Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:53:56 GMT

تاریخچۀ مختصر شکلات داغ همراه با دستور تهیه

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۷۲۵۹۲۲

تاریخچۀ مختصر شکلات داغ همراه با دستور تهیه

همۀ ما شکلات داغ را به عنوان نوشیدنی گرم و غلیظی می ­شناسیم که در شب­های سرد زمستانی، یا بعد از اینکه در فعالیت­ های زمستانی مانند اسکی روی یخ و اسکی­ بازی شرکت کردیم، از نوشیدن آن کنار آتش لذت می­ بریم. اما آیا هرگز دربارۀ مبدأ این نوشیدنی خوشمزه فکر کرده­ اید؟

به گزارش ایسنا، بنابراعلام ملوکافی، تاریخچۀ شکلات داغ به مدتها قبل برمی­ گردد، و این نوشیدنی طی سالها تغییر کرده و از یک نوشیدنی سرد و فلفلی به یک نوشیدنی گرم و شیرین تغییر یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکلات داغ از مکزیک شروع شد

در اوایل سال ۵۰۰ قبل از میلاد، مایاها نوشیدنی شکلاتی تهیه شده از دانه ­های کاکائوی ساییده شده در ترکیب با آب، آرد ذرت، و فلفل قرمز تند را مصرف می­ کردند- که با شکلات داغ که ما امروز می­ شناسیم بسیار متفاوت است.

آنها این مخلوط را از فنجان به قوری و دوباره از قوری به فنجان می­ ریختند تا اینکه کف غلیظی ایجاد شود و سپس از نوشیدنی سرد لذت می­ بردند. اگرچه نوشیدنی شکلاتی برای همۀ مردم در دسترس بود، اما افراد ثروتمند آن را از ظرف های بزرگی که لوله ­هایی داشت، می­ نوشیدند که بعداً همراه با آنها دفن می­شد.

شکلات داغ(هات چاکلت) سپس راه خود را به اروپا باز کرد

در اوایل دهۀ ۱۵۰۰، کورتز جهانگرد دانه ­های کاکائو و وسایل تهیۀ شکلات را به اروپا آورد. اگرچه این نوشیدنی همچنان سرد و با طعم تلخ بود اما بسیار موردپسند بود و دربار شاه چارلز پنجم و همچنین افراد سطح بالای اجتماعی اسپانیا آن را پذیرفتند.

بعد از معرفی آن در اسپانیا، این نوشیدنی به تدریج به صورت داغ، شیرین و بدون فلفل تند مصرف می­شد. اسپانیایی ­ها از این نوشیدنی جدید و شگفت­ انگیزشان بسیار حمایت کردند و این بیش از صد سال قبل از این بود که خبرهای مربوط به آن در سرتاسر اروپا پخش شود.

وقتی که در دهۀ ۱۷۰۰ در لندن معروف شد، شکلات خانه ها (مشابه کافی­ شاپ های امروزی) معروف و بسیار متداول شدند، حتی اگرچه شکلات بسیار گران بود.

در اواخر دهۀ ۱۷۰۰، رئیس کالج سلطنتی پزشکان، هانس اسلون، طرز تهیۀ مخلوط شکلات با شیر را از جامائیکا آورد که به عقیدۀ او باعث شد نوشیدنی بیشتر خوشمزه شود. خب، دیگران موافق بودند و انگلستان به تدریج شیر را به شکلات اضافه کرد؛ پس از آن به عنوان یک نوشیدنی پس از صرف شام از آن لذت می­بردند.

شکلات داغ امروزی

تا قرن نوزدهم، شکلات داغ به عنوان درمانی برای بیماری های معده و کبد و همچنین یک نوشیدنی خاص استفاده می­شد. با این وجود، امروزه ما این معجون گرم را به عنوان نوشیدنی خوشمزه و خوش­ طعم استفاده می­ کنیم.

در آمریکا، شکلات داغ تا حدّی رقیق است و غالباً با ترکیبی از آب داغ با بسته­ های پودری درست می­ شود، اگرچه می­ توانید انواع بسیار معتبر و خوبی را در رستورانها و کافه­ ها پیدا کنید.

کشورهای دیگر نسخه­ های خاص خود را دارند- شکلات غلیظ اسپانیا a la taza  و  شکلات ادویه ­دار para mesa از آمریکای لاتین، و cioccolata calda ایتالیایی، که بسیار غلیظ است.

شکلات داغ در آمریکا بسیار معروف است که در دستگاه های اتوماتیک قهوه در دسترس است. پودر به صورت بسته­ای و قوطی فروخته می­شود و قهوه ­خانه ­ها غالباً انواع خوشمزه­ تر و تاحدی غلیظ­تر را در منوی خود دارند.

سیر تحوّل شکلات

در اواسط قرن هجدهم بود که شکلات به تدریج از شکل نوشیدنی خود به تدریج تغییر پیدا کرد. نخست، پودر کاکائو در هلند ابداع شد، که هلندی­ ها تقریباً کل تجارت دانۀ کاکائو را تحت کنترل خود داشتند. چون پودر کاکائو با شیر یا آب به راحتی ترکیب می­ شود، همین باعث شد که ابداعات بیشتری صورت گیرد.

سپس با ترکیب کره کاکائو و شکر، شکلات به صورت آبنبات درآمد و در سال ۱۸۷۶ شیر شکلات ارائه شد. از آن پس، شکلات به جای اینکه به عنوان یک نوشیدنی باشد بیشتر به عنوان یک خوراکی جامد معروف شد.

دستور تهیه شکلات داغ

برای ۸ نفر

مواد تشکیل دهنده:

یک پیمانه کامل شیر (۹۵۰ گرم)

. ¼ فنجان (۶۰ گرم) خامۀ غلیظ

. یک فنجان (۲۰۰ گرم) piloncillo panela یا شکر قهوه­ای روشن

. ½ قاشق چایخوری (۲ گرم) نمک

. ۲ عدد چوب دارچین

. ۲ تکه بادیان ختایی

. ½ قاشق چای­خوری (۲ گرم) فلفل دودی  پودر شده (بنا به سلیقه)

. ۱ دانه وانیل خرده شده و ساییده شده

. ۷ اونس (۲۰۰ گرم) شکلات تلخ، تقریباً خرد شده

آماده سازی

۱. شیر، خامه، شکر، نمک، ادویه­ جات، و دانۀ وانیل را در یک قابلمۀ متوسط مخلوط کنید و بگذارید به اندازۀ متوسط بجوشد. گرما را کم کنید و به مدت پنج دقیقه کمی هم بزنید و بگذارید آهسته جوش بخورد.

۲. شکلات خرد شده را اضافه کنید و بگذارید پنج دقیقه دیگر به آرامی جوش بخورد. دانۀ وانیل و کل ادویه جات را بردارید. به خوبی با یک دستگاه مخلوط کن آنها را مخلوط کنید تا کف ایجاد شود و بلافاصله سِرو کنید.  

همچنین امروز برای صرفه جویی در زمان و راحت بودن تهیه هات چاکلت می توانید از پودرهای هات چاکلت فوری استفاده کنید . این پودرها شامل پودکاکائو و میت و همچنین پودر شکلات می باشند که می توانید با شیر و آب جوش آن را تهیه کنید. این محصول را نیز می توانید در فروشگاه قهوه ملو مشاهده و خریداری نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شکلات داغ شکلات یک نوشیدنی شکلات داغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۲۵۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غذا‌هایی که ما را نابود می‌کنند

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی، بلوک‌های ضروری را برای عملکرد‌های بهینه بدن، حمایت از رشد و عملکرد بهتر سیستم ایمنی فراهم می‌کند. برعکس، انتخاب‌های غذایی نامناسب و ناسالم، مانند غذا‌های فرآوری شده، میان وعده‌های شیرین و چربی‌های ناسالم، می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی، التهاب و بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت و اختلالات قلبی عروقی شود. ما عاشق مصرف روزانه چندین غذا هستیم که به شدت بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند آسیب خاصی به اندام‌های ما وارد کند.

در این مطلب به فهرستی از غذا‌های لذیذ و دوست داشتنی که می‌توانند بر اندام‌های بدن ما تأثیر بگذارند، اشاره شده است.

آسیب چیپس به مغز
چیپس حاوی چربی‌های ناسالم و سدیم بالایی است که می‌تواند بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. مصرف منظم چنین تنقلاتی می‌تواند منجر به التهاب در مغز، اختلال در عملکرد شناختی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر شود. افزودنی‌های مصنوعی و نگهدارنده‌هایی که معمولا در چیپس یافت می‌شوند ممکن است باعث بروز استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول‌های مغز شود. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله نورولوژی منتشر شده، مصرف غذا‌های بسیار فرآوری شده مانند چیپس و کلوچه، به طور منظم، می‌تواند تأثیر بدی بر عملکرد شناختی ما داشته باشند.

آسیب نودل به چشمان
هیچ شواهد مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد نودل ذاتا برای چشم مضر است. با این حال، نودل‌های فوری و انواع فرآوری شده مشابه، اغلب فاقد مواد مغذی ضروری برای سلامت چشم، مانند ویتامین‌های A، C و E و آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زآگزانتین هستند. مصرف طولانی مدت غذا‌های دارای مواد مغذی کم امکان دارد باعث تضعیف سلامت کلی از جمله سلامت چشم شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد سدیم و چربی‌های ناسالم موجود در برخی از محصولات نودل می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد که به طور غیر مستقیم بر سلامت چشم نیز تأثیر می‌گذارد. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل کلید حمایت از سلامت مطلوب چشم است.

آسیب شکلات شیری به پوست
طبق مطالعه‌ای که در ژورنال آنلاین درماتول انتشار یافته، شکر و محصولات لبنی پر چرب، محتوای کالری بسیاری از شکلات‌ها را تغییر می‌دهند، شکلات‌های شیری سرشار از قند و چربی‌های ناسالم هستند و به طور بالقوه می‌توانند مشکلات پوستی را تشدید کنند. مصرف غذا‌های شیرین مانند شکلات شیری ممکن است به افزایش سطح انسولین کمک کند و منجر به التهاب و بدتر شدن آکنه شوند. علاوه بر این، شکلات‌های شیری اغلب حاوی لبنیات هستند که می‌تواند باعث واکنش‌های پوستی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات شود. انتخاب شکلات تلخ با محتوای کاکائو بیشتر و شکر کمتر می‌تواند انتخاب بهتری برای سلامت پوست باشد.

آسیب روغن پالم به قلب
تأثیر روغن پالم بر سلامت قلب اغلب مورد بحث است. در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهد که محتوای چربی اشباع بالای آن ممکن است سطح کلسترول LDL را افزایش دهد، برخی دیگر استدلال می‌کنند که پروفایل اسید چرب متعادل آن می‌تواند اثرات خنثی کننده یا حتی مفیدی داشته باشد. طبق مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده: وقتی روغن پالم جایگزین چربی‌های ترانس در رژیم غذایی شد هیچ اثر نامطلوب قابل توجهی بر سلامت قلب دیده نشد. با این حال، طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA)، روغن پالم در مورد سمیت بالقوه اسید‌های چرب مورد انتقاد قرار گرفته است. این گزارش حاکی از آن است که وقتی روغن پالم گرم می‌شود، گلیسیدول تولید می‌شود که یک ماده سرطان زای بالقوه است.

آسیب غلات شیرین
غلات شیرین به دلیل عوامل متعددی می‌توانند هضم غذا را مختل کنند. اولا، آنها معمولا فیبر کمی دارند، یک ماده مغذی برای حفظ حرکات منظم روده و ارتقاء هضم سالم ضروری است. علاوه بر این، محتوای قند بالا در این غلات می‌تواند منجر به افزایش سریع و متعاقب آن افت سریع قند خون شود که ممکن است باعث ناراحتی گوارشی، نفخ و یبوست شود. علاوه بر این، غلات قندی اغلب فاقد مواد مغذی ضروری برای عملکرد بهینه دستگاه گوارش هستند. مصرف بیش از حد غلات قندی نیز می‌تواند بر تعادل باکتری‌های روده تأثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلات گوارشی و پیامد‌های بالقوه درازمدت شود.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • جنایت فجیع در لواسان به سبک سریال آمریکایی‌
  • با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار بگذارید
  • با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار می‌گذارید
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • چرا «شیر شتر» به مهم‌ترین نوشیدنی جهان تبدیل خواهد شد؟
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید
  • غذا‌هایی که ما را نابود می‌کنند
  • طرز تهیه سوفله شکلاتی خوشمزه و آسان در خانه