Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود مخالفت‌های کارشناسی دستگاه‌های زیر مجموعه دولت، مجلس و مجمع تشخیص اما همچنان برخی نمایندگان و دولت‌، بر افزایش تعداد مناطق آزاد اصرار دارند که علت آن چیزی علت جز تعارض منافع نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون اصرار زیادی بر افزایش تعداد مناطق ویژه و مناطق آزاد داشته در همین راستا برای افزایش آن چند طرح مختلف به مجلس ارائه کرده که تاکنون تصویب آن به تاخیر افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت ابتدا سال 95 در لایحه‌ای درخواست ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ایجاد 12 منطقه ویژه اقتصادی را ارائه کرد پس از آن این لایحه به لایحه قانونی ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری -  صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تغییر کرد.

 پس از اصرار زیاد دولت و همچنین اصلاحات بسیاری که این لایحه داشت نهایتا با وجود مخالفت‌های کارشناسان این لایحه در سال 97 در مجلس به تصویب رسید. جالب آن جاست که طرح دولت شامل 12 لایحه بود اما نمایندگان مجلس دهم تعداد زیادی منطقه ویژه اقتصادی را به آن اضافه کردند که در مجموع به 103 منطقه جدید رسید. این نوع سیاست‌گذاری در حوزه مناطق ویژه نشان دهنده عمق بالای ذی نفع بودن نمایندگان مجلس در تاسیس آن است.

پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، سه مرتبه در سال 97 و 98 لایحه یا به عبارتی طرح مجلس، به شورای نگهبان ارسال شد که هر سه بار با مخالفت شورای نگهبان و ایرادات قانون اساسی مواجه شد. علاوه‌بر آن هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام نیز در گزارشی افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه را برخلاف سیاست‌های کلی نظام دانست اما بازهم نمایندگان مجلس بر نظر خود اصرار کردند و در نهایت تصمیم‌گیری در رابطه با این لایحه یا طرح به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته شد.

دولت همچنان بر مناطق آزاد اصرار دارد

مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آخرین اظهارنظر خود همچنان بر افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه تاکید کرده است. وی در سخنان بیان کرد: در حال حاضر هدف از ایجاد مناطق آزاد و ویژه تجاری در مرزها، ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه جمعیتی است تا علاوه بر رونق تجاری، امنیت مرز‌های کشور هم بهبود پیدا کند.

بانک همچنین درباره آخرین وضعیت لایحه دولت نیز گت: اکنون یک لایحه برای ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی و یک طرح جدید با پیشنهاد ایجاد ۸۰ منطقه ویژه اقتصادی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است که معتقدم  لایحه پس از اصلاحاتی که احتمالا نیاز باشد، تصویب خواهد شد، ولی در مورد طرح بعید می‌دانم که مورد تایید قرار بگیرد.

اصرار برخی نمایندگان مجلس و اعضای دولت بر خلاف نظرات کارشناسی

بررسی نظرات کارشناسی درباره افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشان می‌دهد که با توجه به عملکرد ضعیف این مناطق و تبدیل آن به دروازه واردات و قاچاق و نابسامانی مدیریتی در آن توسعه وافزایش تعداد آن در شرایط فعلی به ضرر اقتصاد کشور است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که نظرات کارشناسی خود را جهت اطلاع نمایندگان منتشر می‌کند در گزارشی درباره این طرح بیان می‌کند: تاکنون مناطق آزاد فعلی کشور در نیل به اهداف تصریح شده ناموفق بوده‌اند و تجربه نشان داده‌ که مناطق آزاد نه تنها به گسترش صادرات کمک نکرده بلکه به افزایش بی‌رویه واردات نیز دامن زده است و مغایر با بند 11 نیز است.

درحالی دبیر شورای مناطق آزاد دولت بر مزایای افزایش این مناطق تاکید می‌کند که مراجع کارشناسی دولت نیز با این تصمیم موافق نیستند. سازمان برنامه و بودجه در گزارشی درباره بررسی برنامه پنجم توسعه اقتصادی سال 1395 بیان می‌کند: ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور به دلیل معافیت‌های متعدد در این بخش و عدم شفافیت دادو ستد مربوط به آن همواره از معضلات اساسی نظام مالیاتی بوده و عدم شفافیت در ارائه اطلاعات موجب افزایش اقتصاد زیر زمینی و در نتیجه افزایش فرار مالیاتی شده است.

با وجود مخالفت‌های کارشناسی دستگاه‌های زیر مجموعه دولت، مجلس و مجمع تشخیص اما همچنان برخی نمایندگان و دولت‌، بر افزایش تعداد مناطق آزاد اصرار دارند که چیزی جز تعارض منافع بالای آن نبوده و نتیجه این اتفاق ضربه به اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: دولت مجلس واردات مناطق آزاد افزایش تعداد مناطق آزاد بر افزایش تعداد مناطق منطقه ویژه اقتصادی مناطق آزاد و ویژه نمایندگان مجلس مجمع تشخیص منطقه آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۵۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان حیدر آسیابی افزود : در این راستا شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به جرائم حوزه میراث فرهنگی در دادسراها و محاکم استان اختصاص می یابد.
محمود اسپانلو ،دادستان مرکز استان هم در این بازدید گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی  استان از وظایف اصلی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در دادگستری استان هم  آمادگی هر گونه همکاری در این راستا را دارد.
محمود اسپانلو از مسئولان این اداره خواست: مسئولیت ها و تکالیف دستگاه های اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه بافت‌ها و بناهای تاریخی را به دادستانی اعلام کنند تا از باب حقوق عامه پیگیری کنیم.
محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان هم در این بازدید گفت: شهر تاریخی استرآباد به دلیل وسعت کار مرمت و احیا، اعتبارات موردنیاز، همچنین تأثیر احیاء آن بر توسعه و رونق گردشگری استان از پروژه‌های مهم استان است.
خانه تاریخی شعرباف ، مدرسه تاریخی تقوی، خانه تاریخی شیرنگی، سرای باقری‌ها(هتل بوتیک هفت پیکر)، خانه تاریخی شفیعی‌ها و خانه تاریخی رضاقلی‌نژاد(هتل بوتیک سرای خان)، امامزاده نور (ع)، خانه تاریخی میرشهیدی و باغ مزار استاد محمدرضا لطفی از جمله بناهایی بود که مسئولان قضایی استان از آن دیدن کردند.

دیگر خبرها

  • مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند
  • دستورکار هفته جاری مجلس
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت
  • آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان
  • ببینید| تاجگردون: هیچکس حاضر نیست لایحه عفاف و حجاب را گردن بگیرد /کسی از دولت نمی‌پرسد این چه لایحه‌ای بود!
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • وعده نائب رئیس مجلس برای برخورد با بی‌حجابی
  • ذوالنوری: زنانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند