بر خط استفاده کنیم.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نسخه اولیه سامانه جامع انتظامی قابلیت توسعه و اضافه شدن جزئیات بیشتری را دارد، درباره اینکه آیا کاربران در هنگام استفاده از این سامانه باید هزینه هم پرداخت کنند، اظهار داشت: خیر. هزینه‌ها طبق روال سابق ادامه دارد و هیچ هزینه اضافی تحمیل نخواهد شد بلکه این سامانه به دلیل کاهش رفت و آمد مراجعین برای کسب اطلاع از روند پرونده و نیز حذف یا کاهش فرایندهای کاغذی و سنتی منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌ها خواهد شد.

جنت با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های انتظامی در سازمان نظام پزشکی تنها شامل اعضای سازمان نیست و پرونده سایر حرف پزشکی نیز در سازمان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: برای این افراد تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده است. از طرفی دسترسی به احراز هویت افراد از طریق وب سرویس‌های مستقر در نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان ثبت احوال، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به طور کلی نهادهایی که برای احراز هویت افراد مانند پنجره هوشمند دولت الکترونیک تعریف شده است، در زیر ساخت‌های سامانه جامع انتظامی در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی در پایان تاکید کرد: تمامی نگهداری داده‌ها و سرورها به منظور حفظ امنیت داده‌ها توسط سازمان نظام پزشکی کشور انجام می‌شود، امیدواریم این سامانه در جهت کمک به مردم و جامعه پزشکی باشد.

کد خبر 6086730 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • چگونگی استفاده بیماران از سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • جزییات راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • رونمایی از سامانه جامع انتظامی سازمان نظام پزشکی
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • تدوین بسته‌های خدمتی در برنامه سلامت خانواده
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی برای افراد در برنامه «سلامت خانواده»
  • لزوم هدفگذاری و تدوین برنامه جامع اشتغال در دشت آزادگان
  • تدوین بسته‌های خدمتی متناسب با گروه‌های سنی در برنامه «سلامت خانواده»